Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Planteøstrogener - isoflavoner

Sundhed

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 6/7 2009 22:36

Jeg er bl.a. ved at pløje mig igennem Jane Plants bog om, hvordan hun kurerer sig selv for brystkræft. Har efterhånden fået læst en 100 sider og er kommet til lovprisningen af soya produkter, da de bl.a. indeholder isoflavoner eller planteøstrogen.

Et hormon plejer at virke ved at binde sig til en receptor på en celle, hvorefter et signal går igennem cellen, cellen reagerer på signalet og ændrer adfærd. Skal man forstå isoflavoner som en slags inhibitor, der binder til østrogen-receptoren, men ikke generer et signal til cellen? Så, navnet planteøstrogen er måske en misvisende betegnelse, da det faktisk går ind og hæmmer østrogen.. ? Og hvad med kemiske østrogen lignende stoffer fra forurening, hvordan virker de?

Plants bog handler primært om brystkræft, men hun nævner også at soya produkter er godt mod prostatakræft, men hvordan virker dette.. Mænd har selvfølgelig lidt østrogen, men er det også østrogen, der er skurken i dette spil?

Ja, det var nogle komplicerede spørgsmål.. :)

smooth
Forum-indlæg: 97
Opskrifter: 1
Dato: 7/7 2009 06:36 | Indlæg redigeret den: 7/7 2009 06:37

Der er to slags af det du kalder inhibitor: agonist og antagonist. Agonist aktiverer receptorer og sender signaler til kroppen, mens antagonist binder sig til receptoren og deaktiverer den. Så vidt jeg kan læse mig frem, er isoflavoner agonist, i det mindste når de forekommer naturligt i mad.

Prostatakræft hemmes ved at patienten ikke får testosteron mere (antagonist, agonist eller kastration). Tror ikke skurken er østrogen, men dihydrotestosteron (DHT), og en lavere mængde af progesteron.

Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 7/7 2009 07:24 | Indlæg redigeret den: 7/7 2009 07:24

Prostatakræft hemmes ved at patienten ikke får testosteron mere (antagonist, agonist eller kastration).

Den sidste behandlingsmetode lyder ikke så behagelig :$

Godt at se at du er begyndt at skrive indlæg. Dit skrevne dansk er skam bedre end mange danskeres. :D
smooth
Forum-indlæg: 97
Opskrifter: 1
Dato: 7/7 2009 08:06

Der er medicinen heller ikke... Som sagt, der er to typer medicin: luteiniserende hormon-frigørende hormon (LHRH) agonist, og gonadotropin-frigørende hormon (GnRH) antagonist. Begge to bevirker en nedsættelse af testosteron-niveauet, som er meget tæt på den virkning, der opnås med operation.

Jeg kender faktisk en urolog som siger, han vil hellere have prostatakræft (uden at vide det), end at tage medicinen. Det skyldes formentligt, at mand der får prostatakræft senere i livet som regel dør af naturlige årsager, og ikke af prostatakræft.

... Tak :) Har besluttet mig til at skrive lidt, ellers kommer jeg jo aldrig til at skrive på dansk. En slags danskkursus ;)