Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Skepsis

Siden

Sider: 1 2 3 4 > >>
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 31/3 2013 21:07

Så fik jeg taget mig sammen til at lave en kollektiv \"kritik\":
Jeg er jo helt ny her på siden (bestemt ikke ny som vegetar) og jeg ved som sådan ikke en skid om noget, men nogen skal jo tage bladet fra munden, og det eneste jeg gør i dette indlæg, er at lufte min bekymring omkring måden der bliver talt til hinanden på herinde.

Jeg synes jeg støder på meget vrede. Fred være med at bølgerne går højt sommetider, det her er jo vigtige sager. Men der er grænser for hvad jeg kan holde ud at se på. Det vil jeg ikke blande mig mere i, her, det er folks egen sag, lige nu.

Men der hvor jeg bliver bekymret er når folk siger:
\"Sådan er det!\" når det kommer til sundhed og sygdom.

Det er måske lidt personligt også, da jeg har mødt døden grundet fejl- og underernæring og kommer til at bøde for at overleve det resten af livet.

Verden og væserne heri er komplekse. Vi kommer fra forskellige kår og lever i forskellige kår.
Nogle er \"stærke\", nogle \"svage\", nogle syge, nogle raske.
Vi burde tage hensyn til gener, miljø, økonomi, fysik, psyke og så meget mere, når vi siger:
\"Sådan er det!\"

Jeg har fået min gode ven (som har bachelor i biokemi og medicin og master i lederskab, økonomi og plantegenetik fra KU) til at kigge lidt på bl.a. hjemmesiden Plantemad.dk.
Det er en fin side sommetider, med sommetider gode råd og en skribent der sikkert har et godt hjerte.
Jeg skal ikke hænge nogen ud, mere end nødvendigt, men blot opfordre til skepsis;
men ham min ven kunne altså ikke se meget, om nogen, bred, kontinuerlig og videnskabelig belæg for nogen af rådene.
Og selvfølgelig kan læger og videnskab da også begå fejl (det har jeg ved Gud også mærket på egen krop) og det er derfor man stadig forsker.
Og nej, jeg kan desværre ikke få ham til at lave en nøjere gennemgang da han pt. er igang med yderligere uddannelse og vigtigere ting.

KONKLUSION: skepsis og videnskabelig holisme og kærlighed er godt... i mit underlige sind og mit underlige hjerte

Dette var så min lille opfordring.
Bare læs af på mig med udråbstegn, så skal jeg prøve at lade være med at tage det personligt, selvom det kan være svært med al den vrede man ser.
Måske bliver jeg hårdhudet? Såfremt jeg ikke gør, ser jeg mig nok desværre nødsaget til at slette mig herindefra og fortsætte med min øko-yoghurt og fiskeoliekapsler, som suplement til vegansk basis, egenhændigt:P
P.S. Dette er slet, slet ikke et angreb af veganisme (som jeg synes er en meget smuk ting, gjort på den rette måde, jeg har også selv været veganer engang) og des lige. Jeg tænker bare at man skal sætte sig ind i visse ting inden man kommer med råd.
Serenity
Forum-indlæg: 1694
Område: Nordjylland
Dato: 31/3 2013 21:32 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 21:34

Jeg undrer mig lidt over hvor alt den vrede som du ser er henne. Jeg er enig i at det er godt at være skeptisk, især hvis "sådan er det" ikke er efterfulgt af et "fordi".
Serverina
Dato: 31/3 2013 21:41

Tak for forståelsen Serenity.

Jeg har nu ikke selv mødt vildt meget af den, men der har da været noget. Jeg ved ikke om det er passende at nævne navne.
Men: "jeg begriber ikke hvad der foregår i jeres verden." er måske ikke så pænt sagt?
Eller: "Hvorfor skriver du det i denne tråd? Er det et eksperiment, ligesom dit "Jeg kan godt lide varme"-indlæg?"
Det er ikke den slags forståelse og åbenhed jeg havde håbet på, da jeg kom herind.

Og hvad jeg har set bliver sagt til og om andre er endnu værre, den byld er så stor, jeg ikke gider prikke hul.

Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 31/3 2013 21:41 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 21:43

der er mange bud på den sikre vej til sandhed og oplysning, henvendt på mange forskellige planer.... men der er vel ingen der tvinger dig til at leve efter det, eller tage det alvorligt? udover dig selv?

PS: jeg kan godt lide varme
Serverina
Dato: 31/3 2013 21:42 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 21:43

Nej, det her handler slet, slet ikke om mig.

PS: jeg kan godt lide varme:)
Røsle
Dato: 31/3 2013 21:44

nej hæ, med "dig" mener jeg bare alle "dig" der læser det, ikke kun DIG- altså dig-dig XD
Serverina
Dato: 31/3 2013 21:46

Haaaah, godt ord igen:D

Jeg mener bare vi alle står til ansvar for hinanden.
Man skal ikke misbruge vores skønne ytringsfrihed.
Røsle
Dato: 31/3 2013 21:59 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 22:01

men hvorfor må alle nu ikke komme med råd? jeg giver råd om alt muligt. til alle mulige. nogle gange er det gode råd, og nogle gange er det bare råd.... :P jeg kan da godt give dig rådet "du skal løbe 2 gange rundt om et juletræ ved fuldmåne for at få færre bumser". eller "man bliver herre god til at svømme hvis man spiser ærter 5 gange om dagen. SÅDAN ER DET"

altså forstå mig ret.... jeg synes man skal sende alt hvad man vil ud i universet... og så er det op til en selv, hvilken del af universet man tager til sig. ligesom omvendt ytringsfrihed under ansvar - erkendelsesfrihed under ansvar :PPPP
Serverina
Dato: 31/3 2013 22:03 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 22:12

Men du siger jo også ting med en masse fine glimt i... ja, øjnene?:P

Igen det er svært at definere præcis hvordan man skal sige ting. Men når det kommer til ernæring, især til sygdomme, synes jeg videnskab er... lad mig sige... en okay guide
Serenity
Dato: 31/3 2013 22:15 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 22:15

Så længe at nogle af sidens brugere er kritiske og gør opmærksom på når det en bruger skriver er forkert skal det nok gå :D
Serverina
Dato: 31/3 2013 22:22 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 22:29

Ja, selvfølgelig:)

Men det er heller ikke råd jeg er så bange for, slet ikke. Jeg er sgu også kommet med nogle forfejlede.
Det er mangel på skepsis.

Og når man konstant linker til sin hjemmeside hvorpå den første tekst der springer i øjnene er:
"Bygger på de sidste 20-30 års videnskabelige forskning."
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 22:30

Jeg er meget enig ang skepsis.
Egen erfaring har lært mig at uanset hvem der kommer med gode råd, og der findes mange forskellige eksperter, så skal man lytte til sig selv og mærke efter i sig selv om det nu også er det rigtige for lige netop en selv.
Sproget herinde synes jeg er blevet meget bedre, og selvom det sommetider ikke er ok, så håber jeg ikke det får dig væk Serverina, du siger meget godt på en god måde:-)
Serenity
Dato: 31/3 2013 22:32

Serverina
Hvis der er noget konkret på plantemad som du mener er forkert, er jeg sikker på at Leif vil være taknemmelig hvis du gør ham opmærksom på det. Jeg tror ikke at han bevidst skriver noget der er ukorrekt.
Røsle
Dato: 31/3 2013 22:33

forstår dig godt ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) jeg kan godt lide varme
Serverina
Dato: 31/3 2013 22:34 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 22:48

Ja, det er jo det med eksperter, der skal være rigtige eksperter.

Tusind tak Lene N :)
Jeg hænger ved og håber det bliver bedre. Selv jeg har da også allerede set en vis bedring i min korte tid.

Serenity: jo, men det er bare en lang og sej kamp, jeg ikke lige synes jeg gider bruge mit liv på, da der i min optik er så mange alvorlige fejl, der strider i mod al fornuft, at det ville tage måneder. Og jeg er jo heller ikke læge eller studerende eller noget som helst.

Røsle<3
Røsle
Dato: 31/3 2013 22:44

<3
Serenity
Dato: 31/3 2013 23:05

Serverina
Det er heller ikke sikkert at han ville lytte. Hvad John McDougall siger er jo lov :D

Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 31/3 2013 23:28

Nu vil jeg ikke gå virkelig i dybden med emnet, men efter min vurdering var tiden før Leif netop langt mindre videnskabelig, i stedet baseret på egne oplevelser, gjort til noget universelt, påstande uden kilder, new age guruer mm. Jeg synes niveauet af sundheds-debatter og -information herinde er blevet langt højere med Leif igen aktiv, selvom det selvfølgelig altid kan højnes, hvis nogen/flere gider lægge bare en brøkdel af den energi han lægger i at komme med personlige svar, skrive oversættelser & nye artikler, læse sundhedsartikler osv. Jeg synes, først og fremmest, det er virkelig imponerende, og jeg synes overvejende at kritikken er urimelig, og nærmest ignorer de positive aspekter af hvad han gør. Flere kritikere bidrager slet ikke selv i at give råd og debattere disse emner, men svarer kun som direkte respons på Leif, og kritiserer det eneste initiativ, der er, som efter min mening er langt bedre end ingenting, og også på et højere niveau end den gennemsnitlige brugers svar og vidensniveau på området. Selvom det ikke er perfekt.

Jeg kan sige at jeg sandsynligvis ikke selv kommer til at sætte mig så grundigt ind i ernæring og komme med de svar, da jeg ikke har tid (som rigtig mange andre), så jeg er glad for nogle andre går mere i dybden, end jeg selv gør, selvom man altid kan gå endnu dybere. Men jeg håber da at flere vil deltage i at forbedre niveauet af råd og viden herinde.
MissL
Forum-indlæg: 114
Område: Sjælland
Dato: 31/3 2013 23:39

Jeg er enig med Marcus!
Serverina
Dato: 1/4 2013 04:29

Fint indlæg, Marcus:)
Jeg har da også sommetider jeg har erklæret mig enig med siden. Men det er ikke i noget, som man ikke længe har sagt, alle mulige steder, der er baseret på viden og længerevarig og bred praksis.
Men "bedre end ingenting" er bare et vagt grundlag for en hel diæt.
Jeg betvivler dog ikke at han har været med til at højne debat-niveauet ofte. Om ikke andet så tit er i form af protester;)
Jeg håber jeg kan få lov at deltage lidt herinde uden for mange angreb, jeg ikke altid tager så godt.
Sider: 1 2 3 4 > >>