Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetarkontakt: Fremtiden?

Siden

Sider: 1 2 > >>
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 20/4 2013 21:42 | Indlæg redigeret den: 23/4 2013 06:48

Jeg sad lige og læste nogle af de første emner i "Siden"-kategorien, December 2006!, hvor der bl.a. er denne tråd, hvor en bruger omtaler det nye fænomen Facebook, der har "ca. 2000 brugere" i danmark, hah! Så Vegetarkontakt prædaterer - ift. danskeres, vegetarer og veganeres verden - Facebook, og der skabtes derved et noget større community-site for vegetarer og veganere end der før var set, da der dengang kun var eks. Selvet og Anima2, som ikke var andet end fora: Ingen chat, ingen opskrifter, ingen omfattende profiler, ingen privatbeskeder.

Derved kom jeg til at tænke på, at nu hvor Facebook så eksisterer, og næsten alle er derinde, og bruger det meget aktivt, hvilken rolle kan Vegetarkontakt så udfylde, som eks. Facebook ikke kan? Både nu, men også ift. fremtiden: Hvad Vegetarkontakt kunne blive til?

Her tænker jeg både på store, abstrakte tanker omkring sitets fremtid og konkrete idéer til hvilken funktionalitet der, i store træk, bør fokuseres på, som eks. Facebook ikke kan udfylde, noget eksisterende, som er vigtigt, eller noget, der endnu ikke eksisterer herinde, men som du tror ville kunne betyde meget. Jeg vil også gerne høre personlige historier omkring hvorfor du benytter siden, og hvad der - af omfattende ændringer - ville gøre dig til en endnu gladere bruger heraf, eller hvad du tror, vil tiltrække andre? Hvad skal der gøres for at sitet ikke dør ud, men forbliver aktivt og livligt, eller for det bliver endnu mere livligt og fremtidssikkert end det er i dag?

<3
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 21/4 2013 06:56 | Indlæg redigeret den: 21/4 2013 06:56

Jeg bruger facebook stort set ikke.

Jeg er aktivt her og på en anden side (ikke om vegetarisme), og jeg synes ingen af disse er ved at dø ud.

Jeg bruger siden mest til

1) at blive opdateret med relevante nyheder samt at få gode links til vegetariske materialer

2) at støtte ny vegetarer på deres vej

3) at danne en bevægelse af ligesindede, som kan bidrage til en omstilling i Danmark

Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 22/4 2013 08:26

Altså jeg bruger ikke facebook til fordybelse, det er til hurtige, overfladiske tanker og kig. På vegkon er jeg mere tilböjelig til at läse lange tråde og emner, og nogle gange svare på dem også. Synes også ofte at vegkon er mere intimt end facebook. Det er nok den slags den og så opskrifterne, vegkon har, som facebook ikke har.
Laika
Forum-indlæg: 1100
Opskrifter: 8
Dato: 22/4 2013 10:00

Vegetarkontakt er til debat og til at spørge om råd.

Facebook er til at holde styr på hvad der sker på uddannelsen og til tidsfordriv.
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Dato: 22/4 2013 12:37

... Jeg kan nu også bruge VegKon til tidsforbrug :$

Men ja, facebook er jo ikke et debatforum. Der er ingen tråde og kategorier, kun statusopdateringer og grupper.

Facebook er til gengæld bedre til begivenheder (hvilket jeg egentligt synes er okay. Man kan jo sagtens kombinere og lave reklame her for begivenheder, som også er på facebook).
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 22/4 2013 13:59

Tja... hvordan VegKon ser ud om 5 år er vel op til dem som bruger det......

Facebook bruger jeg kun i forbindelse med arbejdet dvs til markesføring og så de begivenhedder som man kun kan melde sig til der!
JensD2013
Forum-indlæg: 305
Dato: 22/4 2013 14:56

Jeg har været med på vegetarkontakt siden dag nr. 1 og jeg må indrømme, at jeg er skuffet...... der er alt for meget af den slags som allerede tidligere har fået betegnelsen "støj".

Jeg gider ikke at læse om WIFI, telemaster og Den republikanske grundlovsbevægelse - og jeg synes, at der har været alt, alt, alt for mange diskussioner for og imod religion. Det er alt sammen emner som overhovedet ikke har noget med vegetarisme at gøre og derfor mener jeg, at man med fordel kunne diskutere sådan noget et andet sted. Det samme gælder for øvrigt personlige historier om fx psykisk sygdom.

Problemet er jo ikke det enkelte emne. Det er den samlede mængde af emner som ikke har nogen som helst relation til vegetarisme.

Jeg synes det er et stort problem og det er en af de vigtigste grunde til, at jeg ikke rigtig gider at bruge vegetarkontakt mere. Jeg forsøger - så vidt muligt - at begrænse mig, til at følge med i diskussioner om fester, fællesspisning og social hygge!

Men jeg synes faktisk også, at der er problemer i forhold til de tråde og diskussioner som handler om vegetarisme; det er nemlig mit indtryk, at der er en håndfuld mennesker på vegetarkontakt, som har et MEGET stort behov for at diskutere. Det er næsten ligegyldigt hvad emnet er, så ender det næsten uvægerligt med at de samme 5, 6 eller 7 mennesker kaster sig ud i en meget stædig, hårdnakket og uforsonlig diskussion. Jeg har næsten det indtryk, at det er en personlig krig, som disse mennesker flytter fra den ene diskussioner til den anden og den tredje osv.

Desværre føler jeg, at det ikke giver særlig meget plads til alle os andre. :(

Det er også muligt, at jeg er den eneste som synes at ovenstående er et problem.... og så er det selvfølgelig slet ikke noget problem for vegetarkontakt. Måske er det bare mig som er blevet for gammel og kedelig. Den mulighed skal jeg da ikke udelukke..... ;)
Jeff
Dato: 22/4 2013 15:17 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 05:40

JensD2013,

Der er mange ting jeg ikke forstår:

Hvis du mener, at man diskuterer religion for meget, hvorfor undgår du ikke tråden hvor de finder sted? Det sker ikke så tit at andre diskussioner drejer sig til at handle om religion og når de gør så skal man gør noget ved det. Jeg vil også helst at det ikke nævnet her på siden medmindre man diskuterer vegetarisme som en del af en religion.

At nogle diskuterer meget er relativt. Man kunne mene at andre diskuterer mindre. Jeg synes, at din mening ligner noget som "jeg gider ikke at læse hvad disse andre diskuterer". Hvordan bliver der mindre plads til andre, kan du forklare det, please?

Men hvad vil du?

Jeg vil ikke overfladisk snak - og bliver VegKon til det, så dropper jeg siden med det samme. Og, ja, jeg vil heller have ikke så meget om emner, der intet med vegetarisme at gøre. Dog synes jeg, at moralfilosofi er et meget vigtigt emne for en diskussionsside, der handler om vegetarisme

Du klager men hvad er det du helst vil se?
JensD2013
Forum-indlæg: 305
Dato: 22/4 2013 15:29 | Indlæg redigeret den: 22/4 2013 15:42

Hvis du mener diskutere religion for meget, hvorfor undgår du ikke trådene hvor de finder sted?

Jeg kan ikke lade være med at more mig, for jeg vidste jo, at jeg ville få dén besked. Spørgsmålet var bare hvor lang tid der ville gå og hvem der ville skrive det..... ;)

Men det er jo et meget fint eksempel på alt det jeg skrev ovenover.

Marcus spørger hvorfor vi alle sammen bruger siden og hvad der kunne gøre os endnu gladere for vegetarkontakt. Jeg giver et ærligt svar og hvad sker der? Jeg får straks at vide, at jeg bare kan holde mig fra de tråde og de diskussioner jeg ikke bryder mig om. Det vil sådan set sige, at selv om Marcus har spurgt, så har jeg faktisk ikke lov til at sige min mening.... i følge Jeff.

Og resten af det jeg har skrevet bliver udfordret. Der bliver stillet spørgsmål til alt hvad jeg har skrevet.

Hvordan bliver der mindre plads til andre, kan du forklare det, please?

Jamen, det var jo præcis hvad jeg skrev. Marcus stiller et spørgsmål. Jeg tillader mig at svare - og straks skal Jeff gøre opmærksom på, at min holdning og min mening er uvelkommen. Det betyder jo meget præcist, at der i hvert fald ikke er plads til mig og min mening.

Og så skal det gøres til en personlig diskussion.

Men hvad vil du?

Det er altså en meget udfordrende måde at udtrykke sig på.

Jeg kan kun sige: Jeff - undskyld for mit indlæg. Jeg kan allerede se hvad vej vinden blæser og den diskussion gider jeg bare ikke. Det er et meget, meget klart og tydeligt eksempel på, hvorfor jeg ikke gider vegetarkontakt mere...... DERFOR! :(
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Dato: 22/4 2013 15:35 | Indlæg redigeret den: 22/4 2013 15:38

Jeg har personligt intet problem med at der også er ikke-helt-vegetar-relaterede diskussioner.

Hvis siden drukner i dem, så man ikke kan finde de vegetarisk relevante, er det selvfølgelig er problem, men sådan oplever jeg det ikke. Og helt ærligt, jeg tror ikke der ville komme flere diskussioner eller tråde, hvis man sagde at man ikke måtte diskutere noget, der ikke lige var relevant for vegetarismen. Tvært i mod tror jeg bare, at siden blive blive mindre aktiv. Der er trods alt grænser for hvor mange gange hver enkelt person kan lave en tråd om insekter, d-vitamin (der jo i virkeligheden slet ikke er relevant? Det er hele Danmark, ikke specielt vegetarer, der er i risiko for at være i underskud) og hvor fustrerende omverden kan være. Så jeg tror ikke der som sådan ville komme flere vegetar-relaterede debatter af det.

Men hvis du savner noget mere, der handler om vegetarisme, kan du jo også selv starte nogle flere tråde om det? :)

Edit: Nu nåede Jens lige at svare, før jeg fik skrevet. Men bare så du ikke misforstår dette indlæg - det er ikke ment som en kritik af det, at du har skrevet din mening.
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 22/4 2013 15:47

Jens
Jeff læste noget som han ikke forstod og stillede derfor nogle spørgsmål med et håb om at blive klogere. Dette er ikke et udtryk for at din mening er uvelkommen. Det er nærmere et udtryk for det modsatte da han netop spørger om din mening
Jeff
Dato: 22/4 2013 15:53 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 05:42

Det hjælper ingen, hvis du ikke forklarer det.

Jeg ser ingenting ovenfor som tyder på at du ikke kan og skal sige din mening - tværtimod.

Derudover vil jeg ikke en personlig diskussion om det her. Du må dreje det som du vil med al innuendo. Jeg vil bare høre hvad alle mener, fordi jeg interesserer mig for sidens potentential.

Personligt går jeg aldrig ind i underforummet om Grønne Børn og føler mig slet ikke påvirket af diskussioner der, som jeg aldrig læser. Jeg gerne vide hvordan andre navigerer.

Og jeg synes, at de fleste har opdaget at jeg næsten aldrig bruger retoriske spørgsmål - når jeg gør, så plejer jeg også at sige det præcist.

Druid
Forum-indlæg: 132
Område: Andet
Dato: 22/4 2013 18:21

Jeg forstår dig Jens og Jeg er helt enig i alt du skriver og oplever det også selv sådan <3
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 22/4 2013 20:50 | Indlæg redigeret den: 22/4 2013 20:50

!ja Jens' første indlæg.

Hvilken rolle kan Vegetarkontakt så udfylde, som Facebook ikke kan?
VegKon kunne være samlested for vegetarisme i Danmark. Det bedste sted at finde opskrifter (som er en overordentlig væsentlig del af vores tiltrækningskraft samt vores profil), det bedste sted at debattere vegetarisme, det samlende forum for vegetarer i Danmark (vegetarernes Facebook, hvor man uden tvivl ville have en profil, hvis man var vegetar) og reklameplads/udstillingsvindue for vegetarismen i Danmark.

Lige nu er det bedste sted at finde vegetariske opskrifter vegetaropskrifter.com (flot side!) og de mange gode blogs. Det burde være her.

Lige nu er det bedste sted at debattere vegetarisme ... tja, måske er det her (nogle gange), men jeg får personligt mere ud af tråde i grupper på Facebook, fordi der er større involvering fra forskellige debattører, og diskussionen ikke er styret af tre-fire diskussionslystne forum-brugere. Og så er opsætningen bare mere involverende, den opfordrer til at man deltager.

Lige nu er VegKon det samlende forum for vegetarer i Danmark, men det er slet ikke inkluderende og udadvendt nok. Profilen skal endevendes og opgraderes markant, hvis "flexitarer", "pescetarer" og andre med hang til grønt for alvor skal lokkes til den grønneste side på dansk. Og det mener jeg, de skal.

Lige nu er den bedste reklameplads/udstillingsvindue for vegetarisme i Danmark de mange blogs, vegetaropskrifter.com og (i al beskedenhed) Mad med Medfølelses Facebooks-side (og senere forhåbentlig også vores hjemmeside).

Jeg synes, VegKon skal være nummer et på alle de punkter. Hvis VegKon var en god blanding af vegetaropskrifter.com (mad-opskrifter med masser af billeder), vegetarforening.dk (viden), diverse FB-grupper (brugervenligt debat-forum) og så det, det er nu, nemlig samlested for vegetarer, og samlet på enkel brugerflade med et flot og moderne udseende, så ville det være en succes imo. Og så ville vi tiltrække flere folk.

...personlige historier omkring hvorfor du benytter siden, og hvad der - af omfattende ændringer - ville gøre dig til en endnu gladere bruger heraf, eller hvad du tror, vil tiltrække andre?
Fordi det er samlested. Det var her jeg fandt "hjemme", da jeg selv blev vegetar og var helt alene om det ude i virkeligheden. Det var her, jeg kunne henvende mig som grøn i den grønne livsstil. Og her jeg fik svar og blev inkluderet i et sparringsfællesskab... nøgleord lige der: Sparring! Det er det, vi gør, og det, vi kan. Vi deler historier, viden, erfaringer. Og det skal vi blive ved med, men gerne i en pænere indpakning, der kan tiltrække flere og inkludere flere.

Alt skal opdateres markant, men opskriftsektionen er især væsentlig. Der er så mange, der flirter med grøn mad. De skal finde herind via flotte billeder og lækre opskrifter. Og når de så er her for at se på den opskrift, hvorfor så ikke lade dem blive hængende til en snak - måske om grundene til at spise vegetarisk, måske bare om den enkelte ret. Det lægger sitet ikke op til lige nu. Man kunne sagtens opdatere opskriftsektionen, så det blev mere muligt at "tale sammen" på de enkelte opskrifter. Lige nu kan man kun kommentere og bedømme. Måske kunne man forestille sig, at besøgende (og brugere) kunne stille spørgsmål på de enkelte opskrifter, som der så kunne svares på og som kunne udvikle sig til en diskussion eller bare en snak om maden. En snak, som andre kunne deltage i, fordi det blev synligt, at der var blevet kommenteret på netop den opskrift.

Når man klikker ind på vegetarkontakt.dk skal det første, man tænker, være: Hold da op, det ser lækkert/spændende ud, jeg må lige klikke lidt videre... lige nu tænker jeg mest af alt noget med gammeldags, for meget tekst, for få billeder, ikke brugervenligt og ikke inkluderende/udadvendt.
Jeff
Dato: 23/4 2013 05:36 | Indlæg redigeret den: 24/4 2013 05:39

Jens gider ikke svare på spørgsmål som blev stillet af en anden end Marcus. Skal vi konkludere, at Jens mener, at man ikke må diskutere på VegKon og at man kun må svare til trådens diskussionsstarter?

Nogle giver "thumbs-up" men så synes de at være enige i noget som ikke virker helt sandt: Jens siger, at han har svaret Marcus, men jeg vil meget gerne vide hvilket spørgsmål han faktisk svarer på. Please, citer det.

Da jeg spurgte "hvad vil du?" så prøvede jeg at høre hvad for en fremtid Jens vil se for siden. Han siger, at han ser det som meget udfordrende og nægter at svare.

Men tak, T-rex, for dit meget gode indlæg som fortæller lidt om din vision for siden.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 23/4 2013 10:13 | Indlæg redigeret den: 23/4 2013 10:13

Derved kom jeg til at tænke på, at nu hvor Facebook så eksisterer, og næsten alle er derinde, og bruger det meget aktivt, hvilken rolle kan Vegetarkontakt så udfylde, som eks. Facebook ikke kan? Både nu, men også ift. fremtiden: Hvad Vegetarkontakt kunne blive til?

Jeg vil også gerne høre personlige historier omkring hvorfor du benytter siden, og hvad der - af omfattende ændringer - ville gøre dig til en endnu gladere bruger heraf, eller hvad du tror, vil tiltrække andre? Hvad skal der gøres for at sitet ikke dør ud, men forbliver aktivt og livligt, eller for det bliver endnu mere livligt og fremtidssikkert end det er i dag?

VK is the only forum where I have regular contact with other vegetarians/vegans. I have no veggie support system. I´m in two veggie groups on FB, but they have very little discussion, and are mostly used for posting links, etc. I appreciate being in contact with other veggies via VK, learning about different aspects, (eg. Gary F and abolitionism, Phillip Wollen´s lectures, Veg activites, happenings, ect). I appreciate the fact that VK helps me feel less alone in my isolated veggie world here on the Faroes! I also appreciate hearing about other people´s experiences and being able to share my own. And I appreciate having immediate acces to recipes, health information, etc.

I would like VK to develop so that it is truly a place for everyone. I would like it to be a place where people can disagree and argue, yet respect each other and be kind to each other. I would like to see VK as a bridge-builder creating understanding and offering positive energy to all those who are genuinely trying to create a better world, whether they be meat-eaters, vegetarians, vegans, believers, non-believers, whatever. In that regard, I would like to see VK develop so that every possible approach and argument regarding veg*ism is represented. That way, it could truly be a broad grass root movement. In that regard, I am in agreement with much of what T-rex said.

PS: Thanks for the recent practical changes no site! :)

Mrs Darling
Forum-indlæg: 1552
Opskrifter: 7
Dato: 23/4 2013 20:27

jeg bruger meget mere facebook end vegkon, på trods af at ALLE mine fb venner kan læse alt jeg skriver i gruppen veganerliv i Kbh f.eks., men jeg bruger ikke vegkon så meget mere. Det var efter alt det der med moderatorne, som i en periode gik helt i selvsving og slettede/låste/undskyldte på vejne af andre osv. osv. :(

Det kan godt være, at der er nødt til at være mere moderation, men altså det er bare ikke rigtigt noget for mig.

Jeg kigger stadig herind i ny og næ.. mest for at komme med til de sjove arrangementer.

Kh
Mette-
Forum-indlæg: 485
Opskrifter: 5
Dato: 23/4 2013 21:54 | Indlæg redigeret den: 23/4 2013 22:00

Vegetarkontakt løfter en vigtig opgave som facebook ikke kan - nemlig tage hånd om nye vegetarer og folk med begyndende interesse herom.

Man kan anonymt oprette en profil og stille spørgsmål. For mange nye vegetarer kan det være et stort spring at meddele sine omgivelser, at man er blevet vegetar. Ofte ønsker man lige at teste stilen lidt af anonymt, og kan læse herinde om emner uden at lufte for hele sin omgangskreds, at man er sprunget ud som hippie-vegetar :)

Der er nok en grund til at Dansk Vegetarforenings facebookside kun har 2200 likes mod de 4500 profiler herinde. Folk er enten ikke på facebook eller ønsker ikke at deres venner kan se, at de er venner med et vegetarforum.

Og er du endnu ikke venner med DVF - så join :D

https://www.facebook.com/pages/Dansk-Vegetarforening-DVF/138978072648?ref=hl
Mother Mercury
Forum-indlæg: 138
Dato: 24/4 2013 00:04

Siden her var fin nok i starten, alle var venlige, men er sgu ked af at sige det, ville nu ønske at siden var opdelt i en vegetar-del og en veganer-del. Den håndfuld, eller to håndfulde, flinke veganere der lader til at være, drukner i fanatiske veganere der benytter hver en mulighed for at angribe vegetarernes benyttelse af æg og mælkeprodukter. Det er svært at diskutere eller omtale noget direkte vegetarisk her uden "veganerstøj", jeg føler ikke jeg kan tale frit efterhånden og poster man noget vegetar-relateret er der ikke mange der viser flaget, måske pga en "frygt" for veganske ytringer. Ligeledes, hvert arrangement er også veganerdomineret hvor maden skal være vegansk. Og det er et forståeligt argument, at alle så kan spise alt. Men det begrænser altså muligheden for vegetarene i at udveksle og smage vegetarisk mad. Mht. de konstante diskussioner hvor veganer politiet holder til med veganske "påtaler", så er jeg bare virkelig træt af at det skal forpeste posts. På FB kan man finde de grupper hvor man passer ind og undgå de ubehagelige slags. Men her kan man kun forlade siden, holde pause fra siden eller finde sig i 'mosten'. Undskyld hvis jeg sårer, forvirrer, støder, fornærmer nogen. Siger blot min ærlige mening.

PS. Det vil være rart, hvis dem der skulle finde på at kommenterer på dette, undlader at kopierer sætninger fra det jeg har skrevet. Det finder jeg mega irriterende. Brug evt. @Mother Mercury eller bot MM.
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 24/4 2013 08:43

Hej MM,
jeg kan kun give dig ret - man kan blot håbe at folkene bag Dansk Vegetarforening og VK går fra at arbejde med mis- til at være retvisende -

Det står "Vegetar" begge steder – det burde være udgangspunktet, men så går der åbenbart vegapartheid i sagen -

Tidligere har det fra DV været foreslået separate borde til h.h.v. vegansk og vegetar mad ved den årlige fællesspisning-
Set herfra er det ren hottentot:
http://da.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Verwoerd

Jeg har i den anledning brokket mig her på VK – men det fiser åbenbart ud og ikke ind-

Lysten til at møde de virkelige mennesker bag alias'erne f.eks. er udskudt -
Sender en PM af og til – når der viser sig et interessant indlæg -
Madopskrifter har jeg nok af, men det må vente til bedre tider -

P.t. holder jeg pause på sidelinien, får haven på skinner og ser frem til at den veganske berøringsangst finder et passende leje og fordragelighed/ samvirke breder sig på VK -

Venlig hilsen

P.S. Hvem siger det skal være tandløst ?
Sider: 1 2 > >>