Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Cadmiumfrie hørfrø?

Produkter

Curator
Forum-indlæg: 649
Område: KBH
Dato: 27/10 2018 15:06 | Indlæg redigeret den: 27/10 2018 15:06

Jeg prøver selv at øge andelen af sundt fedt i kosten, hvilket dog lidt har tendens til at forskubbe omega-3/omega-6 balance. Hørfrø er rige på omega 3 og billige, men man render ind i problemet med at få for meget tungmetal (cadmium). Så var det jeg faldt over dette og vil høre om det er for godt til at være sandt?

https://www.finlandiahealthstore.com/northern-edge-whole-milled-flaxseed-425g/

The soil in this region is free of toxic metals like cadmium (a heavy metal that is 1000x more toxic than lead and present in many other brands of flaxseed)

Hørfrø skal helst ikke være knuste som ovenfor, da nogle meget gavnlige stoffer går tabt, blot et kvarter efter fræsning.

Og er der evt. andre lidt billigere mærker der også skulle være cadmiumfrie?
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 28/10 2018 17:32

Jeg ville ikke stole på det. Hvorfor ikke bare tage olien i stedet? Så vidt jeg har forstået skulle der ikke være cadmium i olien og Udo's choice olie smager godt.
KerstinN
Forum-indlæg: 37
Dato: 19/1 2019 22:08

Hvorfor dog basere sit omega-3 indtag udelukkende på hørfrø, når vi nu kan få direkte fra kilden med alger som feks disse to

https://biosym.dk/ny-algebaseret-omega-3/

https://www.jala-helsekost.dk/omega-3-vegetabilsk-180-kaps.html

Det er jo ikke så meget DHA vi får, hvis kun får olien fra hørfrø eller chia, og så er der jo det problem med cadmium ik' ;)
Curator
Dato: 20/1 2019 15:13 | Indlæg redigeret den: 20/1 2019 17:37

KerstinN, du overser det væsentlige, der er ikke ret meget kalorier fra fedt i de piller. Pointen er at kunne øge den sunde andel af fedt-energi i kosten, så kosten baseres mindre på kulhydrater.

Mange fedtkilder herunder (højere indtag af) nødder kan forskubbe omega 6/3 balancen.

(Hørfrø er desuden billigt).

Edit: det kan være du har en god pointe, jeg vil prøve at undersøge hvad det i praksis koster.
KerstinN
Dato: 20/1 2019 19:27

Jamen da, hvis du vil have et bedre forhold mellem omega 3 og 6, er detså ikke optimalt (og nemmest) at reducere dit forbrug af omega 6 madolie ;)

Knust hørfrø kan du da bare komme i noget væske. Det er luftens ilt der hurtigt nedbryder de gode stoffer. I vand, juice eller feks smootie nedsættes tiden betragtelig :)

Med hensyn til cadmium i bla hørfrø skriver Michael Greger

"Researchers have concluded: “Even if a vegetarian diet contains more lead and cadmium than a mixed diet, it is not certain that it will give rise to higher uptake of the metals, because the absorption of lead and cadmium is inhibited by plant components such as fiber and phytate.” Having whole grains in our stomach up to three hours before we swallow lead can eliminate 90% of absorption, thought to be due to phytates in whole grains, nuts, and beans grabbing onto it"

https://nutritionfacts.org/2015/10/15/how-to-reduce-your-dietary-cadmium-absorption/
Curator
Dato: 20/1 2019 21:50 | Indlæg redigeret den: 20/1 2019 22:12

"Jamen da, hvis du vil have et bedre forhold mellem omega 3 og 6, er detså ikke optimalt (og nemmest) at reducere dit forbrug af omega 6 madolie"

Jeg indtager kun sjældent madolie. Men omega-6 findes i hele nødder, frø og fuldkornsprodukter.

Pointen er at jeg performer og føler jeg har det bedre ved ikke at køre high carb, men ved blandet kost der inkluderer lidt mere fedt.

Knust hørfrø kan du da bare komme i noget væske. Det er luftens ilt der hurtigt nedbryder de gode stoffer. I vand, juice eller feks smootie nedsættes tiden betragtelig

Jeg ved ikke hvad det er svar på, svært ved at se det relateret sig til det jeg skriver, hvor mit forbehold går på Cadmium. Og jeg har uproblematisk friskkværnet og konsumeret hørfrø om morgenen.

Men mere generelt er jeg måske ved at revidere mit syn på at fiberrig plantekost er for alle. Mine forrige læge tog blodprøver der viste at jeg var sund og rask og med et ultra-godt helbred. Men da min performance lider hvad angår fysisk udfoldelse, så tog jeg til London og fik lavet en (mandlig) hormonprofil, der viste at mit seksual-bindende hormon (SHBG) ligger på 125 (normalværdier er 15-66), hvilket ikke er godt da det binder alt for meget af min testosteron, så det ikke er tilgængelig for reparation af kroppens væv.

Læser man litteraturen ser man at netop fibre øger SHBG (forværrer problemet) mens mindre fibre og proteinrig kost sænker SHBG (forbedrer). Konsulterer man Dr. Michael Greger har han desværre et noget ensidigt syn på at molekylet SHBG fjerner "overskydende" testosteron. Derfor er jeg ikke sikker på at han længere vil være den autoritet jeg går til, og jeg har fået ambivalens overfor The whole food plant-based diet. Forstået som at det ikke er for alle. Der er også hormoner der skal håndteres og ikke kun sundhed omkring kredsløb og andet.

KerstinN
Dato: 21/1 2019 18:12

Det var da godt du tog til London. Jeg ønsker dig held med dit forehavende :)
Grønogglad
Forum-indlæg: 10
Opskrifter: 3
Område: Sjælland
Dato: 3/2 2019 18:02

Hele hørfrø klister sig fast på tarmvæggene. I værste fald, så tarmene holder op med at fungere og man ryger ind med tarmslyng.
Opbevar dine knuste hørfrø til en uges tid i et lukket glas på køl.