Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Veganer/strikt vegetar

Siden

Røsle
Forum-indlæg: 865
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 29/4 2013 12:12

vil I ikke hjælpe mig til at finde ud af, hvilken boks jeg skal puttes i :D

jeg spiser ikke æg/mælkeprodukter, så umiddelbart ville jeg vælge veganer, efter at have været så irriteret over begrebsnavlepilleriet at jeg har været "altspisende" herinde. men hvad er forskellen på strikt vegetar og veganer? er strikt vegetar det vi også kalder kostveganer, og veganer en som er veganer hele vejen rundt? eller hvad?
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 29/4 2013 13:12 | Indlæg redigeret den: 29/4 2013 13:23

Jeg vil sige at strikt vegetar er det samme, som dét nogen ville kalde "kostveganer" (som jeg mener ville være fejlagtig terminologi), ja. Men hvis man går i dybden med hvad vegetarisme-begrebet betyder (om det eks., som veganisme, også implicerer etik) så bliver det mere kompliceret. Hvis man oven i købet begynder at inkludere friganisme, bliver det rigtig forvirrende, for dét handler netop om (miljø)etik, og ikke så meget om, hvad man som sådan spiser.

Ret: Jeg elsker også Heroes of Might & Magic III.
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 29/4 2013 15:12

Good question! I never quite figured out the distinction and would also have said they amounted to the same thing.

TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 29/4 2013 15:21

Jeg kalder mig selv strikt vegetar. Jeg undgår lakto- eller ovo-vegetarisk diær og derfor 100% vegetarisk, dvs. så strikt som muligt. Veganere anvender så vidt muligt intet fra dyr, men jeg kan godt finde på at vaske hænder med noget sæbe med animalske rester eller i øvrigt sppiser jeg også den uveganske rittersport med marcipan, hvor der kan indeholde spor af mælk.
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 29/4 2013 15:27 | Indlæg redigeret den: 29/4 2013 15:28

Jeg tror næsten alle, 98%, der kalder sig veganere, er enige om at "spor af X" regnes for vegansk, ligesom det også regnes for vegansk at bevæge sig, selvom man derved skader insekter nogle gange. Jeg tror også de fleste ville vaske hænder i animalsk sæbe, det gør jeg i hvert fald selv. Hvis man sætter kravene højt nok, kan intet menneske leve op til det.

Mener du at veganisme udelukkende er en idé, og man ikke kan være veganer? Eller ville du kalde dig veganer, hvis du ikke brugte animalsk-baseret sæbe, og undgik spor-af-mælk? (Men stadig træder på insekter når du bevæger dig?)
Druid
Forum-indlæg: 132
Område: Andet
Dato: 29/4 2013 15:52

Her er jeg enig med Markus "spor af" er jo bare sådan en juridisk ting så allerikerne ikke kan sagsøge dem - der dør jo ikke færre køer af at de muligvis har en rengøringsassistent der er lidt sloppy med at få gjort maskinen ren imellem de laver den med marcipan og den med mælkechokolade.

Med hensyn til sæbe køber jeg kun veganske sæbe produkter til min husholdning men det er ikke sådan at jeg går rundt med et stykke sæbe i håndtasken i tilfælde af at jeg skal bruge et toilet på universitet f.eks. og ikke ved hvor hvidt den er vegansk eller ej.

Jeg tror man skal passe på med at ophæve veganisme til et eller andet total 100% purist ideal som aldrig kan opnås. Det derfor definationen siger as far as "practically possible" - Det handler om at ligge kræfterne hvor man får mest smæk for pengene.

Men det kommer måske også an på hvad den primære motivation for at være veganer er :)
SweetPandemonium
Forum-indlæg: 236
Opskrifter: 7
Dato: 29/4 2013 16:11

Hm jeg har efter lang tid overvejelse sat mig selv som veganer. Jeg spiser ikke mejeriprodukter og æg. Men jeg er altså ikke nået så langt i min proces at jeg er begyndt at gå i deltaljer omkring hvad der er i min makeup fx og den slags. Jeg køber selvfølgelig ikke pels og skind-tøj og sko og den slags, men jeg er ikke sådan vildt konsekvent med at kigge på hvad det tøj jeg køber er lavet af medmindre det er åbenlyst lavet af noget animalsk. Jeg plejer så også kun at gå i løbesko normalt men jeg ved ikke.. Jeg tænker ikke så meget over alt det udover maden, men jeg er også rimeligt ny veganer så det kommer måske når mit fokus er rettet lidt væk fra maden som i øjeblikket er nok for mig at koncentrere mig om. Men jeg kalder mig veganer og ikke striks vegetar, for når folk spørger og jeg siger vegetar, så antager de at jeg spiser mælk og æg osv, og så bliver det en pest at skulle tage det op igen og forklare frem og tilbage og ende i nogle uheldige situationer hvor man bliver forventet at spise dit og dat. Så vil jeg hellere fremstå lidt mere restriktiv end jeg måske egentlig er, for at være på den sikre side så ingen lige pludselig bager kærnemælkshorn til mig eller for sent fortæller mig at der var æg i den kikærtebøf jeg lige har spist eller guderne må vide hvilke skrækscenarier jeg kunne stå i pludselig xD Siger jeg at jeg er veganer, så er folk ikke i tvivl..
Men ved ikke hvad der er det helt korrekte. Men helt ærligt så synes jeg også at de labels er lidt overflødige.
Menadian
Forum-indlæg: 769
Opskrifter: 7
Område: Østjylland
Moderator
Dato: 29/4 2013 17:06

Jeg ville nok også være striks vegetar så :)
Røsle
Dato: 29/4 2013 18:08

så hvad er hvad? har overhovedet ikke fået svar. xD hvornår skal man skrive sig som strikt vegetar og hvornår skal man skrive sig som veganer?

ja, heroes III er ren awesomeness altså
T-rex
Forum-indlæg: 571
Opskrifter: 38
Område: Århus
Dato: 29/4 2013 18:52 | Indlæg redigeret den: 29/4 2013 18:54

Jeg synes Marcus' svar virker meget fyldestgørende.
Men der er jo det problem, at der i profilen bliver spurgt til kost. Ikke filosofi eller forbrug i øvrigt. Så om du skriver veganer eller strikt vegetar afslører ingen forskel i, hvordan du spiser, men det siger nok lidt om baggrunden for dit valg. Altså hvorfor du spiser sådan.

Edit: Og jeg er også ret vild med lyden af at træde i sne :P
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 29/4 2013 18:56

Du skal vel skrive, at du er veganer, hvis du altid forsøger at undgå enhver form for animalske produkter. Vel vidende at 100%veganiske er en utopi og at du er hykler, hvis ikke at alle dine grøntsager er økologiske, da du dermed aktivt er med til at dræbe dyr med gift.

Imø er forskellen, at strikt vegetar udelukkende handler om mad, hvorimod veganer drejer sig om alle dele af livet.

Hvis du vælger veganere, så vil jeg håbe at du vil blive den slags veganer, der netop forsøger at kloge sig på, hvornår der sker en etisk forkastelig udnyttelse af dyr sted, og derfor forsøger, først og fremmest selv at holde dig fra det, samt derudover at oplyse folk kærligt om problemet og alternativerne - meget gerne igennem dit eget eksempel. Samtidigt med, at du løbende redegør for, at det handler om at gøre alt man kan, så vidt det praktisk er muligt velvidende at 100%veganisme er så tæt på utopisk, som noget kan være.

Jeg håber ikke, du bliver en af den slags veganere, der er et hyklerisk sekt medlem, tilhørende en aggressiv lovreligion og ophæver dig selv til det eneste rigtige menneske, som ser ned på alle de svage mennesker, der er dig etisk underdanig.

Men hvis du bliver spurgt af folk ifht, at de vil vide, hvad du spiser, så sig veganer. og suppler evt. med at fortæl, at det vil sige, at du ikke spiser noget fra dyr, heller ikke æg og mælkeprodukter. Så er du sikker på, at du ikke får noget du ikke vil spise.
Røsle
Dato: 29/4 2013 20:19

TAK! anderkisten.

T-rex: ja, den lyd er bare ren awesomeness altså xD
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 9/5 2013 19:12

lidt fjollet men forstår hvor vil hen med det
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1340
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 9/5 2013 19:14

jeg kalder mig veganer og det er det spiser vegansk og ungår animalske produkter i mode osv også hele vejen rundt. så godt som kan 99,9999999%
ikke sagt ikke er kommet meget meget meget lidt ind. Så godt som indet men vil ikke stå og sige 100%