Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Vitamin (Igen igen)

 

Sundhed

Sider: 1 2 3 > >>
BerryKiss
Forum-indlæg: 7
Område: Sjælland
Dato: 29/3 2013 23:19

Jeg har haft kig på disse vitaminer (som sup. til min veganske kost), men ville lige hører jer erfarne om jeres mening.
Undrede mig selv over at den første ingrediens i begge er sukker?
Nogle der evt. har et link/viden om hvor meget µg en veganer dagligt burde indtage.

Orange:
http://www.rootsofcompassion.org/en/food/dietary-supplement/veg1-orange

Blackcurrant:
http://www.rootsofcompassion.org/en/food/dietary-supplement/veg1-blackcurrant

Begge bliver også solgt på vegansociety, men der kan man ikke læse ang. mg og µg indhold.
JK
Forum-indlæg: 360
Område: KBH
Dato: 30/3 2013 21:09 | Indlæg redigeret den: 30/3 2013 21:11

Vitamin B2 - 1.6mg (100%)
Vitamin B6 - 2mg (100%)
Folid Acid - 200µg (100%)
Vitamin B12 - 10µg (1000%)
Vitamin D - 10µg (200%)
Iodine - 150µg (100%)
Selenium - 60µg (N/A)

Du kan se her, hvor mange procent af den daglige anbefalede dosis en pille indeholder. Eksempelvis er anbefaling for B2 1,6 mg. En pille indeholder 1,6 mg altså 100 % af den anbefalede mængde.

Laktose er ofte fyldstof i piller, men det er ikke vegansk, derfor er der brugt sukker i veg1.

Hvis du spiser nogenlunde sundt burde Veg1 være et godt tilskud. Hvis du ikke spiser sundt, så overvej en vitaminpille med flere mineraler og vitaminer i.

Jeg bruger selv dette mærke.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 30/3 2013 22:24 | Indlæg redigeret den: 30/3 2013 22:26

Min mening er, at man overhovedet ikke skal indtage vitaminpiller, men få sine vitaminer, mineraler, antioxidanter osv. fra en alsidig plantemad. Dog bør man tage B12 og D, men det er sådan set heller ikke vitaminer, men henholdsvis et bakterieprodukt og et hormon.

http://www.plantemad.dk/vitaminpiller.html

http://www.plantemad.dk/b12.html

http://www.plantemad.dk/d_vitamin.html

Alle bekymrer sig om, hvorvidt de nu får tilstrækkeligt med vitaminer, calcium, jern osv., men man kan blive lige så syg af at få for meget. Hvis du spiser alsidig plantemad tager kroppen lige akkurat det, den skal bruge, og pisser overskuddet ud. Du kan kun få for lidt, hvis du spiser for lidt eller for ensidigt.

Så for en sikkerheds skyld: La' vær' med at tage vitaminpiller! :D
Nina Jespersen
Forum-indlæg: 229
Område: Nordjylland
Dato: 31/3 2013 02:50

Ordet vitamin er en fællesbetegnelse for en række organske stoffer som er nødvendige for organismens overlevelse. Uanset omstændighederne for deres syntese, er både B12 og D-vitamin er vitaminer.
Via hvilken mekanisme mener du, Leif, at det samme vitamin optages til skade for kroppen, hvis det introduceres i organismen i form af en pille, men optages kun i tilpas mængde, hvis det indtages i forbindelse med en fødevare?


NJ
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 07:29 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 13:07

Leif,

Jeg synes, at det er godt og interessant, at du oplyser folk om at D-vitaminer er secosteroider, der faktisk syntetiseres/katalyseres af vores endokrine system (a.k.a. hormoner) som bioaktive stoffer. Og, ja, at vi taler om prehormoner og hormoner (calcifediol og calcitriol) er unikt blandt de stoffer der kommer under betegnelsen "vitaminer".

Men vitaminer er alle vildt forskellige i deres kemi, som har intet dermed at gøre at de betegnes som vitaminer, som Nina siger.

B3- og B6-vitaminer er ret simple molekyler, kan man sige, dannet af en enkel pyridin-ring og nogle meget enkle organiske grupper. C-vitamin er (en anion af) en organisk syre, som faktisk kan syntetiseres fra glukose i mange dyrearter (vi mennesker mangler en nødvendig enzym i processen). Den er også ret simpel (hvis man må mene glukose er simpel)

Mens B2-vitamin er en ret stor og kompleks molekyl, der dannes af mange organiske ringer og en reduceret form af ribose (sukkeren der findes i vores DNA og RNA). B12 er endnu mere komplex (inkl. en deprotoneret corrin ring med en bindelse til metalen kobalt) , som vi tidligere har diskuteret.

Derudover har betegnelsen intet at gøre med funktionen i kroppen eller hvilke systemer optager eller bruger stofferne.

Spørgsmålet er om D-vitaminer kan syntetiseres i kroppen i den nødvendige mængde uden at indtage den fra vores kost. Det modsiger din proposition og råd m.h.t. kost og kosttilskud og vitaminer at sige at D-vitaminer ikke er vitaminer - per definition.

B12 er helt klart en vitamin, som Nina siger, uanset syntesen af bakterie.

Igen, jeg tror, at du ved det her, og at du bare ramte den forkerte sætning.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 11:13

Det er naturligvis bedst at få D-vitamin fra solen, ca. 15-20 min. på ansigt, arme og ben. Dette er i Danmark ikke muligt i vinterhalvåret, og i mange tilfælde heller ikke i sommerhalvåret. Derfor foretrækker jeg at tage D-vitaminer som tilskud. Yderligere info om D-vitamin er at finde på min hjemmeside, ovennævnte link.

Forskellen mellem plantevitaminer og kunstigt fremstillede vitaminer er ligeledes forklaret i artiklen, der gemmer sig bag første ovennævnte link.
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 11:25 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 11:37

Leif,

Du svarede ikke Ninas spørgsmål og intet på din (McDougalls) hjemmeside tilsvarer dette:

Via hvilken mekanisme mener du, Leif, at det samme vitamin optages til skade for kroppen, hvis det introduceres i organismen i form af en pille, men optages kun i tilpas mængde, hvis det indtages i forbindelse med en fødevare?


Forresten tog du heller ikke stilling til at B12 (cobalamin) og D'er (cholecalciferol, calcifediol, calcitriol) faktisk er vitaminer per definition.
Leif Varmark
Forum-indlæg: 3649
Område: Sjælland
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 11:54

Det er en svøbe på Vegetarkontakt, at ekstremt ofte, når der bliver stillet et konkret spørgsmål fra en sagesløs bruger - i dette tilfælde en ny 16-årig veganer - så begynder en sværm af kværulanter, pedanter og Asperger-hjerner at hudflette og dissekere hinandens ordvalg, begreber og definitioner uanset emne og indhold. Det udvikler sig ofte til alenlange indlæg med minutiøs registrering af citater med tilhørende svar, svar på svar og svar på svars svar...

Det er uforskammet mod trådstarterne, og det gider jeg ikke være med til. Hvis der er noget, man har ondt i røven over, så kan man oprette en særlig tråd.

I øvrigt gider jeg slet ikke at svare på den slags ting. Jeg har nok at lave, inden jeg kreperer...

Det korte af det lange er, at mine råd til folk er udmærkede.

Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 12:21 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 13:20

Følgende svarer til et personangreb:

en sværm af kværulanter, pedanter og Asperger-hjerner*

Og hvorfor? Jeg var endda meget rimelig i mine bemærkninger.


Du får forummet ikke til at blive et "Ask-Leif"-forum hvor den eneste diskussion er dine "udmærkede" råd. Hvis du gerne vil det, så må du oprette et forum på din hjemmeside, som du gør reklame for flere gange om dagen her på VegKon.

At jeg eller Nina eller Taabis vil stille spørgsmål til ting vi mener måske er en del fejlagtige eller kræver bedre forklaringer skal du leve med, da jeg næppe tror at vi holder op med det kun fordi du er så villig til at angribe os personligt.

Hvis du ikke gider svare eller diskutere, så kan vores svar blive til direkte kritik i stedet for, hvis det er det du heller vil provokere.

Ved at sige at B12 og D'er ikke er vitaminer misinformerer du denne "sagesløs bruger" på 16 år. Og det er ikke udmærket, IMO.

*en forkastlig metafor - jeg håber, at vi ikke skal læse dette sprogbrug igen, og så vidt jeg kan huske er det heller ikke første gang du bruger udtrykket
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 31/3 2013 13:03

Er der nogen der kan lure om B12 indholdet er biologisk aktivt i et vegansk kosttilskud?

Ellers synes jeg pillerne ser meget fornuftige ud. Jeg tror ikke et par gram sukker gør noget.

Prøv evt. med lidt hjælp til din nye diæt på Cronometer.com, den hjalp mig meget:) Så kan du også nogenlunde få styr på dine aminosyrer.
Jeg blev overrasket over hvor svært jeg havde ved at få zinc.

Der er dog ikke jern i, så jeg synes du skal supplere op med nogle jern- og c-vitaminholdige grønsager.
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 31/3 2013 17:19 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 17:21

Serverina
Det er biologisk aktivk men kroppen er nødt til at fjerne cyanidmolekylet og erstatte det med et methylmolekyle for at det kan bruges.

BerryKiss
Det ser ud til at være en god multivitamin hvis du spiser fornuftigt. Hvis ikke du spiser fornuftigt kan du stadig nemt komme til at mangle noget(fx kalk). Cronometer som Serverina anbefalede er et godt program. Hvis du bruger det kan du nemt få et overblik over hvor meget du får af de forskellige næringsstoffer og det er også muligt at indtaste hvad der er i kosttilskud så man får et samlet overblik.
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 31/3 2013 17:28

Har du nogen kilde?:)
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 31/3 2013 17:34 | Indlæg redigeret den: 1/4 2013 06:51

Det er biologisk aktivk men kroppen er nødt til at fjerne cyanidmolekylet og erstatte det med et methylmolekyle for at det kan bruges.


Det er faktisk afhængigt af funktionen - det kan være enten eller methylcobalamin eller adenosylcobalamin (kemiske forbindelser her er lidt mere kompliceret at forklare end dem med en CH3 gruppe).

Kroppens største reserver er faktisk i formen af adenosylcobalamin !

http://en.wikipedia.org/wiki/Adenosylcobalamin
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 31/3 2013 17:41

Hvad synes du så om pillen Jeff?:)
Jusse
Forum-indlæg: 55
Område: KBH
Dato: 31/3 2013 17:54

Jeg synes godt om at man får en psykiatrisk diagnose hvis man er uenig med Leif !ja
Serverina
Forum-indlæg: 127
Område: KBH
Dato: 31/3 2013 18:15

LOL Jusse<3
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 31/3 2013 21:40 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 21:43

Jeg synes også det er godt at vegkon har fået en "psykolog", som helt sikkert er lige så kvalificeret som dem i psykiatrien til at stille diagnoser :D

Serverina
Jeg har ikke en kilde. Det er længe siden at jeg har læst det og jeg kan ikke huske hvilken hjemmeside det var.

Edit. Her er en kilde.
The proper form of vitamin B-12 to supplement is called methylcobalamin. This is the form that exists in nature, and it is pre-methylated, meaning it's ready for your biochemistry to put to immediate use. Methylcobalamin has several key advantages over cyanocobalamin:

* Increased absorption
* Better retention in tissues
* Contains no toxic cyanide
* Supports production of SAMe
http://www.naturalnews.com/032766_cyanocobalamin_vitamin_B-12.html
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 31/3 2013 22:03

Nu vi er i vitaminerne, og Leif anbefaler at holde sig fra tilskud ud over B12 og D, hvilket jeg i og for sig er enig i, så stiller jeg mig alligevel undrende over for f.eks: Zink, Selen, og Jod. Så vidt jeg ved og har forstået, så er disse tre vitamner/mineraler eller hvad de nu end betegnes under svære at få naturligt - specielt i Danmark. hvad enten det er veganere eller omniere vi tænker på.

Hvad siger folk. Er det noget vi bør tænke over?
Serenity
Forum-indlæg: 1672
Område: Nordjylland
Dato: 31/3 2013 22:21 | Indlæg redigeret den: 31/3 2013 22:26

Anderkisten
Det er det helt sikkert. Jeg har flere gange lavet en kostplan, men det er aldrig lykkedes at lave en med nok selen. Om jod er et problem tror jeg afhænger af hvor meget salt man bruger i maden. Zink skulle man gerne kunne få nok af, hvis man spiser fornuftigt. Bare fordi at de pågældende næringsstoffer er nogle vegetarer nemt kan komme til at mangle, så betyder det selvfølgelig ikke at man ikke kan komme i underskud af de andre, så det er en rigtig god ide at bruge et program som Cronometer eller nutritiondata.com. Leif ville nok mene at man ikke behøver at bekymre sig om andet end b12 og d vitamin hvis man spiser sundt og varieret, men fakta er at man ved ikke om man indtager 100 % af ADT af de forskellige næringsstoffer hvis ikke man holder øje med hvad man indtager.
Anderkisten
Forum-indlæg: 520
Område: Århus
Dato: 31/3 2013 22:32

Problemet med Cronometer og Nutritiondata er at de er amerikanske. (så vidt jeg ved) og f.eks så er der langt mere zink og selen i jorden der, end der er i DK. Det gør, at vi skal indtage en langt større mængde af den samme mad, for at opnå samme mængde zink og Selen. Ligeledes med Jod, hvor den beriging som salt får kun i gennemsnit giver 100mikrogram per person og anbefalingen er 150-200 mikrogram. Selv bare forskellen på Danmark og Holland gør at Hollænderne slet ikke har samme problem med jod som vi har i DK.
Sider: 1 2 3 > >>