Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Problemer med svartider og server

Siden

Nicolaj
Forum-indlæg: 79
Område: Århus
Administrator
Dato: 3/10 2014 08:23

Hejsa Vegkonnere!

Vi oplever for tiden problemer med vores hostingfirma Servage, og dette kan betyde at siden kan være langsom eller slet ikke fungere på nogle tidspunkter. Vi arbejder på højtryk for at komme i dialog med Servage om problemet, og finde en løsning. :)

Vh. Nicolaj og resten af admin-team.
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 3/10 2014 12:56 | Indlæg redigeret den: 3/10 2014 13:12

Har ikke selv oplevet problemer, men vil holde øje, kan være vi skulle skifte server som du snakkede om.
Måske overveje vores egen dedikerede server?
Kan være vi skal slå os sammen om en. Markus og dig har vel også jeres egne domæner som i betaler for hosting til?
Ud over vegetarkontakt har jeg også http://filosofisk-debat.dk/ + hjemmesider til vores forskellige filmprojekter som jeg skal have plads til.
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 10/10 2014 20:08 | Indlæg redigeret den: 27/10 2014 10:53

Jeg synes også det har fungeret meget ustabilt, ud over det irriterende problem at Google ser ud til som udgangspunkt at blokere e-mails fra Servage, hvilket vil sige folk ikke får e-mails ift. privatbeskeder, registrering, tråde de følger med i og nulstilling af kodeord. Har derfor deaktiveret e-mail-verificering ved registrering, og tænker i stedet at bede folk at sende mig en e-mail ift. glemt kodeord, men det er ikke helt en optimal løsning. ;)

...derudover har Nicolaj skrevet til Servage's support, som ikke har været særligt hjælpsomme, eller overhovedet prøvet at undersøge problemet. Deres anmeldelser på Trustpilot er også i bunden.

Jeg kender ikke selv Meebox, men tænker da næsten ikke, det kan være andet end bedre? :-)

Jeg har en virtuel server (VPS), med FreeBSD som styresystem - der kører de meget små sites http://miyalys.eu.org og http://veganisme.dk - men jeg har ikke sat eks. FTP op på den og vil ikke sige, jeg helt ved nok om sikkerhed endnu, til at hoste så stort et site, så jeg hælder nok mere til en server, vi ikke skal sætte op ift. Vegkon? Altså hvis du tænkte en "bare bones" server, hvor vi selv skal sætte e-mail-server, web-server, database-server, firewall, ftp, php osv. op?
Men hvis vi ikke skal stå for alt dét, kan jeg godt hjælpe med opsætningen derudover. :)
Benjamin
Administrator
Dato: 3/11 2014 18:44 | Indlæg redigeret den: 3/11 2014 22:24

Hej Marcus :)
Tænkte nok noget i retning af en som var sat op med det hele, men med dedikeret processorkerne, egen ip osv.. Så ja en virtuel server vel. Men du har ret, det er vigtigt det ikke er for besværligt at sætte op og holde opdateret.
Har set lidt på meebox. Deres 3. løsning webhotel 3, har 100GB trafik om måneden max.
Ved ikke helt hvad vegetarkontakt bruger, det varierer nok også. Måske 80GB / måned i øjeblikket.
Derudover skal der også være plads til at vores film / dokumentarfilm skal kunne vises og downloades. Det løber nok hurtigt op..
Et STABILT webhotel / VPS jeg kan have flere domæner tilknyttet, 1TB trafik, fleksible opsætningsmuligheder søges!
Fra servage "Din konto bliver automatisk fornyet den:: 2014-11-18".
Håber ikke de vil have man opsiger lang tid i forvejen.
Er frisk på at skifte! Ikke at jeg har nogen indkomst / penge.. Ville være rart med nogle donationer!
Kontonr 5493740379 regnr 9421
Hvis der er nogen der har lyst til at hjælpe! :)

Benjamin
Administrator
Dato: 3/11 2014 21:45 | Indlæg redigeret den: 10/11 2014 02:57

Vi kan også prøve at sætte noget reklame på siden..
Nogen der kender https://chosting.dk de tilbyder 200gb om måneden, skriver at mails ikke er blacklistede som servage nok er, og har fået høj karakter på trustpilot..?
Edit: Har set lidt mere på chosting, ser ud til at man skal bruge deres DNS, ser lidt dyrt ud hvis man har mange domæner..
Hvis I kender andre jeg bør overveje så sig endelig til..

Vi kan måske lige så godt bare bruge vimeo til vores film, men dyrt hvis det er +2GB filer..

Edit: Ser lige at meebox også har professionelle webhoteller med langt mere trafik tilknyttet, dog er de lidt fedtede med antal domæner.
Servage tilbyder også en VPS: https://secure.servage.net/vps/ med ubegrænset antal domæner og 5TB om måneden. Men vel samme problem med mails?
https://www.vpspro.dk/ kunne også overvejes. CO2 neutrale og ubegrænset trafik skriver de. Men måske for meget der skal sættes op..

Hvilke ting er nødvendige til vegetarkontakt?
Min 100GB pr måned
300MB eller mere pr database (det skriver de sjældent noget om)
Tilstrækkelige resurser til at køre siden godt.
Helst en server der fysisk er placeret i dk.
Automatisk backup

Hvad ellers?
https måske?
Det kunne være fint med en miljøvenlig server der kører på vedvarende energi.

Ville det ikke være lettest hvis vi alle tre-fire? havde fuld adgang til webhotellet?
Vi kunne som sagt deles, i stedet for at betale for tre-fire webhoteller, og så få et luksus hotel? Hvis så, skal der også være plads til de domæner vi har. Har selv brug for internet-demokrati.dk, strange-experience.net, strange-pictures.net, mindblown.dk, filosofisk-debat.dk + hvad jeg ellers finder på :)
Hvis vi skal deles skal der nok helst være ubegrænset antal domæner.
Det ville også være rarest hvis det var muligt at bruge tredjeparts dns / registrant (gratisdns.dk / webhosting.dk), eller at priserne ikke er for høje for domæner, hvis man skal bruge deres DNS / have dem som registrant.
Hvad betaler I nu? Hvornår udløber det? Kan være vi bare skal flytte ind hos Nicolaj ved meebox ;)

Vi kunne enten deles helt, finde et hotel vegetarkontakt kan være alene på, eller vi kan fortsætte som hidtil med at siden er på mit webhotel..

Vi har kun ind til d. 18. til at bestemme os, finde pengene og sætte siden op på den nye host.
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 11/11 2014 12:38

Jeg har en VPS med FreeBSD som jeg selv har sat op, men den vil jeg nok gerne beholde, da jeg gerne vil kunne rode med operativsystemet og lign., og lære om dét. Samtidig ved jeg ikke helt nok om eks. sikkerhed og optimering til at jeg tør have ansvar for så stort et site som Vegetarkontakt. Så umiddelbart har jeg ikke rigtig brug for hosting.
Go Vegan har en webhost (Surftown), som vi godt kan flytte, men vi har betalt for det i et år nu, så det giver først mening at flytte om et år. Der har vi igen heller ikke brug for særlig meget trafik, da alle videoer er på YouTube og vi nok også ville lægge egne videoer op dér eller på Vimeo hvis det var. Så for os giver det nok ikke mening med noget vi skal betale meget mere for end måske 15 kr. om måneden. Vi vil dog gerne have mulighed for et billigt SSL-certifikat (https). :) Hvis SSL er muligt kan vi nok betale lidt mere, alá 25 kr. Ift. Vegkon er SSL måske ikke min højeste prioritet, selvom det da er godt at understøtte.

I fremtiden kunne man måske koordinere hosting med Mad med Medfølelse også, og måske endda DVF og/eller Anima. Det kunne være smart. En dedikeret server med forskellige virtual machines.

Personligt vil jeg også gerne betale lidt, men det bliver nok ikke meget mere end 10 kr. om måneden, så jeg tænker de VPSpro-løsninger er for dyre. Ved ikke om Nicolaj har nogle domæner der kan flyttes til den host, men det lyder ikke til Christian har. Så tænker måske VPS pro er for dyrt? Tror måske også gerne Nicolaj vil betale lidt dertil.

Jeg er også ved at blive lidt involveret i et andet server-projekt, men dét er ikke oppe endnu, så det er ikke rigtig relevant pt., men kan sige til hvis/når det kommer op, og så kan vi se om det giver mening at skifte til dét.

Mht. dine film tænker jeg også Vimeo/YouTube er en billigere og hurtigere løsning, eller at bruge en cloud service af en art. Amazon, Cloudflare eller et eller andet.

Ja, det er vel meget godt hvis det både kan være nogle rimelig store databaser, og at der kan være flere databaser end een. Der er ift. den billigste løsning hos UnoEuro vist en begrænsning til kun én database medmindre man betaler mere.

Tilaa er dér jeg har min VPS, men hvis man skal betale for eks. CPanel bliver det alligevel lidt over 100 per måned. Med Direct Admin (kender jeg ikke?) i stedet kan det komme ned på omkring 75/måned med minimale specs på computeren. Og hvis man naturligvis undgår det helt og selv bare starter med en basis Ubuntu-installation bliver det endnu nemmere, men så skal man selv sætte MySQL, en webserver, FTP og lign. op, vil jeg tro. Det er dog nok noget lettere end FreeBSD, da man sikkert kan bruge Software Center til det.

Jeg bruger også GratisDNS (overvejer at bruge QuickDNS også).
Ideelt set har vi alle adgang til webhotellet/VPS'en ja, og også DNS. Eller dvs. jeg havde jo i hvert fald lidt brug for at kunne redigere i DNS-indstillingerne dengang ift. at sætte e-mail op.

Har skrevet ud om donationer fra Vegetarkontakt-siden på Facebook. Hvis man virkelig skal nå ud til folk kunne man også sende alle en privatbesked med det?

Hvad betaler du hos Servage pt.?

Det kan godt være vi skal vælge Meebox, selvom 100 GB trafik, hvis vi bruger 80 GB pt., er rimelig lavt. :)
Benjamin
Administrator
Dato: 11/11 2014 14:18 | Indlæg redigeret den: 11/11 2014 14:54

Der er også noget arbejde i at skifte, så ville gerne være lidt fremtidssikret. Vi ved vel heller ikke om meebox's 3. løsning har flere resurser end den nuværende løsning ved servage? Det tidligere webhotel smed os jo uden varsel på gaden da de blev trætte af, siden brugte for mange resurser .
Jeg betaler nu 650kr om året, til servage.
Ville godt gi <2500kr om året hvis vi slipper for flere problemer med ustabilitet og får en lynhurtig server der drives af vindmøller :)
Der er flere andre udbydere der også er skriver de er co2 neutrale.
Regner med at mine andre projekter med tiden også vil kunne indbringe lidt i donationer.
God ide med Mad med Medfølelse, DVF, Anima + hvad der ellers er. Vi kan prøve at tilbyde når vegetarkontakt er sat op og kører godt.

Hvis vi ikke når at få nok donationer, kan jeg låne nogle penge og lægge ud.
Vil dog helst fortsætte med at have alle mine domæner ved samme host.
Så må I selv om, om I vil flytte jeres sider. Gratis hosting til programmørerne, synes jeg kun er fair :)

Er lidt nysgerrig i forhold til hvad lidt reklamer ville indbringe om måneden. Der er jo rigtig mange besøgende..
Eller vi kan prøve at ringe rundt og se om vi kan finde nogle veganske virksomheder der vil sponsorere siden.

Jeg vil fortsætte med at se på webhoteller i aften, håber den perfekte løsning er der ude et sted :)