Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Sertralin

Produkter

Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/10 2017 19:53

Min læge og jeg overvejer sertralin ifbm angst og depression, og jeg har forsøgt at finde ud af hvad de indeholder, men synes det er svært. Er der nogen der ved om sertralin er vegansk eller hvad de indeholder?
Hope
Forum-indlæg: 257
Område: KBH
Dato: 17/10 2017 08:36 | Indlæg redigeret den: 17/10 2017 09:27

Hej Lene N

Her er en indlægsseddel du bør læse grundigt

https://www.indlaegssedler.dk/resource/Pdf/Indlaegsseddel/0e38d21b-50cb-4c13-9e5e-7fce0242e5a2

Her står der flere oplysninger.

https://www.medicines.org.uk/EMC/medicine/23921/SPC/Sertraline+50mg+tablets/

Bla. frarådes det at tage medicinen sammen med grapefrugt juice.

Indholdsstoffer:

Core tablets:

Calcium hydrogen phosphate dihydrate

Cellulose microcrystalline

Hydroxypropylcellulose

Sodium starch glycolate (Type A)

Magnesium stearate

Film coating:

Opadry White OY-S-7355 containing –

Titanium dioxide (E171)

Hypromellose

Macrogol 400

Polysorbate-80

Her er noget om bivirkninger på dansk (Ikke for sarte sjæle)

http://naturligmedicin.com/antidepressiv-medicin/

Lige et par naturlige alternative midler.

http://naturligmedicin.com/naturlige-antidepressivamidler-mod-depression-sam-5-htp/

Der er et homøopatisk middel som hedder Heel Calming som virker mod stress og angst. (Søg i google på "Heel indikationer"

YOGA MOD ANGST

Her er en let øvelse som modvirker angst.

http://mudrananda.com/vyana-mudra-nuets-kraft/

Det øvre åndedræt er associeret med angst. Ved at bruge maveåndedrætter kan man modvirke angst

OLIEMASSAGE MOD ANGST:

I ayurveda (Traditionel ayurvedisk medicin) associeres angst med ubalance i luft elementet (Vata). Luft elementet er tørt. Ved at få oliemassage (Mandel, sesa- eller kokosolie) modvirker man luftelementets tørhed og derved angst.

EFT FOD ANGST:

Jeg er "bange" for at det var alt

VIGTIGT: Begynd ALDRIG at nedtrappe lægeordineret medicin mod depression og angst på egen hånd, men ALTID i samråd med lægen.

Lene N
Dato: 17/10 2017 12:25

Tusind tak for svar. Jeg har haft problemer med stress, angst og ocd flere gange og har klaret det med natur medicin, men denne gang er anderledes, der er ikke rigtig stress, men en del angst og ocd og så er der kommet en depression ind over, og det er nyt og skræmmende synes jeg. Jeg overvejer denne medicin pga den skulle kunne hjælpe på det meste af det der er galt, men har læst om bivirkningerne og det er jo en ren gyser! Jeg bruger i forvejen alle mulige forskellige alternative og narturmedicinske ting, men det er bare ikke nok lige nu, der skal ske noget mere, skal også starte i noget terapi. Men tusind tak for det hele :)
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 17/10 2017 12:57 | Indlæg redigeret den: 17/10 2017 13:14

Mange lister over bivirkninger fra medicin er en ren gyser. Selv det som børn får, men det er værd at se på hvad sandsynligheden for de forskellige bivirkninger er. Hvis en af de slemme fx sker for 1 ud af 10.000, er der jo en meget lille risiko for at det sker for en selv. Hvis det i stedet sker for 1 ud af 10 er der større grund til at være bekymret.

Mht. depression har jeg læst, at safran skulle være meget effektivt. Vist endda lige så effektivt som antidepressivt medicin. Det kan købes i Føtex til ca. 30 kroner for et halvt gram, og så vidt jeg husker er det bare ca. 30 milligram man skal have om dagen. Her en en liste over nogle af de ting der skulle være mest effektive mod depression.
https://examine.com/topics/depression/
En af dem er fiskeolie, men man kan bare tage omega 3 fra alger i stedet. Curcumin er jeg skeptisk over for på grund af en meget lav biotilgængelighed.

For angst skulle kava være effektivt. Om det er lovligt i Danmark ved jeg ikke. Jeg mener at jeg har læst noget om negative bivirkninger, hvis man tager meget af det. Ashwagandha og inositol skulle også have en effekt. Inositol har jeg også læst skulle have en positiv effekt på OCD.
https://examine.com/topics/anxiety/

Hvis du klikker på de forskellige kosttilskud, kommer du til en en side med en "human effect matrix", hvor du kan se de forskellige effekter som tilskuddene har på krop og psyke. Examine går meget om i at være objektive og de sælger ikke tilskud eller andre ting som gør dem utroværdige. Hvis man klikker på citations, kan man endda se en liste over de forskellige undersøgelser som deres konklusioner er skrevet ud fra. Safran har fx 63 forskellige referencer som man kan læse hvis ikke man trorpå forfatterens konklusioner.
https://examine.com/supplements/saffron/

Noget der måske også er værd at prøve er broccoli spirer. De skulle reducere inflammation i hjernen og jeg har læst at depression er forbundet med inflammation. Mere generelt er det måske en god ide at forsøge at spise en anti inflammatorisk kost. Altså undgå de ting som skaber inflammation og spise meget af det som mindsker inflammation.

Er du sikker på at du får nok af de næringsstoffer som er nødvendige for at danne serotonin? Altså vitamin B3 B6, folat, vitamin C, Vitamin D og tryptofan?(måske andre jeg ikke kan huske). Og hvis du gør, er det så i de aktive former? Nogle har fx en mutation, som gør at de har svært ved eller slet ikke kan omdanne folinsyre til den form for folat som kroppen bruger, og det kan så vidt jeg husker forårsage depression og alle mulige andre ting. Omni vegan som jeg tager har den aktive form.
Zhcoop
Forum-indlæg: 631
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2017 19:33

Jeg har ikke prøvet setralin, men rører ikke ved psykofarmaka, da jeg kender bivirkninger, hvilket er nok til at få mig til at finde på andre ting. Det er ikke altid lige nemt at blive rask, da det kan tage meget lang tid, så tålmodighed skal man væbne sig med... det er jeg ikke så god til :P kan være jeg bliver det snart...

Qi gong virker rigtig godt for mig. Når det ikke er nok, så prøver jeg Kranio Sakral Terapi (KST) hvilket også er super effektivt for mig, nogle gange skal man have 2 gange, hvis det er meget voldsomt, men plejer at hjælpe fint med en enkelt gang.

Jeg tager en del alternativ medicin og synes at rosenrod er rigtig dejligt til at tage den værste stress. Tager også D3 vitamin og Mega B-Stress, som også begge hjælper ganske godt. Blomstermedicin synes jeg også kan være rigtig lækkert ind i mellem, men ikke noget jeg tager til daglig, mest hvis jeg skal præstere noget, til samtale, optræde eller bare har det skidt, så hjælper det nogle gange på det.

For mig hjælper det ikke kun at tage kosttilskud, jeg bliver nødt til at involvere min krop med nogle øvelser, og derfor jeg bruger qi gong og laver solhilsen (yoga) om morgenen til at vågne på samt nogle stræk for nakke, skuldre og hvad der ellers måtte trænge.

En tur i skoven er noget af den bedste medicin jeg kender [:
Lene N
Dato: 17/10 2017 20:34

Tak for svar, men jeg har forsøgt en masse ting. Stress er det ikke rigtigt denne gang, men derimod depression som jeg ikke rigtigt har haft før. Angst og ocd har været der mere eller mindre et stykke tid efterhanden.
Jeg bruger naturen, baldrian, kamille osv, og jeg bruger meditation og healing, det virker rigtig godt, og sammen med psykologsamtaler plejer jeg at få det godt igen.
Problemet er at det bliver ved med at komme igen,og hver gang er lidt værre, derfor er der nødt til at ske noget andet. Jeg skal starte i noget terapi, og så har vi altså tænkt på evt medicin, der er simpelthen nødt til at ske noget andet
Zhcoop
Forum-indlæg: 631
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/10 2017 20:42

Jeg glemmer at drikke perikon-te som jeg har på hylden, og det smager heller ikke specielt godt, men skulle være godt med depression. Man kan også få det i pille-form, men er ikke sikker på at det er vegansk...
Aros
Forum-indlæg: 848
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 17/10 2017 22:07

pillens kapsel indeholder Gelatine (kalv).

Lene N
Dato: 18/10 2017 12:49

Jeg kan desværre ikke tåle perikon, og jeg synes ikke der står gelatine på sertralins indhold?
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 18/10 2017 13:44

Hvis det indeholder gelatine, vil jeg lige minde om, at dyr ikke bliver udnyttet og slået ihjel for at kunne bruge deres gelatine i medicin, og at hvis folk ikke spiste andre dyr, ville medicinalindustrien lave pillerne uden gelatine. Derfor er det ikke rigtigt et etisk problem at tage medicin med gelatine i.
Hope
Dato: 20/10 2017 12:37

synes ikke der står gelatine på sertralins indhold

Nej det er i tabletter. Det er mest ved kapsler at man bruger gelatine.

Lene N
Dato: 20/10 2017 13:38

Ja tak for alle Jeres svar. Så vidt jeg kan se indeholder sertralin intet animalsk, og det er jeg glad for, selvom jeg nok havde taget dem alligevel,da jeg er nødt til at gøre noget andet end det jeg har gjort indtil nu. Jeg har haft stress, angst og ocd før og klaret mig med psykolog, sund kost, naturmedicin og alternative ting. Det hjælper, jeg får det godt, men det går bare hele tiden galt igen, denne gang med angst, ocd og depression, derfor må jeg gøre noget andet, og det bliver altså terapi og medicin
Hope
Dato: 22/10 2017 13:16 | Indlæg redigeret den: 22/10 2017 13:16

Så vidt jeg kan se indeholder sertralin intet animalsk

Jo men hvad med de titusinder at forsøgsdyr som bliver pint, tortureret og slået i hjel under test af medicinen ?
Lene N
Dato: 23/10 2017 20:43

Jeg undgår alt animalsk så vidt det er muligt, og ja, jeg kunne undgå medicinen og have det skidt, men jeg tror jeg bedst kæmper for dyrene hvis jeg har det godt
Hope
Dato: 24/10 2017 08:47

Uanset hvad du vælger så ønskes du god bedring Lene
Lene N
Dato: 24/10 2017 10:08

Tak :)
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 25/10 2017 03:36

Har relativ god erfaring med sertralin i forhold til angst og depression. I hvert fald det antidepressive middel der har givet størst positiv virkning af dem jeg har prøvet.
Ellers ville det måske være en ide med en benzodiazepin af en slags, du kan tage i nødstilfælde. Men det er læger ikke så glade for at udskrive pga risiko for afhængighed. Men det er måske netop fordi det virker..? Antidepressiv medicin kan også være ret afhængighedsskabende for nogen, men det er vidst meget forskelligt.

I forhold til om sertralin er vegansk, kommer det vel an på hvilket medicinal firma der har lavet dem. Dog er jeg ikke stødt på nogen som ikke var veganske. Ellers kan du også spørge på apoteket, eller din læge.

Hvis du ikke kan finde et lægemiddel i vegansk form, er det nogle gange muligt at få det som dråber, så er det også lettere at dosere præcist. Også en god ide i forbindelse med udtrapning. Det er efter min mening klart at foretrække..
Lene N
Dato: 25/10 2017 13:25

Tak, jeg tror det bliver godt, jeg har ingen bivirkninger mærket, så det er vist gode tegn. Medicin er vel ikke vegansk pga dyreforsøg, men der burde ikke være noget animalsk i, og så må det være sådan