Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Fibromyalgi og vegansk kost?

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 30/3 2013 13:44

Tak, Serverina, for dine søde og dejlige svar. De varmer og får plads i hjertet. <3
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 30/3 2013 14:36

Det er mig der takker<3
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/3 2013 15:35

fib spurv

det lyder som om der er gjort nogen gode ting og det vil nok også hjælpe , og godt du tager udfordringen delvis op
vh lu

Banina
Forum-indlæg: 65
Dato: 30/3 2013 22:38 | Indlæg redigeret den: 1/4 2013 17:20

Kære Surv

Jeg har selv fået diagnosen fibromyalgi for ca 6 år siden. Jeg har researchet intensivt i alle årene og er endelig for nyligt nået frem til det mest fornuftige jeg nogensinde har hørt nogen sige om det - og guderne vil vide at der er sagt RIGTIG meget om fibromyalgi. Det er en engelsk fyr som selv har været syg med fibromyalgi og han har udviklet en teori omkring hvordan det opstår. I bund og grund er det en stressreaktion som kroppen - nærmere fortalt, hjernen - af forkellige årsager bliver ved med at holde fast i, med alle de symptomer det giver. Den gode nyhed er så at man kan træne sig i at komme ud af denne automatiske stressreaktion. Se de seks videoer a små 10 minutter. Han anerkender fuldt ud at det er reelle symptomer(fx smerter) vi har, han har bare en radikalt ny vinkel på hvorfor det er sådan og hvordan vi får kroppen ud af den tillærte reaktion. Jeg har selvfølgelig researchet grundigt på hans baggrund og jeg ser ingen grund til ikke at tage ham alvorligt. Jeg er medlem af et forum for folk med fibro, CF, Multiple Chemical Sensitivity mm hvor de dagligt udveksler deres (oftest gode) erfaringer med hans metode.

Her er en gennemgang på skrift, men jeg vil opfordre dig til at også se videoerne. http://www.guptaprogramme.com/html/explainCFS.asp

EDIT:
SESSION 2: PART 1

SESSION 2: PART 2

SESSION 2: PART 3

SESSION 2: PART 4

SESSION 2: PART 5

SESSION 2: PART 6

Jeg har købt hans DVDer men først lige fået dem i hånden. Derfor er jeg ikke påbegyndt hans egentlige program, men de ting jeg har kunnet samle op på nettet de sidste måneder har jeg implementeret og det er yderst effektivt. Når du har set videoerne vil jeg gerne forklare yderligere :)

Mht vegansk kost, så er jeg selv gået på det der hedder rå 80/10/10, altså en Low fat, High carb rå vegansk kost. Det har fjernet rigtig meget af min generelle ømhed (altså det der med at bare være sart for berøring), jeg restituerer hurtigere (du ved, dér hvor man alligevel liiige kom til at bruge sin krop for meget - det tager mig kortere tid at komme tilbage til mit normale niveau igen), og så kan jeg SOVE igen efter mange års søvnproblemer. Men jeg tror at hvis man spiser en nogenlunde sund, vegansk kost, så vil ovenstående program have langt større påvirkning på ens fibromyalgi.

Kh Nina
Fib-Spurven
Dato: 30/3 2013 22:57

Tusind tak, banina, for dit svar og dine links. Jeg vil se nærmere på det hele efter påske, når der er mere ro i min hverdag til den slags. :)

Som jeg i indledningen af tråden siger, så er jeg ikke et øjeblik i tvivl om, at stress er en væsentlig faktor i forhold til fibromyalgi, derfor er jeg positiv spændt på at læse og se de links, du henviser til.

Dejligt at høre at din kostændring har haft gunstig indvirkning på fibben. Det giver motivation og håb. :D

Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/3 2013 23:09

Heidi:
Hvor er det dog bare en skam, at alle de her links er på engelsk.
Jamen, det må vi jo se at gøre noget ved: :D

Ny side på plantemad.dk: http://www.plantemad.dk/fibromyalgi.html
HeidiDJ
Forum-indlæg: 24
Område: Vestjylland
Dato: 31/3 2013 03:57

!ja TAK for det - det er nu meget nemmere at forstå det på dansk.

:) :D :)
Banina
Dato: 31/3 2013 10:13 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 10:17

Jamen hvis du allerede er dér - hvor du mener at stress er en væsentlig faktor - så er du jo over første forhindring og kan godt glæde dig til at sidde med armene over hovedet og tænke "Aha! Sådan kommer jeg ud af min fibro" når du ser videoerne :)

Noget andet jeg fik lejlighed til at observere efter min kostændring var/er, at jeg får stive ømme fingre når jeg spiser noget natskygge (kartofler, tomater). Jeg har ellers tidligere holdt rigtig godt øje med dette uden at kunne observere en sammenhæng mellem indtag og kropslige reaktioner. Men nu hvor jeg laver af primært frugt og grønt har det været meget tydeligt at kartofler og tomater er et problem, for maven og for leddene.

God påske
Fib-Spurven
Dato: 31/3 2013 12:07

@ Leif - Tusind tak for hurtig oversættese. Jo lettere tilgængelig information, jo flere fib-ramte magter at læse med. :)

@ Banina - Det bliver spændende, både at se videoerne, men også at høre fra dig, hvad du synes, når du nu kommer i gang med programmet. Jeg håber, du vil fortælle om dine erfaringer.

Jeg ved ikke, om man kan sige "allerede" - stressen har været indover hele tiden, i starten selvfølgelig uden, at jeg erkendte det, men i forholdet til mit arbejde var det helt klart stressen, som gjorde mig uarbejdsdygtig, og jeg er nu kronisk over-stressbar - bare en aftale med min mand om, at vi sammen skal købe stort ind næste dag, gør at jeg ligger søvnløs af stress hele natten. :( Et langt forløb hos en stress- og smertepsykolog har gjort en stor forskel for mig, især i forhold til at erkende sammenhænge samt at unde mig pauser, ro og afspænding i løbet af dagen. Jeg er derfor spændt på at se, om den behandling, du er på vej igennem, ligner noget af det, jeg har lært og forsøger at hjælpe mig selv med.

Din observation vedr. indtag af grønt fra natskyggefamilien er interessant. Jeg leder også efter sammenhænge, men har ikke fundet andet end, at mange tilsætningsstoffer giver mig allergiske reaktioner, samt at fysisk og psykisk overanstrengelse giver kontant afregning!

Glædelig påske til dig også - og til alle, som læser med. <3
Banina
Dato: 1/4 2013 17:07 | Indlæg redigeret den: 1/4 2013 17:27

De videolinks jeg gav dig tidligere, er vist (kun) selve introduktionen til hans program, men her er links til selve den teoretiske gennemgang:

SESSION 2: PART 1

SESSION 2: PART 2

SESSION 2: PART 3

SESSION 2: PART 4

SESSION 2: PART 5

SESSION 2: PART 6

Men altså, egentlig er introduktionen også god at se, så start gerne her og find resten på youtube. Det var bare, hvis du kun gad se en session, så er det session 2 du skal se.
Session 1 part 1

Fib-Spurven
Dato: 2/4 2013 22:46

Tak Banina - nu har jeg lidt "underholdning" til de næste dage. Det er rigtig sødt af dig, at lægge linksene herinde, så de lige er til at gå til. <3
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 4/4 2013 10:43

Halløj allesammen:)

Jeg gennemtrawlede lige denne jævnt lange artikel og ville blot understrege min pointe omkring de psykiske aspekter.

Jeg fandt dette citat i konklusionen:
Oversat
De faktorer, der giver den mest slående kontrast er traumatiske begivenheder ledsaget af fysisk smerte, der forudsagde en større opfattet smerte-relateret indblanding i fibromyalgi gruppe. Således kan personer med fibromyalgi, som har oplevet traumatiske begivenheder i livet være disponeret for større smerte-relaterede restriktioner end dem, der ikke har oplevet trauma

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/?term=fibromyalgi

Altså er det vigtigt for alle, der har mulighed for det, at få arbejdet med tankerne og fortiden, evt. ved at gå til behandler (hvis man er så heldig af kunne få en psykolog eller lignende)

Selvfølgelig sammen med ændring af diæten (normalvægt er også smart, som alle jo er OBS på, tjek evt. den nye BMI-skala, som er bedste bud indtil videre) med foregående lægelig tjek af mangler. Et... skridt... ad... gangen. Så kommer man langt lige pludselig.

Serverina<3
Fib-Spurven
Dato: 4/4 2013 18:32

@ Serverina - tak for dit link - der er ret mange artikler, som ser interessante og givende ud. Dem må jeg studere nærmere.

Jeg har også hele tiden fastholdt, at det psykiske aspekt ikke må overses eller forkleines, selv om fibromyalgi er en fysisk lidelse. Man regner helt konkret med, at traumer, både fysike og psykiske, kan være udløsende årsag, samt at både fysik og psykisk overanstrengelse kan forværre symptomerne. Ifølge IASP (International Association of Study of Pain), regnes nu også arbejdsrelateret stress som en blandt flere udløsende faktorer.

For alle, der diagnosticeres med en kronisk sygdom, bør psykologsamtaler være en mulighed. Det er noget af en kolbøtte at slå, at få frataget håbet om igen at blive rask, samt at lære at tacke at leve med de udfordringer, en kronisk sygdom bringer med sig.

Ja, et skridt ad gangen, men gerne på flere områder, hvis overskuddet tillader det. Man kan sagtens arbejde med både krop og psyke samtidig - og at lære at leve med kronisk sygdom er en livslang udfordring, selv om man hele tiden gør små fremskridt.

Mange fibromyalgiramte døjer med at veje for meget - dels fordi de hormorner, der udløses af stress, medfører øgning af fedtdepoterne, og dels fordi bevægelse besværliggøres af smerter og udmattelse. Så stress-tacklingsmetoder, hjælp til at overkomme øget bevægelse og kostomlægning må følges ad for at opnå blivende resultater.

@ de der henviser til John McDougall - efter at have set hans video om fibromyalgi er jeg færdig med ham! Mage til arrogant person skal man lede længe efter. Jeg følte, at han direkte lo af fib-ramte og talte ned til os, foruden at han lader hånt om nyeste forskningsresultater. Jeg ved godt, at der eksisterer mytedannelse, og at en af myterne om fibromyalgi er, at den rammer kvinder fra nedre sociale lag, men virkeligheden er, at den kan ramme alle, både kvinder og mænd, og både personer fra samfundets top og bund. Derudover har jeg fundet sukker på ingredienslisten i hans opskriftsarkiv - sukker skal jo netop undgås. Så nej tak til McDougall og hans meget amerikanske udtryksmåde. Men stadig ja tak til min nye veganske sukkerfrie og fedtfattige kost. <3

HeidiDJ
Dato: 5/4 2013 11:39

Jeg følte nu ikke helt at jeg blev talt så meget ned til af John McDougall - men jeg kan godt se hvad du mener, Fib-Spurv. Det var også min første tanke - men så så jeg klippet nogle gange, og blev enig med mig selv om at det vist ikke var så slemt endda. Jeg tror ikke han griner af os, men at manden bare har lært at smil sælger. Og så må store smil sælge meget. :) Og faktisk har han jo ret - det er jo en diagnose, som vi ikke kan bruge til noget som helst! "Ingen" i den officielle verden tager den jo alvorligt, men som han siger kan vi bruge den til at forklare os over for familie og venner. Og for os selv - vil jeg vove at tilføje. Det er jo en sygdom, der er så svær at forstå - selv for os, der har den, at man ikke kan fortænke andre i at tænke at man måske overreagerer en anelse. Men det at man har diagnosen er trods alt med til at vise, at man ikke er HELT gal. Der er trods alt mange andre, der har det på samme måde. Men John McDougall har jo ret i, at man ikke bliver klogere af at få den diagnose, man ved ikke helt hvad der har gjort een syg, og man ved slet ikke hvad der kan gøre een rask. Om der overhovedet er noget, der kan.

Og når man i over 15 år har prøvet snart den ene og snart den anden diæt, træning, der dog kun gjorde det hele værre, naturmedicin, der koster kassen, intensivt 14-dages "kursus" på Frederiksberg Hospitals "fibro-afdeling" med diverse gode råd af psykolog, læge osv. - og der kun har været minimale fremskridt - SÅ er man altså, desværre, blevet NOGET skeptisk når nogen lover mere eller mindre helbredelse på ca. 40 dage.

Jeg syntes meget bedre om de andre links, som Leif Varmark lagde ind - der var da i det mindste nogle undersøgelser, der viste noget konkret. Og som gør at man får lyst til at give det endnu en chance - for hvis nu man ikke havde været omhyggelig nok de andre gange? Men hvis 7-8 ud af 10 får det bedre af at leve vegansk - så har man jo samtidig sagt at 2-3 ikke gør det. Men det skal man nok lade være med at tænke på. (synes egentlig at det er en ret høj procentsats, der ikke mærker nogen forandring) Men håber altid på, at man selv er blandt de heldige.:)

Med hensyn til de andre links fra Banina, vil jeg sige tak for dem. Jeg har kigget lidt på dem - men de er ikke helt lette at gå til. Igen - de er jo på engelsk - og det ville have hjulpet gevaldigt om de havde været tekstet. Selvfølgelig helst til dansk - men om ikke andet så bare engelske tekster, det er nemmere at forstå når man samtidig kan læse ordene. Men de afsnit jeg så, syntes jeg så ikke rigtig gav så meget. Jeg syntes ikke rigtig der var noget konkret (fandt faktisk slet ikke ud af hvad man skulle gøre) - men som sagt jeg har ikke set det hele. Jeg har ikke lige haft 3 timer til det. ;) Men helt sikkert noget jeg vil vende tilbage til - når overskuddet er til det.
HeidiDJ
Dato: 5/4 2013 11:57

Vil også bare lige nævne, at noget, der kan give "ro i sjælen", som måske kunne føre til at man får det (lidt) bedre er at affinde sig med sin situation. At "lære at leve med" at man (sandsynligvis) har en kronisk sygdom - og så se på de positive sider. Det var en af "øvelserne" ved psykologen på Frederiksberg Hospital. "Skriv 5 ting ned, som er godt ved at du er blevet syg". Den var svær, man vi fik nogle gode ting frem - f.eks. at man lærte at have mere forståelse for andre. Det er en rigtig god øvelse, som jeg somme tider bruger igen.

Jeg tror også, at hvis man ikke hele tiden kæmper med sig selv, så har man også mere overskud til at gøre noget positivt for sig selv. Som f.eks. en kostændring. Og kan måske af den vej blive rask(ere).
Aros
Forum-indlæg: 861
Område: Århus
Dato: 5/4 2013 21:11 | Indlæg redigeret den: 6/4 2013 07:30

Fib spurven, jeg vil anbefale at du læser bogen: Shelly Keck - Dying to get well. Hun led af Fibromyalgi, men helbredte sig 100% ved bl.a rawfood(ala 801010, low fat, high carb, ingen salt, sukker, bare naturlig rå mad) og at faste.

Ps: Er du ikke klar eller villig til at gå 100% raw, og du ikke er så meget til John mcdougall, kan jeg anbefale at du kigger nærmere på Joel fuhrman. Joel fuhrman anbefaler ca 70% rå og resten varm. Alt efter hvor syg du er, kan det være nok til at få dig rask. Er du meget hårdt ramt, kan det dog være at kun en 100% rå diæt og muligvis også fasting der får dig helt rask. Uanset hvad, så hav tålmodighed. Naturlig helbredelse tager tid, men så er man også rigtig helbredt, istedet for bare at have undertrygt symptomerne.

Held og lykke, og god bedring
Fib-Spurven
Dato: 6/4 2013 11:18

@ - Aros, tusind tak for dit svar. Jeg har skimmet ca. første halvdel af "Dyring to get well". Og ja, igen er jeg skeptisk og ret ambivalent, for hvis mennesket i tusinder af år har spist så forkert, hvordan har vi så overhovedet overlevet? På den anden side mener jeg, at Henrik Isager (bl.a. "Blinde pletter") har fat i noget sandsynligt, når han tilskriver smerte- og træthedssygdomme stress og stressens ødelæggende virkning på celleplan (nedbrydning af mitochondrierne). Henrik Isager taler også (især i sin første bog, som jeg lige nu ikke kan huske titlen på) om kostændringer "tilbage til det oprindelige og naturlige for mennesket". Egentlig havde jeg givet op overfor en så omfattende kostændring, men nu hvor jeg får alle disse interessante input, kan jeg jo se, at jeg allerede nu er godt på vej - jeg forgifter ikke min krop med medicin (for jeg kan ganske enkelt ikke tåle den), og jeg er nu gået fedtfattig og sukkerfri vegansk.

Jeg vil læse videre i Shelly Kecks "Dying to get well", og jeg vil også se nærmere på Joel Fuhrmann. Mht til tidsaspektet er det allerede ind over mht til stressreaktionerne - for når man har levet med ødelæggende stress i rigtig mange år, er det jo naturligt, at det vil tage sin tid at få restitueret krop og sind. Det samme må jo gøre sig gældende mht genopbygning af mitochondrierne, som jo også er ødelagt af stress.
Aros
Forum-indlæg: 861
Område: Århus
Dato: 6/4 2013 15:00 | Indlæg redigeret den: 6/4 2013 15:05

At undgå stress er vigtigt, og stress spiller også i stor grad ind i forhold til kronisk træthedssyndrom og fibromalgi. Det kommer shelly ogå ind på i sin bog. Men det er også vigtigt at huske på at jo mere vi spiser den kost vi er designet til, jo mindre stresser det også kroppen. Madvarer der er svære at fordøje, indeholder giftstoffer osv stresser kroppen. Det psykiske og fysiske hænger sammen, så hvad der f.eks virker som noget rent psykisk, kan evt skyldes kemisk ubalance i hjernen pga kost, blot som et eks. Mennesket har levet af alle mulige forskellige ting igennem tiden, og overlevet, men det siger intet om at det er sundt eller optimalt. Hvis vi blot skal overleve til at sikre den fremtidige generation, kan vi få børn som 18 årige og dø som 35 årige, men de fleste af os har ambitioner om lidt mere ;-)

Jeg har læst en bog af Henrik Isager. Den hed Stress og udstødelse. Måske det er den du tænker på? . Jeg synes han har fat i nogle ting, Men der er også områder hvor han er helt galt på den. For de fleste der har kronisk træthedssyndrom eller fibromalgia, spiller candida ind, samt udbrændte binyrer og deraf problemer med energiproduktion, dannelse af hormoner og meget meget andet, det virker han til at have overset, og han taler lidt om symptomerne som om de var selve sygdommen og det der ligger bag. Men i det mindste er han en af de få danske læger der kigger på de her sygdomme, og det er positivt i betragning af de fleste danske læger lukker øjnene for det, eller benægter at de eksisterer.

Det fint nok at være skeptisk, det er jeg også selv, men på den anden side er der intet at miste ved at prøve at gøre det Shelly keck anbefaler. Der er intet at tabe og alt at vinde. Måske kan det virke som en drastisk kostændring, men tænk på at det gælder dit liv. Der er folk der er døde af kronisk træthedssyndrom og fibromalgi. Selvom en kostændring kan virke som en stor ændring, kan man jo stadig spise ting man kan lide. Frugt og grønt samger jo godt. Det var værre hvis vi blev bedt om at indtage noget der naturligt er ulækkert for os. Men vi taler hverken hundemad eller døde rotter, det er lækkert frugt og grønt. Og den traditionelle lægestand kan ikke hjælpe folk med kronisk træthedssyndrom eller fibromalgia alligevel. Jeg har selv kronisk træthedssyndrom, og min læge siger blot til mig at sydommen ikke findes. Fordi alt hvad der ikke kan behandles med piller, kan der ikke tjenes penge på og derfor eksisterer det ikke. Og derfor kommer der heller aldrig en medicinsk kur imod fibromalgi. Psykisk stresss spiller ind, og kan have bidraget til at systemet bryder sammen, men fibromalgi og kronisk træthedssyndrom er i høj drag fysiske sydommme, det skal der ikke tages fejl af. Og de forårsages i særligt grad af dårlig kost og antibiotika der nedbryder tarmbalancen og skaber overvækst af candida. Candidaen breder sig, og belaster hele systemet, binyrerne begynder at blive overbelastet, og det udvikler sig til binyretræthed, binyretrætheden udvikler sig til kronisk træthedssyndrom og/eller fibromalgi.
Fib-Spurven
Dato: 7/4 2013 20:54

@ Aros - tak for svar. Du har ret - det er Stress og udstødelse, jeg tænkte på. Mht til candida, ville man ikke nå langt på en kost uden sukker og uden hvidt mel?

Du beskriver på din profil dig selv som råkostspiser - hvor længe har du været det? Og hvilken indvirkning har det haft på din hverdag med kronisk træthedssyndrom?

Jeg kan kun give dig ret - der er intet at miste ved at forsøge, og den grønne kost er lækker, ingen tvivl om det. Men alligevel er det en svær beslutning, fordi det faktisk er ret vanskelligt pludselig at blive "sær" og ikke spise det, som familien helt vil spise, og samtidig skal forsvare sin sunde kost, fordi ens omgivelser mener, at den er både usund, mærkelig og udspringer af fanatiske tosserier. Man vil jo altid kunne hævde, at hvis kosten virkelig er løsningen på alverdens dårligdomme, hvorfor har lægerne så ikke for længst fundet ud af det, eller hvorfor er det ikke mere kendt, hvis det er så fantastisk? Derudover kan man jo altid bebrejde sig selv, at det ikke virkede, fordi man ikke magtede at følge forskrifterne 100% men måske kun 98%. Ja, der er mange indvendinger, derfor skal jeg også tage den tid det tager at researche på det.

Jeg mangler stadig at læse den sidste del af Shelly Keck's bog, og jeg vil også undersøge mere omkring Joel Fuhrmann.

Jeg vil lige sige, at jeg er super glad for alle de svar, der er kommet. Jeg har fået rigtig meget at overveje og researche på, det er jeg utrolig taknemmelig for, og det har da givet et lille spirende håb om, at min nuværende helbredssituation kan ændres til det bedre.
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Område: Nordjylland
Dato: 9/4 2013 01:06

En ganske ny undersøgelse viser, at kreatin supplementering kan afhjælpe de muskulære symptomer af fibromyalgi.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23554283
Sider: << < 1 2 3 4 > >>