Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Skepsis

 

Siden

Sider: << < 2 3 4 5 6 > >>
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/4 2013 22:46 | Indlæg redigeret den: 2/4 2013 22:47

Jeg kan godt være en af dem der har skrevet som om jeg ikke tager dit indlæg alvorligt Serverina, det har absolut ikke været min mening.
Grunden til at jeg ikke har skrevet så meget ang din kritik af hvad Leif skriver er nok at jeg ikke går så meget op i det, derfor tager jeg hans indlæg som noget der sætter tanker igang, og så kan man jo vælge til eller fra, skepsis er altid godt.
Jeg skrev på et tidspunkt at tonen i dit første indlæg måske var lidt hård, men det er jo ikke at forholde sig til det du skriver.
Jeg vil gerne inderstrege at alle har fuldt ud ret til at starte en debat og deltage i lige hvad de vil herinde, uanset hvor ung eller hvor ny man er.
Jeg er ikke selv helt ung, men har kun været her siden januar 20012, og er stadig meget grøn på dette område.
At du er ung og ny herinde skaber i min verden kun respekt omkring at blande sig og skabe debat, og jeg synes faktisk du gør det godt.
At jeg ikke har forholdt mig til det sprog Leif nogle gange bruger er ikke i orden, det fortryder jeg nu. Leif kan godt virke meget sikker i sin sag, og virke nedladende overfor folk der ikke er enig. Jeg burde have protesteret, og især i denne debat have sagt at jeg også oplever dette.
Grunden til at jeg ikke har gjort det er måske at jeg ikke går så meget op i hvad han skriver, det er ikke nogen undskyldning for ikke at protesteer mod den slags ting, men et forsøg på at finde en forklaring.
Det jeg prøver at sige er at jeg mener Leif gør en masse som man jo selv kan forholde sig til, men han kan virke nedladende, og det er ikke i orden, jeg burde have protesteret.
Serverina, jeg er ked af hvis jeg ikke har reageret ordentlig på dit indlæg, jeg synes du har fat i noget vigtigt og det er godt du starter en debat.
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 2/4 2013 22:58

Jeg værdsætter rigtig meget at der er så mange der har prøvet at at forstå mine frustrationer.
Og jeg kan rigtig godt lide forklaringer.
Tak Lene:D
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 2/4 2013 23:17

Jeff
Jeg kan ikke acceptere, at man mener det er okay at Leif kaldet det noget som "Asperger-hjerner" og ingen - ikke nogen - vil sige noget om det!
Er det noget der fortjener en kommentar?
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 2/4 2013 23:21

Serenity, ja det fortjener følgende kommentar: Vi burde have protesteret, for det sprog er ikke i orden!
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 2/4 2013 23:53


Helt enig, det sprog er bare ikke i orden.

Som ny var jeg i forvejen ret rystet over den meget direkte og ofte også provokerende måde, der tales på i nogle af de tråde, jeg har læst, men lige dén udtalelse, gjorde mig ærlig talt mundlam. Jeg har siden tænkt, at de to herrer, som udvekslede meninger, måske igennem lang tid har kørt en verbal krig herinde og dette så var kulminationen? Jeg ved ikke om det forholder sig sådan, men i mit lille hovede måtte jeg finde en forklaring, for ellers kan jeg ikke forstå, hvad det er, der foregår.

Og jeg, ja, jeg kan også lide varme, jeg kan lide, at man forsøger at formulere sig venligt og med omtanke, for ord kan hurtigt misforstås, misfortolkes, såre og gøre ondt. Derfor er det vigtigt både at forsøge at formulere sig, så ens budskab er klart og forståeligt, og det er lige så vigtigt at læse andres indlæg med et åbent og positivt sind. Vi kan give hinanden så meget - men vi kan også såre hinanden dybt. Det er tilladt at tænke, før man taler (øøhhh, skriver ...).
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 2/4 2013 23:55 | Indlæg redigeret den: 3/4 2013 00:01

Lene N
Hvis man har et problem med hvordan man bliver tiltalt, er det da ikke alle de andres opgave at lege politi og sørge for at vedkommende taler pænt. Jeg synes at Leifs kommentar er lidt komisk, da han selv har nogle af symptomerne på aspergers syndrom(meget snævre interesser og gentager det samme igen og igen). Leif er en aspie :D

Fib-Spurven
Det der foregår er at vi har fået en "psykolog" på vegetarkontakt, som godt kan lide at fortælle folk hvilke mentale forstyrrelser de har, når han ikke er enig med dem :D
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/4 2013 00:10 | Indlæg redigeret den: 3/4 2013 00:10

Vi skal ikke lege politi, men kan da godt gøre opmærksom på når vi synes det er for groft. Grunden til at jeg ikke gjorde det er nok at jeg ikke tager folk så seriøst når de udtaler sig med sådan et sprog, jeg hører mere efter når man bruger et ordentlig sprog, det gælder måske også andre, det er så også en grund til at sige fra.
Jeg ved ikke hvad der foregår, men sproget herinde har generelt været værre, det går faktisk bedre nu.
Hrlysgaard
Forum-indlæg: 174
Område: Århus
Dato: 3/4 2013 00:21 | Indlæg redigeret den: 3/4 2013 00:23

Jeg sidder her og smiler og menneskets firnurlige evne til at sende deres egne sure dårlige vibes afsted og så selv over internettet på en veganer/vegetar hjemme side. Mennesker som rent faktisk forstår at vi skal arbejde sammen og være sensitive så vi alle kan opnå klarsyn og fortsætte med at skabe fremgang og mere Kærlighed. Jeg ser meget af de i taler om som et produkt af tidligere mangel på elegance når i diskutere med hinanden. Jeres selvretfærdighed kommer på en eller anden måde til at stå i vejen for det alle i virkelig ønsker at opnå. Hvorfor fortabe sig i
så mange peditesser med hinanden, det er Kedeligt og forudsigeligt.:$
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 3/4 2013 00:41

Serenity: jeg er ikke enig i din anklage om aspergersymptomer hos Leif. Det er en uhensigtsmæssig reaktion. Ment i sjov eller ej:)

HrLysgaard: Jeg kan godt forstå din frustration.
Men dette emne handler også om kærlighed, i bund og grund.
Kærlighed til menneskekroppen, som noget man ikke leger med i længere tid ad gangen.
Men anklage om selvretfærdighed og forudsigelighed er måske knapt så kærligt?:)

Fib-Spurv: jeg tænker også at det var lidt af et sammenstød, som måske havde mange følelser indblandet og det kan jo også være naturligt. Derfor er det vigtigt at sige fra og så håber på at man måske kan forebygge den slags fremover.

Jeg er glad for at høre at sproget har taget en pænere drejning, det håber jeg også man kan se i mit eget.
Det er jo følsomt meget af det. Og jeg tror vi (vi betyder også jeg) skal huske at tale til mennesker med fortider vi ikke kender, i en ordentlig tone. For det er ikke alle der har haft det lige let.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 3/4 2013 00:59

Jeg sidder med en underlig følelse, kan ikke rigtig forklare.
Jeg synes det er en vigtig debat hvordan vi skriver til hinanden, og hvorfor der ikke bliver protesteret og sat spørgsmålstegn lidt mere.
Det her kom så til meget at handle om en person, jeg deltog selv, og det har jeg det mærkeligt med, synes jo egentlig man skal sige det til rette vedkommende, eller ikke.
Jeg tror jeg slutter her, det har været en vigtig og lærerrig debat, og jeg synes det viser hvor vigtigt det er for alle parter at man gør opmærksom på når nogle får sagt noget som, for nogle kan virke stødende.
Ikke for at lege politi, men fordi det er vigtigt for både personen selv og dem der reagerer.
Det er faktisk ikke i orden at skrive ting her om Leif man ikke har skrevet til ham selv. Nogle af Jer har skrevet det til ham selv, men det har jeg ikke, derfor stopper jeg nu.
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 3/4 2013 20:59

Svar på efterspugt og tiltrængt (Fy, Serverina!) semi-saglig kritik, håber flere mere viden brugere vil hjælpe lidt.


Jeg har sammenfattet mine primære bekymringer angående ernæringen på Plantemad.dk, jeg har brugt lidt flere kilder end vist for forståelsen skyld, men disse opsummerer det meget godt:

Jeg prøver at formulere mig rimelig enkelt af hensyn til alle brugere, jeg beklager hvis jeg forgrover eller laver fejl, de må GERNE rettes (og man må også gerne spørge hvad ord betyder:)):
Jeg fandt en lille og konkret artikel fra en bredt acceperet videnskabelig side, angående fedtsyren omega-3, der er udmærket til at så tvivl:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3262608/
Altså er det primære sats på bestanddelen ALA (som man kan se går der en del(!) tabt i konvertering, til hhv. EPA og DHA), rimelig risikabelt, for henholdsvis fostre, nervesystem, hjerte- og kredsløb, stofskifte og immunforsvar mm.
Jeg synes personligt også at det er en jævnt dårlig idé at spise fisk, men holder mig indtil videre til fiskeoliekapsler i ordentlig kvalitet.
Jeg har al respekt hvis det er et etisk valg, men at påstå det er sundt ikke at indtage fisk eller fiskeoliekapsler, er potentielt farligt for mange menneskers livskvalitet. Hvis man skal tro bred og moderne forskning gennem tiderne i div. Nationer Indtil videre (sådan er det "desværre" altid)...

Og med hensyn til det som en vægttabskur er der efterhånden opnået en nogenlunde enighed omkring manglende effektivitet af fedtreduktion med dertilhørende langtidskonsekvenser:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/12076496

Pt. er mit problem at det primære fokus på siden ligger på kræft, hjerte-karsygsomme, vægtreduktion (her sår jeg så pt. tvivl omkring effektivitet af denne "diæt" de sidste to punkter)...
Der tages ikke hensyn til hjernen. Man glemmer store perspektiver og langvarige konsekvenser.
Jeg synes også man skal tage hensyn til folks øvrige livsstil (vægt, aktivitet, socialt miljø, psykisk tilstand) og fortid. Dette er en relativt ekstrem "diæt", som måske passer til visse folk med mere ro på tilværelsen der evt. har problemer med vægt(i min optik kun for en stund).
At gå ud og anbefale siden til yngre og/eller nye folk, så hurtigt, uden at sige at dette blot er et bud og uden at reagere kraftigt på at blive ophævet til guru og des lige... det er ikke etisk forsvarligt, i mine øjne. Selvom jeg er ret så sikker på at etikken netop er den primære drivkraft.

Jeg er ikke ekspert. Jeg er blot en lille troll-brik i puslespillet, med en stor stemme (lol, jeg mener store pegefingre), der åbenbart lader til at tro jeg er noget, fordi jeg har set en del. Jeg er ikke en skid, andet end småbekymret fordi jeg har nye øjne, men jeg er også kun 21 og jeg er ny og jeg har ikke min egen hjemmeside, som jeg reklamerer for med links til enkelte og ældre steder med (min optik) smalle studier. Og når man så siger det bygger på videnskab... som jeg heller ikke ved noget om.
Men hvis man nu er megasej og har bygget så stor en pindehytte skal man også kunne tåle at et par stykker (sagligt fra Nina og Jeff bl.a.) spørger hvor man har pindene fra, om de ikke bliver opløst med tiden, og om vi alle har lige let adgang til de samme træsorter? Eller om man kan nøjes med blot et par enkelt pinde og klistre dem sammen på må og få og stadig få et holdbart pindehus.
Jeg lover jeg skal nok lade være med at overhælde den med opløsningsmiddel;)
Og jeg vil meget meget gerne hjælpe lidt med at se hvilke pinde der fungerer for hvem, med det lidt jeg ved, for jeg har stadig meget at lære om saglighed. Hvis jeg må få lov til at åbne munden (lol, pegefingrene)...


P.S.: jeg elsker åbenhed men med dertilhørende skepsis og omsorg for både krop og sind. De hænger uløseligt sammen.
P.P.S.: jeg kan godt lide varme:)

Debat go!

Hilsen Servina<3 så vil jeg trække mig lidt tilbage og prøve at finde den glæde jeg havde inden jeg blev viklet ind i årelange personsager.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/4 2013 08:04

Jeg har et problem med en del af indlæggene, der taler om måden man taler med hinanden, som om alle parter er lige "skyldige", d.v.s. som om man automatisk skal gå ud fra at alle står med "peditesser" m.h.t.

Jeg må sige, at denne kritik rammer ikke sandheden.

Mener man at når man svarer sagligt med biologi eller kemi eller fysiologi eller matematik, osv., at man skal mødes med stærk retorik som "Asperger-hjerner" (jeg remser resten ikke op)?

Mener I virkeligt det? Mener I virkeligt, at man tog fejl i at ville rette i nogle videnskabelige påstande?

Det vil jeg virkeligt gerne vide.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 4/4 2013 10:10 | Indlæg redigeret den: 4/4 2013 10:11

Serverina
Mht. det første link vil jeg lige nævne at olien behøver ikke at komme fra fisk. Fiskene får EPA og DHA fra alger og man kan få de samme fedtsyrer ved at udvinde dem fra algerne. Der er ingen grund til at slå fisk ihjel når man kan få nøjagtigt de samme olier fra alger. http://www.nuique.com/
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 4/4 2013 11:30

Jeg betragter ikke en side der sælger de tilskud de anbefaler som særlig god information:)
Men jeg tjekkede lige:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3111183/
Konklusion:
Therefore, further research studies are needed in order to investigate marine algae neuroprotective activities in human subjects and further in large-scale controlled studies
"Neoro-ord" angår nervesystemet, som er mit primære fokus, og her mangler altså stadig langerevarige studier.

Anyhow...
http://www.plantemad.dk/olie.html
Bedste olier:
Hørfrøolie (0,24)
Bladmynte(perilla)olie (0,27)
Rapsolie (2,0)
Sennepsfrøolie (2,6)
Hampeolie (3,0)
Valnøddeolie (5,08)
Macadamiaolie (6-7?)

Bedste nødder, frø, kerner:
Hørfrø (0,25)
Chiafrø (0,33?)
Sennepsfrø (2-3?)
Hampefrø (3,0)
Valnødder (4,2)
Macadamianødder (6,3)


Men hvor er det omtalte tilskud så nævnt?

Her nævnes kun at:
DHA/EPA-tilskud kan være relevant for nogle få personer, som har svært ved at omsætte planternes omega 3-fedtsyre til DHA og EPA

Nogle? (!)

P.S.: jeg har holdt øje med algae-tilskud lidt tid, og jeg synes det ser vældig fint ud!:D selvom der mangler øvrige længere studier i mine øjne. Men jeg er også en gammel prut.
http://acnfp.food.gov.uk/assess/ så vidt jeg kan se er applicationen om at rykke ud af kategorien for "novel food" (Chia bl.a.) stadig under bearbejdelse, i England i al fald.
Der er ekstrem sparsom information her i Danmark. Jeg så intet på DTU, om andet end algetoksiner...
Anderkisten
Forum-indlæg: 522
Område: Århus
Dato: 4/4 2013 12:03

Jeg syntes noget af din kritik skyder forbi. Netop fordi du siger at man skal tage hensyn til folks livstil generelt. Pointen med plantemad eller rettere McDougal er at man skal efterleve det hele og ikke bare plukke lidt hist og pist. Dvs. kort fortalt: spise en varieret stivelsesbaseret plantemad uden højtforarbejdet fødevarer og en masse tilsat olie, sukker og salt og supplere med en B12 vitaminpille (og i DK en D vitaminpille.

Hvis du bruger siden som en undskyldning til at droppe fisk/fiskeolie og tage et par spiseskefulde hørfrø istedet, men samtidigt spiser en diæt med masser af Omega6 (kød og mælkeprodukter) ja så får du et problem.

fedtstof får du naturligt igennem planterne, hvor nødder, kerner og lignende står for dette.

Angående vægttab - Der er enighed blandt fedt/protein guruerne om at fedtreduktion ikke er den rette måde at tabe sig, og at man istedet skal droppe kulhydrater og spise protein og fedt. Det er der så tilgengæld 100% lægefaglig enighed om at det er den visse død, hvilket Atkins er et levende (undskyld dødt) bevis på.

Samtidigt påpeger Leif også ofte at man selvfølgelig skal forholde sig til, hvis man fejler noget og derfor har problemer med at optage visse næringsstoffer. F.eks er B12 generelt et kæmpeproblem, når man tænker på hvor mange der ikke kan optage dette, og de bivirkninger der er ifht. ikke at kunne optage det.

Men du skal have tak for endelig at komme med noget interessant ifht dit første meget ligegyldige indspark. Det er helt fair at stille sig skeptisk, men så må man enten vælge at underbygge, hvis man mener noget andet, eller blot sige "jeg undrer mig over... kan jeg få det uddybet". Istedet for at sige. Det jo løg det der står, for det kender jeg en der siger - men jeg vil ikke sige hvad der er løgn, og hvem jeg kender der siger det er løgn - for det er fanme verdens mest ligegyldige indlæg som imø bør ignoreres.

Angående navnekaldning, der må det være op til dem der føler sig ramt og irriteret over det, at råbe op. Det kan virkelig ikke være vores andres job, at sidde og nærlæse hvert et indlæg for at se om der er noget der evt. kan træde på folks små følelser og så hæve pegefingeren. At jeg så er enig i at Leif ikke har gebærdiget sig alt for godt på specielt den meget velargumenteret modstand som Nina kommer med, er så en helt anden sag.
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 4/4 2013 12:47

Ja, jeg indrømmer at jeg blev ret hidsig, fordi jeg så hvordan der blev talt, og jeg oplevede hvordan det er at være ny. Og jeg så dette på siden og der var meget der skulle ud. Og så lukkede min kognition ned og jeg talte selv sådan:P Smart. Der skulle jeg have slået koldt vand i blodet.

Nu er jeg så heller ikke lige fortaler for Atkins, eller kød-død;)

Men jeg synes stadig at der skal så meget mere opdatering fra ny og bred forskning på den side.

Indtil videre er jeg stødt på nogle:
John Buhl: forbindelse til Nomedica (der sælger bøger og tilskud og som linker til butikken http://www.helseonline.dk/)
Jan Novick: http://www.drmcdougall.com/misc/2009nl/jan/novick.htm (på hr. Doughalls hjemmeside*)
T. Colin Campell: http://www.tcolincampbell.org/ (Med butik)
Jane Plant: http://www.cancersupportinternational.com/janeplant.com/books.asp (Med butik)
Joel Fuhrman: http://www.drfuhrman.com/ (Med butik)

Sidst:
*http://www.drmcdougall.com/ (Med butik)


Angående disput om hørfrø, hvor jeg spørger om råd:
Se ny tråd angående Omega-3 i tråden om sundhed.

Måske følger fedtkilder senere...
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 4/4 2013 13:07 | Indlæg redigeret den: 4/4 2013 13:08

Jeg ved at Taabis er fan af Jack Norris:
http://veganhealth.org/
http://jacknorrisrd.com/
...som også har denne gode artikel omkring kvaliteten af studier:
http://jacknorrisrd.com/?page_id=34

og en anden, jeg godt kan li', er Michael Greger:
http://www.drgreger.org/
http://www.nutritionfacts.org/
Jeg spurgte ham endda, om jeg måtte uploade hans DVD om kost til fri afbenyttelse på nettet, som han sagde, jeg bare skulle gøre. Den er ikke længere oppe, men jeg kan nok godt få den online igen.
sax
Forum-indlæg: 374
Område: Nordjylland
Dato: 4/4 2013 13:15

@Marcus: Jeg kunne vældigt godt tænke mig at kunne hente den DVD af Michael Greger.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1598
Område: KBH
Dato: 4/4 2013 14:21

@ Jeff:

Det er da rart at vide at man er velkommen på siden, men tror nu jeg fortsat vil holde mig lidt på sidelinjen :)
Marcus
Forum-indlæg: 3075
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 4/4 2013 15:28 | Indlæg redigeret den: 4/4 2013 15:33

@sax:
Kender du til bittorrent? For det ville være lettest.
Det ser endda ud til, han har uploadet en anden af hans egne DVD'er her (brugeren mgreger):
http://pirateproxy.net/torrent/6053648/McDougall_Advanced_Study_Weekend_2010_presents_Michael_Greger_MD
Og han har lagt flere af hans ting op:
http://pirateproxy.net/user/mgreger/
Sider: << < 2 3 4 5 6 > >>