Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Andet ord for semi-vegetar

Siden

Sider: 1 2 > >>
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 16/9 2008 09:48

Det er blevet besluttet at vi skal have en ny valgmulighed i profilerne under kost, til dem som ikke lever 100% vegetarisk. Spørgsmålet er så hvad den valgmulighed skal hedde.
Jeg havde allerede oprettet to nye valgmuligheder som hedder semi-vegetar og pescetar, da jeg har modtaget e-mails fra flere folk som ønskede disse valgmuligheder.
Der er dog flere medlemmer som er utilfredse med ordet semi-vegetar og muligvis også pescetar, da de mener det kan lede til misforståelser i forhold til hvad en rigtig vegetar spiser.
Personligt synes jeg at ordet semi-vegetar er nemt at forstå. Jeg synes mere problemet er hvis folk som ikke lever 100% vegetarisk bare kalder sig vegetar.
Alternativt kunne vi også kalde det pre-vegetar, altså en som ikke er helt vegetar endnu.
Men hvad synes I vi skal kalde det?
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 16/9 2008 10:48

Omnivor?
Caroline:)
Forum-indlæg: 38
Område: Sjælland
Dato: 16/9 2008 11:32

Jeg har en vegetar kogebog hvor dem som spiser fisk, mælkeprodukter og æg hedder demi-vegetarer :)
Kilroy
Forum-indlæg: 2924
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 16/9 2008 11:42

Har det helt fint me semi-vegetar, da jeg synes.det dækker fint ;)
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 16/9 2008 11:47

Stemmer også for omnivor eller altspisende. Som jeg også har skrevet i den anden tråd, så synes jeg der er forvirring nok om hvad en vegetar spiser. Skal jævnligt ringe i forvejen til restauranter og forklare, at en vegetar ikke spiser dyr. Og at fisk ikke er dyr.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 16/9 2008 12:00

Jeg er i mod, at man kalder sig noget med -vegetar, hvis man spiser dyr. Der er rigelig forvirring omkring, hvad en vegetar spiser i forvejen. Men jeg synes nu alligevel, at pre-vegetar er meget sødt. Det lyder også mere postivit og som en overgang. Og så tror jeg aldrig, at det vil blive noget, man kalder sig på resturanter og andre steder hvor begreberne bliver blandet sammen. Måske endnu bedre med gåseøjne rundt om for at understrege, at det ikke er en ny form for vegetar --> "pre-vegetar".
AJ
Forum-indlæg: 195
Opskrifter: 4
Område: Sønderjylland
Dato: 16/9 2008 12:13

Jeg synes også begrebet pre-vegetar er meget sigende, da man må formåde at vedkommende der kalder sig det har en intention om at blive vegetar med tiden og dermed har relevans for at være medlem af siden.
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 16/9 2008 12:18

Jeg synes pescetar er en helt fin og god beskrivelse. Når jeg møder folk der kalder sig vegetarer og spiser fisk opfordrer jeg dem altid til at kalde sig pescetar istedet for at undgå misforståelser :)

Det er lidt sværere med det andet. Omnivor er okay synes jeg, men ellers noget der beskriver man har en interesse i vegetarisme men ikke er det? ala vegetar-interesseret, men jeg ved det ikke.
Jeg ved ikke helt hvad jeg synes om pre-vegetar.
LoneRose
Forum-indlæg: 178
Dato: 16/9 2008 13:21

Ja omnivor lyder passende..
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 16/9 2008 21:34 | Indlæg redigeret den: 16/9 2008 21:35

Jeg stemmer også for omnivor. Hvis man spiser kød, så er man altså ikke vegetar, uanset hvor lidt man spiser. Jeg synes faktisk det er meget simpelt. Som allerede nævnt, er der er masser misforståelser omkring hvad vegetarer spiser og vi er nødt til at gøre hvad vi kan, for at minimere disse misforståelser.

Og pescetar er også udmærket.
Pawa
Forum-indlæg: 578
Dato: 20/9 2008 09:44

I et forsøg på at finde et passende begreb har jeg søgt lidt i den latinske orbog..

Modica-omnivor betyder begrænset kødspiser, som vel er en slags semi-omnivor, der kunne være et ligeså dækkende ord som semi-vegetar..

Såe;

Semi-omnivor
Modica-omnivor

Iøvrigt vil jeg godt kunne forstå hvis nogen siger semi-vegetar ligesom jeg også forstår begrebet pescetar, og jeg kunne ikke finde på at skabe problemmer om det iforhoold til en person som f.eks. er i en overgangsfase og har et behov for støtte og for at føle sig som en del af noget, selvom de ikke har nået hele vejen endnu..

Men derfor kan vi stadig godt prøve at finde et bedre begreb, det er en fin ide..
Linse
Forum-indlæg: 605
Opskrifter: 2
Dato: 21/9 2008 20:05 | Indlæg redigeret den: 21/9 2008 20:05

Kunne man evt. oprette en mulighed der hedder semi-veganer? for folk som gerne vil være veganer, men ikke er helt 100 %
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 21/9 2008 20:14

Omni er vel et udmærket ord for dem, som spiser kød? Jeg har været lidt i tvivl om ordet pescetar, fordi jeg synes det får det til at lyde som om fisk ikke rigtigt er et dyr (ellers ville folk vel høre under kategorien omnivor), men på den anden side er det jo bedre end hvis folk, som spiser fisk kalder sig vegetarer....
Malkavia
Forum-indlæg: 746
Opskrifter: 6
Dato: 21/9 2008 22:21 | Indlæg redigeret den: 21/9 2008 22:21

Jeg synes, pescetar er et fint ord. Og omnivor. Semi-veganer har jeg det også helt fint med.
helle
Forum-indlæg: 58
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 23/9 2008 13:24

Jeg synes det kan hedde alt andet end noget, hvor -vegetar indgår. Som mange andre skriver er der forvirring nok om, hvad en vegetar spiser.
Jenner
Forum-indlæg: 9
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 23/9 2008 20:23

Jeg tror vidstnok at det var umiddelbart efter min forspørgsel om at betegnelsen "pescetar" blev en valgmulighed på denneside, at den blev oprettet. Jeg synes bestemt at det bør være en valgmulighed. Dels fordi jeg selv er en af disse og ikke ved hvordan jeg ellers skal placere mig selv, og dels fordi jeg synes det er en hyppig set type.

Jeg kan godt følge at ordet semi-vegetar ikke rigtig klinger sammen med nogen som helst form for indtagelse af kød. Derimod har jeg før hørt betegnelsen flexitar, som måske kunne erstatte semi-vegetar?

Og lige en sidebemærkning: så vidt jeg er informeret så går fisk ikke for hvad der teknisk set kan betegnes som kød (dermed ikke sagt at det ikke er et dyr eller et levende væsen). Lidt ligesom en champignon knap kan betegnes som en plante. Ér det ikke korrekt?
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Dato: 24/9 2008 07:56

Fisk hører under definitionen på kød, ihvertfald her:

http://da.wikipedia.org/wiki/K%C3%B8d
lullu
Forum-indlæg: 1010
Dato: 24/9 2008 08:22

Om fisk er kød eller ej afhænger vel af i hvilken kontekst man ser det, bl.a. har flere religioner ikke anset fisk som værende kød. Nu er det her jo ikke et religiøst forum, og ud fra en biologisk kontekst så tror jeg ikke der kan være nogen tvivl om at fisk er kød :)
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 24/9 2008 08:55 | Indlæg redigeret den: 24/9 2008 10:39

Helt enig lullu :)

Desuden er diskussionen (vegetar contra omnivor) jo netop om man spiser DYR og en fisk er vel et dyr, uanset observans!!! ;)

Et andet ord for semi-vegetar, kunne være: Vegi - wannabe GGG

- ELSK -

Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Dato: 24/9 2008 17:46

Jeg synes pescetar til dem der spiser fisk og omnivor til dem der spiser andet kød også.. Og så stemmer jeg også for semi-veganer:D
Sider: 1 2 > >>