Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Sammensætning af sund energifyldt kost :)

 

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 11/7 2009 16:12

Er der nogen af jer som kan give mig gode tips og råd til at få den sundeste kost?
Ja, jeg er vegetar (lakto ovo) - men er stadig bange for at ikke få en sund kost.
Især når jeg engang skal starte i skole igen - jeg har brug for en stærk og sund krop.
Og massere af god energi til hjernen.

Jeg kan huske, at jeg i en periode sidste år, tit var meget sløv op ad dagen, og orkede intet.
Jeg kunne ikke koncentrere mig og havde ingen overskud.


Har læst en del - men meget af det kommer ind i det ene øre og ude i det andet.
Det kan godt være svært at huske alt. Og nogle gange svært at lave en supersund, varieret, lækker og vegetariske måltider hver dag når man har hulens travlt, og tit skal være sammen med andre, så man bliver nød til at selv lave det hjemmefra.


Så kunne i fortælle mig (en gang til) hvad der er vigtigt at få indført på en dag?
Hvad er det sundeste til morgenmad, frokost og aftensmad?
Og mellemmåltider.

Man kan jo godt leve vegetarisk og usundt, og det ønsker jeg ikke.
Jeg har indtil videre ikke eksperimenteret så meget med nyt mad.
Lige nu består min mad af frugt, havregryn og skummetmælk til morgenmad.
Boller... råkost af alm grønt (tomat, løg, peberfrugt, agurk)
og så spiser jeg nogle gange ris og pasta med tomatsovs til aften..

Har hverken spist tofu, lavet falaffel eller lign endnu. Har ikke haft ingredienserne (især tofu er svær at finde).

Er kosttilskud virkelig nødvendig?

granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1344
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 11/7 2009 23:58 | Indlæg redigeret den: 12/7 2009 00:00

tufo fås i en del super best butikker og i alle helse kost butikker.

Lav fek til morgen en smoothi med soya mælk + calcium lidt tufo, en banan og nogle jorbær. Til havre gryn med fiber mysli.

melem måltid frugt eller en gulerød.

Aften FULKORNS fasta med flået tomater, kogte grønne linser, og tufo stykker mejernieret i soya sovs min 3timer før skal spise.

Det et forslag. Men der meget andet
granhammer vegan xvx
Forum-indlæg: 1344
Opskrifter: 13
Område: Sjælland
Dato: 11/7 2009 23:59 | Indlæg redigeret den: 12/7 2009 21:17

Vegansk
tufo katoffel bøffer til 1 - 2 pers


50 - 75G tufo neutral blendes. 3 - 4 str M- XL katofler rines. Gurgemeje pulver efter smag og behag, en halv gulrød blendes i en blender til det fint blendet det heldes i en skål og mel tilsættes til det helt fast. Så formes det til bøffer og steges i oliven el kokos olie. Til de mørke brone på begge sider og der er mad.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/7 2009 08:35 | Indlæg redigeret den: 12/7 2009 08:37

Den sundeste kost sammensættes efter følgende principper:

1 Intet fra dyreriget
2 Kun lidt vegetabilsk fedtstof (olie)
3 Kun komplekse kulhydrater
4 Motion

Uddybning:

1 Overskud, dvs. mere end nogle få procent, af animalsk protein er sygdomsfremmende (mindst 50 forskellige sygdomme som fedme, åreforkalkning, blodproper, slagtilfælde, hjerneblødninger, diverse andre hjerte/kar-sygdomme, diabetes 1 og 2, brystkræft, ovariekræft, prostatakræft, tarmkræft m.m., knogleskørhed, sklerose, Alzheimer, Parkinson, astma, autisme, ADHD, allergier...). Kroppen behøver kun at få 5-10 % af sine kalorier fra protein, og helst udelukkende fra planter.

Mælkeprodukter er det værste, det mest usunde og mest sygdomsfremmende. Ud med det først. Dernæst kødet, og bemærk venligst, at der ikke er så stor forskel på rødt og hvidt kød, som folk tror. Der er næsten lige så meget protein, mættet fedt, kolesterol osv. i f.eks. fisk som i en fed bøf. Dernæst: ud med æg og honning og andre småting. Dette er trappe-modellen. Andre som jeg, gider ikke vente på min egen træghed, så jeg har skippet det hele på én gang. Så tænker jeg ikke mere på det, og der er ikke noget med at måle og veje.

2 Man har brug for en ganske lille smule ekstra fedt, så kroppen bedre kan optage grøntsagernes næringsstoffer, men det er ikke meget. Nogle eksperter siger, at der er nok i selve grøntsagerne, andre anbefaler 25-30 gram nødder pr. dag. En skefuld hørfrø- eller valnøddeolie på en salat er max., men knuste hørfrø eller valnødder er bedre. Olieshots og flere spiseskefulde olie i smoothies er det rene vås og direkte sundhedsskadeligt. Kroppen behøver kun at få max. 10 % af sine kalorier fra fedt.

3 Kulhydrater er menneskekroppens hovedernæring. Men det skal være de lavglykæmiske eller komplekse og fiberholdige kulhydrater, dvs. bladgrøntsager, farverige grøntsager, stivelsesholdige grøntsager samt frugt, bær og nødder. Undgå de raffinerede, højglykæmiske, simple kulhydratprodukter som hvidt mel, sukker og alkohol. Spis i stedet altid fuldkornsprodukter. Kroppen har det bedst med at få 80 % af sine kalorier fra komplekse kulhydrater.

4 Minimum en halv times gang, løb cykling, svømning eller stryketræning om dagen, helst lidt blandet, f.eks. løb hveranden dag, styrketræning hveranden dag, cykling i weekenden etc. Det bedste er, hvis man kan integrere motionen i sin hverdag, f.eks. praktisk arbejde, havearbejde, bære ting frem og tilbage, op og ned ad trapper osv. Har du mulighed for en hel time, tja, så er det dobbelt så sundt. Husk også solskin så ofte, du kan. Dyrker du meget motion, skal du blot spise mere af alt. Ikke noget med proteintilskud eller andet sludder.

Dette er de kolde kendsgerninger. Ud fra dette kan man så selv beslutte, hvor konsekvent man vil være.
Rikke Helene
Forum-indlæg: 49
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 12/7 2009 10:27

Det du skal tænkte på når du går i skole er at du spiser noget med mange fibre i, så det fordøjes langsomt.
Dernæst skal du også spise noget der sætter gang i din forbrænding (: Men også noget der holder dig mæt hele dagen så du ikke skal bøvle med sult midt i en time.

Havregryn med rosiner og mælk, det kan du jo altid skifte ud med sojamælk hvis du føler for det, og en smoothie til morgenmad. (det plejer jeg)

En grovbolle med div. dejlige salater og grøntsager. Prøv at undgå icebeger salat da det er "negative" kalorier. Dvs at din krop ikke får noget ud af at forbrænde dem - men mister noget ved det. Hvis du har brug for proteiner kan du putte æg i, eller en bønnepostej. Hvis du er doven kan du altid købe italiensksalat eller æggesalat (og jaja jeg ved godt at Leif siger at alle skal være veganere ;) ) i superbrugsen. Eller quorn. http://www.quorn.dk . Det købes i kvickly og kvickly extra.
Du kan også koge nogle svampe selv og putte dem i din bolle. Men det er bedst at den er grov.
Ellers kan du tage en pastasalat med. Eller rugbrød og en banan - det er altid guf (og virker også fint som mellemmåltid)

Til aftensmad kan du lave alt det du har lyst til. Det er self lidt svært at have overskud til det, men så lav mad i weekenden til et par dage frem og kog nok bønner til at du kan fryse dem ned. så tager det hele ikke så lang tid at forberede (:

Det er derudover rigtig godt at drikke vand i stedet for alt muligt andet. For det renser din krop, dit sind og du mindsker dit sukkerindtag på den måde.

Som snack kan du spise nødder, rosiner, gulerødder, div. frugt. ristet rugbrød.. ja.. hvad du har lyst til. (bare undgå sukkeret)
Nødder er forresten heller ikke så godt hvis du har herpes (ved munden) for det kan give udbrud da de udløser det stof i kroppen som forsager herpesudbrud - det gør chokolade også. Bananer afhjælper det derimod og udløser det stof der bekæmper det. Jeg ved ikke hvor nyttigt det er for dig at vide. Men hvis du har tendens til forkølelessår ville jeg råde dig til at holde igen på chokolade og nødder.


Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/7 2009 16:59

Åhh nej dog.. hvor har du det fra? det med nødderne og chokoladen? Det var da skrækkeligt, hvis det er sandt :( og jeg som hader banan :)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/7 2009 21:33

Junika har ret. Se f.eks.:

http://www.bionordic.dk/indhold/sygdom/andre/herpes.html
PollyPunk
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: Bornholm
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/7 2009 21:51 | Indlæg redigeret den: 12/7 2009 21:53

Jeg FØLER min krop kører optimalt på
50% grønsager rigeligt fordelt på alle typer
20% brød ris kartofler gryns osv
20% linser, bønner osv
ca 10% nødder kerner tofu seitan blabla





Tidsel
Forum-indlæg: 868
Opskrifter: 1
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/7 2009 22:10

Hmm ok.. men mon ikke (eller det håber jeg da) at nødderne kun er dårlige at spise, hvis man har et udbrud?
Jeg fik i hvert fald flere udbrud da jeg var barn, og jeg spiser mange flere nødder nu.. der stod heldigvis ikke noget om at forebygge med banan hehe :D
Helene2
Forum-indlæg: 326
Område: KBH
Dato: 12/7 2009 22:41


Sidsel: Hvis du ikke selv mærker noget til det så er det jo ligemeget om det i teorien kan føre til udbrud :)
Rikke Helene
Forum-indlæg: 49
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 12/7 2009 23:23

Sidsel : Jeg kan også godt spise nødder OG chokolade. men jeg skal passe på ikke at få for meget af det. Kan godt fx spise 50g nødder på en dag uden at der sker noget, men hvis jeg spiser 50g hver dag i en måned så får jeg et udbrud. Derudover smørre jeg mine læber med citronmelis creme når de begynder at blive røde/stikke, og nu når jeg har droppet kød er det stort set intet problem med Herpes. Har ikke haft det i det halve år jeg ikke har spist kød. ^^
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/7 2009 10:58 | Indlæg redigeret den: 13/7 2009 11:20

For at vende tilbage til Martinas udgangspunkt - en sund, energifyldt kost: Et af mine amerikanske idoler, dr. Joel Fuhrman, anbefaler følgende prioritering i bogen »Eat to Live« (de mest næringsholdige fødevarer har han givet 100 point):

100 Rå bladgrøntsager (de mest mørkegrønne har flest næringsstoffer)
Asiatiske bladgrøntsager, andre bladsalater, bladbede, friske daikonblade, grønkål, persille, romainesalat, spinat...

97 Faste grøntsager (rå, dampede eller frosne)
Agurker, artiskokker, asparges, pak choy, bladselleri, broccoli, grønne bønner, glaskål, hovedkål, okra, grøn peber, rosenkål, sommersquash, sukkerærter, ærter...

50 Ikke-grønne, stivelsesfrie grøntsager
Aubergine, bambusskud, blomkål, løg, rød og gul peber, rødbeder, svampe, tomater, vandkastanie...

48 Bønner
Azukibønner, borlottobønner, hestebønner, hvide bønner, kidneybønner, kikærter, limabønner, linser, pintobønner, sojabønner, sorte bønner, sortøje-bønner...

45 Frisk frugt
Abrikoser, ananas, appelsiner, bananer, blommer, blåbær, ferskner, grapefrugt, hindbær, jordbær, kiwi, mandariner, mango, meloner, nektariner, pærer, ribs, solbær, sharon, vindruer, æbler...

35 Stivelsesholdige grøntsager
Græskar, gulerødder, hokkaido, kartofler, kastanier, majroer, majs, pastinak, sødkartoffel, vintersquash...

22 Fuldkorn
Boghvede, byg, havre, hirse, quinoa, brune ris, vilde ris...

20 Rå nødder og kerner
Cashewnødder, græskarkerner, hasselnødder, macadamianødder, mandler, pekannødder, pinjekerner, pistachenødder, solsikkekerner...

Derudover angiver han følgende retningslinier:

Salat og råkost er hovedretter. Målsætning: 500 gram om dagen.
Bønner, linser, kikærter... Målsætning: 250 gram om dagen.
Stivelsesholdige grøntsager. Målsætning: 250 gram om dagen.
Nødder og kerner: Max. 30 gram om dagen. 50 gram, hvis du vil tage på.
En spiseskefuld knust hørfrø om dagen.
Spis lige så meget frugt, som du vil.
Spis masser af svampe.
Drik 1-2 liter vand om dagen.
Variation og alsidighed er kodeordet.
Målsætning: 75 % rå grøntsager, 25 % dampede eller kogte grøntsager (ingen stegning eller grillning).

Bemærk, at han ikke anbefaler tofu og andre sojaprodukter, ej heller olier og ej heller kosttilskud. Bemærk også, hvor lavt han prioriterer kornprodukter. Dvs. at i forhold til denne anbefaling spiser de fleste vegetarer og veganere ikke specielt sundt, idet folk spiser alt for få bladgrøntsager og andre grøntsager og alt for meget korn, gryn og sojaprodukter. Den er sikkert også gal med de hurtige kulhydrater...

Det skal lige tilføjes, at en anden superlæge og ernæringsekspert, John McDougall, rykker stivelse og korn højere op på listen, men bevarer grøntsagernes prioritet.

Alt dette bygger på videnskabelig forskning. Nogle mennesker, som f.eks. Polly, kan åbenbart FØLE sig frem til det, og det er både interessant og beundringsværdigt, men det gælder nok et absolut mindretal. De fleste føler sig frem til forskellige former for ustyrligt vrøvl.
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 13/7 2009 11:53

Jeg har haft svært ved at vænne mig af med mælk. Jeg drikker nemlig normalt skummetmælk om morgenen og nogle gange også om aftenen.

Jeg er ikke veganer endnu - men kunne nu godt tænke mig at eliminere mælken. Kan en soyamælk godt erstatte det? Er det et sundt alternativ?
Pt. har jeg intet imod at mælk bliver brugt i sammensætning af en ret. Da det ofte ikke er så meget man bruger (alt afhængigt af hvad det er self) Men jeg vil gerne stoppe med at drikke det rent, eller til havregryn, smoothies osv.

I morges lavede jeg havregrød med vand og rosiner, og en skåret kiwi med nogle solsikkefrø.

Jeg har en meget dårlig vane. Jeg bliver "sulten" når jeg skal i seng. Og så spiser jeg kakaomælk, kiks, brød med marmelade.. og kan ikk rigtig styre det. Jeg prøvede at udskifte det med frugt, men så får jeg endnu mere lyst til at grovæde af det andet.

Og næste dag har jeg det forfærdeligt, både fysisk men også psykisk.

Jeg synes nogle gange det er svært at spise mere grønt end korn. Især når jeg spiser med andre. For jeg kan ikk spise kødet, så er der 50/50 korn/grønt.

Og da jeg er den eneste vegetar jeg kender irl, så skulle jeg til at lave special mad til mig hver evig eneste dag. Og jeg vil ikk kunne spise det samme som de andre. Og det har jeg fået utrolig mange negative kommentar om.
Suk.
» Squib «
Forum-indlæg: 75
Opskrifter: 4
Område: Midtjylland
Dato: 13/7 2009 11:56

Nå ja, en ting til..
Jeg stødte på hende her på youtube:





Kan det virkelig være sundt at leve råvegansk?
Hun er også mono-eater, hvor hun kun spiser en ting ad gangen.

Det virker til at være en kedelig og usund ensformet kost.
Hvad mener i?
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/7 2009 13:35 | Indlæg redigeret den: 13/7 2009 13:37

Et lille råd: Hold op med at interessere dig for »specielle« tilfælde. Bliv en helt almindelig mainstream plantespiser.

Et andet lille godt råd: Man skal ikke opfatte kostråd givet til syge mennesker som gennerelle kostråd til alle.

Nogle mennesker kan udmærket leve råvegansk, andre kan ikke. Det afhænger af deres fordøjelsessystem, diverse evner til at optage og omsætte næringsstofferne, immunsystemets effektivetet og mange andre ting. Så det kan ikke anbefales. Men som jeg skriver ovenfor: 75 % råkost og 25 % dampet og kogt plantemad går fint for de fleste.

Mono-spisning er dybt idiotisk. Det er en spiseforstyrrelse ligesom anoreksi og bulemi. Visse special-kure af begrænset varighed kan ofte afhjælpe specielle sygdomme, men normalt skal man spise alsidigt og varieret på alle måder (forskellige plantefamilier, forskellige dele af planterne, forskellige farver osv.), for at få alle nødvendige kalorier, vitaminer, mineraler og fytokemikalier.

Komælk er et langt kapitel. Jeg har sagt det mange gange før, og jeg bliver nødt til at sige det mange gange endnu: Læs Jane Plant: »Dit liv i dine hænder«, som kan købes i enhver boghandel eller lånes på biblioteket. Hvis folk indtager mælkeprodukter efter de har læst den bog, så kan jeg ikke hjælpe dem.

Men jeg kan ikke dy mig for et lille stik angående skummetmælk: Dette anbefales på grund af det lave fedtindhold. Ja, joh, det er meget godt, men ikke godt nok. Det er mættet fedt plus det animalske protein (kasein), som bidrager til alle civilisationssygdommene. Når du fjerner fedt fra mælken, bliver der nødvendigvis en højere proteinprocent. Regnestykket ser således ud (kun for nørder):

Sødmælk pr. 100 gram
Energi 269 kJ
Protein 3,4
Fedt 3,5
Kulhydrat 4,8

Men det interessante er ikke vægtforholdet. Vi skal jo ikke spise så og så mange kilogram mad, men derimod så og så mange kalorier (kiloJoule, kJ). Det interessante er energiprocenten, dvs. hvor mange % af kalorierne kommer fra protein, hvor mange fra fedt og hvor mange fra kulhydrat. Det er det, der menes, når de nye amerikanske ernæringsforskere anbefaler en kost med energifordelingen 80/10/10 - altså 80 % af energien fra kulhydrater, 10 % fra fedt og 10 % fra protein.

Energifordelingen regnes ud med en slags formel, der siger: 1 gram kulhydrat indeholder 17 kJ, 1 gram protein indeholder også 17 kJ, men 1 gram fedt indeholder 37 kJ. Altså ganger vi:

Sødmælk pr. 100 gram
Energi 269 kJ
Protein 3,4 x 17 kJ = 57,8 kJ
Fedt 3,5 x 37 kJ = 129,5 kJ
Kulhydrat 4,8 x 17 kJ = 81,6 kJ

De tre resultater lægger vi sammen, sum: 57,8 + 129,5 + 81,6 = 268,9. Det stemmer med energitallet på 269. Så regner vi procenterne ud:

57,8 / 268,9 x 100 = 21,50 % energi fra protein
129,5 / 268,9 x 100 = 48,16 % energi fra fedt
81,6 / 268,9 x 100 = 30,35 % energi fra kulhydrater

Så prøver vi med skummetmælk:

Skummetmælk pr. 100 gram
Energi 150 kJ
Protein 3,5 x 17 kJ = 59,5 kJ
Fedt 0,3 x 37 = 11,1 kJ
Kulhydrat 4,7 x 17 = 79,9 kJ
Sum: 150,5 kJ (stemmer, stort set)

Energiprocenter for skummetmælk:
59,5 / 150,5 x 100 = 39,53 kJ energi fra protein
11,1 / 150,5 x 100 = 7,38 kJ energi fra fedt
79,9 / 150,5 x 100 = 53,09 kJ fra kulhydrater

Man ser altså, at energiprocenten for protein stort set er fordoblet i skummetmælk i forhold til sødmælk. Man har altså formindsket sygdomsrisikoen fra fedt, mens man samtidig har forhøjet sygdomsrisikoen fra protein.

Skummetmælk er ikke sundere end sødmælk. Snarere tværtimod.

Alle andre slags »mælk« er sundere end komælk: Sojamælk, rismælk, havremælk, mandelmælk, quinoamælk, hampemælk, hasselnøddemælk osv.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/7 2009 13:57 | Indlæg redigeret den: 13/7 2009 14:04

Og så til småtterierne:

Hvis du er sulten, når du skal i seng, så er det fordi du har spist for lidt i løbet af dagen.

I øvrigt er det ikke nødvendigvis en dårlig vane at spise lidt ud på aftenen. Det skal bare være de rigtige ting. Kakaomælk, kiks og marmelade dur ikke. Jeg spiser ofte banan og anden frugt, lidt nødder og/eller tørret frugt, et eller to stykker grovhvede- eller rugbrød med humus, nøddepaté, moset avokado eller mandelsmør. Kiks er i øvrigt OK, hvis det er fuldkornskiks uden sukker i, f.eks. riskiks (galetter).

50/50 korn/grønt er OK, når du er »tvunget« til det, men når du selv kan styre det, bør du søge en »modbalance« med meget mere grønt.

Du skal holde op med at være doven! Du bør faktisk lave så meget »speciel« mad til dig selv som overhovedet muligt. Ikke bare lige, når du er sulten, men også noget søndag aften, som du kan tage med i skole om mandagen. Eller en stor gryde suppe, som kan holde i køleskabet et par dage, en ordentlig gang humus, der holder flere dage osv. Det er faktisk skide skægt, når man først kommer i gang med eksperimenterne - det synes jeg i hvert fald.

Og nej, du vil ikke kunne spise det samme som de andre, og det skal du fanden galeme være stolt over!

Og andres negative kommentarer slipper du aldrig fra. Aldrig! Lær at grine ad dem, ignorere dem, skide på dem... Du ved bedre...
Camilla88
Forum-indlæg: 31
Område: Østjylland
Dato: 13/7 2009 14:24

Da jeg var vegetar og boede hjemme var det nu meget sjældent jeg lavede specielt mad til mig selv. Det skal nok siges at mine forældre har været positivt indstillet overfor mine nye vaner:) Når min mor lavede kødsovs stegte hun kødet ved siden af, når vi fik frikadeller, havde jeg lavet en stor portion vegedeller som var lige til at tage op af fryseren osv. og spise til det vi ellers fik.
Jeg deler altid ud af min mad, hvis andre er interresserede, og synes det sjældent jeg får negativ respons, så min families syn på mad bliver også udvidet.
Måske du kan indlede et samarbejde med dine forældre når det kommer til madlavning, så det ikke bare bliver besværligt og iriterende for dem, men gør det nemmere for dem ved, som Leif også foreslår, at have noget mad i fryseren.
Camilla88
Forum-indlæg: 31
Område: Østjylland
Dato: 13/7 2009 14:25

Da jeg var vegetar og boede hjemme var det nu meget sjældent jeg lavede specielt mad til mig selv. Det skal nok siges at mine forældre har været positivt indstillet overfor mine nye vaner:) Når min mor lavede kødsovs stegte hun kødet ved siden af, når vi fik frikadeller, havde jeg lavet en stor portion vegedeller som var lige til at tage op af fryseren osv. og spise til det vi ellers fik.
Jeg deler altid ud af min mad, hvis andre er interresserede, og synes det sjældent jeg får negativ respons, så min families syn på mad bliver også udvidet.
Måske du kan indlede et samarbejde med dine forældre når det kommer til madlavning, så det ikke bare bliver besværligt og iriterende for dem, men gør det nemmere for dem ved, som Leif også foreslår, at have noget mad i fryseren.
Black
Forum-indlæg: 1170
Opskrifter: 4
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/7 2009 14:43 | Indlæg redigeret den: 13/7 2009 14:51

hej Leif (Lief)

Din heltinde Jane Plant anbefaler jo netop soya produkter, da det skulle hæmme prostata/bryst kræft. Det skulle også få en til at ældes med ynde, således bliver Fru Plant ofte spurgt om hun ikke lige har en ekstra tampon, skønt hun er 55 år gammel (Ifølge hendes bog). Asiater ser jo også generelt yngre ud...

Men nu skriver du i mod soyaprodukter?

(citat:
Bemærk, at han ikke anbefaler tofu og andre sojaprodukter
)
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/7 2009 15:17

Nej, Black, jeg skriver ikke imod sojaprodukter som sådan. Jeg siger blot, at de ikke er blandt de anbefalede næringsmidler. Traditionelle sojaprodukter så som sojamælk, tofu og miso er OK i små mængder og bør ikke udgøre mere end højst 5 % af ens kost. Derimod er jeg - og amerikanerne - imod de kunstige sojaprodukter som sojabars, sojaproteinpulver, sojaost, diverse snedige køderstatninger af soja o.lign.

Lidt sojamælk er OK på morgengrynene, men ikke 3-4 glas sojamælk om dagen. Tofustrimler i wok-mad er OK, men ikke sojaburgere. En portion tofu-is en gang imellem, men ikke daglige soja/protein-bars.
Sider: 1 2 > >>