Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fibromyalgi og vegansk kost?

Sundhed

Sider: 1 2 3 4 > >>
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 620
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 27/3 2013 22:38

Måske er der nogle fibromyalgiramte herinde - eller pårørende til fibromyalgiramte - som kan fortælle, om vegansk kost eller måske sukkerfri og/eller glutenfri vegansk kost kan gøre en forskel mht de smerter og den udmattelse, som fibromyalgi fører med sig?

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 27/3 2013 23:13

Jeg er desværre kun teoretisk begavet, :D men lidt har vel også ret:

http://www.pcrm.org/health/diets/ffl/newsletter/my-success-story-more-plant-foods-less-pain

http://nutritionfacts.org/index.php?s=fibromyalgia

http://www.drmcdougall.com/stars/star13_cheryl_lambert.html

http://www.drmcdougall.com/forums/viewtopic.php?f=1&t=29799&start=30
Gå ned til Posted: Sat Jun 30, 2012 7:15 pm

Fibromyalgi og D-vitamin:
http://suite101.com/article/fibromyalgia--vitamin-d-deficiency-link-a196899

Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 28/3 2013 03:00

Jeg ved intet om det personligt, men kender en der har fibromyalgi.
Hun har i flere år fået at vide hun havde slidgigt, så måske ledegigt, og nu endelig, den rigtige diagnose.
Hun blev anbefalet at spise mere vegetarisk, og spiser nu mere og mere i den retning.
Kun fisk og kylling, intet andet kød, næsten ikke mælk og æg.
Hun har det meget bedre, og siger hun spiser mindre og mindre animalsk, og får det bedre og bedre.
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 28/3 2013 06:15

Jeg har prøvet at slå det lidt op hist og her (webMD og blot Wikipedia bl.a.). Jeg kan komme med mine egne bedste forslag, indtil der kommer nogle mere vidende brugere på banen. Så dette er blot en smule vejledning og inspiration, og ingen endegyldig sandhed:P
Jeg har mødt en del med fibromyalgi og jeg kan kun sige at jeg føler med dig og jeg synes det er super du tager sagen i egen hånd.
Det er jo en svær sygdom at håndtere, da der er så mange faktorer der spiller ind og man ikke kan sige helt præcis hvad det er der gør det hos forskellige mennesker. Det kan være en kombination af hhv. genetik, psyke og fysik.
Men man skal aldrig smide håndklædet i ringen! Så vi kigger på livsstil her.

Jeg er fuldstændig enig i Leif forslag omkring D-vitamin. (Ja, nu bliver jeg nok hængt: men fiskeolie er nok også smart, da det har en en god sammensætning af omega3 fedtsyrer).
Derudover synes der at være et link mellem irritabel tyktarm og fibromyalgi. Derfor anbefaler jeg en maddagbog, så du kan se hvordan du reagerer på mange fødevarer. Du kan forsøge at undgå gluten noget tid og se hvad der sker. Nogle tåler det bedre end andre. Sukker og des lige er til gengæld smart at holde sig fra for alle med disse problemer.
Det er smart at undgå kød. Andre animalske fødevarer forholder jeg mig neutral til, det må du selv mærke efter. Men det er nok smart at skære ned på, på den rigtige måde. Tjek evt. Cronometer.com og se om du får nogenlunde, som du skal.
Men frugt, grønt, nødder og fuldkorn og bælgfrugter er svære at komme galt i byen med. Som hovedregel. Brug stadig dagbog.
Derudover det det vigtigt at holde et stabil blodsukker af mange årsager.

Pyh, det blev langt.

Psykisk (det kan være en medvirkende årsag): Ro og glæde er ekstremt vigtigt i dit tilfælde (ja, det er det vel i alles)
Så vær en smule varsom med ekstreme kostvaner, da det kan skabe uro og bekymring og stress.

Balance er vigtigt.

Held og lykke Fib-spurv! Jeg vil lige prøve at følge lidt med i denne debat.
Mr Madsen
Forum-indlæg: 267
Dato: 28/3 2013 07:01

Har haft en på min facebook venneliste engang, der fiksede sin fibromyalgia ved at følge de her råd fra John Mcdougall

plus at eliminere sukker fuldstændigt fra sin kost :) Hun rykkede senere over til at leve af frugt og grønt, men hendes fibromyalgia forsvandt i løbet af nogle måneder på Mcdougalls kostplan.
Serverina
Dato: 28/3 2013 09:24

Det er smart at fjerne sukker.

Men tit skal man tænke i større perspektiver og ikke enkeltsager.
Og sommetider kan man pådrage sig en masse andre skader, ved blot at fikse en:)
Fib-Spurven
Dato: 28/3 2013 13:02

Tusind tak for jeres hurtige og fine svar.

Og ja, fibromyalgi er en kompleks sygdom, hvis årsager og nøjagtige malfunktion i kroppen endnu ikke er kendt i detaljer. Teorien er lige nu, at det kan være en form for betændelsesreaktion i nervesystemet. Det er helt sikkert en meget ubehagelig sygdom, som rammer både fysisk og psykisk. Stress er en vigtig faktor i forhold til fibromyalgi, og for mit eget vedkommende er det sandsynligvis et stort pres fra arbejdsrelateret stress samt, at jeg gennem hele livet har været udsat for perioder med negativ stress, som har udløst sygdommen. Derfor slås jeg også i dag med "overfølsomhed" over for stress, dvs at jeg reagerer voldsomt på selv små udfordringer i hverdagen.

Mange går i rigtig mange år uden at kunne finde årsagen til de mange smerter og den uoverkommelige træthed, fordi de almindelige undersøgelsesmetoder (f.x. blodprøver og røntgen) alle viser normale resultater, og fordi mange læger ikke accepterer fibromyalgi som en reel fysisk sygdom. Jeg var heldig, jeg gik "kun" 3½ år før en læge mente, at det kunne være fibromyalgi, derefter gik der så yderligere et år med ventetid, før jeg fik stillet den endelige diagnose.

Længe inden mistanken om fibromyalgi dukkede op, viste det sig, at jeg havde en seriøs D-Vitamin mangel. Jeg var glad, for det så jo ud som om, årsagen til alt mit bøvl endelig var fundet og kunne behandles. Men nej, tilskud af D-vitamin bragte blodværdierne op, så de igen så fine ud, men symptomerne fortsatte. Jeg tager stadig D-vitamin tilskud og sørger for at få sol, når den er der. D-vitamin mangel er et problem for mange fibromyalgiramte, men D-vitamin tilskud får desværre ikke symptomerne til at forsvinde. Og ja, jeg har lige så længe taget fiskeolie.

Mange fibromyalgiramte er meget følsomme mht til tilsætningstoffer. Jeg har hele livet reageret på visse E-stoffer, og da jeg blev syg viste det sig, at jeg også reagerer meget voldsomt på E-171, titandioxid, som er et hvidt farvestof, som anvendes bl.a. i slik og - hold nu fast - i medicinindustrien!!! Jeg har nu en liste på næsten 1000 præparater, som indeholder dette farvestof - som om syge mennesker har brug for at blive pumpet med skadelige tilsætningstoffer, når deres krop i forvejen lider!!! Det viser sig, at al den medicin, man forsøger at bruge for at lindre symptomerne ved fibromyalgi, indeholder dette farvestof, så jeg er så heldig ikke at kunne behandles medicinsk. Og ja, jeg skriver heldig, fordi man endnu ikke har medicin, der kan helbrede, kun medicin, som med store bivirkninger måske kan tage toppen af de væreste symptomer. Både læger og det kommunale system er rigtig gode til at press fib-ramte til at prøve alle de forskellige præparater, hvilket kan være meget ubehageligt og også kan trække ens sag i det kommunale system ud i det uendelige. Dette har jeg været sparet for - og jeg har haft mulighed for at kunne mærke min krop og finde ud af, hvad der påvirker mig så meget, at jeg skal undgå det, hvis jeg kan.

Mht til de mirakuløse succeshistorier er jeg meget skeptisk - der er hele tiden nogle, der kan fortælle, at de kendte eller har hørt om en, som gjorde ditten eller forsøgte datten, og det enten helbredte vedkommende eller forbedrede vedkommendes liv væsentligt. Det betyder, at man som fib-ramt bruger de første mange år på at forsøge de mange velmenende og gode råd, som man får, og man får på den måde mange skuffelser og mange unødvendige udgifter.

Og ja, et typisk symptom ved fibromyalgi er problemer fra mave-tarm-kanal, men det er ikke noget stort problem for mig, hvis bare jeg sørger for at min kost er tilstrækkelig fiberrig, og jeg holder mig fra almindelige komælk direkte fra kartonnen. Surmælksprodukter og ost har jeg ikke følt var problematiske.

Jeg har nu i 1½ måned spist stort set vegansk og samtidig også sukkerfrit og fedtfattigt. Jeg skriver "stort set", fordi begyndelsen var lidt famlende, for hvad gør man, når man skal bruge æg eller ost i en ret? Det er jeg nu ved at have styr på, bl.a. takket være denne side og den super gode hjælp, jeg har fået, når jeg har udsendt mine SOS-signaler. Stor ros til alle jer, som er hurtige på tangenterne og gerne hjælper en lidt fortabt ny-begynder. :-)

Det veganske er ikke udsprunget af et ønske om at afhjælpe fibromyalgien men af et vink med en vognstang, som min mand fik da han efter nogle blodprøver fik at vide, at han var så tæt på diabetes 2, som man kan komme uden at være inden for selve rammen af definitionen af diabetes 2. Jeg havde tidligere købt bogen "Det helbredende køkken", da vi begge har lidt rigeligt på sidebenene og problemer med for højt bloktryk, men det stress, man oplever, når man som sygemeldt konfronteres med det kommunale system, gjorde det umuligt for mig at sætte ind med ændringer i vores levevis. Bogen havnede på hylden med kogebøger og stod så og samlede støv, indtil min mands "næsten-diabetes 2" fik mig op på dupperne. Jeg har netop også i mellemtiden sagt ##¤%#¤"#¤"(%¤#%# og farvel til kommunen, for den form for tortur, er ødelæggende for mig, så den smule overskud, jeg gennem de sidste måneder har opbygget, er nu brugt på at søge viden om vegansk kosts indvirken på kroppen og på at ændre kosten herhjemme. Desværre er min mand ikke motiveret for en sådan kostændring, selv om jeg er sikker på, at den kunne gøre underværker for ham. Tværtimod er han (støttet af en af mine veninder, som er sygeplejerske!!!!) sikker på, at kroppen kun kan blive mæt og få de nødvendige proteiner på en kost, der indeholder kød.

Nå, pyha, det blev langt - tak til dig, der læste med hertil!

Endnu mærker jeg ikke ændringer i min fibromyalgi, men til gengæld sker der ændringer i kroppen, som viser sig på vægten. Her til morgen sagde den minus 6½ kilo. :-D

Jeg vil nu nærlæse alle jeres link og gå videre i min efterforskning. Og ja, måske skal jeg skridtet videre og også sige minus gluten. Det må jeg undersøge nærmre. Endnu engang - tusind tak, både for jeres fine svar og links, samt for at tage fibromyalgi alvorligt - det er bestemt ikke alle, der gør det.

Knus og glædelig påske til jer alle.

Fib-Spurven
Dato: 28/3 2013 14:32

Et lille PS - som nævnt er stress en betydelig faktor i forhold til fibromyalgi, og iht bl.a. Henrik Isager ødelægger stress cellernes mitochondrier (~ "batterier"), og det er det, der skaber den ubeskrivelige træthed hos alle med smerte- og træthedssygdomme.

Måske Leif eller andre ligger inde med links omhandlende forbindelseslinjer mellem mitochondrier og vegansk kost???

På forhåndt tak. :-)
HeidiDJ
Forum-indlæg: 24
Område: Vestjylland
Dato: 28/3 2013 16:54

Leif - du må endelig ikke sige at du "desværre" kun er teoretisk begavet i denne forbindelse. Det skal du være GLAD for! :)
Fibromyalgi og dens "fætre" - f.eks. kronisk træthedssyndrom er modbydelige sygdomme. Særlig fordi de er så "mærkelige". Det er meget svært at tro på, både for de pårørende og andre, der iagttager det - men endda også for den syge selv. Men vi kan jo mærke, at der ER noget i vejen. Vi er så vant til at alting skal kunne måles for at være reel - og en sygdom, som man ikke kan måle i f.eks. en blodprøve er det - åbenbart - meget svært at forholde sig til. Og som Fib-spurven siger, så har vi fået et utal af "gode råd" om hvordan vi kan blive raske - spændende fra at "tage sig sammen" over diverse vitaminkure, kostændringer, medicin, lykkepiller osv. Derfor er det mere end svært at orke at forsøge sig igen med noget nyt. For det er slet ikke så enkelt - slet ikke for syge mennesker - at skulle lave den livsstilsændring, som det jo er at skulle/ville til at leve vegansk. Heller ikke selv om man godt ved, at man - højst sandsynligt - vil få det bedre. For når man har det så dårligt, som mange fibromyalgiramte vitterlig har det - så går det meste af ens energi med ren og skær overlevelse. Jeg plejer altid at sammenligne det med hvordan "normale" mennesker har det når de har haft en ordentlig omgang influenza - måske af flere omgange, man har fået måske flere omgange penicillin og på et tidspunkt er man - teoretisk set - rask. Men man er stadig virkelig sløj - man kan næsten ikke stå på benene, og bare man har gået et lille stykke, er det lige så man segner. Sådan går der lige et par dage - og langsomt vender man tilbage til det normale. Men for fibromyalgiramte og folk med "kronisk træthedssyndrom" stopper det bare aldrig. Så er det helt enormt svært at prioritere at købe grøntsager i stor stil og bruge lang tid på at lave sund mad. Det meste mad er også lettest at lave stående, og bare at hakke/snitte en ordentlig stak grøntsager giver store smerter i hænder/arme.

Ok - kan godt se, at det lyder som en ordentlig gang selvmedlidenhed - og det var egentlig ikke ment sådan. Men måske en forklaring på hvorfor vi dog ikke bare gør det, der ville være bedst for os! MEN det er rigtig godt at høre, at det nytter! Det giver lidt ekstra - jeg vil ikke i dette forum sige "blod på tanden" ;) - det er vist ikke helt passende - men så lidt ekstra motivation til at forsøge igen - og igen.

Så det var egentlig bare for at sige TAK for de interessante links - dem vil jeg vende tilbage til hver gang motivationen går lidt ned.

Og så tror jeg, at man skal huske, især når man skal "overtale" familien til grøntsagerne, at skal smage godt! Det skal bare være så meget mere lækkert end at spise kød. Herhjemme i min familie er det mest mig selv der laver maden - og jeg prøver efter bedste evne at lave enormt lækre salater/grøntsagsretter og nogle helt enormt kedelige kødretter. (Heldigvis kan de godt lide grøntsager - det gør det hele noget lettere)
Serverina
Dato: 28/3 2013 17:20

Dit indlæg, kære Fib-spurv, er virkelig flot skrevet.
Jeg synes det er vanvittigt beundringsværdigt at du har sat dig så meget ind i det og jeg er meget meget enig i dine standpunkter.

Tilsætningsstoffer skal undgås, eller blot slås op, inden man går bananas med dem.

Men tror ikke just et øko-æg eller en slat øko-ditogdat gør noget, hvis det kan lette besværet (ja, nu ved jeg atter at jeg træder folk over tæerne, men her handler det altså om dig og dit velvære).

Jeg synes også det er virkelig vigtigt at fastholde din skepsis overfor "succeshistorierne":) men så sandelig også overfor voldsomme præparater, såfremt de kan undgås.

Jeg har selv oplevet hvor grotesk meget hvordan systemet kan fejle, sommetider... men også hvordan sjove råd kan.
Det tog mig ti år at lytte til mig selv og fornuften, efter et liv hos lægerne og hospitalerne og mennesker med underlige råd.

Det er vigtigt at tage hånd om hele pakken, stille og roligt. Især det mentale.

Balance.
Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Dato: 28/3 2013 23:22

Jeg vilel da bestemt også tage historierne med en smule skepsis, men synes bare jeg ville fortælle alligevel.
Kan samtidig fortælle at jeg selv har haft en smule slidgigt som har det meget bedre efter jeg spiser vegansk, selvom det ikke kan sammenlignes.
Det er vigtigt at du lytter til dig selv og mærker efter hvad der virker for dig, det er også min egen erfaring.
Held og Lykke, håber bestemt I får det godt:-)
Fib-Spurven
Dato: 28/3 2013 23:51

Stor og varm tak til HeidiDJ og Serverina for jeres svar.

HeidiDJ, tak for din beskrivelse, og ja, det lyder netop som en forfærdelig gang klynk, når man forsøger at beskrive, hvordan fibromyalgi føles, derfor nøjes jeg ofte med meget korte overordnede fakts, for jeg ville selv - hvis jeg ikke vidste bedre - tænke "så er det heller ikke værre!!!", allerede halvvejs, hvis jeg hørte det fra en anden. For at gøre det mere "spiseligt", plejer jeg at fortælle, at jeg er som en bil med ødelagt benzinmåler, som kører på en ganske bestemt slags benzin, som kun nogle ganske specielle tankstationer har - de informerer bare ikke om det. Derfor kører jeg af sted uden at vide, hvor meget benzin jeg har, pludselig midt i en opgave går jeg i stå, der er bare ikke mere benzin/energi, så nu må jeg have tanket op. Men jeg ved ikke, hvor den næste tankstation, som fører min specielle benzin ligger, så jeg må køre i sneglefart og ekstremt økonomisk, indtil jeg finder et sted, hvor jeg igen kan tanke op. Og nej, sådan en bil er der ingen, der vil eje .... men alligevel er jeg så privilligeret, at jeg har en dejlig familie, som støtter op omkring mig og elsker mig, som den jeg er. :-)

Desværre laver jeg god mad - alt for god! Det ses, og det kan jo forklare lidt omkring vores helbredsproblemer. :-) Og der er absolut ingen fare for at grøntsagsretterne bliver kedelige, for så gider jeg jo ikke selv spise dem. De sidste par dage har jeg kun lavet grøntsagsretter, og min mand har så selv stegt sig lidt kød som tilbehør til grøntsagerne, han havde nemlig købt rødt oksekød, og det har jeg aldrig kunnet tilberede, det har han altid selv måttet stå for - i dag blev han godt nok overrasket over, at man kunne lave stroganoff uden kød, men den blev, hvis I spørger mig, rigtig lækker. ;-)

Og det er jo ikke sådan, at jeg er gået fra at være den vilde kødspiser til nu at være veganer. Jeg har altid været meget kræsen og småtspisende mht til kød, og efter jeg fik diagnosen fibromyalgi, har jeg bevidst stræbt efter en grønnere og grønnere kost, dog uden nogen bedring, tværtimod, bliver det bare lige så stille og gradvist værre. Jeg håber på, at jeg om nogle måneder kan fortælle, at jeg nu føler bedring - ikke på grund af den veganske kost - men på grund af at jeg er kommet ud af kommunens kløer.

Tak, Serverina, for dine pæne ord. Desværre er det sådan, at kun få - også indenfor sundhedssystemet - kender til fibromyalgi. Derfor må man selv blive ekspert. Du har helt ret, det tager tid at lære at stole på sig selv og at lytte til sin krop og handle efter det, man føler, for vi er jo vokset op med en vis tro på, at de mennesker, der er uddannelt og ansat til at tage sig af syge mennesker, har en større viden på området, end vi selv har. Det skal man dog aldrig tage for givet!

Og ja, det er netop vigtigt at med både fysisk og mental omsorg - en sund egoisme og fornuftig egenomsorg er vigtig. Efter en lang periode med stort press, kan jeg endelig slappe af og unde mig selv al den ro, jeg har brug for, men når kroppen i rigtig mange år har været udsat for så stort et pres, at den til sidst reagerer så voldsomt, er det utopisk at tro, at nogen form for bedring eller helbredelse kan opnås på kun få uger. Det kommer til at tage meget lang tid, før kroppen kan restituere sig så meget, at det virkelig kan mærkes.

Fib-Spurven
Dato: 29/3 2013 00:04

Også tak til dig, Lene N, og ja, selvfølgelig skal du fortælle om din bekendte. Selv om jeg siger, at jeg er skeptisk, så giver den slags fortællinger jo også næring til håbet om en bedring, og det håb er vigtigt at bevare - lige som det også er vigtigt at fokusere på alt det glædelige og skønne i livet, og at være taknemmelig for alt det, man trods sygdommen er i stand til. Din fortælling var jo heller ikke en urealistisk fortælling om helbredelse fra den ene dag til den anden, men netop en stilfærdig beretning om et mennesker, der føler bedring ved at gøre noget godt for sig selv og sin krop. Som jeg skrev i ovenstående indlæg, så har min krop alt for længe været udsat for et helt urimeligt pres, som det vil tage tid at komme over, måske din bekendte er i en anden mere harmonisk livssituation - det gør netop en stor forskel, og jeg håber bestemt, at jeg over tid også kan nå frem til den ro, jeg har så meget brug for. Det glæder mig oprigtigt, at høre om en fib-ramt, som føler bedring. <3
Serverina
Dato: 29/3 2013 06:10

Selv tak:)

Jaaa, selvfølgelig skal alle da fortælle om håb herinde!
Jeg tror håb er en af de bedste kure for mangt og meget.
Så tak til Lene N også:)

Ja, sundhedsvæsenet har mange ting de kunne gøre bedre. Især med hensyn til ting der ikke just kan måles og vejes. Men det går støt frem ad.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Dato: 29/3 2013 06:50

hej fib-spurven

måske du kunne hjælpe os nysgerrig og tage udfordringen op som ligger i det link mr madsen kom med.

at tage de 40 dage totalt lige efter bogen , og så vende tilbage hertil og fortælle hvordan det går har gået.

alt godt og positive tanker herfra lu.
Serverina
Dato: 29/3 2013 08:48 | Indlæg redigeret den: 29/3 2013 10:09

Måske skal man passe på med "udfordringer", som om det var en sport.
Denne lidelse har mange aspekter. Især mentalt.
Man kan give velmenende og varme råd og så kan folk selv vælge lige præcis hvad de har lyst til:)
HeidiDJ
Dato: 29/3 2013 12:07

Hvor er det dog bare en skam, at alle de her links er på engelsk. Som der er en af video-erne, der nævner er netop et af symptomerne på fibromyalgi: cloudy thinking. Det er et ret dækkende udtryk. Når man har "fib-hjerne" er det temmelig svært at koncentrere sig i længere tid, og når man så slår op på sådan en side og ser at den er på engelsk og fyldt med mere eller mindre tekniske udtryk bliver der let totalt "overskyet" - og så er det for let at give op.

Men jeg fik da så meget ud af det, at vi har alt at vinde og intet at tabe - så det er absolut et forsøg værd.
HeidiDJ
Dato: 29/3 2013 12:07

Hvor er det dog bare en skam, at alle de her links er på engelsk. Som der er en af video-erne, der nævner er netop et af symptomerne på fibromyalgi: cloudy thinking. Det er et ret dækkende udtryk. Når man har "fib-hjerne" er det temmelig svært at koncentrere sig i længere tid, og når man så slår op på sådan en side og ser at den er på engelsk og fyldt med mere eller mindre tekniske udtryk bliver der let totalt "overskyet" - og så er det for let at give op.

Men jeg fik da så meget ud af det, at vi har alt at vinde og intet at tabe - så det er absolut et forsøg værd.
Fib-Spurven
Dato: 30/3 2013 12:17 | Indlæg redigeret den: 30/3 2013 12:40

Det er da utroligt, hvad der kom ud af, at jeg ret tilfældig kom til at nævne, at jeg har fibromyalgi. Egentlig er jeg jo gået vegansk for at hjælpe min mand, der helbredsmæssigt trænger til et ordentligt indspark af planteføde, men nu ser det ud til, at jeg måske også kan anden gavn af alt det grønne end bare et tiltrængt vægttab! :)

Jeg takker endnu en gang for de links, der er blevet lagt ind - jeg har brugt en del tid på at surfe rundt på nettet for at finde yderligere info, og det er interessant læsning, som jeg endnu ikke er færdig med, for linkene fører jo nye opslag med mere spændende læsning med sig.

Mht at tage udfordringen op og tage 40 dage efter bogen, så kunne det da være et interessant forsøg - men resultatet vil være behæftet med så store fejlkilder, at det ikke vil kunne bruges til noget. Som jeg har fortalt, har jeg for nyligt sagt farvel til både et arbejde med kæmpe stressmæssige udfordringer og til kommunens tåbelige og ydmygende cirkus. Jeg er også flyttet fra en bolig, som var i tæt tilknytning til mit arbejde, til et lille hus på landet i fredelige omgivelser. Alt det skulle gerne give en bedring, når nu min krop langsomt slipper alle de spændinger, der har ophobet sig gennem de sidste mange års pres. Man vil derfor ikke kunne skelne, om det er kosten eller mine nye roligere livsbetingelser, der giver forbedringer.

Det skal dog ikke afholde mig fra at undersøge tingene nærmere (og som HeidiDC skriver, så tager det altså lidt ekstra tid både at læse, at forstå og at gennemtænke, når fib-tågen lægger sig tungt over de små grå), og når jeg synes, jeg har en nogenlunde klar idé om, hvad jeg skal udelade fra kosten, at give det en chance.

Serverina
Dato: 30/3 2013 12:23

Du er sej.
Jeg håber dit engagement kan spredes.
Sider: 1 2 3 4 > >>