Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hel havre

Produkter

Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 17/10 2018 19:46

Jeg er på udkig efter hele havre eller hakkede(det som de på engelsk kalder steel cut), da de tilberedte som man kan købe som morgenmadsprodukt kan indeholde meget akrylamid. Er der nogen som ved hvor man kan købe det? Jeg har indtil videre kigget i Rema 1000 og Føtex. Jeg kan sagtens finde det på nettet men foretrækker ikke at købe det online.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 606
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 18/10 2018 09:45

Du kan sandsynligvis købe det i din helsekost - min helsekost forhandler Aurions produkter, og det, de ikke har hjemme, bestiller de med glæde hjem, hvis jeg beder om det.

Jeg har lige et tillægsspørgsmål - hvor kommer akrylamidet i det valsede havre fra?

(Jeg køber selv hel havre, har en valse- og kornmølle, så valser selv vores havregryn og maler selv vores mel. Hvis jeg i denne proces også undgår tilsat akrylamid, er det jo endnu et plus.)
Serenity
Dato: 18/10 2018 18:10

Okay. Jeg ved ikke lige om vi har sådan en i Brønderslev, så jeg bestiller det nok bare fra nettet. Det er varmebehandlingen som gør det. Varmen gør at aminosyrer reagerer med kulhydrat og danner akrylamid. Især aminosyren asparagin som der åbenbart er en del af i havre. Så vidt jeg har forstået skulle kogning ikke være et problem, men det producenterne gør svarer vel til bagning eller hvad man nu kalder det.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 606
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 19/10 2018 09:06

Hej Serenity - tak for svar vedr. akrylamid. Ja, det er tankevækkende. Valsningen udvikler også varme, men forhåbentlig ikke nok til at danne akrylamid.
Greenday
Forum-indlæg: 25
Område: Ikke oplyst
Dato: 20/10 2018 21:16 | Indlæg redigeret den: 20/10 2018 21:20

Det er fint, at du gerne vil reducere dit indtag af akrylamid. !ja Havregryn har dog ikke et så højt indhold, så det er ikke her det største fokus bør være.

Der er akrylamid i mange produkter, f.eks. ristede eller friturestegte kartofler, chips, brød, kiks, kaffe, chokolade, knækbrød, småkager og morgenmadsprodukter.

Det vigtigste for de fleste er at skære ned på indtaget af ristede og friturestegte kartofler (pommes frites, ovnbagte kartofler), chips og kaffe (især mellemristet kaffe). Derudover bør man helt undgå at ryge tobak og spise branket og brændt mad.

Men det er selvfølgelig også ok, at have fokus på det andre steder. ;)
Curator
Forum-indlæg: 645
Område: KBH
Dato: 21/10 2018 16:33 | Indlæg redigeret den: 21/10 2018 16:38

Men det er selvfølgelig også ok, at have fokus på det andre steder.

Jeg tror personligt bare at Serenity er ude i en irrationel detaljefokusering igen, der flytter fokus fra mere relevante ting, såsom at få kosten til at spille nogenlunde fornuftig og så holde det i en længere periode (før man evt. bekymrer sit hovede med sådanne detaljer). Kræft bør ikke være nogen akut bekymring med den alder Serenity har.

Jeg vil også sige at købe Aurion havregryn til 45-50 kroner pr. kilo næppe giver mening når man overall skal forvalte sin sundhed. Man kan få meget andet sund mad for de penge og over tid ville man kunne spare penge så man kan købe sundhedtjek (blodprøver el. andet). Jeg har i de tre forgangne måneder købt billigere (dvs. u-økologisk og'usundere') mad end normalt - men kan tilgengæld få lavet omfattende sundheds og hormonprofil (50 blodprøve tests i alt) i London.

Man kan fint undgå OTA's meget hårdt (kerne)ristede til fordel for billige økologiske til en 10'er.
Serenity
Dato: 21/10 2018 17:42

Akrylamid er ikke den eneste grund til at jeg gerne vil have hel havre, men når jeg vil spise noget sundt skal det gerne være det bedste. Jeg vil gerne lidt tættere på det naturlige og jeg tænker det burde være muligt at få det billigere end dem som er bearbejdet meget.
Greenday
Forum-indlæg: 25
Område: Ikke oplyst
Dato: 23/10 2018 16:05

Okay, Serenity

Jeg kender desværre ikke butikker, hvor man kan købe hele eller knækkede havrekerner, men du kan købe det på nettet eller prøve knækket rug eller byg, da det sælges flere steder. De burde have dem i Føtex. Ellers kan man bestille det til en Matas-butik på deres hjemmeside.

Serenity
Dato: 24/10 2018 00:16

Jeg købte nogle billige havregryn i Rema i stedet.