Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Tynde veganere?

Sundhed

Sider: << < 1 2
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Område: Århus
Dato: 26/11 2007 22:58

Jaoh, det er jo nok lidt to sider af samme sag. Hvis man træner løs uden at spise mere, så taber man sig. Man må jo spise de kalorier man bruger, og lidt mere til, hvis man vil tage på. Ellers går regnestykket ikke op. :)
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Område: KBH
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/11 2007 11:29 | Indlæg redigeret den: 27/11 2007 11:37

Jeg er helt sikkert ikke for tynd - dog har jeg 2 gange prøvet at tabe mig væsentligt, men det er der en klar logisk forklaring på.

Første gang var mens jeg studerede og arbejde i Vaterlandet, spiste jeg i skolens kantine, hvis man tror at Danmark ikke er vegetar-venligt, skal man se det i kontrast til den tyske madkultur...
Mine indkøbs muligheder begrænsede sig til en ALDI et par km væk og ellers var der INTET i milesomkreds.
Altså tabte jeg mig 8 kg ganske hurtigt af at spise kogte kartofler, blomkål, havregryn og hvedebrød med frisk ost. Kg tog jeg støt og roligt på igen, igennem en periode efter jeg var vendt tilbage til Danmark.

En anden gang havde jeg fået et fysisk hårdt arbejde end jeg normalt har haft og istedet for at
opbygge muskelmasse tabte jeg mig og mine muskler blev svækket, så det faktisk gjorde ondt og jeg blev træt som var jeg 100 år gammel...Dog var det natarbejde så det har osse en del af skylden:D
Da jeg ikke lige kunne overskue at spise mere end min normale mængde tilføjede jeg lidt soyaprotein
til min kost enten i væske eller endnu bedre gemt i deller og suppe/sovs.

Jeg tror i høj grad at det osse handler om hvad man genetisk er disponeret for, kvinderne i min familie gennem generationer er absolut ikke fjervægtere, dog har jeg formået gennem sund kost, foruden overnævnte afvigelser, at holde den samme vægt +/- 1 kg siden jeg var 15 år dvs 64-66 kg til 175 cm.

Dog øger jeg min vægt støt og roligt for tiden, men skæbnen vil at jeg er mere sulten end normalt, da min krop kræver sin energi til at producerer vores barn.
Så jeg håber bare at kan tabe det ekstra beskyttende fedtlag, når alt vægten fra vandet, moderkage og naturligvis selve barnet er ude i verden;)
HelleB
Forum-indlæg: 5
Område: Odense
Dato: 15/1 2008 00:27

Jeg har siden jeg valgte at leve vegansk faktisk taget på og håber ikke det bliver ved i al for lang tid ;) På de sidste 2 måneder har jeg taget 3 kg på - og det er rigtig meget for mig - plejer at ta år at tage så meget på....

Jeg har altid været meget tynd/slank og er det jo stadig - rammer snart min ønske vægt på 50 kg.... Håber bare jeg kan holde den der og ikke ender med at være en lille rund en! Hihi... Skal lige siges at jeg er lille på alle måder - 161 og spinkelt bygget...

Så det kan også gå den anden vej, men spiser også meget - og masser af avocado, nødder, olier osv - det smager jo himmelsk og er lækkert som snacks!
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 15/1 2008 20:53

Hvor er du heldig at tage på! Hehe.

Jeg håber også at jeg bliver klar til snart at tage det sidste skridt og også droppe de kager og is der ikke er vegansk, det er det sidste på min samvittighedsliste..

Jeg er lidt nysgerrig fordi jeg selv har oplevet bivirkninger ved sukker, spiser du sukker?
HelleB
Dato: 16/1 2008 21:09

Problemer med sukker? På hvilken måde?

Jeg spiser selv sukker, bruger en smule på min morgenmad og ellers i kaffe og the... Udover det er jeg ikke den der spiser specielt meget slik, kage og lign, drikker dog sodavand med jævne mellemrum... Så mit sukkerforbrug er nogenlunde normalt tror jeg... Jeg oplever ikke rigtig nogen "bivirkninger", hvad end du så mener med dette ;)
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 17/1 2008 09:21

Humørsvingninger pga. for lavt blodsukker lige pludselig, nogle gange er det på selve dagen hvor jeg har spist noget slik, andre gange er det dagen efter. og det er normalt også kun efter jeg har spist sukker der dukker et par bumser op et par dage efter..
Det er bare dem jeg lige kan huske..
HelleB
Dato: 18/1 2008 09:33

Vil mene du nok spiser en anelse for meget af den forkerte slags sukker hvis det falder så hurtigt og giver så voldsom en reaktion :-S måske du skulle forsøge at spise flere og mindre måltider i løbet af dagen - så du ikke oplever så mange humørsvingningerne...
Jeg kan også selv blive små sur i det hvis jeg ikke får spist nok - ergo hvis det går for længe mellem måltiderne - men det tror jeg alle bliver!

Bumser og lign får de fleste lidt flere af når de spiser "usunde" og fede fødevarer... ;)

Så hvis det er irriterende for dig vil jeg da helt sikkert foreslå at spise mindre slik - erstat det med en dejlig gang frugt, knækbrød, grøntsagsstænger, en hjemmelavet smoothie eller noget i den stil - det ender min datter og jeg tit med som snack!

:D
Sider: << < 1 2