Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kostvalgmuligheder

Siden

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 24/12 2012 12:45 | Indlæg redigeret den: 24/12 2012 13:00

det havde jeg set men folk reagere og giver deres holdning til kende når man prøver at forbinde honning/veganer
det giver vel sig selv.

Undskyld hvis du ikke kunne fatte det af indlæggene. <---(suk :( )

Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 24/12 2012 13:21 | Indlæg redigeret den: 24/12 2012 13:28

Fair nok.

Men jeg prøver det ikke. Jeg prøver at lade honning helt ude af diskussionen overhovedet og jeg mener, at det fremgår tydeligt af mine indlæg som, f.eks.:

Derfor anbefaler jeg, at vi ikke komplicerer ting med 5 nye valg muligheder kun fordi man skal have en mulighed for at tage stilling til honning. Jeg tror ikke, at de fleste søger denne mulighed og jeg tror heller ikke, at mange er meget interesseret i at læse det på en profil. I stedet for at gøre det på vores profiler, lad os gøre det som spændende emne i forummet.

Eller

Langsomt bliver jeg tilfreds med valgmulighederne vi allerede har og mener at strikt vegetarer skal kalde sig veganer under "kost" (= kost veganer) og undlade honning som element, da den er ikke meget vigtig her, efter min mening.

Undskyld, hvis disse (og flere andre) heller ikke var klare nok.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 24/12 2012 13:26

:)
god jul jeff
Jeff
Dato: 24/12 2012 13:27 | Indlæg redigeret den: 24/12 2012 13:28

I lige måde, lucifer! <3
Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 25/12 2012 01:01

Det handler om etik for mig, ikke om gastronomi. Hvis dette forum blot handlede om diæt ville jeg ikke gide at være aktiv herinde, og mange andre (de fleste?) har det også på samme måde, inkl. dig selv, troede jeg.

men nu er det jo "diæt" der bliver spurgt til på vegkon. hvorfor er det så vigtigt at kunne putte sig selv ind i kategorier? hvis man vil definere sin etik kan man vel gøre som du har gjort i profilteksten.
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 25/12 2012 10:12

Hvorfor er diæt vigtigt? Jeg er personligt ligeglad om folk ikke kan li' løg men til gengæld spiser artiskokker, eks. Jeg synes slet ikke feltet handler om diæt, men om etik, og at det har været fejlnavngivet fra starten af. Jeg synes det er relevant ift. diskussioner, ift. folks etiske standpunkter. Der hvor det til gengæld bliver kompliceret, er der hvor en altspisende ønsker at være vegetar eller en vegetar ønsker at være veganer: Så er det en beskrivelse af hvor meget man pt. lever op til sine egne idealer, men ikke hvad ens ideal faktisk er.

Ift. dating kan jeg godt se, hvorfor diæt evt. kan være lidt interessant, men på dét punkt er jeg også mere interesseret i etik.
Hvorfor det er vigtigt med kategorier? Fordi etiske standpunkter definerer mennesker (i samspil med konsistensen i deres handlinger), og viser også noget om, i hvor høj grad man har noget til fælles. Ikke at veganisme/vegetarisme alene definerer hele mennesket, men jeg tillægger det dog meget værdi. Grunden til at der så kun er et felt til at definere etik inden for menneskets forhold til andre dyr, er fordi det er en side der er centreret om netop dét.
Jeff
Dato: 25/12 2012 11:06 | Indlæg redigeret den: 25/12 2012 11:51

Marcus,

1) Du siger,
Grunden til at der så kun er et felt til at definere etik inden for menneskets forhold til andre dyr, er fordi det er en side der er centreret om netop dét.

Hvem siger det?

Her er faktisk hvordan siden beskrives:

Her kan du møde ligesindede ikke-kødspisere, altså vegetarer, veganere og andet godtfolk, og debattere alt fra etik og filosofi til sundhed og økologi, udveksle yndlingsopskrifter, aftale madklubber, skabe nye venskaber eller måske finde en kæreste med samme kostvaner og værdier som dig.

Der skelnes faktisk netop mellem "kostvaner" og "værdier".

Og man kunne sige i følge denne sætning at siden centreres lige så godt om sundhed eller nye venskaber.

2) Kostvaner er ikke lige med etiske synspunkter, og selv om begrebet veganer har en bredere etisk definition (som jeg prøver at citere ovenfor), så har andre begreb som vegetar ikke nødvendigvist det.

Derfor kan der ikke antages meget m.h.t. mange brugeres etik, udover måske tilfældene hvor man bruger begrebet "veganer" (men kun måske!). Du ved ikke om folk som kalder sig vegetar under kost deler en stor del af dine værdier eller ej.

Du siger,

Jeg synes slet ikke feltet handler om diæt, men om etik, og at det har været fejlnavngivet fra starten af.

Men jeg tror, at selv om det ville være sandt, så kunne vi alligevel ikke konkludere noget om mange brugeres etik fra deres valg her, fordi vi mangler omfattende etiske definitioner for flere begreb. Og hvis du kun vil vide - helt binært - om folk kalder sig veganer eller ej, så bliver jeg nødt til at tage tilbage min tidligere tilbagetagelse af min antydning af nogle ting ovenfor.

3) Jeg kan godt forstå din interesse i at vide mere om folks etik. Jeg giver dig ret i noget af dit du skrev m.h.t. vigtigheden. Men tror heller ikke, at det kan kategoriseres gennem ord om kost, selv om jeg er også enig i at vores kostvaner kan spejle en del af vores etik.

Jeg er også dybt uenig med dig, hvis du mener, at vælge veganske forbrugsvaner automatisk omfatter en grundigt fattet etisk forståelse i alle mennesker, der kalder sig veganer. Men det er en længere diskussion.

Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 25/12 2012 12:13

Præcis - Der er mange veganere/vegetarer/plantespisere jeg på ingen måde vil definere mig selv med, hvad angår etik. Nogen kæfter om om, hvor etiske de er som veganere, men når det kommer til stykket, så er de tæt på at være de værste personligheder der findes, og er reelt kun veganere for at føle sig ophøjet til bedre mennesker end andre. Selvfølgelig sat på spidsen. Men problemet er den mellemmenneskelige respekt generelt er noget, der intet har med vegan or not.
Andre deler jeg et helt andet fordelingspolitisk billede med end andre og andre igen et helt forskelligt magtperspektiv.

Nej. At være veganer siger for mig intet om folks etik i et større perspektiv. De siger noget om deres etik ifht. dyr og det er en meget lille del af hele etik diskussionen. Derfor ser jeg det som helt fjollet at prøve at få defineret etik ud fra, hvad vi lige vælger på listen over vores kostvalgmuligheder. Hvis etik var så simpelt, så var der ikke skrevet og til stadighed stadig blive skrevet tonsvis af tekster om hele det filosofisk-etiske område.

Folk må bruge deres profiltekst til at uddybe deres filosofiske ståsted, hvis de ønsker dette.
Marcus
Administrator
Dato: 25/12 2012 12:25 | Indlæg redigeret den: 25/12 2012 13:18

@Jeff:

1) Jeg mener ikke siden handler om etik, men om menneskets forhold til dyr/vegetarisme (og en diæt), ikke (direkte) om etik generelt. Det var for at sige, at det er derfor der ikke også er spørgsmål omkring ens indstilling til andre diskriminationsformer, stat-antistat osv.

Jeff skrev: Der skelnes faktisk netop mellem "kostvaner" og "værdier".
Det er måske netop en grund til der burde være et felt til værdier og et andet til kostvaner.

Jeg er også dybt uenig med dig, hvis du mener, at vælge veganske forbrugsvaner automatisk omfatter en grundigt fattet etisk forståelse i alle mennesker, der kalder sig veganer. Men det er en længere diskussion.
Nu ved jeg ikke hvad du mener med det, men jeg vil tro, jeg ikke mener det, nej. Desværre.

Anderkisten:
Det lyder til vi har meget forskellige holdninger til betydningen af vegetarisme/veganisme ift. folks etik. Jeg synes vegetarisme/veganisme er et meget stort perspektiv i sig selv. Det er sjældent at menneskers etik over for mennesker handler så meget om liv og død og tortur på livstid som etik og handlinger ift. andre dyrearter.

----
Men måske jeg bare skal lade være med at svare længere, da ingen kræver ændringer eller synes status quo er problematisk, og jeg prøvede bare at forklare mit perspektiv. :)
Jeff
Dato: 25/12 2012 13:17 | Indlæg redigeret den: 25/12 2012 13:18

Det er måske netop en grund til der burde være et felt til værdier og et andet til kostvaner, måske.

Enig. Men her taler vi om kostvalgmuligheder som jeg mener ikke kan eller bør blandes med etik per se.

Ellers mente jeg, at man mennesker kan vælge at kalde sig veganer på grund af deres følelser overfor dyr (og også veganske kostvaner) men ikke har en omfattende forståelse af etiken per se.
Jeff
Dato: 25/12 2012 13:49 | Indlæg redigeret den: 25/12 2012 14:14

Jeg tror stadigvæk, at vi ingen grund har ikke at tilbyde "ovolaktovegetar" selv om vi ikke bliver klar over strikt vegetar, osv. Begrebet er klart og skaber ingen konflikter med andre begreb.
Marcus
Administrator
Dato: 25/12 2012 14:43

Lakto-ovo-vegetar: Næh, det kan vi også godt for min skyld, og der er der vist ikke uenighed om definitionen.
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 25/12 2012 15:01

Hvad med vegetar? Vil det stadig være en valgmulighed hvis i skal bestemme?
Jeff
Dato: 25/12 2012 15:31

dgj,

Jeg mente at lakto-ovo-vegetar skal tilføjes og intet skal tages væk.
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 25/12 2012 15:32

Cool :)
Marcus
Administrator
Dato: 25/12 2012 15:35 | Indlæg redigeret den: 25/12 2012 16:46

Jeg ved ikke mht. "vegetar". Jeg tror måske stadig at nogen er imod at fjerne den, men omvendt har ingen vist kommenteret på dét i denne tråd endnu(?), og jeg synes den virker lidt overflødig og forvirrende, hvis lakto-ovo-vegetar tilføjes.

Ret: Men for min skyld kan den godt blive.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 25/12 2012 17:18

Holder stadig på, at der ikke behøves andet end Veganer - vegetar - pescatar - altspisene. Når først vi begynder at inddele mere, så skal der bare mere og mere på, før alle er tilfredse. - evt kunne man tilføje et tekstfelt under, hvor man kan uddybe yderligere (og så begrænse det til et bestemt antal tegn. På den måde kan man nemmere få præciseret sin egen personlige tilgang, som ofte er så forskellig fra andres, at vi alle skal have vores personlige.
Jeff
Dato: 26/12 2012 01:18

Anderkisten,

Det bliver problematisk at tage ting væk, som folk allerede har valgt.
Amy
Forum-indlæg: 567
Dato: 26/12 2012 12:19

Jeg må indrømme, at jeg også finder det problematisk at skulle til at have så definerede kostvalg/etiske overvejelses-valg eller hvad vi nu er igang med at være ude i at kalde det..

At gå fra kødspiser til vegetar er (for de fleste) en process. Og fra vegetar til veganer, og fra honning til ikke-honning og læder til ikke-læder og så videre x ud i det uendelige. Marcus, du siger at det er vigtigt for dig at dette skal være defineret i folks profiler f.ek.s ud fra et datingssynspunkt for at se hvilke etiske standpunkter folk har.

(du skriver: "Hvorfor det er vigtigt med kategorier? Fordi etiske standpunkter definerer mennesker " citat slut)

Det kan jeg godt følge dig i, men jeg synes også det er vigtigt at have med i sine overvejlser at folks "etiske standpunkter" ikke lige sker over-night. Hvis vi skal ned i mange detajler og have 117 forskellige valgmuligheder ud fra hvilke etiske standpunkter man har, så tror jeg for det første at der er mange der "står af" fordi man enten er i gang med den process at finde ud af hvad man står for (her tænker jeg især på yngre, men også folk oppe i årene) eller simpelthen fordi man ikke forstår hvilke kategorier "i" har valgt, at folk kan vælge imellem.

Som Røsle foreslår, kan man vælge "simple kostvaner" ud fra kategori, og så eventuelt uddybe det i sin profiltekst. Selv aner jeg ikke om jeg er strikt det-ene-eller-andet eller hvad forskellen på vegetar og ovo-lakto-vegetar er, og det tror jeg at der er mange andre der heller ikke gør. Lad os ikke gøre tingene mere komplicerede end de er, og hvis man godt vil være lidt kompliceret ( :) ) så kan man være dét i sin profiltekst !ja

Slutteligt undskylder jeg på forhånd, at jeg ikke har læst hele tråden her igennem. Men jeg håber alligevel, at mit indlæg ikke er helt meningsløst :D
Ludvig
Forum-indlæg: 5
Dato: 26/12 2012 12:26 | Indlæg redigeret den: 26/12 2012 12:38

Ok Marcus - Jeg vil gerne tilkendegive, at \"vegetar\" er en vigtig definition for mig. Jeg har ikke lyst til at definere mig selv eller min kost ind i alt for fastlåste detaljer. I perioder lever jeg vegansk, andre perioder ovo, lacto eller plantevegetarisk. jeg har intet imod undergrupper til dem, der føler for det - men please, lad vegetarkategorien bestå.
Og nej - etiske standpunkter definerer ikke mennesker, men det siger noget om dem...
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>