Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Att. Admin.

Siden

Sider: 1 2 > >>
Bellacci
Forum-indlæg: 503
Område: Fyn
Dato: 19/10 2014 12:10

For nogle dage siden lagde jeg et link ind i humor sektionen, under navnet "så er den gal med jægerne igen".

Jeg kan ikke længere se det?

Mvh. Marco.
rebobopoo
Forum-indlæg: 162
Opskrifter: 5
Område: Østjylland
Dato: 19/10 2014 12:26

Så er den gal med vegkon igen...
dompap
Forum-indlæg: 364
Område: Sydjylland
Dato: 19/10 2014 14:57

Det var mig der slettede det.

Det var morbidt og respektløs at placere opslaget under "humor" OG tråden tog en ubehagelig og sexistisk drejning.
Bellacci
Dato: 19/10 2014 15:06

Undskyld mig, at hvad? !
Den lå under sektionen HUMOR. Det var totalt indlysende, at det var for at 'Gøre grin' med jægere.

Desuden, apropos respekt løst. . . At slette et indlæg fra en bruger som bidrager med enormt mange timer pr. Uge, uden i det mindste at give en melding. Det er respektløs.

Modtog du nogen klager på indlægget?
dompap
Dato: 19/10 2014 15:13

Ja, en del af problemet var netop opslagets placering. Havde der ikke været sexisme inde over, havde jeg flyttet den.

Dit aktive timetal herinde er komplet irrelevant i forhold til moredering.

Og ja, jeg modtog klager.
Bellacci
Dato: 19/10 2014 15:23

Sexisme??!! Du antager pr. Definition, at det er sexistisk?
Det er fuldstændigt ligegyldigt hvilket køn der udfører hvad. Det var gerningen der var tåbelig, hvilket var tydeligt i tråden / artiklen.

Jeg hentyder ikke til at jeg har 'ret til mere' fordi jeg bruger mange timer her. Jeg hentyder til at du taler om respekt. En term der åbenbart kun Gør sig gældende, såfremt man i moderators perspektiv opfører sig sexistisk!
dompap
Dato: 19/10 2014 15:31

Ok, du er sur over at du ikke fik en personlig besked - taget til efterretning, det skal jeg nok huske til en anden gang.

78Toddy
Forum-indlæg: 308
Område: Østjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/10 2014 15:35

Jeg synes nu også det var lige i overkanten at slette tråden bare fordi man er feminist og ikke lige deler samme slags humor. Vi har vel ytringsfrihed (under ansvar selvfølgelig).
Man må lige se hvordan tingene er ment, og jeg er overbevist om at Bellacci hverken er sexistisk eller har ment noget ondt med det.

dompap
Dato: 19/10 2014 15:41

Well, vegetarkontakt stræber efter at være sexisme-frit, og sådan er det.

Og spøjst at det lige er dig, Toddy, der skal ind og forsvare.

Det er ikke sjovt, at joke med "hvis du nedlægger en kvinde er hun din" - det kaldes voldtægt, hvis I skulle være i tvivl. Det er ikke sjovt.
Hvordan I har ment det er irrelevant.
Bellacci
Dato: 19/10 2014 15:59

Jeg er såmænd ikke sur.

Derimod en anelse rystet over denne sides overdreven tendens til at fokusere på enkelte ordvalg og 'sexisme'.

Hvis jeg bladrer igennem humor tråden, ser jeg utallige indlæg, som kan tolkes diskriminerende, hvis man VIL.

Hvis jeg bladrer igennem andre tråde, ser jeg En del nedværdigende og direkte demoraliserende udtalelser, som ikke bliver slettet, ej Heller påtalt i tråden af en moderator.

Derimod har jeg nu, to gange på kort tid, fået at vide at jeg er bagmand til morbid, respektløs og sexistisk opførsel.

Nogle vil måske mene at jeg lige nu er lidt barnlig og for nemt føler mig truffet.

Andre, inklusiv jeg selv, begynder seriøst at undre sig over hvad der i virkeligheden har højest værdi på denne side...
Bellacci
Dato: 19/10 2014 16:05

Hvis vi skulle Være i tvivl??

Hvad bilder du dig egentlig ind at tale sådan!!
Det var dog en modbydelig vending.
Den måde du skriver det på, er taget TOTALT ude af kontekst!

Din analyse af indlægget er vildt overdrevet, og analyseret med en subjektiv, forudindtaget holdning til et sexistisk udgangspunkt, som ikke er hverken sådan en side, eller en moderator værdig!
dompap
Dato: 19/10 2014 16:45

Hids dig ned. Jeg vil ikke finde mig i, at du stiller tvivl om mit virke om moderator. Dit indlæg blev slettet i samråd med en anden moderator, efter der havde været klager. Det er ikke kun mig, jeg er bare skydeskive for din retfærdighedssans lige nu.

Og hvis det er anden gang der er blevet stillet spørgsmåltegn til din opførsel, skulle du måske tage det som et tegn, og begynde at reflektere over den?
Marcus
Forum-indlæg: 3073
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 19/10 2014 16:53

Vi modtog en klage fra en person der synes det var nogle ubehagelige indlæg, som hun havde håbet på at kunne være fri for på Vegetarkontakt. Esther og jeg valgte så at slette tråden, i stedet for komme med en henstilling eller skjule enkelte indlæg.

Grundlæggende mener jeg ikke det er op til mænd at vurdere om der er tale om sexisme, eller hvide om der er tale om racisme. (som en parallel) Dvs. jeg heller ikke mener, jeg eller du er i stand til det, og især skal vi ikke underkende eks. kvinders & transkønnedes oplevelser af sexisme eller ikke-hvides oplevelser af racisme. Det er for let bare at se i gennem fingre med diskrimination pba. af køn og hudfarve, når man er en hvid mand (det er decideret noget jeg mener vi vokser op og lærer - mens vi samtidig lærer at andre bare er "overfølsomme"), og undskylde det med at "det bare var for sjov" at man jokede med voldtægt. Mere generelt mener jeg det er en (mild) del af en voldtægtskultur, men dét er et koncept der tager lidt længere tid at sætte sig ind i, men her er en kort artikel om det:
http://www.mandfjols.dk/2013/03/hvad-er-det-der-voldtgtskultur-anyway.html

Noget om voldtægtsjokes specifikt:
http://everydayfeminism.com/2013/04/the-trouble-with-rape-jokes-and-3-tips-for-surviving-them/
Bellacci
Dato: 19/10 2014 16:57

Lyder helt fair. Du må gerne, som moderator, indirekte indikere at jeg ikke kender definitionen af voldtægt, men jeg må ikke stille mig kritisk over for din måde at moderere på??

Og det er opsat af en (dig) som er hardcore modstander af sexisme ( altså alle er lige ).
Den lader jeg tale for sig selv :).

Det sidste du skriver, kunne jeg jo så passende vende om og sige, hvis det er anden gang på kort tid, at en person herinde ryger i hvirvelvind med en moderator, på så tyndt et grundlag, så kunne det Være man skulle tage det som et tegn og overveje, for hvis skyld man er her ;).

Som sagt, tonsvis af humor tråde herinde vælter sig med indlæg der kan opfattes diskriminerende hvis man vil.
Masser tråde har nedsættende og demoraliserende kommentarer. Intet bliver nævnt.

Måske vi er flere der skal i gang med at reflektere lidt?
Marcus
Administrator
Dato: 19/10 2014 17:08

...i forlængelse af mit tidligere indlæg:

Hvis jeg bladrer igennem humor tråden, ser jeg utallige indlæg, som kan tolkes diskriminerende, hvis man VIL.

Hvis jeg bladrer igennem andre tråde, ser jeg En del nedværdigende og direkte demoraliserende udtalelser, som ikke bliver slettet, ej Heller påtalt i tråden af en moderator.

Rapportér dem endelig ind! Eks. ved at skrive en privatbesked til en moderator eller ved at skrive i denne tråd:
http://vegetarkontakt.dk/?-brud-af-retningslinjer=137887&side=3
Det er desværre ikke alle tråde vi lige får læst, så det er godt når der kommer med indrapporteringer. Omvendt er det naturligvis ikke en garanti for at vi træder ind, da vi i sagens natur tager en vurdering selv, som også involverer retningslinierne.

Jeg vil dog ikke sige "demoraliserende" altid er problematisk, og det er ikke noget der som sådan står i retningslinierne, men er enig med dig i, de kan være et problem. Hvis det er et personangreb står det dog deri:
http://vegetarkontakt.dk/?vegetar=retningslinjer

I øvrigt er det vist 2 gange vi har pointeret et problem ift. dine 500 indlæg, og det var måske højst 5 indlæg, så ca. 1% af dem. For det meste er der ikke folk der klager over dine indlæg, men når folk så gør, synes jeg da måske også, det kunne give mulighed for at reflektere over om dét man sagde var uklart eller diskriminerende (det kan ske for alle), i stedet for at antage den lette løsning at det er andre der er for følsomme. Det gælder ikke specifikt dig, men alle, mig selv inklusiv.
Bellacci
Dato: 19/10 2014 17:21

Marcus, og igen vil jeg tillade mig at vende den.
1 procent og " for det meste er der ikke folk der klager".
Er det så afsenderen eller modtageren af budskabet der skal reflektere mest, hvis ovenstående er ligningen?

Jeg har ingen tråde jeg vil anmelde.
Humor sektionen kan næsten ikke ryste mig, da den i sagens natur ikke skal tages seriøst. Med mindre der er i øje faldende grimme kommentarer, hvilket der i min optik ikke er. Heller ikke i den nu slettede tråd.

Jeg har sådan set Heller ikke kommentarer jeg vil klage over.
Jeg har jo mærket på egen krop, at det er yderst vågne moderatorer der er herinde, så mon ikke de får øje på det ;)

Marcus
Administrator
Dato: 19/10 2014 17:50

Altså hvis jeg nu kaldte en person for en "fed nar" (fat shaming + personangreb) i hvert 200. indlæg, ville det så være mig eller modtageren der skulle reflektere over det? Nu siger jeg ikke det var dét du gjorde overhovedet, men jeg mener ingen mennesker er perfekte, og selvom størstedelen af deres indlæg ikke skader andre betyder det ikke, at det er helt konsekvent.
Jeg tror personen der indrapporterede det har ment det var ganske ubehageligt, når de decideret siger det videre til andre (og jeg mener også selv et lille ubehag vejer tungere end en ret stor glæde ved at kunne joke med hvad som helst), og en moderator i øvrigt godt kan se hvorfor det var ubehageligt.

Okay, jeg læser faktisk ikke herinde så ofte desværre, så jeg opdagede det kun fordi jeg blev gjort opmærksom på det. Og jeg havde nok heller ikke reageret imod det på eget initiativ nødvendigvis, fordi jeg for let bare selv ser i gennem fingre med noget, jeg egentlig ikke synes jeg bør se i gennem fingre med. (konfliktskyhed) Det samme var tilfældet ift. den tidligere debat, hvor det netop også var en bestemt bruger der følte at der var en rigtig ubehagelig tone i nogle af indlæggene i den tråd der gjorde at jeg reagerede.

Nå, men det kan være jeg bør holde lidt mere øje med humor-sektionen fremover.
Bellacci
Dato: 19/10 2014 18:13

Altså hvis jeg nu kaldte en person for en "fed nar" (fat shaming + personangreb) i hvert 200. indlæg, ville det så være mig eller modtageren der skulle reflektere over det? Nu siger jeg ikke det var dét du gjorde overhovedet

Præcis. Og derfor er eksemplet både urimeligt og irrelevant.

I rest my case.

Vil blot, afslutningsvis sige til dem der evt. kommer til tråden (da de ikke selv kan vurdere ud fra en tråd der er slettet)

Jeg er ikke sexist! Jeg er ikke racist! Jeg er imod speciesisme! Jeg elsker mænd, kvinder, børn, dyr og natur.

Og, der har aldrig eksisteret en tråd hvor jeg på nogen måde blåstempler voldtægt, eller opførsel der fordrer dertil.

Jeg ønsker jer alle det bedste :).
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 19/10 2014 19:21

Her den anden dag, der tilbød jeg en ældre dame at bære hendes varer op - hun takkede nej og kaldte mig sexist.

Her den anden dag, der åbnede jeg døren i et s-tog for en travl afrikansk kvinde med en barnevogn og to gående børn - hun blev gal og kaldte mig racist.

Marcus
Administrator
Dato: 19/10 2014 19:43 | Indlæg redigeret den: 21/10 2014 20:16

@Bellacci: Det konkrete scenarie er ikke ækvivalent, men måden at ræsonnere på er. En menneskemorder myrder heller ikke alle mennesker hxn møder. Det sker nogle gange. Måske resulterer 1/10000 møder med et menneske i et drab. Derfor er det ene tilfælde stadig ikke umuligt - og det er stadig kritisabelt.

Jeg synes ikke det interessante er at etablere om folk er sexister og racister, men mere om noget specifikt de sagde kunne tolkes (eller måske nærmere "bliver") racistisk eller sexistisk. Der var flere der tolkede indlæggene i den pågældende tråd som sexistiske. Uanset hvordan de var intenderet. Jeg fanger også mig selv i at tænke racistisk ind i mellem. I stedet for at prøve at bortforklare det, prøver jeg at tænke over hvorfor jeg tænkte det, og derefter at prøve at stoppe med det. Hvis jeg fanger det inden i en konkret situation, lader jeg måske være med at sige nogle ting nogle gange, eller omformulerer dem, så min holdning står tydeligere frem, og jeg ikke bliver misforstået.

@Inkognito: Jeg forstår ikke helt din pointe. Jeg går ud fra de to scenarier er hypotetiske? Om folk synes det er rart at blive hjulpet varierer. Nogen vil se det som en antydning om, at de er svage. Eks. kan dette være tilfældet for både nogle mænd, nogle kvinder eller nogle fysisk handicappede. Andre vil gerne hjælpes. Jeg synes personligt det er fint at ville hjælpe, men tænker det er godt at spørge først, i stedet for bare at gøre det.
Sider: 1 2 > >>