Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Ortorexi

Sundhed

Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/10 2007 08:12 | Indlæg redigeret den: 4/10 2007 08:14

Jeg har ladet mig fortælle
...at vegetarer og veganer lider af en spiseforstyrrelse...
Dog en socialaccepteret af slagsene...
Jeg kan sagtens se at påstandende om at en vegetar
kontrolerer og opsætter regler for indtagelse af mad....
Kan ligne en spiseforstyrrelse, men er den i psykologisk disharmoni?

Hvad mener du, har du en spiseforstyrrelse?

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320894
http://www.spiseforstyrrelser.net/Hvad_skal_jeg_vaere_opmaerksom_paa.htm -under usædvanlige spisevaner

Spiseforstyrrelsen starter måske med, at en person bliver vegetar og derefter forvandles til det mere ekstreme, så- som at blive veganer eller udelukkende leve af rå frugter og grøntsager

Rumvæsenet
Forum-indlæg: 88
Dato: 4/10 2007 08:48 | Indlæg redigeret den: 4/10 2007 22:05

Jesus sagde til dem: "Sandelig siger jeg jer: de, som drager fordel af den uret, som begås mod en af Guds skabninger, kan ikke være retfærdige; heller ikke kan de, hvis hænder er plettede med blod, eller hvis munde er forurenede at kød føde, berøre hellige ting eller lære om Rigets hemmeligheder."

http://www.thirax.dk/Ur-evangeliet/Evangeliet_38.htm

MON IKKE DET ER DEM SELV DER HAR DEN VÆRSTE SPISEFORSTYRRELSE ???

Kæft hvor er de kødædende dyreplagere forskruede, de er sgu' da syge!!!

...Men de er vel også langt fra perfekte, og derfor åhh så dæmoniske og lever på løgn!..

- Djævle i forklædning, psykopater - eller bare dumme???

Tror nok at alle deres ofre, de mest uskyldige, ville give mig ret... :(

( ja undskyld tonen, suk suk )
Aletheia
Forum-indlæg: 24
Opskrifter: 6
Område: Århus
Dato: 4/10 2007 11:46 | Indlæg redigeret den: 4/10 2007 11:50

hejsa derude
jeg har skrevet et langt indlæg om netop denne spiseforstyrrelse...dette indlæg kan ses på:

http://easyblog.dk/showpost.asp?bid=1007&pid=4012

Jeg synes naturligvis ikke at fx at være rå-veganer eller vegetar for den sags skyld, er at have en spiseforstyrrelse, men det er derimod en smule sygt i mine øjne at spise mc-donald eller burger-king mad flere gange om ugen, når man er velvidende om de sundhedsskadelige virkninger dette vil have på lang sigt...
En diagnose som ortoreksi er blot med til at sygelig-gøre de sunde, velfungerende individer der forsøger at tage hånd om egen sundhed...
Men hvis man lever i en verden hvor forskellighed, stillingtagen og selvstændige tanker skal undgås for en enhver pris, i et forkrampet forsøg på at holde folk fast i et negativt forbrugs-mønster af mad og medicin - tjaa så er ortoreksi da alletiders...
delete
Forum-indlæg: 160
Område: Andet
Dato: 4/10 2007 18:07

Selvfølgelig kan det udvikle sig til en besættelse for nogen.
Jeg har heldigvis endnu ikke stødt på nogen.
Jeg synes at det er mest sygt, at man som menneske kan narre sig selv så meget til at spise kød, at man kan ignorere fuldstændig for sig selv at det man spiser har haft et dårligt liv, at man støtter en forfærdelig industri, plus de folk der ved hvilke sygdomme der kan fås af det.
Jeg synes det er meget sygt, at man kan elske hunde/katte/undulater osv, og sidde og være helt kold overfor ens aftensmad. Kan slet ikke sætte mig ind i det! Det for forskruet.
Og folk der er med på øko-moden som samtidig spiser kød til alle måltider, mælkeprodukter osv, ved de slet ikke det de spiser? Jeg synes det er sygt at mælkeindustrien kan narre os til at tro vi skal have en ½ liter om dagen. Synes det er sygt at mennesker jeg snakker med, slet ikke kan se det mærkelige i at drikke ko-moderens mælk, at tage kalven væk for at drikke det. Jeg synes det virker perverst at drikke andre arters mælk som voksne, kan ikke forstå at man kan tro på det selv.
Jeg tror i bund og grund den diagnose handler om, at dem der skiller sig ud fra fællesskabet, automatisk er syge. Dem der går imod deres opdragelse og får sine egne holdninger, er syge.
Der er også nogen der har ondt i r***n over at der er nogen der tør gå imod, og har nok viljestyrke til at leve sundt.
Selvfølgelig er der nogen hvor det bliver en besættelse, men det er vist meget meget få.
Anorektikere har jo også givet vegetarer et dårligt ry, bare jeg selv er oppe hos lægen for et eller andet, hvis man kommer ind på emnet vegetarisme spørg de altid om man har en spiseforstyrrelse. Belastende! Især fordi jeg er normalvægtigt og de skænker ikke min vægt/højde/sundhed en tanke, kun hvis de får at vide man er vegetar/veganer. Meget belastende at man ikke kan leve sundt uden at komme i et 3. grads forhør og blive mistænkt. Det blev endda skrevet i min journal! Blev så arrig! Men det er jo forkert at spise sundt åbentbart, det er sygt. Og jeg spiser ikke engang super sundt, bare sundere end almindelige danskere.
Men det er okay at spise fastfood, cola, drikke sig fuld hver weekend, ryge, æde usundt.
Når man gør noget der ikke er med i fællesskabet, så vil folk have en forklaring, og tror det er derfor mange veg*s bliver spurgt om spiseforstyrrelse eller ortorexi, det er nemmere for andre mennesker at forholde sig til, end at personen spiser vegetarisk fordi de har en masse gode grunde til det, andre mennesker føler sig hurtigt stødt over at man spiser sundt og har gode grunde til det.

lars2raw
Forum-indlæg: 17
Opskrifter: 3
Dato: 6/10 2007 07:33 | Indlæg redigeret den: 6/10 2007 07:36

Hej alle,
jeg kan kun anbefale at læse Majas fantastiske blog indlæg om Orthorexi (se lidt længere oppe i tråden). Jeg kunne ikke skrive det bedre selv! Sundhed er jo først ægte når det indeholder livsglæde, passion og kærlighed til sig selv og alle andre ..:) Sundhed har intet at gøre med blot at spise "rigtigt".

Lars