Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kakaosmør

Produkter

Sider: 1 2 3 > >>
Bimmer
Forum-indlæg: 707
Opskrifter: 4
Område: KBH
Dato: 23/3 2010 01:10

Hej unger.

Der er en ting jeg ikke forstår. Jeg har indtryk af at kakaosmør indeholder noget animalsk. Men det forstår jeg ikke! Det er jo ikke rigtigt smør i det. Det er jo bare fra kakaobønnen.
Hvordan kan man kende vegansk kakaosmør fra alm. kakaosmør eller hvordan hænger det sammen?
Jeg forstår det ikke. Hvordan ved man om helt almindelig kogechokolade er vegansk? Det indeholder jo ikke mælk.

Undskyld hvis der i forvejen er tråde om dette. Links modtages gerne ;)

Minna
Forum-indlæg: 107
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 23/3 2010 01:12 | Indlæg redigeret den: 23/3 2010 01:16

Du kan købe kakao smør fra helse butik, koldpresset, og så kakao pulver og lave din egen vegan chocolade :D

Det er dog billiger at købe over nettet med det rene smør der :)
Bimmer
Dato: 23/3 2010 01:19

Men hvorfor er alm. kakaosmør ikke vegansk?
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Dato: 23/3 2010 07:43

Det er dig der sidder med ingredienslisten, så det er vel kun dig som kan svarer på det.. '

hvis der bare står kakaosmør, så er det vegansk da det kommer fra kakaobønnen..

Kogechokolade er ofte mørk chokolade, og det er meget ofte vegansk.. det er faktisk ret nemt at finde vegansk chokolade. Jeg spiser aldrig andet ;) man skal kigge efter om der står mælkepulver i, eller smør..

Bimmer
Dato: 23/3 2010 17:41

ah ok. mange tak.
så som hovedregel er det vegansk.
der står "kan indeholde spor af mælk" du ved.
Acai-Maria
Dato: 23/3 2010 18:11

ja det betyder at der på samme fabrik er produceret produkter hvor der indeholder mælkepulver, men det er ikke i opskriften..

det er bare for at være på den sikre side overfor allergikere..
~Christina~
Forum-indlæg: 516
Opskrifter: 1
Dato: 23/3 2010 19:39

Jeg troede også at mørk kogechokolade ville være vegansk, men de to forskellige mørke chokolader jeg havde fat i indeholdt begge mælk :@ Godt man læser indholdsfortegnelser.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/3 2010 22:25

Kakaosmør er knuste/malede kakaobønner og består ikke af andet. Derfor er det naturligvis vegansk. Det er egentlig samme princip som sojamælk, der jo heller ikke indeholder traditionel komælk.

Mørk chokolade(også almindelig kogechokolade) indeholder ikke mælk. Hvis der er mælk i, så er det ikke mørk chokolade. Men det er selvfølgelig altid smart at læse indholdsfortegnelserne, da nogle firmaer kan være meget kreative.
~Christina~
Dato: 24/3 2010 07:57

@Jens: Der stod mørk chokolade på begge de pakker jeg stod med, jeg blev derfor meget forundret over at de havde sneget mælkepulver i, for jeg var også overbevist om at hvis det var mørk chokolade, så var det et sikkert valg. Måske er det fordi det var kogechokolade...
ProVeganSocieties
Forum-indlæg: 673
Område: Andet
Dato: 24/3 2010 08:06

Sødmælkspulver RRRRRG :@
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 24/3 2010 09:45

Mørk chokolade(også almindelig kogechokolade) indeholder ikke mælk. Hvis der er mælk i, så er det ikke mørk chokolade. Men det er selvfølgelig altid smart at læse indholdsfortegnelserne, da nogle firmaer kan være meget kreative.

Jeg har set mælk i chokolade, der indeholdt både 70% og 85% kakao, og det må vel kaldes mørk chokolade? Jeg ville i hvert fald aldrig kalde det noget lys, da det ikke ser sådan ud (tror heller ikke det smager sådan, for mælk står sidst i ingredienslisten).
Black
Forum-indlæg: 1170
Dato: 24/3 2010 10:11

Aldi, aldi og atter aldi :D

Her kan du få vegansk mørk chokolade, 70% og 85%. De har også veganske marcipanbrød.
lullu
Dato: 24/3 2010 16:34

Netto har også en vegansk 85% - endda i øko!
~Christina~
Dato: 24/3 2010 18:54

Men hvad med fakta spørger jeg bare. For hverken Netto eller Aldi er lige i nærheden. :(
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 24/3 2010 19:52

lullu og ChristinaW - jeg forsøger bestemt ikke at skabe tvivl om det I skriver. Sandelig ikke! Min pointe er bare, at jeg er sikker på at det er nogle uheldige undtagelser. Som udgangspunkt gætter jeg stadig på, at 90% af alt mørk chokolade er vegansk. Men det er selvfølgelig stadigvæk en god ide at tjekke det. :D
Acai-Maria
Dato: 24/3 2010 22:32

Jeps, Aldi er dejlig.. og Nettos øko 85% er også dejlig.. Glæder mig til bebsen er ude, så skal der smovses i chokolade igen:)
lullu
Dato: 25/3 2010 12:33

Jens - så er vi jo enige :) Jeg tror også at det meste mørke chokolade er vegansk, måske lige bortset fra dem med tilsat smag og så ellers nogle uheldige undtagelser...
aksinja
Forum-indlæg: 51
Dato: 25/5 2010 10:14

Hej alle..

er en lille smule forvirret..

stod i Irma igår og har hørt at kakaosmør ikke var vegansk og der stod kakosmør på ingredienslisten bag på alle deres chokolader...

hvad for noget chokolade må jeg købe, er der ikke rigtig smør i kakosmør??
syns det lidt forvirrende og kom desværre hjem uden noget chokolade..

Forresten hvor køber i jeres veganske pesto udover den som er i irma der er hundedyr? (40 kr)
Marcus
Forum-indlæg: 3048
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 25/5 2010 10:35 | Indlæg redigeret den: 25/5 2010 10:47

Svaret på dit første spørgsmål er skrevet længere oppe:
Jens D: Kakaosmør er knuste/malede kakaobønner og består ikke af andet. Derfor er det naturligvis vegansk. Det er egentlig samme princip som sojamælk, der jo heller ikke indeholder traditionel komælk.

:) Der kan dog sagtens være være mælkeprodukter i chokoladen, som kan være under formen: "skummetmælkspulver", "mælkeprotein", "kasein", "mælkesukker" eller "laktose". "Mælkesyre" er til gengæld oftest vegansk:
Wikipedia DA: Mælkesyre er primært fundet i mejeriprodukter. Kaseinet (ostestoffet) i fermenteret mælk koaguleres med mælkesyre. Selvom det kan fermenteres fra laktose (mælkesukker), udvindes det meste mælkesyre i kommerciel sammenhæng fra bakterier såsom Bacillus acidilacti, Lactobacillus delbueckii eller Lactobacillus bulgaricus til at fermentere kulhydrater fra ikke-mejeriprodukter som majsmel, kartofler og sirup. Derfor kan nogle produkter med mælkesyre i stadig være veganske.

http://da.wikipedia.org/wiki/M%C3%A6lkesyre
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 25/5 2010 13:11

Bemærk, at kakaosmør er 100 % fedt, hvoraf 2/3 er mættet fedt og altså sundhedsskadeligt. Det er altså lige så skadeligt som kosmør eller måske mere, da kosmør »kun« er 80 % fedt.

På den anden side er der undersøgelser, der siger, at 7-10 gram mørk chokolade om dagen skulle være sundt. (Og Arne Astrup har sagt, at det giver store bryster, men her taler han vist mest for sig selv...:D)
Sider: 1 2 3 > >>