Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Gelatine=vegetarisk?

Produkter

Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/7 2008 18:16

Jeg har lige haft en lang diskussion med min papfar, der påstår, at gelatine er vegetarisk. Han siger at det kun var i gamle dage, det blev lavet af gris, men at det er ulovligt i Danmark nu. Kan det virkelig være rigtigt?
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 18/7 2008 18:31 | Indlæg redigeret den: 18/7 2008 18:33

Jeg skal ikke kunne sige om det er ulovligt eller ej, at fremstille det animalsk.....

Gelatine kan fremstilles vegetabilsk af rodfrugten Tapioka. Jeg har selv nogle kapsler med veg. gelantine.

lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 18/7 2008 18:31

Nej nej, gelatine bliver stadig lavet af dyr, jeg har i hvert fald ikke hørt andet.
lullu
Dato: 18/7 2008 18:33

Fra wikipedia:

Gelatine er et geleringsmiddel og fortykkelsesmiddel, der består af protein. Det anvendes til at gøre vandige levnedsmidler tykkere. Gelatine kan fremstilles ud fra collagen fra sener, knogler og hud, typisk fra svin og køer. Gelatine sælges i Danmark under navnet "Husblas".

Gelatine eller husblas anvendes ofte i medicinkapsler, film, budding, gelé, og i slik som vingummi og lakrids.
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 18/7 2008 19:02

Okay.:) Og det er altid godt med noget dokumentation. Også selvom wikipedia ikke er en pålidelig kilde.. Men alligevel.
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Opskrifter: 1
Dato: 18/7 2008 19:16

nej ikke med mindre der står på pakken at det ikke er fra svin osv. Det er ikke ulovligt og bruges stadig mest.
Bibbi
Dato: 18/7 2008 19:47

Jeg tager "Green Oil" kapsler. De er 100% vegetabilske, med omega 3, 6 og 9 - gelatine kapslen er lavet af Tapioka.
Har desuden kontaktet producenten og fået det bekræftet!

lullu
Dato: 19/7 2008 02:15

Jeg tror ikke det er normalt, at man bruger ordet gelatine, når det er lavet af plantemateriale; har lige kikket både i min nudanske ordbog og på fødevarestyrelsens hjemmeside og der står begge steder at det er lavet af animalske produkter

Fra Fødevarestyrelsen:
Fremstilling af gelatine
Gelatine er et animalsk produkt, der fremstilles på basis af svinehuder, okse-knogler eller oksehuder.
Bibbi
Dato: 19/7 2008 07:13

lullu - nej, det har sikkert en anden betegnelse når det har veg. oprindelse og det ser ud/føles også anderledes end animalsk gelatine.

Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 19/7 2008 07:57 | Indlæg redigeret den: 19/7 2008 07:58

Fedt at du fik de bekræftet Bibbi. Jeg har stadig ikke fået svar fra dem omkring Green Oil kapslerne...

Jeg studerer på Suhrs, og der har vi haft et helt semester om fødevareproduktion - og fremstilling, hvor vi også har rundet gelatinefremstilling. Kort og godt fremtilles gelatine af sener, knogler m.m. fra slagteindustrien. Altså et biprodukt af kødproduktionen. Præcis som Wikipedia skriver.
Bibbi
Dato: 19/7 2008 09:49

Hej Maria,

Underligt at du ikke har fået svar endnu....De svarede mig indenfor få timer :)
Da "Green Oil" først kom på markedet, var kapslerne animalske, men de udviklede en vegetabilsk kapsel af Tapioka. Grunden til at protein indholdet stadig "er for højt", nu da kapslen er veg., skyldes at man opbruger det lager man havde af pakker/æsker. De nye æsker vil have det rigtige veg. protein indhold påtrykt, men de har lov til at opbruge de gamle æsker først.

Mette
Forum-indlæg: 61
Opskrifter: 37
Dato: 21/8 2008 03:07

Så vidt jeg ved, er det forbudt at lave gelatine fra koen i Danmark, da man stadig er nervøs for kogalskab.

Og derfor er næsten alt gelatine lavet af grise.
cyrene
Forum-indlæg: 139
Dato: 20/10 2008 15:11

Hej

Jeg tror at jeg måske kan komme med et bud på hvor kæden er hoppet af når det er blevet sagt at det er ulovligt eller forbudt i Danmark at producere gelatine af dyr.
Man må jo noget nær gøre hvad man vil med dyr, kød og deres kadavere Desværre) - MEN, MEN - det koster altså efterhånden kassen i miljøafgifter og den slags og sådan har det været i en hel del år. Mange endda. Der er kommet stadig skrappere og skrappere krav til miljøforholdene til fabrikker der behandler døde dyr (fx. kød- og benmelsfabrikker og lignende).
Det betyder at en meget stor del af dem har valgt at lukke fordi det ikke har kunnet betale sig i kroner og øre. De har oplevet at samfundet har stillet øget krav om deres placering og hvad de må lukke ud i luften og i vandmiljøerne men også hvad der må være tilbage som restprodukter - og hvad de må forbruge af el, vand og varme (altså afhængigt af hvad de producere) og også skrappe krav til hvad de må bruge af kemikalier.

Min mand har som kemiingeniør i nogle år på et tidsspunkt i Aalborg arbejdet som Rådgivende Ingeniør indfor Energi og Miljø - i den relation blev han bedt lave et stykke rådgivningsarbejde for DAKA som I sikkert er mange der kender. De skulle have reduceret deres lugtgener for at få lov til at udvide! Han sagde nej. Det var umuligt for ham at gå sådan et sted.
Men vi har i relation til det læst om de her ting og han ved at økonomi og konkurrencehensyn gør at en del produktionsvirksomheder der arbejder med dyreaffald og andet fra døde dyr som kræver mange ressorcer at udnytte flytter til andre lande fordi det ikke er givtigt i Danmark. Man kan godt sige at nogle af virksomhederne og -fagene får forbud mod at forurene så meget som de gør og det gør de lukker ned. Det er rigtigt. Men ulovligt som sådan er det jo ikke. De kan jo bare tilpasse deres produktion til de skærpede miljøkrav.
Men der sker også indimellem noget som gør at nogle af de ting ikke er så rentable af andre grunde. Fx. kan nævnes kogalskaben og fugleinfluinza som har bevirket så skrappe regler og ændrede måder at gøre visse ting på at noget er flyttet ud af landet.

Men ser man på det i en historisk sammenhæng så har Danmark været rigtig dygtig og langt fremme med at forske i og producere og også eksportere vegetabilske stabilisatore på fx. tang og en af de succer der var fra cirka 50´erne og så præcis 50 år frem er omtalt her http://vallensbaekarkiv.dk/artikler/litex.htm - det er da en fin fortælling.

Så vi har altså ikke altid bare brugt løs af det animalske gelatine som stivelse.

Men alligevel må jeg sige at jeg er forundret over at læse i de historiske materialer at animalsk gelatine er blevet brugt til papirsfremstilling, fremstilling af øl og hvidtøl og så selvfølgeligt en masse forskellige madretter og slet, slet ikke kun desserter. ¨
Og går vi helt tilbage til da gelatine blev opfundet så var det da også animalsk men dog ikke fra pattedyr. Det var fra fisk. Og mere præcist var det fra støren. Og man brugte så gelatinen til de fotografiske ting og sager der lige før 1900.

I dag er vi jo stadig fremtrædende som forskere og også endnu producenter og eksportøre af en lang række forskellige stivelse produkter på johannesbrødkerne, pectin men også tang og mange andre ting.
Der er specielt et kæmpe firma ikke så frygteligt langt fra Vejle men lige nu har jeg glemt hvad det hedder. Det er ikke et vi et vi møder i hverdagen.
Og ellers så kender vi Danisco de fleste af os.

Så jeg har to bud: enten er det miljøafgifter og skærpede krav der har betydet at den animalske gelatine produktion er ophørt i Danmark. Eller også så er det sket meget tidligere. Lige efter 2. verdenskrig fordi produktionen i "de fem kolde år" var gået i stå sådan som det skete med visse og så var der altså nogle som aldrig kom igang igen. Det er også et bud. Nye fag kom jo til.

Men jeg vil lige for at gøre det hele lidt trist her til slut oplyse at Danmark bidrager til gelatineproduktionen. Vi sender slagteriaffald til Tyskland hvor der bliver lavet gelatine. Og det ved jeg fra både min mor der er kok og i 34 år arbejdede som køkkenchef (og jeg har fået det oplyst af sælger/repræsentant fra Nestle og Maggi samt en repræsentant fra Hedegaard (og nej det er ikke dem der sælger til dyr) som aflagde besøg i hendes hotelkøkken).

Vh
Cyrene
Lærke
Forum-indlæg: 2
Dato: 9/8 2009 14:33

.. på \"piratos\"-pose , står der at der er vegetarisk gelatine i .. ?
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Dato: 9/8 2009 14:43

Så er det nok vegetarisk Lærke?
Lærke
Forum-indlæg: 2
Dato: 9/8 2009 14:46

... det kunne tænkes xD = at der vel findes vegetabilsk gelatine..
Trutfant
Forum-indlæg: 502
Opskrifter: 2
Dato: 9/8 2009 15:07

Der findes jo Pektin.
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Dato: 9/8 2009 15:07 | Indlæg redigeret den: 9/8 2009 15:08

Agar-ager er en form for vegetabilsk gelatine.
Agar er et polysaccharid, der udvindes fra forskellige rødalger. Det er en geldanner, der industrielt bl.a. finder anvendelse som stabilisator i iscreme, supper, marmelade m.v. Kaldes ofte til privat brug ?Agar-agar? eller ?vegetabilsk gelatine?, da det hyppigt anvendes som et vegetabilsk alternativ til gelatine (?husblas?). Afhængig af mærke, kan det til privat brug købes som pulver, i flager eller i tråde.

se evt http://www.biblioteksvagten.dk/videnbase_svar.asp?qaid=22583