Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk yoghurt uden soya

Produkter

allie3
Forum-indlæg: 28
Opskrifter: 7
Område: Midtjylland
Dato: 16/6 2015 19:43

Hej <3

Er der nogen herinde der kender til en yoghurt uden soya? Gerne til at kunne få i Jylland.
Urteteen
Forum-indlæg: 37
Område: Sjælland
Dato: 17/6 2015 06:51

Hejsa!

Jeg ved desværre ikke om man kan få vegansk yoghurt uden soja, men jeg har engang lavet min egen yoghurt ved at tilsætte naturel komælksyoghurt i noget sojamælk. Og det var med rigtig godt resultat. Derfor tænker jeg, uden at være helt sikker, at man måske også kan lave yoghurt på andre typer plantemælk ved at tilsætte en yoghurtkultur til f.eks. ris- eller mandelmælk. Selvfølgelig er det måske ikke så godt at bruge komælksyoghurt når man spiser vegansk, men måske kunne man bruge en lille smule naturel sojayoghurt, til at starte det hele op med. Derefter vil man kunne lave en ny portion yoghurt ved at gemme lidt af sin yoghurt og tilsætte det til en ny omgang plantemælk.
Jeg har desværre ikke selv prøvet at lave yoghurt på andre typer plantemælk end sojamælk, men jeg tænker at det burde være muligt.
Da jeg lavede min egen sojayoghurt tilsætte jeg en 2-3 spiseskeer komælksyoghurt til en liter sojamælk. Derefter lod jeg det stå et par dage ved stuetemperatur og kunne begynde at lugte den der syrlige duft, men jeg lod det stå i hvert fald en uge før det blev færdigt. Derefter sætte jeg det i køleskab, hvor holdbarheden bliver forlænget.
I virkeligheden er det samme princip som hvis man laver surdej, hvor man skal gemme lidt surdej for at kunne lave en ny portion.

Jeg håber at mit indlæg kan hjælpe eller være til inspiration. Hvis du forsøger med at lave din egen yoghurt kunne det være rigtig interessesant at høre dine erfaringer med hvordan det går :)

Fortsat god dag
frk Blomme
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Område: KBH
Dato: 17/6 2015 09:17

Oatly laver forskellige yoghurter, lavet på havre. Jeg tror desværre ikke man kan få dem i DK - måske i en helsekost? - men man kan i hvert fald få dem i Malmø (ICA supermarked, findes i shoppingscenteret Emporia). Jeg synes personligt ikke, de smager godt, men det er også over et år siden jeg smagte, så det kan jo nå at have ændret sig :)
Fisticuffs
Forum-indlæg: 18
Dato: 18/6 2015 18:00 | Indlæg redigeret den: 18/6 2015 18:01

Det er muligt at købe mælkesyrerbakterier så du selv kan fremstille din yoghurt af fx mandel-, ris-, kokos- eller havremælk.

Prøv at google Udo’s probiotic, det er mælkesyrerkultur, som kan bruges. Det forhandles her i DK.
Remix
Forum-indlæg: 809
Opskrifter: 3
Område: Århus
Dato: 19/6 2015 13:44

Risdrik har et for lavt proteinindhold (kun 0,1 g pr. 100 g) til at man kan lave yoghurt på det.

Men nej, der findes desværre ikke vegansk yoghurt uden soya i Danmark. Svaret er dermed - lav din egen: http://wakingupvegan.com/2012/09/23/homemade-vegan-yogurt-no-equipment-required/

FB_DK
Forum-indlæg: 14
Dato: 20/7 2017 15:21

Nu har du skrevet for et stykke tid siden, men om lidt kommer Yosa til DK. 100% vegansk og lavet på havre. dvs ingen soja! :) bonus der er stadig mælkesyrebakterier i selvom det er vegansk :)

https://www.yosa.fi/en/