Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fakta imod kød

Sundhed

TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 22/6 2009 18:43

Dette fik jeg stukket i hovedet forleden af en bodybuilder, der er kødfanatiker: "Nemme og billige proteiner. Massere af cholesterol hvilket giver højere testosteron niveau".

Hvordan med proteiner? Har mandlige vegetarer lavere testosteronniveau? og hvad betyder det i så fald?
Jeg ønsker et godt modsvar med kolde fakta.
DevExt
Forum-indlæg: 171
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 22/6 2009 19:27

Fornemmer Leif er på vej ..
Tamaswini
Forum-indlæg: 1675
Opskrifter: 8
Område: KBH
Dato: 22/6 2009 19:30

He he he den fornemmelse har jeg også... ^^
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/6 2009 19:55 | Indlæg redigeret den: 22/6 2009 20:30

Jeg har desværre ingen links osv, men forhørte mig lige hos en semi bodybilder der iøvrigt er ved at lave sin første seitan. ;)

Han siger at der er meget der spiller ind i produktionen af testosteron det kan bla. være genetisk bestemt, mængden af fysisk aktivitet.

Problemet ved at indtage testosteronfremmende produkter kan kroppens naturlige produktion bliver træt/sat delvist ud af funktion, hvis man i en lang periode har præget det unaturligt og så holder op....

Zink skulle være gunstigt for produktionen af testosteron.

Men at sidde på sin flade røv og æde burgere er ikke gunstigt, uanset om det er veggie eller kødburgere (selvom han så indrømmer at såfremt vil han anbefale veggieburger)

Da vegetar/veganer sportudøvere klare sig super godt og ikke har problemer med potens eller for den sags skyld testosteronniveauet.

Iøvrigt er et højt indtag af kød, en meget væsentlig faktor for hjerteproblemer, blodpropper osv
I mange tilfælde for mænd med hjerteproblemer/blodpropper, starte flere år før forklædt som hel og delvis impotens.

Jeg håber lidt at min motherfuckerstorebodybuilderven logger på msn snart, han ved nærmest alt der er værd at vide om den slags... OG ville sikkert osse kunne lokkes til at lave seitan indimellem...

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Dato: 22/6 2009 20:12 | Indlæg redigeret den: 22/6 2009 20:13

Er enig med Polly

Der var en udsendelse om mænd og testosteron på DR2. Faktisk varierer niveauet noget blandt mænd. Dem som havde meget var mere fysisk stærke. Dem som havde lidt var tilgengæld mere intelligente.. Ja, svært valg.. vil du være den virile der nedlægger damer på stribe, eller den intellektuelle som kan tænke men som ik får så meget..hehe..;)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Dato: 22/6 2009 20:26 | Indlæg redigeret den: 22/6 2009 22:09

1 »Kød giver nemme og billige proteiner«. Korrekt! Det er netop det, der er problemet! Vores krop har brug for ca. 5 % protein til vækst og erstatning af døde celler. Får vi mere, vokser cellerne for meget - også kræftcellerne (officielle anbefalinger: 10-15 %, reelt gennemsnitligt indtag: 15-25 %). Desuden kommer animalsk protein altid sammen med mættet fedt og cholesterol og uden kostfibre, antioxidanter og fytokemikalier. På alle disse punkter er planteprotein langt bedre end animalsk protein.

Spørgsmålet til kødspiserne er altså: »Hvordan undgår du at få for meget protein?«

2 »Masser af cholesterol«. Korrekt! Kroppen producerer selv alt det cholesterol, den har brug for. Tilføres der cholesterol gennem kosten, er det starten på forhøjet cholesteroltal og forhøjet blodtryk, som er kendte risikofaktorer for åreforkalkning, hjerteanfald og blodpropper.

3 Jeg ved ikke, om højere cholesterolniveau giver højere testosterontal. Jeg ved kun, at højt indtag af animalsk protein giver højt testosterontal, som igen giver høj risiko for brystkræft og prostatakræft. Men det er sådan set også nok for mig...

Konklusion: Tobias - din bodybuilder har ret... Gud være med ham!

Mine kilder er: T. Colin Campbell: »The China Story« samt Jane Plant: »Prostate Cancer« og »Dit liv i dine hænder«. Også lidt Joel Fuhrman: »Eat to Live«.

Hilsen Leif
Sommerkursus uge 28: Musik Mad Miljø http://www.balladeskolen.dk
Trutfant
Forum-indlæg: 502
Opskrifter: 2
Dato: 22/6 2009 21:36

Black: Sådan kan man ikke sætte det op! :P Intelligens og humor tænder. :P
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 22/6 2009 22:18 | Indlæg redigeret den: 22/6 2009 22:18

Jeg vil godt bytte lidt muskelmasse for lidt ekstra hjerne hehe.. men der findes vel også nogle ikke helt tossede eksemplarer et sted på vejen mellem dumt muskelbundt og slatten nørd :D
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 23/6 2009 05:17

Jeg må lige henvise til et af Mcdougall's nyhedsbreve om body building:

Building Your Own High-Performance Athletic Body
http://www.nealhendrickson.com/mcdougall/030900puathletesarepeopletoo.htm

Leif Varmark
Dato: 23/6 2009 07:27

Der er tre steder, hvor jeg synes, McDougall er uklar:

1 Han anbefaler højglykæmiske kulhydrater, og mener herved stivelse som ris, kartofler, brød etc. Disse fødevarer er efter min mening ikke specielt højglykæmiske, men ligger nogenlunde midt på skalaen. Han siger oven i købet, at jo mere effektivt en fødevare hæver dit blodsukker, jo bedre!? Og at det er en myte, at det skulle give forhøjet risiko for sukkersyge! Desværre underbygger han det ikke...

2 Han siger også, at kødspiseriet ikke forhøjer testesteronniveauet, og at veganere har mere testesteron end andre, men at det heldigvis er bundet til et protein, der forhindrer overstimulering af vævene. Dette kunne jeg godt tænke mig at få udbygget, da det går imod alt, hvad jeg ellers har læst hos de andre fornuftige folk...

3 Han siger endvidere, at unge menneskers vækst standses naturligt, når pubertetens forøgede østrogenproduktion lukker af for knoglernes vækstplader. OK, men da unge på vestlig kød/mælk-kost kommer hurtigere i puberteten, burde deres vækst altså standse før plantespisernes. Men det er netop ikke tilfældet. De bliver jo nogle lange rær! Det er jo nok noget med IGF-1 vækstfaktoren, men jeg synes ikke han forklarer det ordentligt.

Any comments, Mary?

Hilsen Leif
Knoldselleri
Dato: 23/6 2009 08:31 | Indlæg redigeret den: 23/6 2009 08:32

Jeg snakkede med ham den motherfucker store gut... Tror hans overarmes omkreds svare mindst til 1½ af mine lår...

Når man taler om testosteronniveauet er den alt afgørende faktor genetisk bestemt.
Han siger at mad og fysisk aktivitet ikke tæller ret meget på den skala, og er altså forsvindende lidt indflydelse.
Hvorfor veggiemænd sagtens kan bygge en kæmpestor krop uden kunstigt tilsat testosteron, såfremt
de blandt andre faktorer også har et naturligt højt niveau.

Han indrømmer gerne at han nok ligger væstentlig under gennemsnitte i inteligens, jeg kan så undres over hvordan helved den mand nogensinde har fået en doktorgrad:@ Men han tilføjer at et højt testosteronniveau er meget gunstigt for hukommelsen.

Han mener iøvrigt at en vegansk diæt er super godt og sundt for kroppen, hvis man tænker sig om..

Jeg finder det absolut ikke attraktivt at være så stor, og bytter osse gerne en masse muskelmasse for en tynd bleg veganer.
Men jeg har altid synes hans krop på et biologisk plan er ret spændende, da det er trænet op gennem mange år og ikke har et eneste strækmærke af processen.

Han kan nogle rigtig klamme historier om bodybuildere der har taget en helveds masse drugs, der udover at gøre en KÆMPE stor, øger sædproduktionen på et helt umenneskeligt niveau, så han engang har sovet på en bænk efter at låne sit hotelværelse til en der lige skulle lette trykket og fandt rummet i en virkelig vammel tilstand og siger at han formoder der var tale om 2-3 dl, der var kastet ud over det hele... <--bonus information....!!

Don´t do drugs, spis dine gulerødder og broccoli lille Børge...

Black
Dato: 23/6 2009 08:57 | Indlæg redigeret den: 23/6 2009 08:58

- "Hvorfor er din kone begyndt at gå til bodybuilding?"
- "For at komme til at se yngre ud!"
- "Har det så virket?"
- "Ork ja. før lignede hun en 40 årig kvinde, nu ligner hun en 30 årig mand."

:D:D
Black
Dato: 23/6 2009 09:08 | Indlæg redigeret den: 23/6 2009 12:01

Uanset hvad, vil alle der starter i et motionscenter få større muskler..:D Jeg har da også selv gået on and off, og jeg er åbenbart ikke et storslået geni, da jeg har fået smækket noget muskelmasse på, men hvor lækkert er det at være monsterstor? Om piger er til muskler.. tja.. det er svært at sige, da jeg jo ikke er en pige. Kan dog huske på mit gamle job, at tøserne lige skulle snakke om bodybuildere, hvilket mange af dem havde testet, men tihi.. de skulle bare spejle sig hele tiden..:). Men jeg tror nu ikke, at de som træner bodybuilding (tager drugs) gør det for pigernes skyld.. De er mere besatte af at være muskuløse.. lidt ligesom en spiseforstyrrelse.

Det er dog mit indtryk, at protein er godt, hvis man vil være trænet...
Knoldselleri
Dato: 23/6 2009 09:25

Black... Ja det er klart.... kvinder produkserer osse testosteron i æggestokkene, men dog kun 1/10 af mænd....

Haha de satans bodybuildere kan godt være smånarcisistiske... Dog intet jeg besinder mig på at teste seksuelt hehe
Black
Dato: 23/6 2009 10:57

Det kan jeg godt forstå Polly. Med 2-3 dl sæd per skud kan det jo hurtigt gå hen og blive en klam affære :D;)
Leif Varmark
Dato: 24/6 2009 06:05

Ang. testosteron:

I bogen Kjeld Bruun-Jensen: »Sygdomslære på en anden måde«, som bruges på de korte og mellemlange sundhedsuddannelser, nævnes testosteron kun én gang, og det er i forbindelse med forstørret prostata (prostata hyperplasi). På side 429 i seneste udgave fra 2009 står der følgende:

»En teori bygger på, at testosteron, der livet igennem udskilles via urinen, starter væksten, med andre ord forstørrelsen af kirtlen. Det er således en kendsgerning, at prostata hyperplasi ikke ses hos mænd, der er blevet kastreret som yngre, hvilket understreger sygdommens hormonafhængighed.«

På side 432 står der om årsager til prostatakræft:

»Årsagen til prostata cancer er ikke kendt, men noget tyder på (som ved prostata hyperplasi), at visse hormoner spiller ind. Væksten af svulsten i kirtlen er nemlig afhængig af mandlige kønshornoner.

Sygdommen er meget hyppigere i Skandinavien, USA og Australien sammenlignet med Asien. Forklaringen skal muligvis findes i kost- og livsstilsfaktorer.

Man regner med at ca. 10 % af tilfældene er arveligt betingede.«

Denne officielle danske lærebog er altså i forsigtig overensstemmelse med den nyeste amerikanske og engelske forskning. I bogen »Prostate Cancer - Understand, Prevent and Overcome Prostate Cancer« fremlægger den engelske kemiprofessor, Jane Plant, de videnskabelige beviser for sammenhængen mellem prostatakræft og mælkeprodukter. Andre undersøgelser viser en bredere sammenhæng mellem animalsk protein og forskellige kræftformer.

Selv om man er arveligt disponeret for en eller anden sygdom, behøver man ikke nødvendigvis at få sygdommen. Der kræves som regel en udløsende faktor, f.eks. animalsk protein, for at sygdommen begynder at udvikle sig.

Hilsen Leif
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 24/6 2009 10:35

Der er tre steder, hvor jeg synes, McDougall er uklar:

1 Han anbefaler højglykæmiske kulhydrater, og mener herved stivelse som ris, kartofler, brød etc. Disse fødevarer er efter min mening ikke specielt højglykæmiske, men ligger nogenlunde midt på skalaen. Han siger oven i købet, at jo mere effektivt en fødevare hæver dit blodsukker, jo bedre!? Og at det er en myte, at det skulle give forhøjet risiko for sukkersyge! Desværre underbygger han det ikke...

2 Han siger også, at kødspiseriet ikke forhøjer testesteronniveauet, og at veganere har mere testesteron end andre, men at det heldigvis er bundet til et protein, der forhindrer overstimulering af vævene. Dette kunne jeg godt tænke mig at få udbygget, da det går imod alt, hvad jeg ellers har læst hos de andre fornuftige folk...

3 Han siger endvidere, at unge menneskers vækst standses naturligt, når pubertetens forøgede østrogenproduktion lukker af for knoglernes vækstplader. OK, men da unge på vestlig kød/mælk-kost kommer hurtigere i puberteten, burde deres vækst altså standse før plantespisernes. Men det er netop ikke tilfældet. De bliver jo nogle lange rær! Det er jo nok noget med IGF-1 vækstfaktoren, men jeg synes ikke han forklarer det ordentligt.

Any comments, Mary?

1) Hmn.. hvilken skala bruger du? For mig at se, så er både ris og pasta et højt GI (> 70).http://www.glycemicindex.com/

Forskellen på Mcdougall og f.eks. Fuhrman er bl.a., at Mcdougall er stor fortaler for, at vi skal have hovedparten af vores kalorier fra de mere energirige fødevarer som ris, pasta, majs m.fl.
Her handler det om at holde et godt energiniveau mere end at opnå \\\"nutritional excellence\\\". Jeg har set de to diskutere netop dette, hvor Fuhrman er meget fokuseret på at få så meget næring pr. kalorie som muligt, hvor Mcdougall mere lægger fokus på at få masser af kulhydratrige fødevarer, så vi kan opnå en god tilfredsheds - og mæthedsfølelse.
Det med blodsukkere; det handler jo mest om idrætsfolk.

Mcdougall: To seek foods with a high glycemic index is good advice for every person wanting to be strong and energetic throughout the day – not just athletes.\\\"

Ja, det kan man jo godt sige. Man får jo et højere energiniveau, hvis man vælger de høj GI fødevarer. Men for de fleste af os, er det smartere at vælge de lav GI, fordi vi ikke er så forfærdelig energiske hele dagen.
I det hele taget er GI er dårligt mål for at vælge sunde fødevarer. F.eks. sænker fedt jo GI, og gulerødder har et højere GI end pasta. Så GI er ikke et særligt godt værktøj i mine øjne. Om end det sagtens kan bruges, hvis man har sat sig grundigt ind i principperne bag og tager sine forholdsregler.
Når først man har fået diabetes, så er høj GI en dårlig idé. Men inden det, så kan jeg ikke se problemet. Vi regulerer jo selv vores blodsukker uhyre effektivt, så længe vi ikke er diabetikere. Selv efter 200 gram sukker, ligger mit blodsukker helt stabilt på 5 mmol/L. Havde jeg diabetes, ville det gå helt galt. Men selv det at få høj GI mad, ville jeg ikke sige, sætter dig i risikogruppe for at få diabetes. I hvert fald ikke hvis ikke, du kombinerer det med for meget fedt og en arvelig tendens..

2) Testersteron og kød. Det må jeg lige vende tilbage til for at være helt sikker, inden jeg udtaler mig.

3)Hmn.. det er ikke, hvad jeg forstår ved hans ord.

Mcdougall: A rise in sex hormones (primarily estrogen) after puberty causes the growth plates to close.35,36

Altså efter puberteten. Det forøgede hormonniveau, man kan risikere at få efter puberteten, får vækstpladerne til at lukkes. Dsv. på en alm. kød-diæt, lukker de inden, de ellers ville have gjort på en plante-diæt, fordi kød hæver IGF-faktor, der så stimulerer til øget østrogenproduktion især.

Hmn.. det kræver nok lidt mere uddybning, end jeg lige har tid til nu :)
Leif Varmark
Dato: 24/6 2009 13:47 | Indlæg redigeret den: 24/6 2009 13:50

Ang. GI: Jeg har i skyndingen brugt en mere eller mindre tilfældig bog (Dr. Hertz Slankebog, Politiken), som dog også bruger Sidney Universitet som kilde. Men jeg er nok tilbøjelig til at give dig ret i skepsis over for GI. Måske ville det hjælpe noget at snakke om komplekse kulhydrater i stedet? Det må vel under alle omstændigheder være bedre at spise frugt og grøntsager, inkl. bladgrønt og rødder, end at spise hvidt sukker, hvidt mel osv.

Jeg forstår vækst- og pubertets-halløjet sådan: Kødmad inkl. mælk forårsager både tidligere indtrædelse af pubertet og et hævet IGF-1-niveau, der igen hæver østrogenproduktionen, hvilket lukker for knoglevæksten. Da McDougall efter eget udsagn har fodret sine unger med egen superdiæt, som ikke bevirker denne kædereaktion, har han fået nogle lange lømler M/K. Men han har jo lige beskrevet, at høje mennesker gennemsnitligt er mindre sunde og har kortere liv end ikke så høje...

Nå, skidt med det... Men jeg savner et forum, hvor man kunne pinde sådanne detaljer ud i fred og ro uden at forstyrre andre... For tænk, jeg synes, det er sjovt!

Hilsen Leif

JensD
Forum-indlæg: 2350
Dato: 24/6 2009 17:46

Leif - jeg synes bestemt ikke at du skal ønske et andet forum. Men måske flere kvalificerede og engagerede debatanter? Jeg synes det er spændende at læse om, selv om jeg ikke forstår det hele.