Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

At få dækket proteinbehovet?

 

Sundhed

Sider: 1 2 3 4 > >>
Rikke Helene
Forum-indlæg: 49
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 11:59

Hej derude (:

Jeg HAR søgt på emnet men kunne ikke finde nogen debatter eller hjemmesider der kunne hjælpe mig ): (ellers er jeg bare en klump til at søge på nettet)

Jeg har siden december ikke spist andet kød end fisk og æg, men vælger nu stort set helt at droppe fisken.
Mit spørgsmål er her hvilke bønner der dækker protein behovet?
Jeg ved godt man skal spise "bønner" men på stort set alle de hjemmesider jeg har fundet er alle bønner bare betegnet som bønner - dvs. at der altså ikke er det specielt navn til de bønner.. Som fx grønne bønner, brune bønner osv.
Ligeledes med linser.

Det kan godt være det er et lidt søgt spørgsmål, men jeg håber der er nogen der kan svare mig på det så jeg ikke behøver spise fisk mere for at opnå mine proteiner. Og jeg har ikke lyst til at tage protein pulver da jeg heller ikke vil fylde min krop med alt muligt kunstigt.

derudover vil jeg meget gerne vide noget om planter med jern i. :)

Håber I kan hjælpe mig.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 12:54 | Indlæg redigeret den: 11/7 2009 12:56

I soyaprodukter som tofu, tempeh og miso kan du finde protein med alle essentielle aminosyrer (protein udgøres af aminosyrer). Dette gælder også for Kinua. Ellers kan du kombinere dig frem til det, fx bønner + ris.

Med bønner menes dem som skal udblødes i vand, dvs. kikærter, hvide bønner, lima bønner osv. Linser er også en god protein kilde. Nødder, fx peanuts indeholder mere protein end kylling (men ikke alle essentielle aminosyrer). Æg, som du spiser, regnes for den bedste proteinkilde, også bedre end kød.

Jern kan du finde i fx spinat. Husk at ikke drikke mælk til maden, da det hæmmer optagelsen. Juice skulle vist have modsat virkning.

Hvor meget protein du har brug for varierer en del af hvor fysisk aktiv du er, men det er nu svært at komme i en mangelsituation, da alle fødevarer indeholder protein.

Husk, nu hvor du dropper fisk, at få nok jod, zink og omega3 fra andre kilder :)
janmejer
Forum-indlæg: 38
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 12:56

tjah, mit forslag er, at du går ind i en helsekost-forretning, de kan måske vise dig nogle proteinholdige varer..bønner, liner, kikærter og lignende....personligt er jeg også til gule flækærter ( dem man laver gule ærter af ) de indeholder 23g protein pr. 100g..ret højt. Fåes også økologiske.
Ellers må du rundt i dagligvare-butikker og læse vare-deklarationer...Kvickly og SuperBrugsen har mange gode Bønner :-9
Bibbi
Forum-indlæg: 879
Opskrifter: 8
Område: Østjylland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 14:10

Her er lidt inspiration :D Kan iøvrigt tilføje, at vi generelt spiser alt for meget protein!!!

http://hijaluna.wordpress.com/sundhed-som-vegetar/

Rikke Helene
Forum-indlæg: 49
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 15:33

det link er jo bare guld værd for sådan en som mig :D!
tak skal du have..

og tak til alle jer andre også forresten :)
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 16:13 | Indlæg redigeret den: 11/7 2009 17:40

Hej Junika - velkommen til siden. Når du spiser æg, så burde du slet ikke bekymre dig om protein. Det er ret usandsynligt at du ikke får nok.

Men derudover undrer jeg mig også stadig over problemet med proteiner. Ofte får man at vide, at der er 23g i røde kidneybønner; 20g i kikærter; 26g i røde linser; osv....

Jaja, men det er jo i tørrede bønner. Når man har lavet en ret med bønnerne og blandet dem med en hel masse andet, så er der jo meget mindre protein pr. 100g af retten. Og hvem kan spise 100 g. kikærter???

Derudover gik det for nyligt op for mig, at der er 12g protein i fuldkornspasta. Og der er ovenikøbet lidt mere i almindelig pasta. Hvis vi taler om almindelig pasta, så kan jeg da sagtens spise 200g. Ja, det er måske pinligt at indrømme - men det kan jeg altså godt, hehe!

Hvis jeg spiser 200g almindelig pasta, så får jeg mere end 25g protein. Hvorfor anbefaler man så altid bønner og linser, når vi skal have dækket vores proteinbehov? Jeg forstår det ikke. For mig lyder det som om at det er meget bedre at spise noget mere almindeligt pasta.

Og igen; jeg plejer at spise fuldkornspasta, men det kan man jo ikke spise så meget af. Er det så ikke meget bedre at spise almindeligt pasta????
Helene2
Forum-indlæg: 326
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 16:15



Ved godt den er fra 2005,men det blev jo målt og testet, så noget må der jo være om det.
Så skal man igen bare beslutte sig for hvilken kilde man skal stole mest på... :-/

http://www.helsenyt.com/frame.cfm/cms/id=4178/sprog=1/grp=8/menu=17/


Helene2
Forum-indlæg: 326
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 16:19


Iøvrigt: Når det gælder at få nok proteiner så handler det jo ikke kun om proteinet i sig selv, men om essentielle aminosyrer, og det er jo der problemstillingen ligger for vegetarer: At grøntsagerne ikke på samme måde opfylder dette, selvom proteinindholdet er det samme.

Men hvordan man skal finde den helt rigtige balance og det endda uden at jævnligt få sit eget indhold målt synes jeg er meget uoverskueligt.
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 16:41

Helene - det der problem med vegetarer og essentielle aminosyrer er en gammel myte. Nu skal vi bare have kvalt de sidste rygter om dette problem, så hurtigt som muligt. :D

http://vegetarforening.dk/omveg/detaljer/protein.htm
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 16:47 | Indlæg redigeret den: 11/7 2009 16:50

Den kilde Helene kommer med, er godt nok noget andet end det vi plejer at høre fra Leif, Maria og co. :$

Og som Helene skriver så er det essentielle aminosyrer som er kodeordet. Man for ikke dækket sit proteinbehov, selv om man spiste pasta, indtil det stod ud af ørene på én. :D
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 17:27

Hallo!!! Spis brød til!

Henning Skjoldborg udtaler sig om syge mennesker. Et andet sted siger han, at raske mennesker har normal kvælstofbalance. Det eneste sted, jeg kan kritisere ham er, at han anbefaler 0,8 til 1 gram protein pr. kg legemsvægt. Det er lidt for meget. Mine nye amerikanske kilder siger 0,6 til 0,8 gram pr. kilo, og det siger Skjoldborg faktisk også under forudsætning af, at det er letoptageligt protein.

Men under sygdom forøges behovet for aminosyrer 2-3 gange, skriver han.

http://www.scaletronic.dk/download.php?a94e21b28ec57bd5f60d4b14fc8b118d

JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 17:38

Black - afgjort ikke enig med dig. Tjek lige mit link til Dansk Vegetarforening. Essentielle aminosyrer er ikke et kodeord - det er en gammel myte som skal kvæles så hurtigt som muligt. Bare man spiser varieret, så er der slet ingen problemer på den front. ;)

Jeg håber at nogle af dem som ved en masse om ernæring vil kommentere det jeg har skrevet og så formoder jeg, at de vil fortælle, at problemet med pasta er at der er alt for mange kulhydrater. Men derudover synes jeg stadig at pasta lyder som den nemmeste og hurtigste vej til en pokkers masse proteiner. :D
janmejer
Forum-indlæg: 38
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 19:21

Og hvem kan spise 100 g. kikærter???


Her!...jeg spiser da gerne en dåse af gangen..mener der er 300g i ...

yiihaaaa, bøvs
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 19:27

Her står lidt om proteiner og om at man ikke behøver kombinere dem (eller for den sags skyld spise kød) for at få det man har brug for:

http://www.vegansociety.com/food/nutrition/protein.php


Jens - jeg har lige købt Inga-Britta Sundqvists "vegetarisk kogebog" og bagerst i den er der en levnedsmiddeltabel, der bl.a. fortæller hvor mange gram protein der er i 100 gram kogte kikærter ;)
Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 20:01 | Indlæg redigeret den: 12/7 2009 12:15

Uha så ville min mave nok brokke sig lidt :$
I fx kidneybønner på dåse er der vist 6-8 gram protein pr 100 gram, så jeg kan godt forstå, at man tænker at man lige så godt kan spise pasta, men en bonus ved bønner er i hvert fald at indholdet af kulhydrater og fedt er meget lille i forhold til proteinindholdet. Der er sikkert flere bonus.. eller hvad det nu hedder i flertal??
Helene2
Forum-indlæg: 326
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 20:02


Ih..Leif, nu troede jeg lige at jeg havde fået pladseret dig langt væk i et telt i sorø, i ly for elektrisitet og internetforbindelser, og så springer du pludselig frem som trold af en æske :)

Det han siger er ordret: "En stor del af den danske befolkning lider af proteinmangel, og det forøger risikoen for komplikationer under sygdomsbehandling" Sådan som jeg læser det så mener han at hveranden dansker mangler proteiner i sådan en grad at det bliver et problem når/hvis vi bliver syge.
Så vi modsiger sådan set ikke hinanden.

Begge de to andre kilder der henvises til er vegetar/vegan sider og selvfølgelig skriver ikke de at vi burde spise mere kød. (Det vil jeg da heller ikke selv mene selvfølgelig, men prøver bare at se hele billedet, samt forstå det.)
lullu
Forum-indlæg: 1010
Område: KBH
Dato: 11/7 2009 20:39 | Indlæg redigeret den: 11/7 2009 20:47

Det han siger er ordret: "En stor del af den danske befolkning lider af proteinmangel, og det forøger risikoen for komplikationer under sygdomsbehandling"


Jeg må sige at jeg tvivler rigtigt meget på den påstand, især når man ser på hvad og hvor meget en stor del af befolkningen spiser.

Hvis man læser hvad han skriver længere nede, så ser det også ud til at undersøgelserne især har beskæftiget sig med ældre og kræftpatienter, og det er nogle mennesker som i forvejen ofte spiser for lidt, og derfor ikke får dækket mange af deres ernæringsbehov, og det gælder ikke kun protein.

Hvis du vil have et link, som ikke er fra en veg-side, så er der noget her:

http://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=50900


På dansk står der en smule her (er for træt lige nu til at finde noget bedre):

http://www.altomkost.dk/Viden_om/Energi/Protein/forside.htm


De fleste danskere får mere protein, end de har brug for. Det protein, der ikke bruges som byggesten, bruges i stedet som energikilde
Snyn
Forum-indlæg: 253
Opskrifter: 6
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 20:45

Det er faktisk ikke meget protein jeg spiser, hvis man ser protein som bønner/kikærter/linser. Feks. får jeg 15. gram protein om dagen bare fra havregrød. I det hele taget er det mest det man ser som kulhydrat-fødevarer jeg får mest fra. Det andet spiser jeg kun ca. en gang om ugen. Dog spiser jeg lidt nødder mindst hver anden dag.. Men udfra mine blodprøver skulle jeg ikke mangle noget(udover d vitamin i vinterperioden):)
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 21:05 | Indlæg redigeret den: 11/7 2009 21:17

Black - afgjort ikke enig med dig. Tjek lige mit link til Dansk Vegetarforening. Essentielle aminosyrer er ikke et kodeord -det er en gammel myte som skal kvæles så hurtigt som muligt. Bare man spiser varieret, så er der slet ingen problemer på den front.

Er det at spise varieret ikke bare en lettere omskrivning af at kombinere proteinkilder? Jeg forstår det sådan, at man så længe man spiser pasta, ris og bønner, så behøver man ikke bekymre sig :D. Hvis du derimod kun spiser salat og lidt tomat suppe, så kan man måske godt få proteinmangel.

Der ligger vel også i udtrykket essentielle aminosyrer, at de skal tilføres jævnligt - ligesom vitaminer og mineraler, der også er essentielle. Jeg tænker dog aldrig videre over, om jeg får de rigtige aminosyrer. Jeg er dog opmærksom på at spise proteinrige fødevarer som linser osv.. Så, jeg spiser skam bare varieret :D

Her til aften har jeg så spist en wokret med tofu, spidskål, brune ris, peberfrugt, hvidløg og ingefær, så jeg er vist dækket rigeligt ind her i aften :D

snyn: Kan man virkelig teste det ved en blodprøve?
JensD
Forum-indlæg: 2350
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/7 2009 23:01 | Indlæg redigeret den: 11/7 2009 23:07

Er det at spise varieret ikke bare en lettere omskrivning af at kombinere proteinkilder?

Black - naaeh, for mig betyder det at spise forskellige proteiner, vitaminer, mineraler osv hver dag. Forskellige kornprodukter og forskellige slags frugt og grønt. Det er jo ikke bare proteinkilderne, men også alt det andet man spiser, som tilsammen giver en sund og varieret kost. Jeg synes din wokret lyder både sund og lækker.

Min aftensmad var linsedeller og bulgursalat med en masse grønsager - og der er jo masser af proteiner i både linser og bulgur. Dertil koldkartoffelsalat og en smoothie med en masse frugt. Jeg mener selv at det må være et sundt måltid som dækker alle behov! Og det var i hvert fald lækkert! :D

Sidsel - dvs. at man får dobbelt så meget protein ved at spise 100g pasta som 100g kidneybønner! I forhold til bønner, så er problemet sikkert også, at der slet ikke er nogen vitaminer i pasta. Det er der jo i bønner. Men hvis man samtidig spiser sundt og varieret, så burde det vel ikke være noget problem, at spise en masse pasta???

Lullu - den kogebog har jeg ikke, så du skulle da lige have fortalt hvor meget protein der i 100g kogte kikærter. Men jeg er ret sikker på at det er mindre end der er i pasta!
Sider: 1 2 3 4 > >>