Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegansk/Uvegansk lim?

Produkter

SimonEmil
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 4/3 2018 07:24

Nu er det efterhånden længe siden at jeg første gang hørte, at man ikke kunne være sikker på at ens sko er veganske, selvom man har gjort sig umage med at finde nogen uden hud og hår. For der er tilsyneladende noget med, at hvis der er brugt lim til at samle skoen, så er limen uvegansk. Jeg er ikke sikker på om det kun er limen i Converse-sko som er uvegansk, men det er kun dem som jeg har været vidne til, har fået kommentarerne om lim. I et par film og serier, har jeg dog også hørt nogle "jokes" om at sende heste på lim-fabrikken, men jeg aner faktisk intet om hvordan man laver lim, og heller ikke om alt lim er uvegansk?

Bortset fra de der enkelte sko-kommentarer jeg har hørt, så virker det ikke som noget vi veganere snakker om. Måske er det fordi at det er umuligt at finde frem til om limen i ens produkter er vegansk eller ej, eller måske kan man slet ikke få vegansk lim overhovedet, og samtidig så er det måske for vanskeligt at boycutte alle produkter med lim i? Inspirationen til denne tråd, kom faktisk da jeg skulle bestille en bog online, hvor jeg kom i tanke om at der vidst nok også er brugt lim i mange bøger.

Så er der nogen der kender fakta?
Er alt lim uvegansk? Kan man tjekke op på om det produkt man vil købe indeholder vegansk eller uvegansk lim? Hvad er lim overhovedet lavet af?

På forhånd tak!
Steen E
Forum-indlæg: 72
Opskrifter: 2
Område: Midtjylland
Dato: 9/3 2018 10:42

Gammeldags lim var vist lavet af knogler. Nutildags finder man også epoxy- eller silikone-lim, men det er vel også rigtigt at info om lim typisk kun følger med produktet når det er lim man køber, og ikke ellers. Du spørger jo ikke i nogen praktisk anledning, men faktisk er tapetklister, der består af brændt hvedemel, meget anvendelig, ex. som erstatning for trælim. Men det holder heller ikke så godt.

Står der ikke en masse på wikipedia? Tjek evt.
https://de.wikipedia.org/wiki/Kleister
SimonEmil
Forum-indlæg: 74
Område: KBH
Dato: 11/3 2018 09:37

Tak for svaret Steen :)
Altså den praktiske anledning er nok lim i forbindelse med sko og bøger.
Lige for tiden går jeg uden sko, men måske bliver det relevant at vide noget om emnet igen... om ikke andet så er der nok andre der godt kan bruge info om emnet :)