Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Skepsis

Siden

Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>
JensD2013
Forum-indlæg: 305
Område: Sjælland
Dato: 1/4 2013 22:06

Jeff - det er præcis dén der diskussionlyst jeg ikke helt forstår. Hvis Leif slutter med at erklære, at "jeg gider ikke" så har I vel vundet diskussionen?! Og så er det vel lige meget hvad han mener.... det er jeres holdning, jeres argumenter, jeres begrundelser som står tilbage og så er det vel jer der vinder på troværdighed?!

Jeg synes bestemt det lyder som om, at der står 1-0 til dig og Nina, og så forstår jeg slet ikke, at du gider bruge mere tid og energi på den. :)

Slut prut - ikke flere indlæg fra mig i denne tråd! :)
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 1/4 2013 22:10

Må jeg lige svare en sidste gang?:) jeg håber ligeledes du vil svare kort.
Jeg blev lidt harm, og det er meget useriøst og jeg er også temmelig useriøs sommetider, men det er et lidt ømt punkt for mig når det kommer til det her med at jeg er NY på sitet og NY i det hele taget, for ja, jeg er ny. Jeg er ny for hele verden, men jeg tror også jeg har en stemme.
Det var såmænd det eneste jeg blev lidt stødt over.
Jeg har de hersens følelser, jeg ikke altid ved hvad jeg skal stille op med.

Jeg har ikke nogen aversion mod Leif! Når man ser bort fra personangreb.
Jeg havde bare svært ved at han blev kaldt for "guru" og at der er en smule tendens til at visse brugere, altså ikke dig, tager ham lidt for seriøst. Eller når der kommer nye brugere og riven er der med det samme.

Jeg kommer også til festen og ved jeg kan se noget helt andet, end jeg har (en sjælden gang i mellem) her.
Og det er vel også helt menneskeligt at fokusere på det man stiller spørgsmål ved?
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 1/4 2013 22:15 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 06:28

Jens,

Ja, rigtigt nok.

Jeg tog det som ét eksempel (blandt flere) af omgangsmåden. Nu har jeg også blæst det lidt for meget op, fair nok.

Men dine bemærkninger er også ret vise på en måde, må jeg indrømme ;)

Tilføjet: Ærligt talt handler det ikke om "at vinde noget" for mig her, og hvis man tror det, så tager man fejl. Det handler om formidling at viden på en forsvarlig måde og hvor, der er debat at kunne komme nærmere til sandheden via objektiv diskurs.
Warzywo
Forum-indlæg: 1101
Opskrifter: 2
Område: Sønderjylland
Dato: 1/4 2013 22:17

Der er da ingen der ser Leif som en guru? Hvis man ikke tror på det Leif skriver, er det jo ikke Leif man skal sætte spørgsmålstegn ved, men det han ofte oversætter... Blandt andet McDougall. Og ham er der altså blevet stillet spørgsmålstegn ved her på siden.
Jeff
Dato: 1/4 2013 22:18

KTB,

Kom tilbage! <3
JensD2013
Forum-indlæg: 305
Dato: 1/4 2013 22:24 | Indlæg redigeret den: 1/4 2013 22:31

Okay, okay - skal nok svare helt kort.

Serverina, du skriver selv flere gange, at du er ny.... når man er ny, så er det altid en god ide, at stikke fingeren i jorden inden man starter sådan en polemik imod en gammel bruger som Leif. Når folk har deltaget i et forum så lang tid som Leif har, så er han en del af fællesskabet og han er selvfølgelig accepteret med alle de gode og dårlige egenskaber som han har - lige som alle os andre.

Hvis du havde gjort det - hvis du havde stukket en finger i jorden - så havde du snart opdaget, at sandheden er mere nuanceret. Jeg har i hvert fald aldrig hørt eller set nogen som kalder Leif for "guru" - og hvis nogen gør det, så gætter jeg på, at der har været en humoristisk undertone. Til gengæld er jeg ret sikker på, at de fleste har stor respekt for Leif - selv om de/vi ikke altid er enige med ham.

Vi ses til festen..... :D
Serverina
Dato: 1/4 2013 22:36

Jeg så det med "guru" i en tråd, men har ikke lyst til at hænge brugeren ud.

Jeg skal lade være med at kommentere på det med "ny" og "gammel", da jeg måske har for radikale holdninger til sådan noget.

Det er fin konklusion om diskussion.
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 2/4 2013 05:05

althvadleifsigerersandt.dk

@warzywo - Jo! hjemme hos mig. vi synder dog en hel del på olie/avocado-fronten, og derfor har vi kurs mod plante-veganer-helvede. Men heldigvis har vi både Jesus og Allah til at hjælpe os på rette vej (:

<3 kærlighed <3
Jeff
Dato: 2/4 2013 06:10 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 06:35

Severina mener måske denne nyere tråd m.h.t. guru.

http://vegetarkontakt.dk/?-b12=137235

Tjek Connis bemærkning.

(Man kan også tjekke, at det er også her at Leif påstod noget ret videnskabeligt som man har reageret på på en meget saglig måde og blev svaret med ordet "pedantisk")

Der findes også flere tråd hvor lignende bliver sagt.

Men det er ikke det, som jeg finder problematisk.
Serverina
Dato: 2/4 2013 06:20

Ja, det var den jeg havde det svært ved.
Men den tråd er faktisk et rigtigt godt eksempel på hvordan jeg synes det kan gå lidt galt.

Hvad finder du så problematisk?
Jeff
Dato: 2/4 2013 06:40 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 06:45

Det jeg synes er problematisk er at det ser ud, som om vi har første og anden klasse brugere her på VegKon nu.

Jeg er faktisk ligeglad med hvem siger hvad, deres uddannelse, deres hjemmeside. Bare man opfører sig ordentligt og vi får en diskussion der fremmer vores viden og vores outreach, osv.

Jeg er vant til dialektik og debat. Jeg kan godt se, at mange andre ikke er.

Jeg kan ikke acceptere, at man mener det er okay at Leif kaldet det noget som "Asperger-hjerner" og ingen - ikke nogen - vil sige noget om det!

Serverina
Dato: 2/4 2013 07:10 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 07:30

Jeff: Det der er så genialt sagt.
Det var faktisk lige netop det jeg prøvede at sige, på min lidt for kringlede facon.

Nu vil jeg uddybe lidt mere, da jeg godt kan se at jeg springer for let over ting (!):
http://vegetarkontakt.dk/?-kan-man-leve-af-urter=136454
Denne tråd gjorde mig også lidt bekymret.
Specifikt dette citat:
Du kan sagtens lever af urter. En gorilla spiser ca. 25 kg om dagen.
uden yderligere uddybning om at vi er mennesker i Skandinavien og at man måske skulle supplere med insekter (B12), og spørge om han har plads til et par kilo urter dagligt i mavsen og tid til at spise og samle osv.

http://vegetarkontakt.dk/?-de-der-hoerfroe=107906
Her synes jeg også den døde lidt. Jeg prøvede at stille spørgsmål til omega-3 problematikken om konvertering og ratio mellem hhv. ALA, EPA og DHA, som jeg stadig ikke kan hitte rede i. Jeg kan godt se jeg hæver det hele, men jeg synes bare jeg ville spørge hvorfor? Hørfrø er sikkert geniale, men igen... spørgsmål.

Jeg synes det er super herligt at der er så meget forskellighed herinde og en høj grad af åbenhed overfor \"nye\" diæter.
Men jeg har det lidt sådan:
At i det Leif fremstår som lidt af en autoritet (sommetider med rette, jeg synes det er fedt han arbejder så meget på det) har han også lidt mere ansvar for sine råd. Eller er jeg helt galt afmarcheret?
Jeff
Dato: 2/4 2013 07:49 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 12:16

Jeg ved ikke om jeg synes, at det var det du siger i dit første inlæg.

I begyndelsen var jeg selv tavst kritisk over at du startede en tråd som denne. men jeg må konstatere at man nu bliver vidne til en slags tribalisme, som jeg har set her før.

Hvis du havde skrevet noget skeptisk over en paleoblog eller endda en ovolaktovegetarisk side eller en raw vegansk YouTuber som Durian Rider, så havde det været open season for al kritik og debat.

At man ikke tidligere har oprettet en tråd om en af af siders bruger er heller ikke sandt. Det har vi haft før. Mange her tvivler på sagligheden i dine indlæg, men jeg må sige at jeg finder dem relativt saglige i sammenlining med mange af sidens "gamle" brugeres indlæg.

At man kan vælge ikke at følge Leifs råd er et svagt argument. Man kan lige så godt ignorere dit indlæg her. So what? At du tager stilling til en hjemmeside er åbenbart ikke ok, men at andre, inkl. Leif, gør det andre steder skal være helt i orden, huh? At man diskuterer på en meget mere subjektiv måde om Jimmi eller Easy er også ok, kan jeg se - men ikke objektiv om nogle af Leifs indlæg.

Jeg vil sige igen - jeg synes ikke, at alle svar her til dig var saglige. De tog dit emne ikke seriøst, men kun interesserede sig for en diskussion om personer.

Denne diskussion er den jeg synes er trist.

Serverina
Dato: 2/4 2013 08:00 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 11:10

Nej, det var slet ikke det jeg sagde... desværre.
Og jeg sætter tit ting på spidser, fordi jeg vil sige og spørge om mange mange ting, helst gerne på én gang;)
Så er det fedt jeg kan få lidt nuancer. Både subjektivt og objektivt og med ethos, pathos og logos.

Jeg skal prøve at researche det du nævner generelt herinde.

Ja, der var nogle triste reaktioner, så jeg håber dem der kom med dem, vil følge lidt med i debattens udvikling.

For det er stadig en debat.

Jeg kan godt lide varme:)

Og tak fordi du prøver at forstå hvad jeg mener.
connie
Forum-indlæg: 128
Dato: 2/4 2013 08:47

Serverina jeg er også nogenlunde ny herinde og har kastet mig ud i at kommentere lidt her og der. Har selv set at mit første indlæg på denne tråd er urelevant og det beklager jeg.
Luvox
Forum-indlæg: 440
Opskrifter: 5
Dato: 2/4 2013 10:24

Jeg synes sådan set, at det er fint, at dette emne bliver taget op. Personligt synes jeg, det er fint, at der er nogle, der stiller spørgsmålstegn ved det etablerede. Desværre synes jeg lidt, at der har været en tendens til, at man blot accepterer alt bestemte mennesker siger. Selvfølgelig kan det være berettiget, fordi de er erfarne mennesker, men det er vel stadig sundt, at der af og til lige kommer en og sige ”lad os lige tænke over, hvad der bliver sagt her.”. Jeg synes, det er GODT, at man lige minder folk om, at man skal huske at være skepsis og selv sætte sig ind i tingene. Har selv følt, at hvis man gik imod noget af det ’etablerede’, så blev man hurtigt skudt ned, fordi man ikke lige bar det rigtige brugernavn.
Der bliver rettet en vrede mod Serverina fra nogle brugere herinde, jeg er total uforstående over for. Hvordan man kan opfatte denne kritik for uforskammet, urimelig og idioti, kan jeg egentlig ikke forstå. Må indrømme jeg slet ikke opfatter det hele sådan, men nu kender jeg også Serverina andre steder fra. Men det kan da ikke passe, at man skal møde så meget vrede blot fordi, at man ikke lige er en del af det etablerede fællesskab? Jeg finder det også mærkeligt, at der rettes kritik mod, at Serverina er ny. Derfor kan man sagtens observerer ting, der er rigtig. Endda måske mere klart end os, der har været herinde på siden længe og nogle ting måske bare er blevet noget, man har vænnet sig til.

Jeg savner af og til, at der er nogle mennesker herinde, der tør udfordre de gamle tunge drenge, om man vil. Jeg ser egentlig bare denne debat som en opfordring til at gøre dette. Og det synes jeg da er værd at tænke på.
Serverina
Dato: 2/4 2013 11:02 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 11:57

Connie: det er helt fint :D

Tak Luvox, dit indlæg betyder meget for mig.

Jeg har tænkt meget over det.
Og jeg tror slet ikke jeg er "stærk" nok til den krydsild af "angreb" jeg har modtaget først af manglende erfaring og så af følelser og så af logik. Og jeg ved godt det ikke er mod min person:)
Og ja, så har jeg reageret uhensigtsmæssigt og overilet. Og det er en side af mig jeg ikke er så glad for. Og så tænker jeg om det er synderlig konstruktivt for mig eller andre at jeg er her.

Derfor overvejer jeg at trække mig og lade være med at spørge flere sandslotte og prøve at skabe debat. Og lade være med at kigge når man glemmer alvoren i ernæring.

Jeg havde bare en fiks idé om at det var bedre at komme med det lidt man havde, under devisen om at man ikke ved en skid, end bare at klappe i...
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 2/4 2013 15:08 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 16:49

Jeg har gjort de samme observationer som Luvox, selvom jeg ikke kender Serverina fra andre steder. Og det er jo altid betryggende at læse at andre ser det samme som en selv, så tak for dit indlæg Luvox agtigt :)

Udover det har jeg også gjort samme observation som Jeff udtrykker i følgende citat:
Jeg vil sige igen - jeg synes ikke, at alle svar her til dig var saglige. De tog dit emne ikke seriøst, men kun interesserede sig for en diskussion om personer.

Selv opfattede jeg slet ikke første indlæg som en kritik af personen Leif. Serverina nævner slet ikke hans navn, men hans side plantemad.dk som ikke er Leif (personen). Det er et initiativ fra hans side, som han gentagne gange har sagt ikke indeholder noget han siger, men noget andre siger. Han synes dog at det er gode råd (de bedste og sandeste ligefrem? :)) og lever selv efter dem (ret mig hvis jeg tager fejl!). Jeg synes det er en ganske fint at debatere og kritisere det materiale. Det er faktisk ret vigtigt at gøre hvis man er til videnskab. Og så må kritikken jo bære eller briste.

Jeg synes også at Serverina skal have lov til at deltage i en sådan debat. Også selvom hun ikke er vant til at diskutere på akademisk niveau. Tilgengæld virker hun sympatisk, fortæller om hendes grænser for hvad hun ved, takker folk og holder i det hele taget en fin tone (skimmede lige indlæg en gang til, og kan altså ikke se andet end at hun virker sød?).

@Severina
Jeg synes helt sikkert at du kan lære en masse af den her debat, så det er nok fint nok at du trækker dig lidt tilbage og reflekterer. Dog synes jeg at det er en dårlig ide at du helt bliver væk, hvilket jeg synes at kunne læse i det du skriver? Måske du bare kan snakke lidt med i de tråde hvor bølgerne ikke går så højt, og ellers føle dig lidt frem her i cyberspace, i forhold til hvornår det er en god ide at deltage i en debat eller ej.

Det er min opfattelse at meget af det der er blevet skrevet om hvordan du opfører dig ikke har noget med dig at gøre. Hvor det kommer fra skal jeg ikke kunne sige. Du virker farverig, ukonventionel og sprudlende på mig (udover det allerede nævnte i afsnittet ovenover), ikke alt det andet skidt der er blevet skrevet. Det er ikke dårlige ting, omend det kan genere nogen. Og dem om det! :) Dødbidere ;)

Velkommen til!

Serverina
Dato: 2/4 2013 16:44

Tak dgj :D tusind tak.

Du har forstået præcis hvad jeg prøver at sige, omend jeg formulerer mig klodset når min hjerne bobler over af harme. Fordi jeg har mærket meget på egen krop og det skal jeg måske distancere mig fra? Jeg kan ikke finde ud af det.
Så cykler jeg en tur og funderer lidt.

Jeg er ikke som sådan vandt til akademiske diskussioner, som deltagende part, der har jeg meget at lære, men jeg er også stadig ung... jeg plejer mest at lytte.
Men vi er allesammen forskellige. Derfor håber jeg at man kan samarbejde lidt og bidrage med alle vores arter af intellekt.
Jeg har allerede bragt mange spørgsmål på banen, og håber på noget svar. Men intet endnu...

Tak for velkomsten:D
Serverina
Dato: 2/4 2013 17:51

Så har jeg skrevet et indlæg i den famøse tråd med personangreb der startede min skepsis.

http://vegetarkontakt.dk/?-vitamin-igen-igen=138641
Sider: << < 1 2 3 4 5 6 > >>