Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegkon... or veg-gone?

Siden

Sider: 1 2 3 > >>
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 7/5 2014 14:31 | Indlæg redigeret den: 7/5 2014 14:34

Hallo, all your wonderful veggies out there - somewhere! :)

I logged in last night, not having bothered to do so for more than three weeks (12. April - 7 May), simply because the site has become so dead. In that time, ie. 23 days, there were only 344 posts, ie. on average 15 per day!

I remember a time when there were over 344 posts in a single day...

What is happening on VK these days? Where is everybody? What is its future... if any?

I ask because VK seems to have become nothing but a shell of its former self, most notably over the past few months.

It used to be a site bursting with activity, lively discussion from many different and diverse view points, a site open and (for the most part) welcoming towards everybody. It was also a site which provided a welcome and ready information for any would-be veg*ans and/or people doing research/projects. Nowadays, a person would be lucky to get one or two responses. If they are very lucky, they might get a link referring them to some vegan group on FB via Marcus.

Admittedly, there were several technical problems on VK for the past year. There were also some severe moderation problems on VK and a problem with vitriolic rhetoric and aggressive, personal attacks on individuals, etc. That seemed to have been dealt with last year when four new moderators were nominated. There was a great deal of discussion at the time, and thankfully, much of the aggressive rhetoric and cyber-bullying abated.
http://vegetarkontakt.dk/?-hvem-synes-i-skal-vaere-moderator=139297

There was also a great deal of discussion about the VK guidelines and whether or not they were adequate to see that everyone on the site was adequately covered and protected. Suggestions were made. Nothing happened.
http://vegetarkontakt.dk/?-brud-af-retningslinjer=137887

Around the same time, users were invited to give suggestions about how the site might be improved. Not much happened.
http://vegetarkontakt.dk/?-samlet-liste-med-oensker-til-forbedringer-af-siden=31574

Most of these discussions took place around March - April 2013, ie. just over a year ago. The sad thing is that as these discussions were going on, VK users were busy establishing VEGAN groups on FB, of which I became aware a few weeks ago.

Here are a few.
Vegansk livsfilosofi - over a year ago - CLOSED - 1,063 members (mostly added by friends)
Vegansk Mad - over a year ago - CLOSED - 2,532 - (mostly added by friends)
Den Glade Veganer - three moths ago - open group - 320 members (added by friends and joined as individuals)
Veganske livsSTIL - a month ago - CLOSED - 547 members (mostly added by freinds)

To establish group membership ranging from 1,000 t0 2,000 in just over a year requires quite a bit of active promotion.

I wonder what exactly the \"Vegansk livsfilosofi\" means. Does it engage a very specific vegan world view... or several vegan worldviews... I suspect it engages the very specific ideology of a few vocal people. Perhaps I´m wrong in that regard...

My guess is that VK users are active in these groups to VK´s cost. These groups are not accessible, unless one happens to stumble on them or is added by a friend. That speaks of exclusiveness, maybe even discrimination. Furthermore, CLOSED groups do not encourage non-vegans who might be interested in the vegan/vegetarian lifestyle.

I feel saddened by the demise of VK and I also think that the needs of VK users are being neglected, thanks to these groups. Personally, I would not feel free to request membership as I do not feel welcome.

Anyway, it´s something to think about... I would like to hear what other VK users think.

Not sure when I will be logging in again. :(

JK
Forum-indlæg: 360
Område: KBH
Dato: 7/5 2014 16:35

There was a time when I checked Vegetarkontakt.dk daily.. but not anymore. The site is basically dead.

I agree that it's a shame especially for new vegetarians/vegans.

We all know what happened... a few people managed to great a quite nasty tone and now we have the result – people have gone elsewhere.
Nicolaj
Forum-indlæg: 79
Område: Århus
Administrator
Dato: 7/5 2014 18:32

The answer is Facebook.
Amy
Forum-indlæg: 567
Opskrifter: 2
Dato: 7/5 2014 18:38

Jeg savner også aktiviteten på VegKon, og er også gang på gang blevet overrasket over hvor få indlæg der er på fx en hel uge :( Er der meget aktivitet på en bestemt facebookgruppe, der minder om vegkon, eller har folk oprettet nye forums eller hvad er der sket?

De der facebookgrupper du henviser til, hvorfor er de fleste allerede lukket, selvom de havde så mange medlemmer? Er ikke selv på fb så måske misforstår jeg :$
vericon
Forum-indlæg: 698
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/5 2014 19:03 | Indlæg redigeret den: 7/5 2014 20:18

Well
I'm logging in every once in a while to see if there has been any development -

If newcomers enter the site as beeing ”Vegetarkontakt”, a contact forum for vegetarians, might be disappointed finding that the site is mostly populated by an established crowd of vegans, leaving a not very comfortable ”You could be one of us if –-- Elite” footprint behind -

There is a lot of members on VK quoting to be vegetarians, attempting to lead a ”good” life, meaning causing as little pain and stress in a broad sense, as possible.

They could be Lacto/Ovo/ Grandma is a Provo or whatever label mentally misers would stick upon them, to satisfy their ”I want to put the world into little boxes” mind -

Some have left or have never been part of this, chest of drawers and see no point in aimless arguing
whether the log should be made into matchsticks or toothpics -

The thing is to put your heart to it and get things done.

What is asked for is is a cooperative mind – the convincing ones are numerous and usually aiming to please their own good and of practically no use.

Usually people are here on VK to give their best and that deserves respect.

So keep the door open – don't slam it --

Regards
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Område: Sjælland
Dato: 7/5 2014 20:58

Synes selv det er ærgerligt det der er sket på vegetarkontakt, men må indrømme jeg er med i de grupper på facebook.
Da jeg blev vegetar og kom på vegetarkontakt deltog jeg ofte i mange debatter, synes det var spændende, men efterhånden stoppede jeg med det. Jeg blev træt af at blive latterliggjort når jeg havde en anden holdning, og ofte endte mange at debatterne med at de samme to eller tre debatterede på et plan hvor jeg ikke havde lyst/evne til at deltage.
På facebook er alle velkomne i grupperne, at de er lukkede betyder bare at det kun er medlemmer der kan se opslagene. Man kan sagtens være medlem uden at være veganer, det handler bare meget om de ting.
Man ser positivt på folks interesse for gruppen, også selvom man ikke er veganer, et grønt skridt er altid godt, og tonen er anderledes. Har aldrig følt mig skidt tilpas i nogle af grupperne.
Men jeg savner et vegetarkontakt der fungerer, ved ikke hvad vi kan gøre ved det
vericon
Forum-indlæg: 698
Dato: 7/5 2014 22:01

Hej Lene
der har altid været respekt herfra når du "indlægger"
Tiden vil vise at VK kører videre - på denne form eller anden -
Der er altid plads til snusfornuft -
Hilsen
HJ
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Dato: 8/5 2014 05:25

Jeg tror det er en almindelig tendens på forums generelt. Jeg har set det mange gange, siden usenets storhedstid. Forums/nyhedsgrupper bliver startet, kører en periode, og ebber langsomt ud. Det er ikke noget specielt for vegkon. Trafikken flytter sig rundt mellem stederne, og nye steder har en tendens til at tiltrække trafik. Facebook er nok et godt bud på hvor noget af trafikken er flyttet hen.

Lidt det samme med chatsystemer. Først kørte vi med netmeeting, så kom der en stribe andre IRC, messenger, yahoo instant messenger, icq og alle de dér. Facebook har virkelig hittet og kombinerer chat og forums, og er nok det største vi har set til dato. Spændende at se hvor længe det holder før noget nyt popper op.
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 8/5 2014 07:27

veg-gone :(
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 8/5 2014 08:31

Jeg tror at mange læser med men ikke selv skriver en masse.
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Administrator
Dato: 8/5 2014 12:23 | Indlæg redigeret den: 8/5 2014 12:26

Det kunne også have noget med årstiden at gøre. Folk nyder det gode vejr og har ikke tid til at sidde inde ved computeren ;)
Der har vidst hvert år været mere trafik om vinteren. Folk læser måske også til eksamen omkring nu?
Aktiviteten lader til at komme lidt i bølger.

-Martin-
Forum-indlæg: 291
Dato: 8/5 2014 12:53

Jeg er stort set enig i Ulriks analyse. Sådan går det med de fleste fora; de har en belle epoque, som varer nogle år, hvorefter trafikken flytter over på andre platforme. Fx var jeg selv i 00'erne ganske aktiv (13k+ indlæg lol!) på harmony-central.com, hvor forumindlæg fra de omkring 100.000 registrerede brugere strøg afsted med chatroom-hastighed, men i forhold til det er stedet så godt som dødt nu.

Meget flytter over på FB, hvor udviklerne er meget dygtige til at integrere forskellige teknologier - nogle siger, at FB er internettet nu, men folk netværker også efterhånden en del via fx linkedin, twitter og instagram. Måske er tiden løbet fra det gammeldaws bulletin-format, og folk forventer nok mere fleksibilitet og mobilitet, end de 'lukkede' fora kan tilbyde. Sjovt nok er VK åben, idet gæster kan deltage i samtalen, men VK er stadig på mange måder lidt et nicheprodukt og med meget begrænsede features, hvorfor siden nok er noget sårbar overfor forandringer i digitale forbrugsmønstre.

Men det nytter vel ikke at begræde udviklingen.. Hvis man finder, at der sker for lidt på VK, kan man jo selv begynde at producere interessante indlæg og lægge op til vedkommende diskussioner, som eventuelt kunne lokke nye brugere til og inspirere the usual suspects til at tænke lidt ud af boksen.

:)

Benjamin
Administrator
Dato: 8/5 2014 13:28 | Indlæg redigeret den: 8/5 2014 15:43

Der har alligevel været 37.965 forskellige mennesker inde på vegetarkontakt den sidste måned. Det er meget gennemsnitligt, men siger selvfølgelig ikke noget om hvor mange der tilføjer nyt indhold.
Spændende debat mht. fremtiden af facebook og community sider.
-Martin-
Forum-indlæg: 291
Dato: 8/5 2014 16:32

Der har alligevel været 37.965 forskellige mennesker inde på vegetarkontakt den sidste måned. Det er meget gennemsnitligt, men siger selvfølgelig ikke noget om hvor mange der tilføjer nyt indhold.

Jeg checkede lige, og til sammenligning er der nu 300.000 registrerede brugere på harmony-central, hvilket er ca. tre gange så mange som for ti år siden, men der er væsentlig mindre aktivitet.

Spændende debat mht. fremtiden af facebook og community sider.

Jamen så sker der da noget!

;)
Benjamin
Administrator
Dato: 8/5 2014 17:14 | Indlæg redigeret den: 8/5 2014 17:19

Hehe ja det er også første gang i lang tid jeg skriver herinde :D

Registrerede brugere og unikke besøgende pr måned kan ikke sammenlignes.

Tror denne side kommer til at overleve længe, men det er nok uundgåeligt at behovet ændrer sig, så det er vigtigt at siden er i stand til at tilpasse sig. Eller rettere at vi er i stand til at tilpasse den. Og at der er nogen der gider gøre arbejdet ;)
Dennis_Laursen89
Forum-indlæg: 207
Dato: 8/5 2014 19:07

Jaa, lidt det samme skete med Anima2 forummet. Det havde også i 3-4 års tid, fra 2005, rigtig meget aktivitet, og mange aktive brugere (der var 50+ indlæg om dagen, i storhedstiden). Men så begyndte aktiviteten langsomt at ebbe ud, og lige inden forummet blev lukket, var der kun 1-2 indlæg om ugen. Og det var tydeligt, at det var Vegetarkontakts "skyld", at Anima2 forummet stoppede; folk gik simpelt hen herover, og færre og færre var aktive begge steder, til fordel for udelukkende at være aktive på Vegetarkontakt.

Og samme historie kan fortælles om det danske gaming-community Boomtown (som havde spilservere, debatsider/forum, spilanmeldelser, fysiske netcafeer m.m.). Enorm aktivitet i start- og midt-00'erne, men så omkring 2006-2007 ebbede det langsomt ud, indtil det lukkede helt i 2009.
Benjamin
Administrator
Dato: 8/5 2014 20:17

Vi må se hvad der sker :D
Stjernestøv
Forum-indlæg: 847
Dato: 8/5 2014 20:50

Det er ret ærgeligt fordi Vegetarkontakt har nogle fordele som Facebook ikke har. Det er lettere at have flere diskussioner kørende på en gang og finde frem til dem igen efter lidt tid for eksempel.

Men ja, det meste er rykket over på Facebook - hvilket også har nogle plusser. Jeg ved ikke om det bare er fordi at der er mange flere aktive eller fordi folk bare er mere på Facebook, men man kan i øjeblikket få svar på spørgsmål langt hurtigere der. Og indimellem kan det jo være super praktisk. Og fordi der er flere aktive bliver der flere aktive i modsætning til her. Jeg tror i hvert fald ikke "bare" det er sæsonen. Hvis der har været så mange mennesker herinde tager jeg det til gengæld som et tegn på at Danmark er ved at blive grønnere! :)
78Toddy
Forum-indlæg: 308
Område: Østjylland
Dato: 9/5 2014 03:26

Jeg er ikke på facebook og jeg ville da være meget ked af det, hvis det her sted forsvandt!
Vi må lige se hvad vi selv kan gøre, for at få flere facebook brugere herover igen så :)
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 9/5 2014 10:43 | Indlæg redigeret den: 9/5 2014 11:29

Great to read your responses. Thank you, one and all!

47 posts in two days... 37.965 different people in a month. Great! Vegkon is not gone... yet!!! :)

@ JK

a few people managed to great a quite nasty tone and now we have the result

I´m sure they certainly didn´t help. Still, the nasty tone was eliminated quite some time ago, so I don´think that is to blame, at least, not entirely.

@ Amy
Er der meget aktivitet på en bestemt facebookgruppe, der minder om vegkon, eller har folk oprettet nye forums eller hvad er der sket?... De der facebookgrupper du henviser til, hvorfor er de fleste allerede lukket, selvom de havde så mange medlemmer?

There seems to be a lot of activity on the FB groups I mentioned. At least, the groups give links to each other, and the membership seems to be growing so I guess they are pretty active. Three of the groups are closed, ie. you have to either ask to join the groups if you are lucky enough to be told about them. As one has to ask to join, one can also have a request ignored or rejected. You can also be added by someone who is already a member of the group. Closed groups provide group censorship. It also means only members of the group can see what people post in these groups... It´s inward-looking.

@ Verivon
Yes, I think a certain exclusive atheist vegan worldview has been very dominant here at times. That is surely counter-productive as opposed to having an inclusive site where everyone is treated equally, welcomed and respected.

But yeah, I´m keeping my door open. I hope others are too. VK is (was) too good to let go. Besides, I like most of you guys - and gals. ;)

And no, Lene wasn´t always respected here on VK. I have seen her being ridiculed and put down. I understand why she got tired of it.

@ Serenity
Jeg tror at mange læser med men ikke selv skriver en masse.

I think you are right on that score. I sometimes note how many views a thread has when I post and then compare some time later. Certain threads are getting a lot of views, ie. threads which are no longer "active". Interestingly enough, some of the most frequented ones are to do with issues like atheism and religion, abortion, etc., the very threads the "vegan police" tried to derail by way of ridicule and abuse, even claiming they were of no interest to VK users...

@ Benjamin
Lovely to hear from you ;)

Det kunne også have noget med årstiden at gøre.

Perhaps. Still, if it was the case, we would hardly be seeing an explosion of FB vegan groups.

Tror denne side kommer til at overleve længe

Survive - or thrive?! I hope it starts to thrive again. I would hate to see your vision and energy in setting up the site go to waste. That would be a great pity. VK reaches people FB does not reach.

@ Ulrick, Martin and Dennis,
I agree that internet forums, etc. have their time and that traffic is transitory. It doesn´t have to be that way though. There is such a thing as loyalty and active engagement. So, come on, folks! You chose VK suicide or you chose VK life. ;)

@ Stjernestøv
Det er ret ærgeligt fordi Vegetarkontakt har nogle fordele som Facebook ikke har.

Totally agree!

The advantages I see:
- A person can freely join VK, ie. they don´t have to ask to join a closed group and/or wait to be added.
- VK is an open forum so all interested people can locate and read the posts whether they have profiles here or not.
- VK is all-embracing: vegans, fruitians, freegans, (strict) vegetarians, curious and reflective meat-eaters, etc.
- It´s easier to read and follow threads/discussions, quote others, etc. and things don´t get lost in a long thread on which only a few comments are exposed at a time. And discussions don´t get lost in a newsfeed, not to be found later.
- VK is intimate. You start to build up an online relationship with VK users, as opposed to the anonymous FB environment.
- Everything is to be found on one location: events, ethics, fashion, food, health, humour, etc.

Hey, Benjamin, maybe you need to make me your VK promoter!!! ;)

Sider: 1 2 3 > >>