Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Flækkede kikærter

Produkter

Serenity
Forum-indlæg: 1692
Område: Nordjylland
Dato: 8/6 2020 08:41

Jeg har endelig fundet et sted på nettet hvor man kan købe billige flækkede kikærter i stedet for dem som man kan købe på dåse hvor der er den skal/hinde rundt om som jeg fjerner før kogning. Men så vidt jeg har forstået skal de koges i ca. 40 minutter hvor dem på dåse kan nøjes med 5 minutter. Nogen der ved hvorfor? Er dem på dåse forkogte, eller er det fordi de har stået i blød at de er klar meget hurtigere? Hvis man ikke vil bruge 40 minutter om dagen på kogning kan man så koge en masse på en gang og putte i poser i fryseren, eller skal man bruge en eller anden form for konserveringsmiddel også? Hvis ikke jeg tager meget fejl så er der en eller anden form for konserveringsmiddel i fx falafler som de sælger i supermarkeder.
JensCH
Forum-indlæg: 27
Område: Odense
Dato: 11/6 2020 07:22

Hvorfor fjerner du hinden?

Jeg har næsten ingen erfaring med kikærter på dåse, jeg køber dem tørre i 400g-poser, sætter dem i blød natten over, og koger dem i ca. 40-45 minutter, men lægger ikke mærke til hvor længe det tager, da jeg bare laver noget andet imens.
Kikærter lavet på den måde smager meget bedre end dem på dåse.

Kikærter kan sagtens fryses efter kogning, uden konserveringsmiddel, men sørg for at få så meget af vandet fra som muligt, ved at lade dem stå i en si et stykke tid, og evt. slynge det sidste væde fra, da de ellers vil fryse til én stor hård klump i en frysepose, som ikke er til at opdele uden at tø hele klumpen op igen.
Curator
Forum-indlæg: 657
Område: KBH
Dato: 11/6 2020 07:49 | Indlæg redigeret den: 11/6 2020 07:59

Ja, frys endelig flere portioner ned. Der skal ingen konserveringsmidler bruges.

Tilberedning er i øvrigt 12-15 minutter med trykkoger.

Serenity
Dato: 11/6 2020 13:26

Jeg foretrækker konsistensen uden hinde, plus når jeg fjerner hinden så kan jeg hurtigt spotte de kikærter som ser dårlige ud som så bliver smidt ud. Nogle af dem har en brun/sort plet og jeg ved ikke om det kan være en eller anden form for svampeangreb eller lignende. Der er typisk nogle få stykker af dem i en dåse.
JensCH
Forum-indlæg: 27
Område: Odense
Dato: 12/6 2020 20:20

Dem med brune/sorte pletter er fra andre planter, dvs. "ukrudt" på marken, som er blevet kværnet med under høstningen, så plantesaften har sværtet nogle af kikærterne, og de begynder nemt at rådne pga. det.
Ofte er det dog kun hinden, som har pletten; resten af kikærten har det fint.

Jeg må sige, jeg lægger ikke mærke til om de har hinde eller ej, når jeg tygger dem. Måske har dem på dåse tykkere/sejere hinde pga. anderledes behandling?

Hvide bønner (opblødt fra tørrede) har også altid nogle få med sorte/brune pletter, af samme grund.
Serenity
Dato: 12/6 2020 21:04

Ja ofte kun på hinden. Det er hovedårsagen til at jeg fjerner dem.