Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vegetar.nu - Inspirations-liste

Siden

Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/5 2009 16:13 | Indlæg redigeret den: 1/6 2009 12:51

Vi kan da godt lige klare en kategori mere, ik?:)

Dette er en guide til, hvilke produkter en vegetar ikke kan undvære i sin madlavning.

VEGETAR/GENERELT

Ketjap manis
En sød soya sauce, der et godt alternativ til den almindelige. Kan købes i supermarkeder som Føtex og Kvickly.

Hørfrø
Hørfrø er en god kilde til omega 3. Da vegetarer ikke spiser fisk, er hørfrø en god "erstatning".
Kan købes de fleste steder, både større og mindre supermarkeder.

Tahin
Sesamsmør der bruges i bl.a. humus.
Kan købes i supermarkeder som Føtex og kvickly og (etniske) grønthandlere.

Ajvar
En slags grøntsagssovs/dip. Kan laves selv eller købes i supermarkeder som Føtex og Kvickly.

Agar-agar
Det vegetariske alternativ til husblas. Kan bruges i bl.a. fromager for at stivene dem. Husblas kommer fra svin og er derfor ikke vegetarisk.

Bælgfrugter
Kikærter (bruges bl.a. til humus og falafel.
Tørrede bønner (der finders rigtig mange forskellige varianter)
Linser (både røde og grønne. De røde skal ikke iblødsættes, og er derfor nemme at bruge. Linsesovs er vegetarenes svar på kødsovs)

Krydderier
Spidskommen (uundværlig i retter med kikærter)
Lime
Ingefær
Tandori
Knust fennikel
Tørrede krydderurter
Herbamare bullion
Garam masala (et blandings krydderi der bruges i indiske retter)
Røget paprika (bruges især i dip, marinader til fx tofu, sammenkogte retter. Kan købes i blandt andet Irma og Kvickly)

Nødder
Mandler
Valnødder (rige på omega 3)

VEGANER

B-gærflager
Flager der kan købes i helsekost butikker, og tilsættes sovser m.m for at give en oste-agtig smag.

Soya produkter
Soyamælk naturel (sukkerfri. Kan bruges lige som du vil bruge mælk. Nogle mener dog den ikke er så god i kaffen og bruger andre veganske mælke til det formål.)
Soyamælk vanilie (God i desserter, eller bare som et ekstra lækkert alternativ oven på morgenmaden.)
Soyamælk m. kakao (Drikkes rent, eller bruges i bagværk og desserter)
Soyafløde (Det veganske alternativ til fløde. Egner sig ikke til piskning.)
Yofu (Vegansk yoghurt. Fåes som naturel eller i små bægre med frugt smag. Købes i helsekost, irma og nogle gange store supermarkeder.)

Kom gerne med tilføjelser/rettelser, og vigtigst af alt; flere vegetariske musthaves!:D
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Dato: 30/5 2009 16:50

Hehe Jeg har ingen af delene og har aldrig smagt det.... men det vil jeg måske nu...

Generelt: Linser (grønne og røde)

Spidskommen, ingefær, lime og paprika

Hørfrø

GRØNSAGSHAKKERMå vel godt være redskaber???
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 30/5 2009 17:22 | Indlæg redigeret den: 31/5 2009 08:25

Tandori - blandingskrydderi, godt til grøntsagsretter generelt, købes i supermarkedet (Santa Maria).
Tørrede krydderurter.
Herbamare bouillon - købes i helsekosten.
Tahin - fås efterhånden i de fleste supermarkeder.
Mandler.
Tørrede bønner.
Kikærter.
Knust fennikel - købes i helsekosten eller hos etniske købmænd.
Soyafløde - bruges istedet for alm. fløde, fås i de fleste supermarkeder.
Kilroy
Forum-indlæg: 2924
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 31/5 2009 04:16

Ajvar, alle slags glas af karrypaste og TONSVIS af krydderier ;)
Snyn
Dato: 31/5 2009 08:10

Super! Så blev listen lige udviddet, og kom også på lidt mere.
Skriv gerne hvad det kan bruges til og hvor det kan købes:)
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Dato: 31/5 2009 08:23 | Indlæg redigeret den: 31/5 2009 08:25

Uh! Uh! RØGET PAPRIKA!!!!

Skriv gerne hvad det kan bruges til og hvor det kan købes

ALT! ;) (Men især dip, marinader til fx tofu, sammenkogte retter osv osv osv) Kan købes i blandt andet Irma og Kvickly...
Trutfant
Forum-indlæg: 502
Opskrifter: 2
Dato: 31/5 2009 08:45 | Indlæg redigeret den: 31/5 2009 08:46

Tahin og mange af de andre ting kan også købes i (etniske) grønthandlere. ;)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 31/5 2009 11:48

Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal mene om dette emne.

"Vegetariske must-haves" - jeg bruger vist kun 1/3 af de nævnte produkter og der er en hel del som jeg slet ikke ved hvad er.

Jeg kan godt se, at listen kan være meget inspirerende for vegetarer/veganere. Men vil det ikke have den modsatte effekt på nybegyndere? Hvis jeg blev præstenteret for sådan en liste da jeg var nybegynder, så ville jeg nok blive lidt forskrækket. Og der er nok andre, der vil reagere som mig og tænke at det var fuldstændig uoverskueligt. Det kan godt bekræfte en masse menneskers fordomme om at det er forfærdelig besværligt og vanskeligt at være vegetar/veganer. For det første er det næppe hensigten og for det andet synes jeg jo heller ikke at det er sandt. ;)

Ideen er god nok, men jeg tror det er mere konstruktivt hvis man vender den lidt på hovedet og kalder det for en ordliste - eller sådan noget. Altså en liste, hvor man forklarer hvad alle disse underlige ting er og hvor man kan købe det.
Snyn
Dato: 31/5 2009 17:49

Så er der tilføjet igen.

Jens - vi kan godt omdøbe overskriften. Ellers bare skrive som underskrift, at det ikke er sådan at man ikke kan være vegetar uden at eje alle produkterne, men at det er ment som inspiration til produkter der er gode at have til en vegetarisk madlavning.
Jeg tænker bare.. ordliste, så tænker jeg i helt andre baner, noget med hvad lakto-ovo vegetar betyder feks.
Men vi kunne også kalde det noget med "inspiration til vegetarisk madlavning" eller "Vegetariske produkter".
Kom gerne med gode forslag og meninger..
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Dato: 31/5 2009 19:06

Hva med "Inspirations-liste"!?
JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 31/5 2009 20:12

Snyn og Bibi - jeg synes i hvert fald, at noget med inspiration er bedre end "must have". Men jeg synes stadig at der mangler fokus på, hvad listen og produkterne skal bruges til. Jeg spørger mig selv: hvad kunne jeg bruge sådan en liste til? Jeg går selvfølgelig ikke ud og køber en masse ting, bare fordi at andre synes det er gode produkter. Men jeg synes at det ville være genialt, hvis jeg kunne bruge listen næste gang jeg så en opskrift med en eller anden underlig ingrediens som jeg aldrig før har hørt om. Det er jo noget som mange oplever når de bliver vegetar/veganer. Jeg tror at sådan en liste ville være rigtig god til alle nybegyndere.

Det var derfor at jeg forslog "Ordliste". Men jeg kan godt se, at det ikke helt dækker.

Måske skulle du bare vælge, Snyn, og så kan det jo være at en eller anden kommer på et bedre forslag på et eller andet tidspunkt. :D
Snyn
Dato: 1/6 2009 12:50

Okay, indtil videre imødegår jeg mit eget og jens´forslag og tager Bibbis forslag ibrug: Inspirations-liste:D
Alle kan selvfølgelig komme med andre forslag:)
TobiasElof
Forum-indlæg: 403
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 1/6 2009 17:13

Tahin indeholder meget kalk.