Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegkon... or veg-gone?

Siden

Sider: << < 1 2 3 > >>
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 9/5 2014 11:53 | Indlæg redigeret den: 10/5 2014 14:43

Godt emne! Jeg er generelt ret enig med jer, tror jeg! :)

Beklager mit lange blah blah blah-indlæg. Men der er meget at sige! Og mangler sikkert stadig en masse.
Vil gerne bl.a. svare ift. FB-grupperne, da jeg kender administratorerne i de fleste af dem, er aktiv i mange af dem selv og også selv er administrator i nogle af dem:
Altså grupperne er lukkede, men det er fordi brugerne har ønsket at det de skriver ikke bliver vist til deres venner, medmindre disse venner selv er en del af gruppe. (<--Det er ikke en problematik på Vegkon).
Man skal anmode om medlemskab, men alle bliver godkendt. Desværre kan man ikke bare slå dét til i Facebook. Folk kan godt blive slettet igen, men det er meget sjældent, og det er mest vist folk overtræder retningslinierne og ignorerer admins/moderatorers henstillinger. De er rigtig aktive, og der sker meget debat i dem, og folk hjælper hinanden med spørgsmål om mad, produkter osv., alá her, men også med den fordel at så mange mennesker naturligvis er på Facebook men ikke på Vegetarkontakt, og derfor lettere selv kan stille spørgsmål. (Det er dog ikke så kompliceret igen her, via gæsteforummet, men så skal folk stadig vide det eksisterer, og huske at tjekke efter svar). At aktiviteten har rykket til Facebook gør også at flere vegetarer og veganere, der ikke var aktive herinde, nu også er kommet med. (Men andre er omvendt IKKE kommet med, desværre]
Jeg tror meget af aktiviteten er flyttet til Facebook af mange årsager, såsom at der har været nogle fejl på vegkon også, men mest af alt nok fordi så mange allerede logger på Facebook flere gange i døgnet, og får notifications ved nye indlæg, kan følge "pages" med opdateringer fra organisationer osv. osv. Det bliver på den måde lidt et internationalt netværk af veganere også, som man kan vælge at være en del af. (Det eksisterer sikkert også for vegetarer, men det har jeg ikke undersøgt så meget).

Nu lyder det måske til du ikke har lyst til at være med i dem, Earthling, men kan næsten garantere at din (og alle andres) anmodning om at gå ind i alle grupperne vil blive accepteret. Det er i øvrigt alle brugere der er i stand til at acceptere andre eller ikke give andre adgang, så det er ikke fordi administratorerne vurderer den enkelte. (Desværre kan de også nægte andre adgang som sagt, hvis de bare vil sabotere gruppen lidt. Det kan man desværre ikke gøre noget ved, andet end at kræve administrator-godkendelse af brugere i stedet. Og det er for stort et arbejde at håndtere for administratorerne)

Mht. at de linker til hinanden er det også noget jeg lige har gjort i Vegansk Livsfilosofi. Konceptet er vel lidt at hver gruppe svarer til et underforum på Vegetarkontakt, i mangel på at man på anden måde kan forbinde dem. Derved opslitter de lidt miljøerne, som lidt er en ulempe ift. Facebook. Samtidig er rigtig mange ikke-veganere aktive i Vegansk Mad eks., og bliver inspireret af dét, mens der er flere etiske debatter i vegansk livsfilosofi. Det er hende der hedder BioChristina herinde, der har opstartet den gruppe. Og Luna har opstartet Vegansk Mad og Vegansk Livsstil.

Jeg synes også fora har sine klare fordele, såsom at de nemlig er åbne, og så er opskriftsdeling herinde meget bedre, og det er lettere at tage mere dybdegående debatter ift. størrelsen af tekstfelterne. Derudover er der herinde en fælles chat, hvor man på Facebook skal være venner med folk, og så er en af de største årsager til jeg synes Vegetarkontakt er bedre, at det er meget lettere at finde gamle tråde (selvom det langt fra er perfekt). Det er praktisk talt umuligt at søge i Facebook-grupper (dvs. funktionen er der, men den virker slet ikke. På vegetarkontakt kan man søge på google om ikke andet, og finde tråde om det man søger). Dvs. de samme spørgsmål kommer op igen og igen, og der ikke rigtig bliver udviklet viden. Ift. dét synes jeg Jeffs forslag med en wiki/resource section (som er ligesom Benjamins idé med Vegetar.nu) er rigtig god, for virkelig at gøre dét endnu lettere, som man kan henvise nye til, der har spørgsmål, som grundigt kan svare på det, med links til mere info osv. (Dvs. mere gennemarbejdet end et normalt forum-indlæg herinde) Derudover er jeg klart skeptisk omkring Facebook som en kommerciel overvågningsplatform, så det er lidt modvilligt jeg bruger det så meget, men samtidig håber jeg (måske naivt), at der kommer mere godt ud af det end dårligt. Er desuden også med i flere andre aktivisme-relaterede pages og grupper, såsom grupper for ligestilling ml. køn, hudfarve, følger Amnesty International osv. Så der sker også en del aktivisme-outreach og diskussion på Facebook. Og Dyrenes Alliance har eks. grupper for alle deres lokalafdelinger, hvor de skriver ud om flyers-uddelinger og andre events, og fællesspisninger skrives i eks. Veganerliv i Kbh for København, og Fyn og Jylland har egne semi-tilsvarende (men meget mindre) grupper.

Selv linker jeg til Facebook en del for tiden når folk stiller spørgsmål herinde. Det er fordi jeg egentlig er lidt ligeglad med om folk får svar herinde eller et andet sted, bare de får det bedst mulige svar. Og jeg tror flere vil svare på Facebook, og samtidig at folk måske mere blive draget ind i miljøet hvis de melder sig ind i eks. Vegansk Mad, fremfor blot at besøge Vegetarkontakt en enkelt gang som gæst, og så glemme det igen bagefter. Men synes faktisk stadig, alligevel, at folk herinde er ret gode til at svare på spørgsmål, og de ikke bare dør ud som jeg frygter, så måske jeg skulle lade være.

Mht. mit eget aktivitetsniveau herinde er det dalet, selvom jeg stadig tjekker siden. Jeg har også lavet nogle få opdateringer ind i mellem - på det seneste mest at give folk nye kodeord pga. nogle problemer ift. dét - men det har ikke været meget. Jeg fokuserer mest på studiet pt., og så er jeg som sagt også aktiv på Facebook i grupperne mere end jeg var før.

Fedt at se dig Benjamin! :)
Ift. administratorerne har vi ikke set meget til ChiZhai, bortset fra da vi startede med at lave nogle hastighedsoptimeringer på et tidspunkt, og så når siden er gået ned.
Gajhede der skriver længere oppe vil vist i øvrigt gerne være administrator, Benjamin. :)

Ift. moderatorerne har det mest været dompap og Menadian der har været aktive, og så mig selv. Har slet ikke set noget til MariaMaria eller Luvox siden de blev moderatorer. Så måske kunne de lige så godt fjernes, og så kan nye evt. tilføjes.

Ret: Mht. fremtiden tror jeg ikke vi kommer op på samme aktivitetsniveau igen, medmindre her sker en masse opdateringer i hvert fald, og nok ikke engang dér, da Facebook bare er lettere nu alle folks venner er der. Der blev også fornyligt opstartet et nyt community-site: http://veganskforum.dk , som allerede er rimelig dødt, til trods for en del smart funktionalitet, så jeg synes igen det er en indikation for at Facebook bare har vundet pt.
Men selvom aktivitetsniveauet måske daler bliver det jo stadig brugt af nogle, og især eks. opskriftssektionen mener jeg er suveræn for Vegkon, og derfor måske burde opprioriteres at forbedre. Kan næsten forestille mig at det faktisk er opskrifterne der gør at der stadig er så mange besøgende, selvom forummet er blevet mere stille.
Så vegkon har stadig sin rolle, vil jeg mene.

Og selv hvis det døde (som jeg heller ikke tror det gør) har det jo bestemt stadig været dét værd(!!), ligesom Anima2 der opstod og døde som Dennis siger, som bl.a. var med til at foresage at Vegetarkontakt blev startet, ligesom at Vegetarkontakt har været med til at skabe Facebook-grupperne som du siger, Earthling.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 608
Område: Sjælland
Dato: 9/5 2014 13:16

Jeg vil bestemt håbe, at VegKon stadig i fremtiden vil spille en rolle - for mig (som ikke er FB-bruger) er VegKon bekræftelsen på, at jeg ikke er alene om at være så "underlig", at jeg udelukker alle animalske produkter fra min kost. Familie, venner og omgangskreds er alle kødspisere, og hvis jeg ikke her på VegKon kunne konstatere, at der er rigtig mange skønne og dejlige mennesker, der lever grønt og godt, ville jeg unægtelig føle mig meget alene.

Opskriftssamlingen har jeg brugt meget, den har været guld værd, især som nybegynder, men det har alle de mange tråde om produkter og med tip til grøn madlavning også. Meget af den info, der findes under Sundhed, er bestemt også spændende og interessant læsning.

Trådene med meningsudvekslinger, som af og til kunne blive ret så ubehagelige i tonen, lærte jeg hurtigt at fravælge - de diskussioner havde jeg ikke behov for at deltage i.

Trist, at det føles som om, VegKon er gået i stå, men det kunne jo også være et vink med en vognstang til os, der ikke er så aktive, om at bidrage med lidt mere. Og I, som er del af FB-grupperne, kunne jo også lad et ord falde om, at de medlemmer, som ikke længere deltager herinde, faktisk er savnede.
-Martin-
Forum-indlæg: 291
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 9/5 2014 13:20

Det er mit indtryk, at folk på mange måder får dækket deres behov for uforpligtende digitalt samvær på andre platforme nu.

Jeg tror, meget af det, som tiltrak så mange brugere til fora for ti år siden, da nettet for alvor var blevet mainstream, var den off-topic-udveksling, der fulgte med, når folk samlede sig omkring en interesse for engelske guitarforstærkere fra 1960'erne, Enfield-motorcykler, manga, eller hvad det nu kunne være.

Jeg tror egentlig ikke, at forum-formatet som sådant helt uddør, men det ser bare ud til, at folk nu mere bruger fora til at få specifik information om et emne og knap så meget for bare at hænge ud - og det er vel det sidste, som skaber en fornemmelse af et egentligt fællesskab.
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 9/5 2014 16:09

Ja her er godt nok lidt aktivitet!
Et stort tak til Marcus og moderatorne over tiden! <3
Må jeg hellere skynde mig at skrive, mens her stadig er nogen ;)
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Administrator
Dato: 9/5 2014 16:34 | Indlæg redigeret den: 9/5 2014 16:35

Tak, og selv tak for al dit arbejde, Kaptajn Benja. :)
Dennis_Laursen89
Forum-indlæg: 207
Dato: 10/5 2014 08:14

@Fib-Spurven:
Jep, det vil være ærgerligt, hvis Vegetarkontakt lukkede. Vi er jo mange - rigtig mange - danskere, der ikke bruger Facebook (2,3 millioner, for at være mere præcis).
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 10/5 2014 08:47 | Indlæg redigeret den: 10/5 2014 08:54

Personligt, fortrækker jeg VegKon, mest fordi det er ét sted hvor man kan finde mange "dybe" diskussioner på en gang over det er faktisk ret nemt at overskue - man behøver kun at være bruger én gang og resten ordnes af sidens struktur.

Benjamin, jeg synes, at du har gjort noget til gavn for vegetarisme (som overordnet kategori) i Danmark, som ikke kan undervurderes - så mange tak herfra! <3 Tak til de andre der har hjulpet med i så mange år!
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 10/5 2014 14:14

Jeg blev bruger herinde, da jeg først opdagede Vegkon. og havde gået og savnet noget efter, at Anima2 forummet stoppede.
Men jeg er også med i nogle af de nævnte grupper inde på Facebook og vil nødigt undvære både Vegkon. og dem :) ;)
Earthling 2
Forum-indlæg: 633
Område: Andet
Dato: 10/5 2014 15:02 | Indlæg redigeret den: 10/5 2014 21:29

@ Marcus
Great to get your input. Thanks for your time and trouble. :)

At aktiviteten har rykket til Facebook gør også at flere vegetarer og veganere, der ikke var aktive herinde, nu også er kommet med. (Men andre er omvendt IKKE kommet med, desværre]...

Nu lyder det måske til du ikke har lyst til at være med i dem, Earthling, men kan næsten garantere at din (og alle andres) anmodning om at gå ind i alle grupperne vil blive accepteret.

I only discovered the groups via a chance remark made by someone on FB. It prompted me to do some searching. (EDIT: removed three sentences here ´cos what I wrote is no longer relevant... I had misunderstood something...)

I am apprehensive in any case, I guess, because when I first came on VK (June 2011), I was accused of "stalking" by someone (partly true!!! :D ). I was also asked several times by different people what I was doing here on the site... That, despite the fact that I´m a veggie, have permanent residence in the Kingdom of Denmark and speak one of its three official languages! And as many regular users know, I also met a torrent of prejudice and verbal abuse. Don´t want to experience it again.

That said, I am interested in joining at least two of the FB vegan groups, now that I know they are not exclusively for vegans, and are well administrated. So expect to see me there soon! Code name: Maria. (Mission accomplished!)

I still prefer VK for the reasons I listed above. And I regret the lack of engagement these days.

@ Fib-Spurven
Familie, venner og omgangskreds er alle kødspisere, og hvis jeg ikke her på VegKon kunne konstatere, at der er rigtig mange skønne og dejlige mennesker, der lever grønt og godt, ville jeg unægtelig føle mig meget alene.

Precisely! I am extremely grateful for VK for exactly the same reason.

I used to be active on an American site several years ago (Vegifide) but it packed up. Internal bickering... I really missed it. Then I came on VK via an Anima newsletter. I appreciate the site a lot because it feels "local" and I may have some chance of meeting some of my VK mates IRL some day. Hope eternal! I joined a few English speaking veg*an sites on FB (even found one for Catholic Vegetarians and another for Christian Vegans ;) ), but these groups always feel distant and anonymous because I have no relationship of any kind with the participants, and live in a different cultural context. I toyed with the idea of starting a Faroese group but I don´t know any veg*ans here. Or rather I know of several, but I have no personal contact with them. Or they are only part-time veggies.

So all in all, I appreciate VK - a lot. I need the network. And I enjoy the site, especially the discussions, and the fun threads (humour, music, good experiences...). I hardly ever touch the recipe section... Cooking is not my favourite chore.

@ Jeff
Very succintly put. Couldn´t agree more.

PS: Thanks everyone (to date) for your input and your engagement on this thread. :)

Earthling 2
Dato: 10/5 2014 15:16

;)

!ja

Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/5 2014 08:10

Jeg har været herinde i adskillige år = siden her kun var få hundrede brugere og har haft ekstremt megen glæde af siden. Rent faktuelt har jeg faktisk fået en stor, grøn familie gennem VegKon, og det er jeg dybt taknemmelig for - TAK Benjakaptajn !!!!!!!!!!!! :D :D :D.
Det ville være en katastrofe, hvis siden skulle dø ud, også for den situation at jeg i så fald kun kunne invitere til fællesfråderweekends her i Buddhahytten over FB og et andet forum, så det kun ville være mine venner der, der ville se det og ikke en masse "nye", som ikke har været her før....det ville være synd :P.
Lad os forsøge at være lidt mere aktive herinde (inkl. mig selv) :)
Earthling 2
Dato: 15/5 2014 10:19

Ah, great to see VK looking active and alive again!!! :)

I mentioned in my opening comment that I hadn´t logged in for 23 days during which time there were only 344 posts. This is my first time to log-on in four days, and already, there are 165 posts!!! Keep it up, folks! !ja

Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Dato: 15/5 2014 22:11 | Indlæg redigeret den: 15/5 2014 22:12

Yes! It seems like Vegkon. is going well strong again now :) ;) <3
Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 11/7 2014 13:46

If newcomers enter the site as beeing ”Vegetarkontakt”, a contact forum for vegetarians, might be disappointed finding that the site is mostly populated by an established crowd of vegans, leaving a not very comfortable ”You could be one of us if –-- Elite” footprint behind -

There is a lot of members on VK quoting to be vegetarians, attempting to lead a ”good” life, meaning causing as little pain and stress in a broad sense, as possible.

They could be Lacto/Ovo/ Grandma is a Provo or whatever label mentally misers would stick upon them, to satisfy their ”I want to put the world into little boxes” mind -

Some have left or have never been part of this, chest of drawers and see no point in aimless arguing
whether the log should be made into matchsticks or toothpics -

The thing is to put your heart to it and get things done.

What is asked for is is a cooperative mind – the convincing ones are numerous and usually aiming to please their own good and of practically no use.

Usually people are here on VK to give their best and that deserves respect.

So keep the door open – don't slam it --

Regards

Har haft det lidt på samme måde. Dog vil jeg også sige at der er nogle veganere herinde som I DEN GRAD (reborn m.fl.) har givet mig et positivt boost :).
Tilligemed også et par omnis som jeg finder behag for at "lytte til" (eks. -martin-).

Jeg tror det er en almindelig tendens på forums generelt

Helt enig :). Her må vi alle tage vores ansvar. Vi nye må deltage, bidrage og blive klogere og i andre lidt mere rutinerede herinde, skal være gode til at kommentere i vores indlæg m.m. Ellers mister vi simpelthen interessen :).

Tror denne side kommer til at overleve længe, men det er nok uundgåeligt at behovet ændrer sig, så det er vigtigt at siden er i stand til at tilpasse sig. Eller rettere at vi er i stand til at tilpasse den. Og at der er nogen der gider gøre arbejdet

Hørt! :).

Jeg er ikke på facebook og jeg ville da være meget ked af det, hvis det her sted forsvandt!
Vi må lige se hvad vi selv kan gøre, for at få flere facebook brugere herover igen så

Har det på samme måde. Tror aldrig jeg kommer på facebook igen.

Jeg er en af de nye her.

Jeg vil sige følgende til jer;

Jeg tror rent faktisk at jeg tør sige, at jeg ikke ville være vegetar den dag i dag, hvis ikke det var for denne side!
Jeg var enda omni, da jeg oprettede min profil.

Tiden skifter, trends er under konstant påvirkning. I min optik er der bare stadig noget unikt i at logge ind i sammenholdet... At logge ind her på siden hvor jeg er en del af en anden "familie".

Jeg tror det er super vigtigt, at i veganere husker på, at denne side nok giver en masse opmærksomhed til os nye. Vi styrter trods alt direkte ind i den på toppen af google når vi søger :).
Der er INTET negativt som sådan i det jeg her nævner, vil blot sige at det bare er så super vigtigt, at futte op under vegetarerne, semi-omnis osv. også. Jeg har I DEN GRAD respekt for dem der lever 100 procent vegansk. Vi er bare mange, som simpelthen bliver totalt rundtosset i starten, alene ved at skulle undvære kødet. Ja jeg startede enda "kun" med at skippe gris og ko. Det var en kæmpe udfordring, såvel socialt som privat.
Her kunne det til tider have en lidt "skræmmende effekt", når jeg gennemgik indlæggende herinde. De fleste var "hardcore veganske" og snak om kost på et vildt detaljeret og avanceret niveau. Det skal der selvfølgelig også være plads til, men har også savnet en lidt mere "welcome newbie" tone/tråde :). Måske der i virkeligheden skulle være en sådan i forum?

:) Peace :)

Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 11/7 2014 13:51

Ps. En ordentlig tone og respekt er uvurderligt vigtigt (Har ikke oplevet andet, men kan høre at andre tidligere har). Specielt i disse tider hvor der kommer flere og flere trolls.

Moderatorer og admins som styrer det hårdt er vigtigt :)
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1595
Dato: 11/7 2014 22:08

De facto gone.
Kappa
Forum-indlæg: 290
Opskrifter: 12
Dato: 11/7 2014 23:48

Jeg foretrækker nu VK over, hvad der er kommet på Facebook.
vericon
Forum-indlæg: 698
Område: Sydjylland
Dato: 12/7 2014 05:58

Hej K
Når man nu hverken er til Spacehook eller Flutube - hvad så ?

Venlig hilsen
Den sidste vegetarianer
Reborn
Forum-indlæg: 182
Dato: 9/8 2014 00:42 | Indlæg redigeret den: 9/8 2014 00:52

Hvad er der sket med Vegetarkontakt....og hvor er vi på vej hen?

Her er lidt statistik der viser at noget de sidste par måneder har løftet interessen for siden -og jeg føler selv at Earthing 2 har en god portion af æren her !ja Earthing 2 fik sat gang i debatten og sammen med andre kaldt nogle af de besøgende til tasterne:

Ifølge similarweb.com, der laver statistikker over webtrafik er der følgende at hente:

Webtrafikken (antal hits/besøgende, heraf gengangere pr. dag) bliver målt den 14. i hver måned:

For 14.februar ca. 1050 pr. dag
For 14.marts ca. 800 pr. dag
For 14.april ca. 1050 pr. dag
For 14.maj ca. 1050 pr. dag, men herfra midt i maj begynder der at ske noget, idet
den 14.juni viser ca. 1350 pr. dag og
den 14.juli viser ca. 1660 pr. dag.

I snit er hver besøgende på siden i ca. 6 minutter.
Der bliver i snit set 6 sider/tråde/undersider
36% af de besøgende har besøgt siden ved at søge den direkte, f.eks. fra google
53% er kommet hertil ved søgninger via andre emner
....hvis jeg ellers har forstået det rigtigt :D

Kig selv med her:

http://www.similarweb.com/website/vegetarkontakt.dk

Spørgsmålet er så, om vi har ændret retning/kommunikation i de sidste 2 til 3 uger eller om informationerne på Vegetarkontakts sider flyder på samme måde som for 1 eller 2 måneder siden? Similarwebs indikere at tallet igen er faldende. Er det ferien eller noget andet der påvirker?

Hvad er VK´s egentlige formål....at have en masse intern hyggesnak :) -eller vise en troværdig professionalisme indenfor plantekost-retningen? Og med dette er håb om, at de helt nye besøgende kan få et lille kig på en sund alternativ livsstil?

Måske skulle jeg have oprettet en særskilt tråd til dette, men DET kunne herren her ej hitte ud af :/ -sorry

Lykke til jer alle :)

tat
Forum-indlæg: 222
Dato: 9/8 2014 16:08 | Indlæg redigeret den: 9/8 2014 16:09

re. du ælling, det er faneme sommer, folk laver andre ting end at skrive og kommenterer indlæg.-

re.-Reborn "ser da meget godt ud"

kan der være et tabu vi vegefolk holder os fra.?-

fks. hvor længe er en vege en vege.?

det er udskiftningen jeg taler om, et manglende paremeter.?-
Sider: << < 1 2 3 > >>