Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvilket brød er vegansk?

Produkter

ceciliab
Forum-indlæg: 2
Område: Sjælland
Dato: 16/9 2018 10:13

Jeg syntes faktisk det er ret svært at gennemskue hvad for noget brød i supermarkederne der er vegansk. Jeg er også sikker på at jeg ikke er den eneste der syntes det.
Så den her tråd, hvis du kender et brød der er vegansk så skriv det på her inde :P Så kan vi hjælpe hinanden og de nye med at gøre det nemmere at finde brød :)
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 16/9 2018 13:46

Bag dit eget brød - så ved du hvad, der er i, og du kan vælge ordentligt mel, økologisk og stenkværnet.

Vi tog lige endnu et spring sidste jul og gav os selv en melkværn med valse i julegave, så vi nu maler vores eget mel samt valser vores egne havregryn. Det har vi ikke et øjeblik fortrudt, for sikke noget fantastisk mel, vi nu har, og skønne friskvalsede havregryn også. Det bliver til de skønneste brød, boller, knækbrød og kager.
Zhcoop
Forum-indlæg: 625
Opskrifter: 10
Område: KBH
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 17/9 2018 18:46

Det meste brød i supermarkederne er veganske, dog er der ind i mellem vallepulver, skummetmælkspulver, yoghurt, honning og andre animalske ingredienser, som man skal holde øje med - tit er de med fed skrift til folk der er laktose-intolerante. Der er sjældent æg i brød, heldigvis ^^ heh. Jeg ved at "aktiv protein brød" er der vallepulver i, hvilket irriterer mig da der ellers er mange andre gode ting i... men ellers er alle (jeg har kigget på) andre rugbrød veganske (bortset fra et i irma, jeg har glemt hvad hedder...). Når boller hedder "yoghurt boller", så er det ret tydeligt at de indeholder yoghurt, så er det nemt at gå udenom :]

Jeg køber stort set kun rugbrød - har i en periode bagt mit eget og det er bare det bedste (stenmalet mel, hjemmelavet surdej osv) - og når man har kigget på mange ingredienslister, bliver man hurtigere til at scanne hvad der er i produkterne. Jeg ved der findes apps til at slå e-numre op og vist også en vegansk app... men har ikke smart tlf, så kan ikke hjælpe yderligere på den front :]

God brød-shopping :]

Serenity
Forum-indlæg: 1670
Område: Nordjylland
Dato: 17/9 2018 19:37 | Indlæg redigeret den: 17/9 2018 19:37

Hvis der er e472 i kan det være fra grise hvis ikke det er angivet at det er vegetabilsk. Der er en eller anden app med e numre hvor man kan se om ting er veganske eller kan være fra dyr.
BearerOfHonesty
Forum-indlæg: 28
Område: Nordjylland
Dato: 19/9 2018 15:13

Som andre også siger så er det ret almindeligt at brød er vegansk. Jeg kan f.eks. anbefale Kohbberg RugSandwich.

Mht. app så bruger jeg den her på Android til at slå E numre op med. Den kan også bruges til at scanne stregkoder og så sige om noget eller ikke er vegansk hvis det da er i dens database men det er ting i Danmark desværre sjældent så jeg må for det meste selv slå de ingredienser jeg er i tvivl om op. https://play.google.com/store/apps/details?id=net.isitvegan.androidfree