Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Er det til noget ?

Produkter

vericon
Forum-indlæg: 691
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/12 2017 20:05

Hej
hvad mener du er en farbar vej for fremtidens ernæring ?

"Keep it clean" d.v.s. egen håndtering af basisvarer

Eller;
https://ing.dk/artikel/bloedende-planteboef-kommer-danmark-209253?utm_source=nyhedsbrev&utm_medium=email&utm_campaign=daglig&utm_source=ING+V2+Common&utm_campaign=5d838e7b4d-EMAIL_CAMPAIGN_2017_12_12&utm_medium=email&utm_term=0_e43d1267b1-5d838e7b4d-48755777

Jeg er nærmest forb(l)øffet -
Det kan skyldes alderen og/eller fraværet af banale medier

Hans Jørn
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/12 2017 13:30

Det er meget godt der kommer fokus på alternativer til kød, dog synes jeg personligt at bønner, linser, kikærter, ærter, svampe osv er bedre end noget soya-hvede-halløj der skulle ligne kød. Jeg kan ikke lide kød og derfor er det ikke et produkt for mig, men der er helt sikkert mange mennesker der vil få glæde af diverse kødefterligninger, men erstatning ved jeg ikke om man kan kalde det... ikke i mit køkkenet i hvert fald ;] heh.
vericon
Dato: 13/12 2017 23:27

Hej
Er det ikke også spørgsmålet om at sætte en standard for indsigt?
Er det ikke vigtigt at man har styr på hvordan basisvarer produceres – distribueres – præsenteres ?

Så fundamentet man står på, er konsekvent og entydigt ?

Når man f.eks. I dette forum påstår ansvarlig, grøn, medfølende indstilling hvordan kan det virke i praksis ?

Som retningen er nu, overlades store dele, hvis ikke hele af vejen, fra producent til konsument til en bestående,traditionel logistik ?

Grundlaget for liberal engagement her, er udbud og efterspørgsel – moral er sagen absolut uvedkommende -

Et udenlandsk eksempel, er et traditionelt tysk pålægsfirma, der parallelt med deres normale vareudbud også er til vegetarer :

https://www.ruegenwalder.de/vegetarische-produkte

Danish Crown har planer samme retning -

Vågner i snart ?
Hans Jørn
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/12 2017 23:44

Det er svært at vække masserne :] "1984", "they live!", "control factor" osv har været i gang lidt for længe.... "the boiling frog" er snart kogt færdig...

Men jo, det ville da være dejligt hvis der var større vægt på "fra jord til bord" end hvilket nyt produkt man nu kunne skynde sig at bruge i sin travle trædemølle hverdag, hvor der ikke er tid til at trække vejret og tænke sig om... Det er noget af en jungle af firmaer, kooperationer og producenter at skulle holde styr på.

Det kunne da være dejligt hvis alle mennesker kunne skaffe deres mad uden foran deres dør, men ikke mange der har land at dyrke til selvforsyning og permakultur... desværre.
vericon
Dato: 14/12 2017 21:34

Lige for en ordens skyld -
Det med at vågne stammer fra Jeppe Åkjær:

http://www.lieder.net/lieder/get_text.html?TextId=76917

Det kan være ret så forfriskende at se bagud -

Tidligere har der været entusiastiske effektive indkøbssammenslutninger.

Eksempel: Solhjulet var (for ikke så ret længe siden) med på ideen om foreninger der handlede til en gros pris -

Desuden rejste firmaet ud til deres leverandører, for personlig kontakt og evaluering !

Det var så bruger foreningerne der pakkede 100 kg.+ ris-bønner og linser og mængder andet "guf" til alle "hovederne" og det til priser der var til at ha' med at gøre.

Jo og tingene i den volumen, var emballeret i papir/pap (no plastic) -

Man kan stadig vælge ikke at købe andet end basis - f.eks, undgå dåseting - købe de tørrede ærter/bønner/linser og gi' iblødsætning/ + evt.kogning plads - det er en lille ulejlighed og resultatet er langt bedre end "the canned version" valget.

Ikke Mange ?
En folkevandring starter med at du går og der er en der går med ;-)

Alt godt
Hans Jørn
Aros
Forum-indlæg: 836
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 15/12 2017 15:08

Har det lidt ligesom Zhcoop og mener også at bønner, linser, kikærter, ærter, svampe osv er bedre end noget soya-hvede-halløj der skulle ligne kød.

Og så undrer jeg mig lidt over at det bliver solgt som det første alternativ til hakkekød, da jeg mente at det allerede fandes. Har købt det nogle få gange, Hakket veggie fra naturli der smager fint sammen med pasta:

Curator
Forum-indlæg: 637
Dato: 15/12 2017 17:05

Er du kommet for at faa noget

-Mikael Simpson
Steen E
Forum-indlæg: 75
Område: Midtjylland
Dato: 16/12 2017 10:00

Det med at holde styr på sit køkken versus at købe færdigt tillavede produkter er jeg helt enig med Vericon i. Vericons synspunkt går også igen i en af kommentarerne til artiklen. Jeg tror nu ikke vedkommende er vegetar.

Såvidt det personlige, for perspektivet er svært ufremkommeligt, og stritter imod det der er lige udenfor døren og går for at være virkelighed. Vericon har nævnt indkøbsforeninger, og jeg vil så tilføje det at lave mad. Sådan som jeg holder bønne- og ærte-maden gående bruger jeg en del krydderier, dog ikke nødvendigvis på een gang.

vericon
Dato: 16/12 2017 19:10 | Indlæg redigeret den: 16/12 2017 19:12

Hej
Foruden fælles indkøb kan erhvervelse af en kolonihave være en rigtig god ide -
For nuværende har man har muligheden for at afprøve/fejle uden at det har de store konsekvenser -
Det er godt at ha' en plan B skulle situationen finde på at blive kritisk-

https://www.changemakers.com/nutrientsforall/competition/entries/kitchen-gardeners-international

Alt godt
Hans Jørn
Steen E
Dato: 23/12 2017 17:21

Pas på, her kommer en bredside

Også meget off-track, men jeg synes home-gardening (se ovenstående link) er uhyre barnagtigt.

Det er *ikke* fordi jeg vil agitere for round-up, kunstgødning, græsslå-maskiner, diverse motoriserede save-redskaber, væksthus-industrien osv. eller agitere for at man altid bør plante, beskære, fælde, så og endog bulldoze sin have.
Men jeg mangler at se fornuften i at kultivere sin have med høst for øje, når det nu floralt (faunatisk?!?) beskrevet er sådan at vi som individer plasker rundt i en moderkage af let tilgængelige fødevare-ressourcer, uanset alder og køn.

Jeg kan godt se lidt mening i at gå 'off-grid' når forholdene er til det, i USA eller endda måske i Spanien eller Grækenland, men ikke her. Ikke i Danmark.

Det er sikkert en del af forklaringen på hvordan kæden hoppede af for den aldrigt værende danske økologisme. Der er simpelthen ikke nogen basis for synergi.
Lad dog den have være i fred!

også alt godt herfra,
Steen

vericon
Dato: 23/12 2017 19:52 | Indlæg redigeret den: 23/12 2017 19:56

Hej Steen
Det minder mig om Frank Zappa's "It can't happen here" -

Der er faktisk somme der forsøger selvom driftsudgifterne i det hjemlige dronningerige er hårrejsende:

http://okosamfund.dk/

Who could imagine ---

Her er linket til Freak out:

https://www.google.dk/search?client=ubuntu&hs=bED&channel=fs&dcr=0&ei=DrQ-WvizMcyv6ASmob64Ag&q=Frank+Zappa+who+could+imagine&oq=Frank+Zappa+who+could+imagine&gs_l=psy-ab.3..0i22i10i30k1.9126.34811.0.36811.33.33.0.0.0.0.325.5048.0j30j0j1.31.0....0...1c.1.64.psy-ab..2.29.4753...0j0i131k1j0i67k1j0i131i67k1j0i10k1j0i22i30k1j0i13k1j0i7i30k1j0i19k1j0i22i30i19k1j0i13i30i19k1.0.Cy-A1TnhXTE

Alt godt
Hans Jørn
Steen E
Dato: 23/12 2017 21:38

Det ser s** morsomt ud. Hvis ikke mit liv var så indviklet kunne jeg godt finde på at se nærmere på økosamfundet. Netop udgangspunktet 'fælles off-grid' giver langt mere mening end det enkeltvise. Men Frank Zappa gemmer jeg til en anden gang - eller også har det allerede været? ..hmm