Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kostvalgmuligheder

Siden

Sider: << < 3 4 5 6 7 > >>
Earthling
Forum-indlæg: 1079
Område: KBH
Dato: 21/3 2013 15:48 | Indlæg redigeret den: 21/3 2013 15:49

Good question, lucifer! I posted two or three very mild cartoons, and the reaction was... oh, let´s say, very interesting. Some very senstive souls. Either that, or no sense of humour!!! ;)

Otherwise, note I´m fine with Jeff´s suggestion. Just don´t eliminate "vegetar"!!!

Jusse
Forum-indlæg: 55
Dato: 21/3 2013 16:06

Benjamin,

Jeg vil gerne høre om det er tilladt at gøre grin med folk der synes at farven orange er flot?
Personligt er det min hade-farve og det passer mig dårligt at andre kan lide den. Desuden er det vel et eller andet sted ret sundt at få rusket lidt op i folk der går og har en dårlig smag i farver?

Ville det være imod Vegkons retningslinjer at jeg hænger dem lidt ud og kalder dem dumme? Jeg tænker også at jeg vil latterliggøre dem lidt.. Jeg mener, de er et eller andet sted selv ude om det jo - de kunne have valgt en anden yndlingsfarve.

Qnuz
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/3 2013 16:13 | Indlæg redigeret den: 21/3 2013 18:04

Jeg synes, at det var helt i orden at sige at du hader farven orange. Du kunne også sige, at du synes, at folk tager fejl hvis de mener orange-farvede flormelis smager bedre end den hvide. Du kunne også sig,e at du synes at det er farligt når orange-farve-elskere mener de må dræbe andre folk, hvis de ikke elsker orange. Eller du kunne mene at orange-farve kan forklare hvorfor der findes lys eller kærlighed.

Men kan vi holde os til emnet. Tak.

Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 21/3 2013 16:15 | Indlæg redigeret den: 21/3 2013 17:40

@lucifer: Ateisme må man selvfølgelig også huske at gøre grin med!

Folk der ikke kan lide orange er idioter! <- Tilladt, hvis det ikke er i en tråd for folk der ikke kan lide orange.
Jusse du er en idiot fordi du ikke kan lide orange <- Ikke tilladt
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 21/3 2013 16:23

Earthling
Dato: 21/3 2013 20:58 | Indlæg redigeret den: 21/3 2013 20:59

Well guys, I guess I´ll keep this one for future reference! <3 <3 <3

Jeff, colours do talk. You just have to understand the language :)

And, there are many shades of orange. Just saying. ;)

Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 22/3 2013 00:10

hvis det nu var at man var mega revo emo og tænker "fuck definitioner"...

- kan man så også vælge at være "pan-vegetar" ligesom panseksuel?
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Dato: 22/3 2013 09:56 | Indlæg redigeret den: 22/3 2013 10:00

Jeg må indrømme, at jeg er lidt i tvivl om hvad problemet er.

Så vidt jeg kan se, er de fleste enige i, at begreberne:

Altspisende (har ikke været nævnt, men den ville det da være meget mærkeligt at fjerne?!)
Pescetar
Vegetar og
Veganer

skal være der.

Derudover er der også nogle der gerne vil have

Ovo-lakto-vegetar
Ovo-vegetar
Lakto-vegetar
Honning-vegetar og
Strikt vegetar (har jeg glemt nogen?!)

Argumenterne for ikke at tilføje dem har været at der blev for mange kategorier at vælge i mellem. Ni veldefinerede kategorier tror jeg lige er nok til, at de fleste kan overskue. Specielt når der for de fleste kun vil være 2, der passer til deres kostvalg (for eksempel både "vegetar" og "ovo-vegetar"). Det vil sige at nye brugere, der synes det er lidt for mange begreber, de ikke helt har styr på endnu, og gamle brugere, der blot ikke finder det nødvendigt at definere deres kostvalg så præcist (eller ikke føler at de passer perfekt ind i en af de fem nederste kategorier), stadigvæk har muligfor for at vælge imellem de øverste fire.
På den måde har alle mulighed for at definere sig på den måde de ønsker. Jeg giver folk ret i at det vil være problematisk at fjerne pescetar, vegetar og veganer, men jeg kan ikke se problemet i, at folk der ønsker at definere deres kost lidt mere præcist, også får mulighed for det.
At du skulle være svære at søge på personer, der spiser en vegetarisk kost synes jeg heller ikke holder. For det første er der i forvejen så mange kategorier, at det ville være lidt besværligt. For det andet er der så få altspisende herinde, at man bare kunne søge på området og sortere måske den ene ikke-vegetar, der kom op, fra, hvis det betyder meget for en, at det kun er vegetarer man kommer i kontakt med.

Derudover synes jeg selv, at vi ligeså godt kan lade

Råkostspiser og
Frugtar

blive på listen over muligheder.

hvis det nu var at man var mega revo emo og tænker "fuck definitioner"...

- kan man så også vælge at være "pan-vegetar" ligesom panseksuel?

Nu er det jo så heldigt, at en panseksuel person ikke er det samme som en person, der tænker "fuck definitioner." På en måde ville det være lidt ironisk at definere sig som en, der var imod definitioner, ikke? (men jeg er sikker på, at der er definitioner for det - det er blot ikke panseksuel) ;)
Jeff
Dato: 22/3 2013 11:23 | Indlæg redigeret den: 22/3 2013 15:46

Stjernestøv,

Tak, det er netop min pointe og du har sagt det meget godt. !ja
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Administrator
Dato: 22/3 2013 11:26 | Indlæg redigeret den: 22/3 2013 11:28

Ift. søgning kan man lave søgningen på kost til en multiple choice-boks, hvor man selv kan tilføje og fjerne valgmuligheder. Så skal formularen omskrives lidt, men det er nok ikke så svært.

Igen har jeg efterhånden ikke noget imod strikt-vegetar, men det er Benjamins beslutning.
Er der nogen der har efterspurgt lakto-ovo-vegetar, der selv vil benytte det? Det tror jeg ikke, jeg har set.
Ligeledes var honning-vegetar mit forslag ift. folk, der har talt om peter plys veganere (en oxymoron). Men den er mere kontroversiel, så måske vi bare skal holde os til strikt-vegetar, som så ~ er en person der spiser en vegansk kost, men uden det etiske aspekt (i hvert fald det etiske ift. veganisme, ift. urban dictionary-definitionen), som jeg kan forstå det på Jeffs definitionshenvisninger. Det er lidt forvirrende hvis man mener at vegetarisme per definition også er etisk, ift. i stedet at sige eks. "plantespiser", men whatever.

@Linse:
Hvis panseksuel også inkluderer eks. praktiseret pædofili, men det vil jeg ikke umiddelbart mene, at det gør. Jeg tænker i hvert fald ikke at folk, der bakker op om retten til at være og definere sig som panseksuel, også kæmper for pædofili.
Eller pan-menneskerettighedsforkæmper: En der nogle gange er for, andre gange imod menneskerettighederne.

Jeg synes altspisende dækker hvad du beskriver. Man kunne også tilføje "Egen privat X" og "Andet" som valgmuligheder inden for alt, men det synes jeg måske er lidt skørt. Specielt på Vegetarkontakt, hvis primære målgruppe er vegetarer og veganere (og frugtarer og råkostspisere - ovenbygninger på vegetarisme).
Aros
Forum-indlæg: 848
Område: Århus
Dato: 22/3 2013 13:28 | Indlæg redigeret den: 22/3 2013 13:35

Jeg forstår grundlæggende ikke hvordan man kan hente hele sin identitet i hvilken mad man spiser?. Skal det nu heller ikke være nok med en overordnet kategori? Det bliver jo uendeligt hvis enhver mulig underkategori også skal dækkes.

vegetar, veganer, etisk veganer, kogt veganer, etisk/sundhedsveganer, høj rå veganer, 100% rå veganer, etisk rå veganer, sundheds rå veganer, etisk og sundheds råveganer, miljø vegetar, miljø veganer, frugttar osv osv, det bliver jo uendelig hvis enhver mulig kombination skal dækkes ind. Dog synes jeg peter plys veganere skal med, om ikke andet så fordi det er for morsomt :-)

Hvad mener jeg med at det kan blive problematisk at have en dækkende kategori for alt. Jo dette skulle f.eks så være min underkategori:

Primært sundhedsbegrundet høj rå veganer med lidt kogt vegansk mad også, efter 80/10/10 pricippnerne, høj kulhydrat, lav fedt lav protein, ingen kaffe, te, salt, sukker, tilsætningstoffer eller kunstig mad, 100% økologisk, primære inspirationskilder John mcdougall, Douglas graham, Joel fuhrman, Herbert shelton, med flere, er begyndt at interessere mig for det etiske aspekt også, men det er kommet til senere. Miljø intereserer mig stadig ikke rigtigt, men på tros af det bidrager jeg nok grundet min livsstil ret positivt her også. Naturlig hygiejne. Naturlig livvstil. Planteæder.

Men jeg synes det er fint nok bare at kalde mig veganer, eller sige jeg lever af sund plantemad. Oftes kalder jeg mig dog bare Stig, primært fordi det er mit navn ;-) Så kan jeg uddybe yderligere i profilteksten eller når jeg skriver med folk, såfrem det anses for at være nødvendigt.
Jeff
Dato: 22/3 2013 13:40 | Indlæg redigeret den: 22/3 2013 13:40

Marcus,

så måske vi bare skal holde os til strikt-vegetar, som så ~ er en person der spiser en vegansk kost, men uden det etiske aspekt (i hvert fald det etiske ift. veganisme, ift. urban dictionary-definitionen)

Enig, og jeg synes at "strikt vegetar" hjælper "sundhedsvegetarer" at udtrykke deres livstil, mens veganere skal få ov til at gøre det samme. Vi kan ikke få det her perfekt og vi kan skændes længe om små detaljer, men jeg tror meget ærligt at de alle fleste kan meget nemt finde noget de gerne vil vælge i denne liste. Som sagt, helst bliver der rumligt.

At ingen har bedt om noget er ikke det samme som om nogen ville benytte det. Det følger af logikken at "lakto-ovo-vegetar" ville blive brugt, hvis det bliver tilbudt.

1) Det er helt klart at hvad det betyder taget sammen med de andre begreb

2) Det er faktisk et begreb der bliver brugt andre steder

Vi hjælper dermed at stoppe en del af diskussioner om om med "vegetar" menes altild lakto-ovo eller ej, som jeg synes har har skadet relationer her meget mere end gavnet dem.

Jeg kan kun sige det ikke, som Sternestøv, "jeg kan ikke se problemet i, at folk der ønsker at definere deres kost lidt mere præcist, også får mulighed for det."

Jeg kan næsten love jer, at det kun gavner siden når man viser denne åbenhed - det gavner intet indenfor vegetarisme, veganisme, abolitionisme, ovs., ved at prøve at begrænse folks valg her (og hvorfor?), men det kan potentielt skader noget, hvis folk skal leve med frustrationer over at de måske misforstås.

Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Dato: 22/3 2013 14:50 | Indlæg redigeret den: 22/3 2013 14:58

Stjernestøv,

Tak, det er netop min pointe og du sagt det meget godt. !ja

Tak <3

Er der nogen der har efterspurgt lakto-ovo-vegetar, der selv vil benytte det? Det tror jeg ikke, jeg har set.

Hvis ovo-vegetar og lakto-vegetar er en mulighed synes jeg lakto-ovo-vegetar følger naturligt. Desuden har Jeff en pointe med at tingene bliver brugt, hvis det er der. Og jeg ser ikke nogen grund til at det skulle være mindre nødvendigt end for eksempel "ovo-vegetar."

Ligeledes var honning-vegetar mit forslag ift. folk, der har talt om peter plys veganere (en oxymoron). Men den er mere kontroversiel, så måske vi bare skal holde os til strikt-vegetar ...

Honning-vegetar er vel ikke mere kontroversiel end for eksempel strikt vegetar? Var argumentet mod den ikke, at der ikke skal opstå 10.000 forskellige muligheder, man skal vælge imellem? De tilføjer begge en mere, ligesom ovo-vegetar, lakto-vegetar og lakto-ovo-vegetar gør, og den er ret let at forstå betydning af. At tilføje honning-vegetar har den fordel at det vil være med til at give et fælles begreb for "person der spiser vegansk med undtagelse af honning." At have et begreb for det er nødvendigt, for at der kan tales om det. Så vidt jeg ved, er du selv imod "udvanding" af begrebet "veganer" (ikke?). Det giver god mening (ikke for at være snobbet, som der tidligere har været skrevet, men) fordi, at ligesom det ikke er sjovt at være vegetar og få serveret fisk sikkert, er det sikkert ligeså ubehageligt at få serveret mad med honning, hvis man spiser vegansk (eksl. honning). Emnet honning har flere gange været taget op, så der er igen grund til at tro, at "honning-vegetar" skulle blive brugt mindre end "ovo-vegetar." Og igen, det er jo ikke fordi at tilføje disse er nok til, at der kommer så mange valgmuligheder, at ingen kan overskue det. Derimod giver det folk, der ønsker at præcisere deres kost lidt mere mulighed for det, også hvis den animalske fødevare de stadig spiser er honning i stedet for æg og evt. honning eller mælk og evt. honning.

Off-topic:

Hvis panseksuel også inkluderer eks. praktiseret pædofili, men det vil jeg ikke umiddelbart mene, at det gør. Jeg tænker i hvert fald ikke at folk, der bakker op om retten til at være og definere sig som panseksuel, også kæmper for pædofili.
Eller pan-menneskerettighedsforkæmper: En der nogle gange er for, andre gange imod menneskerettighederne.

Bare lige for at være helt klar, panseksualitet er en seksuel orientering, hvor man ikke føler sig seksuelt tiltrukket til personer på bagrund af deres køn eller kønsidentitet. Det har på ingen måde noget med pædofili at gøre ligesom heteroseksualitet og homoseksualitet ikke har. Pædofili er derimod en parafili - ikke en seksuel orientering. I do know you are aware of this. Jeg ville bare lige skære det ud i pap, da min erfaring er, at mange ikke ved, hvad panseksualitet er, og det ville være ærgeligt, hvis nogen fik den opfattelse, at de to ting havde noget med hinanden at gøre.
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Dato: 24/3 2013 09:02 | Indlæg redigeret den: 24/3 2013 09:36

Jeg mener vi skulle have ( alt spisende, pescotar, ovo vegetar, lakto vegetar, honning veganer, veganer, 80/10/10 skulle der også være syndes mangler. Så skulle frugttar. Ta at laves om til rå kost spiser eller raw food. Frugttar er en der kun spiser frugt eller en der spiser helst nedfalden frugt og grønt fordi mener mere etisk ikke selv eller andre plukker den.

Resten af det taler man om eller skriver i profilen. Af etik håber da folk er åbne. Kan godt følge jer ville også være ret at hvide om folk gik i læder uld osv. Men også rat at have noget at tale om. mEN MAN SKAL PASSE PÅ IKK der bliver 100 muligheder så bliver det helt uoverskueligt for nogle. er selv etisk veganer i udgangs punkted med ingen læder uld osv. Sundhed betyder stor set lige så meget. Næsten. PS der kan være andre under kategorier men pas på med m.m. målinger vis nu ikke er helt vegetar eller veganer. ( PS HUSK ER EN VEGETAR ELLER LIGN OG IKKE FEK VEGANER SOM DIG SÅ ER VEGANERE MEGET MERE ETISK 100 OG SUNDERE MENER NOGLE INKLUSIV MIG. PRØV AT GØRE DEM MERE HEN MOD VEGANER ELLER RAW FOOD. MEN HUSK VIS IKKE KAN ELLER DE BARE IKKE VIL SÅ STØT DEM HELLER I AT DE VEGETARE PRESSER MAN BARE PÅ OG DE IKKE VIL ER MAN BÅDE IRETERNE OG RESIKER AT SKRAMME DEM HELT OVER TIL KØD!! IGEN!! HUSK DET!! MÆRK EFTER IKKE BARE PRESSE PÅ. TÆNK OVER DETTE. VEG FOLK GENERELT SKAL HAVE ET GODT RYG UDE I VERDEN.

HUSK SELV FOLK DER LIGGER POLITISK TIL HØJRE ER OGSÅ GODT NÅR DE ER VEG SÅ ER RESTEN AF DET POLITISK DE MENER ET SELVSTENDIG EMNE SELV OM KAN OVERLAPPE SKAL DET NOGLE GANGE ADSKILDES ANDRE GANGE KAN IKKE UNGÅS AT DET BLANDES SAMMEN TÆNK OVER DETTE. OG MÆRK EFTER. NOGLE GANGE HAR DET MED AT BLANDE EMNER SAMMEN. KAN SKADE DEN ENE SAG AT MEN IKKE SAGT SKAL GØRES NOGLE GANGE FOR NOGLE TING HENGER SAMMEN KAN IKKE UNGÅS BLANDES SAMMEN. glad FOR TOG JER TID TIL AT LÆSE DETTE.
Jeff
Dato: 24/3 2013 09:40 | Indlæg redigeret den: 24/3 2013 10:07

Stjernestøv,

Jeg har allerede sagt at med enhver ny komponent vi kommer med, så fordoppler vi mængden af muligheder. Man skal tro mig her, jeg er en lille smule god til den her "matematik".*

Derfor mener jeg, at vi skal være parat til at overveje kun kategorier der i praksis bliver brugt. Honning bliver hyppigt antaget som en del af de fleste former af vegetarisme og Wikipedia skriver:

Ovo-lacto vegetarianism (or lacto-ovo vegetarianism) includes animal/dairy products such as eggs, milk, and honey .
http://en.wikipedia.org/wiki/Vegetarianism

Mens det antages at honning undgås af mange (men ikke alle) veganere og veganske organisationers definitioner og råd. Da der er en klar nok gråzone ude i verden, så mener jeg at vi lige så godt kan lade gråzonen spejles her.

Jeg vil ikke åbne debaten om honning her, og da det var mig som startede tråd med et foreslag m.h.t. "lakto-ovo-vegetar" og "strikt vegetar", så håber jeg, at hvis andre vil diskutere andre valg, så kan de starte en ny tråd om deres emne.

Jeg påstår også, at om vi har de to kategorier jeg foreslår er ikke umiddelbart afhængigt af hvad andre muligheder kunne være.

*Som sagt er det trivialt at (be-)vise at det følger fra binomialformlen

Jeff
Dato: 27/3 2013 08:55 | Indlæg redigeret den: 27/3 2013 13:51

Man synes at ignorere videre en meget saglig diskussion.

Jeg vil bare konstatere, at der er nu gået over 3 måneder siden jeg startede tråden.

Et stort problem jeg ser er den vilkårlige behandling af brugeres interesser. F.eks., man har uden diskussion og i meget kort tid oprettet "Pastafarianer", som kan ses for ret problematisk af nogle brugere (jeg forklare det ikke videre med mindre man bestrider det).

Derfor er jeg nødt til at spørge, hvorfor man ikke tager denne anmodning op, som har fået meget mere interesse og støtte end "Pastafarianer" har fået eller nogensinde ville få (indtil nu har 1 person valgt denne ikke-tro) og som har meget mere at gøre med sidens emne?
Earthling
Dato: 28/3 2013 11:06

You have a point, Jeff! The same could be said about the way categaroeis under "sex" were added without any to-do... They forgot to add "sexual celibate"! And asexual? What does that mean?

Personally, I don´t believe anyone is asexual. No sexual organs = eunuch. It doesn´t mean the eunuch doesn´t think and feel like a man - unless all his brains and his emotions are in his castrated sexual organs! Even children have a sexual identity, according to their age and stage of developement.

Persoanlly, I don´t take offense at Pastafarian; think it´s both funny and stupid.

Keep up the fight! ;)
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 28/3 2013 11:22

Because you don't believe that there are people who are asexual, doesn't mean they don't exist. I don't believe that there are people that are religious, only people who are afraid of what they can't understand - but I'll always defend peoples right to believe what ever they want to - no matter how much nonsense I find it to be.

I have no problems with the right to chose Pastafarian - it's a way to say - "I find religion stupid - what ever kind it is and I want to ridicule it as a way to fight it " whereas atheist say "I don't believe in religion, but I have no problem with you believing it, and if I want to fight religion, I'll take to logical and scientific arguments"

That said - I still think that the best way is to keep the options as few as possible - and then people can explain further in their profile text. Religion could be summoned in "One god - Many Gods - No Gods"

And the same way about the food choice - Omni, Pesco, vegetarian and vegan. No more!
Jeff
Dato: 28/3 2013 11:27 | Indlæg redigeret den: 28/3 2013 12:36

I' m sorry, Anderkisten, but would you just state for the record your reasons for wanting to exclude something from others' choicees? Why do you want to trample on others' interests? These are primarily interests in using terms that are readily understood and commonplace, rather than abstract generalisations that are not those in preferred use in common language.

If you could just put that into words, please?
Earthling
Dato: 28/3 2013 21:16

Anderkisten
I don't believe that there are people that are religious, only people who are afraid of what they can't understand

Quite a mouthful! Maybe atheists are also afraid of what they don´t understand ;)
Sider: << < 3 4 5 6 7 > >>