Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Kalorier

Sundhed

Sider: << < 1 2
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/6 2009 13:34 | Indlæg redigeret den: 19/6 2009 14:14

Denne tråd hedder »Kalorier«. Det er derfor yderst relevant at snakke om folkemusik og folkedans, da man netop herigennem kan tabe en masse kalorier på en sjov og naturlig måde.

Traditionel dans (ikke folkedans) er - bl.a. - en naturlig form for motion, i modsætning til lange løbeture, teknologisk sofistikerede fitness-centre og minutiøst udformede workout-programmer foran TV-skærmen.

I Danmark kan man skelne mellem to hovedformer for traditionel musik og dans: Balladesang og kædedans (før 1500-tallet) plus spillemandsmusik og gammeldans (efter 1500-tallet). Mit fagområde er ballader. Hvad kan vi lære af balladerne i dag? Her er en række punkter, som står lysende klart for den, der har arbejdet med ballader i mange år:

de træner og udvikler vores sproglige færdigheder
de præsenterer os for livet skønhed og rædsler, konflikter og løsninger
de understøtter vores personlige udvikling
de giver os selvsikkerhed og selvværd
de udvikler vores kropsbevidsthed og motoriske evner
de giver os naturlig og alsidig motion
de giver os fornøjelige stunder og meningsfuldt samvær
de udvider vores kulturelle horisont
de udvikler vores fællesskabsfølelse, strukturbevidsthed, sociale kompetence
de udvikler vores evner for samarbejde, kommunikation og indlevelse
de er smukke...

Naturbeskyttelse er et anerkendt begreb. Det drejer sig dels om at bevare mangfoldigheden og dels om at genopbygge det ødelagte naturgrundlag, så jorden ikke udpines med misvækst og hungerkatastrofer til følge. Det samme gælder for kulturgrundlaget, som i vores tilfælde er: den musikalske folkekultur.

Det er det, jeg forsøger...

I øvrigt er størsteparten af danske traditionelle ballader kvindeballader. De handler om kvinders trængsler og triumfer, sorger og glæder, kærlighed og oprør, fødsler, bryllupper, svig og død.

De fleste af ovenstående punkter gælder også gammeldansen. Gammeldans med et par gode spillemænd er bare røvskægt. Der er miljøer både i København, Odense og Århus, hvor man kan opleve det.

Og kunne det måske efter 5 måneder være på tide, at I kiggede lidt på denne her:

http://www.balladeskolen.dk/pages/videosiden.htm

Her er motion for alle pengene! Læg mærke til, hvor mange unge, der er med...

Kilroy - jeg sidder lige og ser en DVD fra Ladakh, buddhistisk område i Nordindien. Den beskriver først det traditionelle liv, hvor de dyrker småagerbrug i fællesskab, hjælper hinanden med alt muligt og den slags. Vi ser livet i deres hjem og vi ser de buddhistiske ceremonier. De synger hele tiden: de synger til byggearbejdet, de synger til mark- og høst arbejdet, de synger og danser til festerne osv. osv. Selv ved de døde synger de grædesange. Det er ufatteligt smukt. Resten af filmen handler om, hvordan det hele smadres af den indisk/amerikanske industrikapitalismes brutale fremfærd. Jeg vil gerne låne dig (jer) filmen til næste gang, der er komsammen i Struer.

Kan ikke dy mig for at bemærke, at Danmarks bedste nulevende spillemand, Karl Skaarup (85 år, har spillet harmonika siden han var 4!), et par gange om året spiller lige uden for din dør, sådan da, nemlig i Snedsted forsamlingshus... Han er med på ovennævnte video-side.

Polly - som der står i en af de gamle ballader:

Det sagde den dommer så klog en mand:
»Du står jo og priser din egen skam«

Sidsel - du burde absolut føje traditionel sang, musik og dans til dit fagområde. Jeg vil gerne invitere dig med, næste gang der er noget i den retning. Der er f.eks. altid Balladeseminar på Broby gamle Skole sidste weekend i januar måned. Så kan vi jo også få kvalt den flaske rødvin, når du nu ikke kommer med til Vegetar-træffet i Sorø.

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk

Enya
Forum-indlæg: 96
Område: KBH
Dato: 19/6 2009 15:13

Traditionel dans kunne være skønt :D Normalt hader jeg at danse og skal have et godt antal genstande inden jeg bare kigger på dansegulvet. I Nepal blev jeg så "tvunget" ud at danse igen og igen og allerede fra første aften og det var fantastisk. Det var dans fordi det var skønt, dejligt, fantastisk at bevæge sig sammen til tradtionelle nepalesiske sange. Har aldrig nydt så hyppige elektricitetsnedbrud så meget! Og ja, så er det da en skøn måde at bevæge sig på!

Leif, er det en let tilgængelig CD? Opholdt mig ret tæt på det område og synes den kunne være spændende at se.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 19/6 2009 18:34

Ja, det er det da:

http://www.green-shopping.co.uk/dvds/dvd_pages/dvd1.html

Ancient Futures - Learning from Ladakh + Paradise with Side Effects

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://wwwballadeskolen.dk

Sider: << < 1 2