Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kvalme af veganske vit-piller

Produkter

Susser
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 6/1 2017 10:25

Hej

Jeg er begyndt at spise vitaminpillerne Solaray Spektro VEG, da de er helt fri for animalske stoffer.
Problemet er bare, at jeg får kvalme af dem. Er der andre, der har prøvet det?

Jeg tænker på, om man SKAL spise to hver dag eller man kan nøjes med en.

Er der nogen, der har erfaring med andre vitaminpiller?

Serenity
Forum-indlæg: 1572
Område: Nordjylland
Dato: 6/1 2017 12:03

Spiser du dem på tom mave? Det er vigtigt at spise dem sammen med et måltid.
Susser
Dato: 6/1 2017 12:15

Jeg spiser dem sammen med min morgenmad. Måske skal jeg nøjes med én morgen og så tage én om aftenen.
Så bliver det fordelt lidt :)
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 6/1 2017 18:01

jeg får også opkastfornemmelser, hvis jeg spiser dem efter min morgenmad eller uden mad.
Zhcoop
Forum-indlæg: 466
Opskrifter: 5
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/1 2017 20:20

Hej Susser,
Jeg kan heller ikke spise dem, får det mærkeligt i maven.
Jeg tager lige pt mega stress B, da jeg har brug for det, ellers normalt bare et skud B12 eller blandet/balanceret B, og D. Det skulle dække mine behov, men det er forskelligt hvad vi spiser og hvad vores kroppe har brug for, du kan evt snakke med en biopat eller anden kostvejleder for at finde ud af hvad du har behov for [:
Håber du finder det rette.
AlwaysCarryABible
Forum-indlæg: 27
Område: Andet
Dato: 6/1 2017 23:14 | Indlæg redigeret den: 6/1 2017 23:14

Jeg kan sagtens få mega kvalme efter at have indtaget en vitaminpille om morgenen, men det sker kun hvis jeg ikke har fået noget i maven. Så måske spiser du ikke nok, eller også skal du måske have noget tilskud, der ikke er nær så stærkt.
Det kan også være, du skal vente med den første til lidt op ad dagen.
Håber du finder ud af det :)

F.
Susser
Dato: 17/1 2017 16:12

Tak for jeres indlæg :)

Jeg kan se, at jeg ikke er den eneste med problemet.
Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 17/1 2017 23:01

Hej Susser, jeg har også nogle gange taget Spektro VEG, men fik ikke kvalme af det. Der er også andre veganske vitaminpiller på maredet, så jeg tænker du bare skal prøve nogle andre. Angående hvor tit de skal tages afhænger af hvordan du spiser. Jeg tog dem mest for at få B12. Hvis man ellers får masser af frugt og grønt, så kan man bare gøre som Zhcoop, og kun tage B12 og d vitamin. I en periode tog jeg 1 om dagen, men endte med kun at tage 1 hver anden dag

Men uanset hvad skal du klart prøve nogle andre vitaminpiller, når Spektro VEG giver dig kvalme, for det er da æv
LulluxD
Forum-indlæg: 5
Opskrifter: 2
Område: Fyn
Dato: 18/1 2017 00:17

Kender ikke de piller, men jeg spiser selv nogle fra Q science der hedder EMPowerplus Q96. Måske det kunne være en mulighed? Skriv gerne, hvis det skulle være :)
Marcus
Forum-indlæg: 3046
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 18/1 2017 12:49

Jeg synes det er en god idé du har, med ikke at tage de to samtidig. Det tror jeg både vil være bedre for din velvære, men også øge optagelsen af vitaminer- og mineralerne. Derudover kan du måske overveje om din kost er så utilstrækkelig at 2 piller er nødvendigt, og du ikke kan nøjes med én.

På en vegetabilsk kost er det vigtigste at sørge at få dækket via tilskud B12. D-vitamin i vinterhalvåret er svært at få nok af for alle der bor så nordligt som os, så det kan også være relevant at tage i den periode.
Et algeolie-tilskud måske også være relevant (der er usikkerhed om, om det er nødvendigt), ligesom mange ikke-veganere tager fiskeolie (som er mindre dyrevenligt, mindre miljøvenligt og kan indeholde tungmetaller).

Diætisten Ginny Messina har en god, kort artikel omkring Omega 3:
http://www.theveganrd.com/2012/01/omega-3-fats-in-vegan-diets-a-quick-primer.html

Og så er der selvfølgelig flere vitaminer og mineraler hvor vi let kommer over flertallet af nonveganere, hvis vi lever på en sund vegetabilsk kost. Selv tager jeg individuelt tilskud af B12 (fra Matas, 125 mcg), d-vitamin og algeolie. (begge er i mit algeolietilskud, så pt. får jeg ekstra d-vitamin i sommerhalvåret også, men ville kun tage det om vinteren hvis det havde været et individuelt tilskud. Det er af mærket Vegetology, købt på nettet.) Har også multivitaminer stående, men det er nok egentlig ikke nødvendigt. Det tager jeg normalt ikke, men idéen er at jeg kan tage det hvis jeg føler mig syg, eller i en periode har levet mere usundt.
Aros
Forum-indlæg: 633
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 18/1 2017 18:54

Og så er der selvfølgelig flere vitaminer og mineraler hvor vi let kommer over flertallet af nonveganere, hvis vi lever på en sund vegetabilsk kost

her er det også lidt man kan undre sig over indholdet i spektro veg, der har et særligt højt indhold af a og c vitamin, som der er masser af i alt frugt og grønt, især frugt. Men er man veganer der lever primært af brød og pasta, er det selvfølgelig fint. Der er bare ikke generelt mening i at veganere skulle mangle a og c vitamin mere end ikke-veganere.

Angående kvalme, indeholder spektro veg bl.a spirulina, hyben, aloe vera, der virker afgiftende, og dermed give kvalme

Et andet mærke du kan prøve er Omni Vegan
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1578
Dato: 19/1 2017 00:47

Jeg kan se at der er to aktive tråde der pt. debatterer vitaminer og vitamintilskud, herunder A-vitamin. Derfor linker jeg lige til et gammelt indlæg i begge.

Det er mit indtryk at folk til tider negligerer konverteringen fra provitamin til vitamin samt variationer i biotilgængelighed.

Betydningen i praksis føler jeg mig ikke kvalificeret til at udtale mig om, men se alligevel evt. følgende link; https://vegetarkontakt.dk/forum/sundhed/163759-cronometer-guleroedder-og-a-vitamin#post_id163771