Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Tynde veganere?

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Marianne
Forum-indlæg: 404
Opskrifter: 3
Område: KBH
Dato: 15/11 2007 09:18

Jeg har lige et spørgsmål til panelet. Er der andre, der har eller har haft problemer med at holde vægten (oppe) på vegansk kost? Det burde jo være simpel matematik: at spise den mængde kalorier man forbruger. Alligevel oplever jeg, at jeg i perioder hvor jeg spiser rent vegansk, har svært ved at holde mig på min i forvejen slanke vægt, og nærmer mig det magre. Hvis andre har oplevet det samme vil jeg gerne høre gode råd.
Rumvæsenet
Forum-indlæg: 88
Dato: 15/11 2007 10:45 | Indlæg redigeret den: 15/11 2007 11:01

Det har nok noget med syre/base balancen at gøre...

- Vegansk kost kan jo være mere sund, basisk og vanddrivende

(= afgiftende / vægt nedsættende)

... Sunde ting har jo også nærmest en foryngende virkning, prøv også og tænk på hvor "tynde" børn kan være i forhold til de fleste "voksne" som lever usundt og spiser masser af syredannende ting som giver væskeophobninger (fedme), stive muskler, depression og sygdomme...

- Så man kan næsten sige at når man lever sundt og naturligt, og spiser masser af basiske ting, så vendes processerne, og man bliver næsten som et barn igen :D

- Dyr der kun lever af råkost (basisk /vandrivende /vægtnedsættende) kan jo også godt have en meget lav fedtprocent, men stadig være sprængfyldte med energi (ligesom børn), - i forhold til de fleste mennesker...

Det vigtigste er vel næsten hvordan det påvirker dit velvære ??? ;)
Rumvæsenet
Dato: 15/11 2007 11:28

Det kan også være at der måske stadig er nogle gammeldags "krops idealer" på spil?..

... I gamle dage blev det jo f.eks. betragtet som et tegn på rigdom at være overvægtig, og det hvis man var helt hvid i hovedet blev det ofte betragtet som at man var så rig at man ikke engang behøvede at komme udenfor en dør, og derfor pudrede mange af de "rige" sig hvide i hovedet med gifigt arsenik pulver, det var dengang "moderne"...

:(
soluis
Forum-indlæg: 108
Opskrifter: 2
Dato: 15/11 2007 11:50

Hvor er det dog dejlig befriende at læse dit indlæg Angel. Jeg må også indrømme at jeg ofte spiser rigtigt meget og sent (nattemad) samt masser af olier for at holde vægten oppe. Dette især fordi jeg har etforbrændingssystem der siger spar to og lynhurtig kan smide adskillige kilo hvis ikke spiser mere end normale mennesker på min størrelse. Jeg oplever da også at folk bliver overrasket over hvor meget jeg spiser da de tror jeg spiser som en fugl (hvilket jeg jo næsten gør med min kærlighed til frø, hi hi mendet er en anden snak). Jeg har ofte oplevet at folk tror jeg lider af en spiseforstyrrelse og har tit hørt at jeg erfor tynd, for mager osv..

Det gør mig ked af det da jeg jo når får lov til at være mig selv hvor spiser normalt er ret tynd men for at undgå dette spiser jeg som en gal så jeg ser slank ud og undgår konstante bemærkninger om at jeg åhh så tynd. til den sidst familie fest sagde en af gæsterne højlydt ud foran hele selskabet at >ja, du holder dig jo godt men nej hvor er du bare alt for tynd< Det var pinligt og alle stirrede på mig og jeg skyndte mig at gå på toilet hvor jeg i det fjerne hørte at der blev diskuteret vægt og om hvor tynde/slanke de selv havde været som unge.

Det er ydmygende og træls og jeg spiser nu meget og ofte for at være slank og ikke tynd.
soluis
Dato: 15/11 2007 12:35

Ps. vigtigt at tilføje at det altid har været sådan for mig. Altså at jeg har et godt forbrændingssystem samt spist meget for at holde vægten. Så at give min veganske livsstil skylden er usandt og forkert. Forskellen er at jeg ser sundere ud og renere samvittighed. Jeg har fundet hjem hvor hele dyreriget også er mine potentielle venner/familie.

Men hvad er nemmere end at give min livsstil skylden. Det er som om at jeg som veganer skal være mere frisk, se bedre ud, have mere overskud samt aldrig at være syg for at kunne forsvare mit valg. Jeg er dog nået dertil idag at jeg siger p.. være med hvad de andre tænker. Vigtigst må være at kunne slippe sin dødsangst og kulturarv for at åbne for sit hjerte og for at udvikle sig guddommeligt på lige fod med alle andre sjæle uanset om de er i en andekrop, grisekrop, hundekrop eller menneskekrop. Jeg tør og jeg tør at nægte at ingen skal lide eller dø for min skyld. det er da modigt og..............måske lidt misundelsesvækkende??????????
Rumvæsenet
Dato: 15/11 2007 12:52 | Indlæg redigeret den: 15/11 2007 15:55

Ja, og når et individ i flokken stikker næsen frem og udfordrer "fællesskabet", og deres såkaldte "sam-fund" føler de angst. Det bryder de sig ikke om... ha ha ha ha ha!.. :D

- Derfor er Janteloven opstået!.. :(

... Så er man tynd, så er man heks, så er man barnlig, så er man homo, så er man besat, så er man bedre vidende, så er man pinlig, så hovere man, så er man arrogant, så er man naiv, så er man sundheds apostel, så er man hellig, så er man anarkist, så er man satanist, så er man unormal, så er man syg, så er man feminist, så er man barnlig, så er man heks, så skal man brændes, så skal man korsfæstes, så er man en helgen, - og så er man dit, og så er man dat... og bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla bla!..............................

- Kender i typerne?.. ;)
Pawa
Forum-indlæg: 578
Opskrifter: 1
Dato: 15/11 2007 17:35

Heysa :)

Ja, jeg kender typerne, vedstår mig da dem alle sammen, bortset fra at være homo, og er endnu ikke brændt og korsfæstet, meen alting til sin tid.. Nå, nok om det, hehe :D

Jeg tror jeg har ca. den samme forbrændings-evne som dig, det er et faktum at jeg aldrig kan blive tyk og kan kun med nød og næppe holde min normale vægt..

Men har faktisk faldet ca. 4 kg i vægt siden jeg blev vegetar for 3 måneder siden..

Lidt kritisk når man vejer intet og er halv-høj..

Hvis jeg skal tage på tror jeg faktisk kun det kan være via muskel-masse og det har jeg ik så forbandet meget af.. Kan også være derfor jeg har tabt mig lidt, for har ikke cyklet og skatet så meget de sidste måneder..

Men det kommer nok igen.. Må finde mig en ny cykel.. :)

Alt Godt

KimVegan
Forum-indlæg: 15
Dato: 15/11 2007 22:58

hmm jeg har faktisk altid opretholdt min idealvægt +/- nogle kilo, også dengang jeg stadig spiste lig...
- men det skal siges at jeg spiser mange fede frugter, nødder og så elsker jeg slik og chokolade hehe

men selvom jeg lever vegansk, og selvfølgelig meget sundt og varierende, har jeg aldrig lidt af underernæring...
- jeg har mødt/kender mange der har tabt sig meget og lidt af diverse mangler, og sløvhed, men det må vel hænge sammen med at de ikke spiser/spiste ordenligt...

/K
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 16/11 2007 00:50

Jeg er også en tynd streg, og har også været det altid. Jeg vejer typisk 67 kilo og er 187cm. Da jeg blev vegetar skete der ikke rigtig noget med min vægt. Men da jeg blev veganer var jeg nede og rode omkring de 62 kilo. Jeg havde en periode hvor jeg ikke rigtig kunne finde ud af hvad jeg skulle spise, og spiste for lidt. Men efterhånden gik det den anden vej, og nu er jeg faktisk oppe i nærheden af de 70, det er mere end jeg nogensinde har vejet tidligere. :) Men egentlig spiser jeg vist ikke ret sund. Har en tendens til at spise det samme hver dag, og ikke rigtig gide at tage initiativ til at prøve noget nyt. Jeg trænger vist til en kæreste der kan forkæle mig med noget forskelligt, haha. ;-)
Marianne
Dato: 16/11 2007 11:51

Sikke mange gode svar, det lyder som om jeg bare skal spise endnu mere.
zuenka
Forum-indlæg: 52
Dato: 16/11 2007 16:46

Ja, godt sagt!
Det at spise mere, når man har det godt og kun mangler få kilo, er det ok :-)
Men, kender man ikke makrobiotiske vejledninger, risikerer man at man få bivirkning af at spise mere.
Det at indtage fedtstoffer inden man går i seng, skal frarådes for vores krop kræver noget tid for at fordøje. Går man direkte i seng efter et måltid, skal denne være fedtfattig og helst uden proteisk indhold.
Bedre at spise store portioner RENT korn med meget fed: kan din hud tåle sesamsmør (tahin), oliven- og kokosolie, gedesmør osv.
Proteiner hjælper også for at tage på og modstå vinteren: spiser du meget seiten, skal du passe på med at spise for meget pasta og hvedeprodukter.
God fornøjelse ;-)
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 17/11 2007 18:35

Hvis man spiser mange små måltider i løbet af en dag, så holder det forbrændingen i gang. Så for at tage på skal man vel gøre det modsatte, og nøjes med et par store måltider i løbet af dagen. Muskler er jo dem der vejer mest i vores krop i forhold til fedt..
Jeg har altid selv været tynd, nu er jeg begyndt at kunne tage lidt på :) Tror det har meget af gøre med næring til kroppen, at jeg ikke har fået nok før.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 18/11 2007 11:10

Ej, man skal da ikke proppe sig 3 gange om dagen, i stedet for at spise flere gange. Hvorfor ikke bare spise, når man er sulten, og hvis man ønsker at tage på, kan man jo drikke sig til de ekstra kalorier, så det ikke går lige så meget ud over appetitten til måltiderne.
Nogle har bare en slank idealvægt. Det er da langt bedre, end at kæmpe for at komme ned i vægt eller bare holde en nogenlunde ønskelig vægt stabil hele livet. Jeg synes ikke, man skal proppe sig for at tage på. Det er jo ikke rart og ikke naturligt for kroppen. Og når man så har taget på, skal man sandsynligvis spise mere, end man har lyst til resten af livet. Så heller være i den tynde ende af skalaen.
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 18/11 2007 16:27

Har kun lille tilføjelse : )

Som indlægget starter med, er det fuldstændig korrekt, at man blot skal have den samme mængde energi, som kroppen forbrænder, for at opretholde en vægt.

Prøver lige at forklare det lidt pædagogisk.
Der hvor man typisk kan sige at veganisme kan være skyld i et vægttab er mht. protein.

Proteiner fra vegetabilier er alt hvad kroppen behøver, da aminosyrersammensætningen er tilfredsstilende. Dog optages protein fra vegetabilier ikke altid lige godt, fx. i bælgfrugter, kan op til 35 % af proteinet ikke optages, da det er for svært for kroppen at fordøje. Men kroppen forsøge at fordøje alt proteinet via en række enzymatiske processer, derved bruger kroppen en sum energi på at optage proteinet (som indeholder energi - 17 kj pr. g.), men da noget gå tabt pga. den svage optagelse rat - er det her en proces, hvor vi forbrænder mere energi (end ved animalier) i et forsøg på at nedbryde det, end vi får ind "normalt"

Derfor er det også en god idé for overvægtige at droppe kødet og leve vegetarisk, da de hurtigere vil tabe sig. Simpelthen fordi kroppen skal bruge mere energi på at nedbryde proteiner i vegetabilier, end i animalier.

Håber det gav mening : )
Marianne
Dato: 19/11 2007 10:00

Hej Moonie.
Det var præcis det, der var min oprindelige undren: Hvorfor taber jeg mig på vegansk kost, når jeg stadig spiser mig mæt? God forklaring synes jeg, men kan du måske uddybe lidt, eller lægge en litteraturhenvisning eller link?
Moonie
Forum-indlæg: 1495
Område: Sydjylland
Dato: 19/11 2007 16:49

Litteraturen er:

"Catherine A. Geissler, m.fl. Human Nutrition, Elsevier Churchill Livingstone, 11 udg. 2 oplag, 2006" - Side 161 under afsnittet: "Quality of animal and plant proteins"

Bogen er stor, fed, på engelsk og koster 500 - 600 kr. Men kan anbefales at købe eller låne den. Der står kun en 20 sider på vegetarisme/veganisme - men der står en masse nyttige ting omkring ernæring til mennesker.

Men du skal tænke på at veganer kost jo er meget lav på energi. Fx. indeholder 100 g. blomkål blot 99 kJ, hvor 100 g. medister indeholder 905 kJ.

Så der skal store mængder mad til som veganer. Dog findes der nogle energitætte fødevare også. Så som bælgfrugter, kornprodukter og nødder.
soluis
Dato: 19/11 2007 17:37

hmmm, jeg oplever klart at jeg er meget hurtig samt længe mæt når spiser råkost så faktisk kan jeg ikke spise så meget som før i tiden når jeg er på råkost....

Her er noget fra min lære fra Morten Krappe (ressourceCentret):

FOR AT TAGE PÅ SKAL MAN:

- spise få men store måltider dagligt
- spise mere kulhydrat og fedt
- spise mere protein
- drik rigeligt med væske
- dyrk motion - gerne intenst men med længere pauser imellem
- undgå meget kaffe og små mellemmåltider
- istedet spise desserter i forlængelse af hovedmåltidet

Jeg kan kun sige at det virke som værende egen "prøveklud"
Stine
Forum-indlæg: 188
Område: Vestjylland
Dato: 19/11 2007 21:39

Hmm jeg har aldrig haft det problem at være for tynd... Holder altid den samme vægt plus minus et kilo så det er jo meget fint.. Har før spist enorme mængder man uden at tage på, men spiser nu en del mindre men vokser jo heller ikke længere.. ss.. Du kunne jo evt prøve at tilføje lidt ekstra fedt til maden.. Noget hørfrø olie i smoothies eller havregrød.. spise mange nødder... Men har aldrig prøvet på at tage på så ved det ikke helt.. ;)
zuenka
Forum-indlæg: 52
Dato: 20/11 2007 16:22

Der er et par råd som ikke er særlige gode med hensyn til målet om at opretholde eller bevare en sund krop.
Især det at få rigeligt med væske er forkert ifølge makrobiotik, og jeg har 20 år erfaring med denne..
For meget vand skader knogler- og nervesystemer, udover at proppe for meget blodtrykket, så...
Det at spise desserter efter måltider er ok, så længe disse ikke indeholder for mange proteiner fordi sødesager ødelægger dem og bliver derfor neutraliseret. Noget chokolade for at slutte måltider er en god ide.
Bedre at spise ofte, men stoppe lige før man er for mæt. Det at være forpustet og have fordøjelsesproblemer er jo ubehageligt.
Anders
Forum-indlæg: 2
Område: Odense
Dato: 25/11 2007 23:24

I stedet for at tage på med at spise mere, ville jeg personligt hellere træne min krop for at tage på med muskler. :)
Sider: 1 2 > >>