Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ophæv anonymiteten!

Siden

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
dgj
Forum-indlæg: 352
Område: KBH
Dato: 27/7 2012 08:33 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 08:37

Jeg gentager lige lidt af hvad der allerede er blevet sagt. Det er sådan at ude i den virkelige verden at folk kun har adgang til det jeg siger når de er i mit selskab eller hvis det jeg siger bliver fortalt videre. I den virkelige verden kan jeg derfor vælge hvem der skal vide hvad om mig, sådan nogen lunde da. Som Bodil nævner det vil alt man siger her være til adgang for alle. Være det arbejdsgivere, klienter, bekendte, venner, familie, dødsfjender og andet godt folk. De skal blot skrive mit navn i en søge maskine og vupti vil de finde mig herinde. Jeg ønsker ikke at -alle- skal vide hvad min politiske holdning er, hvad min diæt er, hvad mit syn på religion er, hvad min etiske tilgangsvinkel er osv. Det er ting jeg ønsker at diskutere og udfordre her.

Som en sidste bemærkning til det her vil jeg lige pointere at en af de -meget- få brugere som er udelukket fra forum faktisk brugte sit fulde navn til at starte med herinde. Altså er det ingen garanti for at folk kan finde ud af at opføre sig ordentligt.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Område: Sjælland
Dato: 27/7 2012 08:47

Jeg har ikke ligefrem lyst til at folk ude i verden skal kunne google mit navn ved kommende jobsamtaler osv. og se at jeg er veganer, fordi denne side popper op.

Så jeg har det fint med et nickname.

At man udfylder navn ved oprettelse er fair nok. Andre skal bare ikke nødvendigvis kunne se det, end dem der står for siden.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/7 2012 09:18 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 10:04

Jeg vil også understrege, at det ikke er fordi jeg er skabsvegetar(->veganer), at jeg synes vi skal kunne være anonyme. Jeg er helt "out" på mange områder og jeg lægger ikke skjul på mange aspekter af min livstil med alle kolleger, osv.

Men man skal kunne finde hen til det væsentlige ved at bruge en søgmaskine og jeg kan ganske enkelt ikke have at min professionelle profil, osv. bliver skjult af andre mindre vigtigere profiler og 117 indlæg på websteder som VegKon hvor der nogle gange færdes. Det er vigtigt for mig at andre ting kommer frem.

For eksempel, over 35% af Leif Varmarks Google-resultater er VegKon indlæg - og her taler vi om en mand med en lang karriere i offentligheden, hvor der blev akkumuleret ret mange andre ting (og ydligere godt 15% af denne er faktisk fra plantemad.dk). Andre mennesker med færre resultater fra andre steder kan meget nemt komme til at få deres resultater helt spammet med VegKon indlæg og deres vigtigere resultater udvandet og presset ned på side 7 hvor ingen kigger længere.

Og selv når jeg står til mine holdninger og de ting jeg tør skrive her, så vil jeg alligevel kunne holde nogle diskussioner mere privat, ligesom man gør i virkeligheden, som dgj meget godt udtrykte.

Hvis forummet skal erstatte den fysiske nødvendighed og gøre det muligt at folk fra langt væk i rum og tid kan diskutere ting uden at rejse, så skal det kunne bevare nogle af de aspekter at holde diskussioner indenfor fysiske rammer m.h.t. fortrolighed, osv.

Til sidst, m.h.t. hvad vi vil at der skal bruges om vores personligheder i diskussioner her, så må sige at Leifs karriere bruger jeg ikke for at vurdere hans påstand - noget er ikke sandt på grund af et argumentam ad verecundium. Og jeg har heller aldrig vurderet hans nuværende påstand vis-à-vis hans tidligere bemærkninger for mange år siden.

Helst danner vi vores billeder af hinanden fra det vi siger her, af hvor overbevisende vores ideer er og hvor tiltrækkende.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 27/7 2012 09:22

Jeg ønsker heller ikke at være fuldt offentlig af flere af de samme grunde, som nævnt af andre i denne tråd.
Og mit fornavn kender i jo, og jeg kan vel næppe kaldes for useriøs her på Vegkon..
ennasuS
Forum-indlæg: 1172
Opskrifter: 3
Dato: 27/7 2012 09:41

Jeg er både for og imod. Jeg ligger jo ikke skjul på ret meget - men har heller ikke lyst til at blive "googlet" af "nær og fjern" da det jeg skriver herinde - trods alt - er af lidt mere privat karakter. Ikke, at jeg ikke gider dele med hele verden - men gider ikke at f.eks. min familie kommer og læser med. - det vil de kun gøre hvis de VED det er mig og fordi de "kender" mig... Det gider jeg bare ikke. Og falder de over det - so be it... men de skal dælendytmig ikke ha det serveret!

Skal anonymiteten ophæves - så skal forummet være meget mere lukket. Jeg har været på et forum, hvor man skulle skrive "administrator valgt" antal indlæg for at komme rigtig indenfor. Men så skal Benjamin jo nok på overarbejde..... Eller man skal decideret ha en administrator-godkendt profil for overhovedet at læse med!

Bortset fra det - så synes jeg der bliver skrevet meget mere om "problemerne" end der kommer indlæg fra "problemerne" i øjeblikket - det er altså også ved at blive lidt kedeligt... om I forstår?

Jeff
Dato: 27/7 2012 09:59 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 10:06

Tankeeksperiment:

Astrid har en ny kæreste, som hun har mødt for nogle uger sider. Hun har også diskuteret meget men hendes veganer veninde og besluttet sig for nogle dage siden at leve vegansk. Hun har nævnt det overfor kæresten et par gange, men hun var endnu ikke sikker på hvor seriøs hun tog det og så har de ikke snakket meget om det.

Men nu lever hun som veganer og hun bliver hurtigt overbevist at det er det hun skal gøre i resten af sit liv. Desværre er kæresten en rigtig kødspiser, det er næsten det eneste han spiser, undtagen nogle få kartoffler eller brød. Astrid elsker sin kæreste, men han er meget stadig omkring det han spiser og hun bliver ret ked af det. Hun føler sig lidt isoleret, da hendes veninde er flyttet til USA. Hun vil så gerne tale med nogle erfarene veganer, udveksle tanker i forskellige forummer, og så diskutere også hendes problemer med kæresten, som hun endnu tør ikke tale med direkte , da de har skændes en lille smule om det allerede.

AStrids kæreste arbejder som "head hunter" - det er hans job at finde ting ud om andre mennesker og vurdere dem p.g.a. af disse oplysninger.

VegKon har lige ophævet anonymiteten af deres profiler.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 27/7 2012 10:17

Synes KiraDechau har en god pointe.

Jeff
Dato: 27/7 2012 10:26

Hvilken pointe mener du?
tingle1
Forum-indlæg: 45
Dato: 27/7 2012 10:36

Jeg er helt enig med Kallum.
Det der gør denne side unik(endnu),er at der er plads til alle,en stor legeplads, hvor folk kan få luft for meget at det ,de går og tumler med,og sidst, men ikke mindst,
styrken er at man får kontakt til alle de mennesker, der har tænkt på ikke at spise kød, ikke ved hvad vegetar/veganer er, men som er presset af omgivelserne, som mange
erklærede vegetarer/veganere også stadig er, og ikke tør skrive /tale frit.
Og siden er en enorm kilde til inspiration,og viden. Jeg er blevet meget klogere, og har fået udvidet min horisont meget. Se dog på hvor mange 1000 ,eller 10000 der kigger på siden.der kan være 1000 der kigger på en lille ting.
Det er en fantastisk reklameside for at udbrede vegetar/vegan og dyrevelfærd i samfundet. Og det må vel være en del af formålet. Påvirke industrien, landbruget, forbrugere, butikker, restauranter og folk som sådan.
Og folk kan selv sortere og vurdere.
Det virker som man vil være ,som et lille politisk parti, der både vil bestemme hvad, der skal tales om, hvem der er stuerene og at befolkningen, brugerne er for dumme til selv at vurdere, kvaliteten af indlæg.
Og hvis nogen føler sig sårede over indlæg, må de enten tage fat i det, eller læse noget andet.
For mig er vegkon en legeplads, et sted hvor jeg slapper af, inspireres ,som hvis man er med i et adventure spil, men stadig har en mission, og et håb der hedder, alle bliver veganere og kærlige mod andre væsener.
Jeg har jo stadig selv meget at lære. Er endnu ikke veganer.
Og der er jo ikke mange i ens alm omgangskreds, der gider høre på alle de ting, som man kan tage op herinde, og diskutere frem og tilbage.
Her er intet for småt eller for skævt.Jeg vil savne siden meget, for jeg er også en af dem der smutter, hvis man skal til at registreres.
Og som Jeff siger, det kunne være man havde en eller anden position i samfundet, eller job,hvor det måske ville være et problem at man tosser rundt herinde og leger med de andre.Eller måske har man et meget alvorligt,eller kedeligt job, og så har man ikke behov for ,at dette også er sådan et "ordentligt" sted,med "voksne" mennesker.
Jeg er sikker på ,her er mange anonyme, som har en eller anden stilling i samfundet, hvor de overvåges med alt de gør,men her kan være i fred. feks politikere,skuespillere, mediefolk, kongehuset osv. Jeg er sikker på der er mange skabsvegetarer, som ikke har turdet springe ud, men føler sig frem herinde.
Folk med et arbejde, hvor det er en fordel for dem at "networke" her, er selvfølgelig ikke anonyme. Diætister ,folk med relation til madbrancen osv.
Det var ikke negativt ment, det er selvfølgelig det rigtige at gøre og inspirerende.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Opskrifter: 1
Dato: 27/7 2012 10:46

Jeff - nu Har hverken du, eller jeg noget problem med at stå frem med billede og hvem vi er.

Tror bare nogle har. Om man skal kalde det skabsvegetar? ; )
Jeff
Dato: 27/7 2012 10:56 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 11:02

Ok, cool.

Jeg har ikke noget problem billeder (man søger ikke med dem), men jeg tror ikke de hjælper meget med problemerne med brugere.

Could go either way, I wouldn't care.

tingle1
Forum-indlæg: 45
Dato: 27/7 2012 11:00 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 11:04

Vil lige tilføje at jeg bestemt ikke er skabsvegetar.Tværtimod. Både min omgangskreds og der hvor jeg færdes,viser og fortæller jeg det.På arbejde,foreninger,restaurant,kurser,fly,osv,og klager tit hvis vegetarer ikke bliver serviceret på samme måde som andre.
Det jeg ikke vil have alle enhver til at se,r alle de personlige og mere eller mindre sære debatter,an deltager i,
osv,er meget enig med ennasus.
Der er visse ting familie,kæreste,exkærester , og kolleger osv ikke behøver vide.
Har også være udsat for diverse stalkere, som jeg muligvis har rystet af mig, og det er ikke noget man ønsker for nogen
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Dato: 27/7 2012 12:33 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 12:35

Sorry Leif, I appreciate the idea, but there is no way I'm putting my full name and a clear photo of myself on Vegkon, mainly because it is an entirely public domain. Unlike Facebook which has controlled/limited public access, anyone can locate Vegkon names and profile photos and download these details. I want a private life. I consider that I have put enough information about myself on my profile, information which is available to all registered Vegkon users. I don't hide behind anonymity. I say what I have to say and I respect others. I've also given my facebook link so people can also locate me there and check me out if we have common friends - or better add me as a friend ;) :)
PlanteædendePlante
Forum-indlæg: 1188
Område: Århus
Dato: 27/7 2012 13:08

Ok, gode pointer mht anonymitet...
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 27/7 2012 13:40

Leif har en pointe i, at hvis det bliver mere personligt, så vil man skrive mere seriøst.
Men der er en større pointe i, at det her alligevel er en slags "legeplads" og mange folk vil være trætte af at skulle lægge det hele op, pga. personlige årsager eller holdninger.
Jeg kunne dog godt se en pointe i, at man så alligevel gjorde sin profil mere "personlig", ved så måske at skulle skrive noget om sig selv på sin profil? Ikke nødvendigvis HVEM, man er, hvor man går til Fitness og hvad alle ens katte hedder. Det ville gøre profilen mere personlig, men samtidig også holde eventuelle navne, oplysninger osv. ude af google eller andre folks kløer.
Hvad synes I :)?
Karat
Forum-indlæg: 670
Opskrifter: 9
Dato: 27/7 2012 13:55

På SinglePlus - som er et netværk for enlige forældre - er der en funktion, hvor man kan vælge at lave sig indlæg anonymt, så skal det blot godkendes af moderator før det kan ses. Det synes jeg er en fin ordning, der stopper en masse spam :)
ChiZhai
Forum-indlæg: 292
Administrator
Dato: 27/7 2012 14:43

Jeg har et billede af mig selv, mit fornavn i min profiltekst og mine initialer i mit brugernavn (selvom det måske ikke er så tydeligt). Det er så langt jeg vil gå. Lidt anonymitet har man vel ret til. At tvinge folk til at oplyse både fornavn og efternavn ville ikke være et smart træk for VegKon. Og under alle omstændigheder er der jo ingen måde at kontrollere på om de oplysninger folk opgiver er korrekte.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 27/7 2012 16:29

Jeg er enig med de fleste her angående anonymitet. Rigtig mange af os har en profil, hvor det ikke kræver det helt store at finde ud af, hvem vi er i virkeligheden, hvis man gider at gøre en lille smule for at finde ud af det, men de fleste har også valgt en profil, som man måske ikke lige kan finde frem til den anden vej rundt - Nemlig vis ens rigtige navn. Og det har så de fordele at ens, kæreste/arbejdsgiver/familie osv. ikke nødvendigvis kan finde en herinde.

Ergo intet krav til fuld ophævelse af anonymiteten. Det vil også dræbe debatten, da man aldrig kan være 100% sikker på hvem der læser med herinde, så man vil pludselig skulle tænke over hvert eneste af sine ord, da alt er at betragte som lige så offentligt som spisesedlerne til ekstrabladet.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/7 2012 17:37 | Indlæg redigeret den: 27/7 2012 17:48

OKay, jeg gi'r mig! Jeg tænkte ikke på den paniske rædsel, der ville brede sig, hvis man blev tvunget til »pludselig at skulle tænke over hvert eneste af sine ord«:D Det er sådan noget, jeg har været vant til altid. Jeg ønsker faktisk, at så mange som muligt skal høre, hvad jeg siger, så jeg synes, det er helt fint, at man kan finde mig på Googlerne.

Jeg kan til nød forstå, at man i visse situationer må skjule sig for sine arbejdsgivere, men at man også har behov for at skjule sig for familie, venner og kærester, det er godt nok rystende.

Dog kunne man i det mindste opfordre folk til at opføre sig som normale debattører i det offentlige rum, selv om de optræder anonymt.
Herbi
Forum-indlæg: 293
Dato: 27/7 2012 23:02

Jeg tror faktisk ikke det er helt urealistisk at man kunne blive valgt fra eller interessen dalede hos en evt. ny arbejdsgiver hvis han/hun googlede sig frem til at man er veggie.

Der er skam set flere eksempler på at selvom folk står frem herinde med fuldt navn holder de sig ikke tilbage med mobning, spam, støj og endda obskure billeder.

Jeg ville med glæde hedde mit fulde navn herinde og have et billede på af mig selv, men det går ikke så længe jeg lever beskyttet. Jeg er faktisk enig i, at det kunne måske gøre at der var mindre spam og mere seriøsitet, og det er en rigtig fin opfordring du har her Leif :-)
Sider: << < 1 2 3 4 > >>