Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

B12

Sundhed

Sider: 1 2 3 > >>
Organic
Forum-indlæg: 8
Område: KBH
Dato: 12/3 2013 11:17

Hurtig spørgsmål, hvor findes b12 i planteriget hvis "vi" er skabt til at være veganer og b12 tilskud ikke fandes ?
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 12/3 2013 11:54 | Indlæg redigeret den: 12/3 2013 11:56

Hurtigt svar: B12 findes ikke i planteriget. B12 er et affaldsprodukt fra bakterier, der findes/fandtes i jorden, luften og vandet. Teorien går ud på, at det industrielle landbrug og samfund i det hele taget har forurenet så meget, at det naturlige B12 stort set er forsvundet. Dertil kommer en effektiv hygiejne i fødevareprocessen. Derfor må veganere i vor tid tage tilskud af kunstigt fremstillet B12.

Læs mere her:

http://www.plantemad.dk/b12.html
Serverina
Forum-indlæg: 127
Dato: 12/3 2013 12:01

Hvem siger vi er skabt til veganisme?

Jeg synes det er et luksus tilvalg vi har i den moderne verden, takket være skønne B12 tilskud:)
Leif Varmark
Dato: 12/3 2013 12:07 | Indlæg redigeret den: 12/3 2013 12:09

Serverina - det siger jeg! Men det er godt nok ikke min egen ide:

Mennesket er plantespiser
http://www.plantemad.dk/menneske_planter.html

Plantemad - Hvad siger videnskaben?
http://www.plantemad.dk/ornish_mostlyplants.html

Organic
Forum-indlæg: 8
Dato: 12/3 2013 12:40

Ok tak for det, jeg vil sige det videre måtte nemlig være svar skyldig i en diskussion idag :)
Quintessence
Forum-indlæg: 135
Dato: 12/3 2013 16:11

Det giver vel ikke rigtigt mening at tale om, at mennesker skulle være skabt til noget som helst, med mindre man er religiøs.
Serverina
Dato: 12/3 2013 18:04

Leif, det er en god artikel.

Hvad med insekter? Det er især dem, jeg mener mangler.
De har B12.
Det ville give mening ift. fremskaffelighed og fortid.
Søs
Forum-indlæg: 94
Område: Midtjylland
Dato: 17/3 2013 17:30 | Indlæg redigeret den: 17/3 2013 17:35

Er der ikke B12 i spirulina? (leif)

Edit:
Nå, det er en inaktiv form.... Hvilket kosttilskud anbefales til veganere, så?
connie
Forum-indlæg: 128
Dato: 17/3 2013 17:48

Jeg anbefaler blæretang.
Kan høstes ved alle Danmarks kyster hele året.
Bruges i the, bagning, blanceres som kål, ect. Mangel på fantasi sætter grænser, tror jeg nok så der er sikkert mere man kan bruge det til.
Påstanden om indhold af B12 er min egen og kan ikke pt dokumenteres.
Jeg er lidt inspireret af Anette Eckmann`s bog : Naturens spisekammer.
Paulin
Forum-indlæg: 316
Dato: 17/3 2013 17:55 | Indlæg redigeret den: 17/3 2013 17:55

@connie:

http://www.plantemad.dk/b12.html :

"Kroppen har normalt et lager på omkring 2 til 3 mg B12-vitamin, og bemærk her, at det ikke er µg, men mg, dvs. over1000 gange mere end det officielt anbefalede daglige indtag. Det betyder, at de fleste mennesker har mindst en treårig B12-reserve. Endvidere kan kroppen genbruge B12-vitaminet: Efter udskillelse via galden i tarmene optages de fleste af B12-vitaminer igen ved den sidste del af tyndtarmen til fremtidig brug, hvilket forlænger dette lagers varighed op til 10 gange. Resultatet af denne recirkulation er, at det tager 20 til 30 år at komme i B12-mangel, efter man er startet på kun at spise plantemad. Og dette er forudsat, at der ikke bliver indtaget noget som helst B12, hvilket er umuligt på grund af bakterielle kilder til B12 fra tarmen, fra forurenede vegetabilske fødevarer og fra miljøet."
Marcus
Forum-indlæg: 3074
Opskrifter: 2
Administrator
Dato: 17/3 2013 18:17

@Søs:
Veg 1: http://www.vegansociety.com/hubpage.aspx?id=678443#!/~/product/category=5011010&id=20838003
eller Deva: http://www.veganlife.se/product.html/deva-vitamin-b12-med-folsyra-2?category_id=12 (tages 2 gange ugentligt)
Leif Varmark
Dato: 17/3 2013 18:44 | Indlæg redigeret den: 17/3 2013 18:48

Søs -

Endnu et citat fra http://www.plantemad.dk/b12.html :
Man bør ikke regne med, at man kan få aktivt B12-vitamin fra planter, tang, alger el. lign. I stedet bør man som plantespiser tage en B12-vitaminpille på 9 µg hver dag. Dette er den mindste dosis, man kan købe. Den er dog ikke vegansk, men så kan man tage den fra Dansk Farmaceutisk Industri på 125µg, den er rent vegetabilsk. Der er normalt ikke konstateret bivirkninger ved høje doser, selv ikke ved flere hundrede gange det anbefalede:
http://www.slv.se/upload/dokument/efsa/upper_level_opinions_full-part33,0.pdf

Connie -

Tang er OK at spise, men af andre årsager...
connie
Dato: 17/3 2013 19:06

Tak Poulin. En trøst at der vil gå nogle år inden jeg kommer i underskud, hvis jeg altså i det hele taget kommer det.
Jeg er stadig militær og kosttilskudsnægter.Tolker dine tekster positivt.
Leif Vårmark er en guru og ham ser jeg også op til.
Synes videnskab er spændende.
Inde i mig er der en stemme der siger at B12 findes i planteføde..og vi skal nok få nok finde det og få nok af det.
Hyg..
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Område: Nordjylland
Dato: 17/3 2013 22:46

Severina:"Hvem siger vi er skabt til veganisme? "
Leif Varmark:"Serverina - det siger jeg! Men det er godt nok ikke min egen ide: "

Leif, i Man The Hunted, siger de da ikke, at menneskets forfader begyndte at jage i stigende grad for allerede 2 millioner år siden?
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/3 2013 06:48 | Indlæg redigeret den: 18/3 2013 11:25

Hvad med insekter? Det er især dem, jeg mener mangler.
De har B12.
Det ville give mening ift. fremskaffelighed og fortid.

Ja, and don't listen to Leif (in this matter), it's rubbish at vi er "skabt" at være veganere i vores moderne definition af begrebet. Absolute rubbish.

Det er meget, meget højt sandsynligt at "vi" har spist i hvert fald en del insekter som alle menneskeaber gør. Der findes næsten ingen tvivl om det blandt forskere.

Ja, "mostly plants" - men moderne veganere, nej, rubbish, det har vi aldrig været, i hvert fald ikke i de seneste mange, mange million år.

http://pages.nycep.org/rothman/InsectReview.pdf

Supplemental:

Harcourt AH, Harcourt SA (1984) "Insectivory by gorillas." Folia Primatologica, vol. 43, pp. 229-233.

Fossey D, Harcourt AH (1977) "Feeding ecology of free-ranging mountain gorilla (gorilla gorilla beringei)." In: Primate Ecology: Studies of Feeding and Ranging Behaviour in Lemurs, Monkeys, and Apes, ed. Clutton-Brock TH; Academic Press, New York, pp. 415-447.

Van Lawick-Goodall J. 1968. The behavior of free-living chimpanzees in the Gombe Stream Reserve. Animal Behavior Monographs 1:165–311.

Flere kilder om flere arter kan tilføjes.

At mange primater får B12 mangel i fangenskab p.g.a. strikt vegetarisk diæt er også vel dokumenteret:

Huser, H. J., and M. E. J. Beard. 1969. Studies on folate and vitamin B12 metabolism in primates. I. Blood and bone marrow morphology, folate, and vitamin B12 levels. Folia Primatol. 10: 172-180.

Oxnard, C. E. 1964. Some variations in the amount of vitamin B12 nutrition in some primates in captivity. Nature (Lond.) 201: 1188-1191.

_____. 1966. Vitamin B12 nutrition in some primates in captivity. Folia Primatol. 4: 424-431.

_____. 1967. Some occult lesions in captive primates. Am. J. Phys. Anthrop. 26: 93-96.

Siddons, R. C. 1974. The experimental production of vitamin B12 deficiency in the baboon (Papio cynocephalus). A two year study. Br. J. Nutr. 32: 219-228.

Siddons, R. C., and F. Jacob. 1975. Vitamin B12 nutrition and metabolism in the baboon (Papio cynocephalus). Br. J. Nutr. 33: 415424.

Jeg anbefale, at I bliver lidt mere kritiske og ikke holder nogen som helst for en "guru" og derved følge ting som dogma. Gør jeres egne forskning i ting og antag ikke automatisk det som bliver sagt af ham guruen.

Tilføjet: Jeg vil anerkende det fantastisk arbejde Leif har gjort ved at samle og oversætte mange vigtige tekster. Jeg linker selv til hans side. Man skal ikke misforstå mit budskab her.

Jeff
Forum-indlæg: 1943
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 18/3 2013 07:14 | Indlæg redigeret den: 18/3 2013 11:18

M.h.t det oprindelige spørgsmål.

Ligesom andre menneskeaber bruger værktøj for at få deres B12, så har vi fundet vores moderne redskab. Det kan siges om mange ting.

Hvem siger at vi behøver spise som Australopithecus? Hvor kommer det fra?

Overvej det lidt. Du har brugt et modernt sprog som du skrev på internet for at kommunikere med mange tusinde andre ved lysets hastighed fra en computet lavet med semi-conductors og syntetiske materialer i dit hus lavet af.... Need I go on?

Hvorfor er det så vigtigt at spørge om hvor vi får vores B12 fra m.h.t. en mørk fremtid for flere end hundred tusind år siden?
Christina Victoria
Forum-indlæg: 31
Område: Andet
Dato: 18/3 2013 08:37

Jeff - tjek! :D
Serverina
Dato: 18/3 2013 11:18

Connie -det er satme noget af et livsfarligt eller blot livsødelæggende sats at tage.
Du kan skade dit nervesystem og få seriøs blodmangel.

Jeg tror det kaldes livsfarlige stemmer det der.

Paulin linker til en artikel af Leif som anbefaler tilskud:)

Jeff<3

Søs
Forum-indlæg: 94
Område: Midtjylland
Dato: 18/3 2013 11:35

Leif og Marcus- tak :)
connie
Dato: 18/3 2013 11:53

Tak Serverina. Sidder i et musehul og skammer mig lidt, men sådan er det jo når man bliver engangeret, drikker et par glas vin og flyver i blækhuset. Synes jeg har læst på nettet at der er B12 i alger og bælgfrugter.
Jeg vidste ikke hvad Raw-food var og ville undersøge det. I en artikel der kritiserede Raw-food, kom det frem som positivt at der var B12 i alger og bælgfrugter. Jeg ved ikke hvor meget B12 og om jeg kan finde artiklen igen..
Sider: 1 2 3 > >>