Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Grov- vs. finvalsede havregryn

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
TobiasElof
Forum-indlæg: 402
Opskrifter: 3
Område: Odense
Moderator
Dato: 12/5 2013 10:58

Jeg blev gjort opmærksom på at protein-, kulhydrat- og fedtindholdet er fuldstændigt det samme i grovvalsede og finvalsede havregryn.

Er der nogen ernæringsmæssig forskel?

PatriciaAhimsa
Forum-indlæg: 78
Område: KBH
Dato: 12/5 2013 15:02

Nej, der er ingen forskel:)
Måske kan det ekstra tyggearbejde give en psykisk mæthed hos nogle. Ellers skal man bare vælge efter smag og økonomi.

http://www.altomkost.dk/Emner/Spoergsmaal_og_svar/hvad_er_+bedst_at_spise_grov_eller_finvalsede+havregryn.htm
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 12/5 2013 17:34

Jo der er faktisk forskel på deres GI, altså hvor hurtigt sukkerstofferne bliver optaget i tarmenene. Det grovvalsede er langsommere end de finvalsede. Det er ikke helt uden betydning.

AnneU
Forum-indlæg: 121
Dato: 14/5 2013 12:53

Efter at have gået over til grovvalsene havre, synes jeg at finvalset havre er virkelig kedeligt... Men udover det har jeg ikke selv oplevet nogen forskel (men da havregryn er ret forbehandlet, hvis det kan være en anden oplevelse at spise hjemmevalset gryn).
PatriciaAhimsa
Dato: 14/5 2013 16:05

Men hvor stor forskel? :)
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 15/5 2013 05:01 | Indlæg redigeret den: 15/5 2013 05:02

PatriciaAhimsa:

Ja. Og mon man tygger de grovvalsede havregryn yderligere, inden man sluger dem, så de alligevel ender på niveau med de finvalsede? :)
PatriciaAhimsa
Dato: 16/5 2013 18:03

Lige præcis :)
Bertha
Forum-indlæg: 159
Dato: 17/5 2013 07:29

Jeg bruger altid grovvalsede, som jeg lægger i blød aftenen før til havregrød. På den måde kan kroppen bedre optage dem.
Tins
Forum-indlæg: 21
Dato: 22/7 2013 20:30

Hverken i grov eller finvalset kan mineralerne optages da de er bundet i et kompleks vi ikke har enzymer til at nedbryde (:
Schopenhauer
Forum-indlæg: 43
Dato: 22/7 2013 22:13 | Indlæg redigeret den: 22/7 2013 22:28

Jeg mener at det Tins skriver om mineralernes dårlige optagelighed delvis kan modvirkes af et forhold der hedder 90% havre og 10% andre kornsorter som byg, hvede, spelt. Sidstnævnte kornsorter arbejder på at gøre mineraler tilgængelige i havregryn når man sætter dem i blød. Undgå majsflager.

Jeg kan ikke umiddelbart angive nogen kilde på dette kostråd fordi det var Führerbefehl fra min daværende træner. Jeg har i skrivende stund tid ikke tid til at slå og gå nettet efter. Men prøv at tjecke efter selv hvis du mener du ville kunne bruge kostrådet og få vished. Når det er sagt, vil havregryn uanset hvordan du spiser dem (selvom det måske nok er en hypet fødevare) sandsynligvis stadig være i kategorien over sundere fødevarer.

Der er mange grunde til at spise havre der kan have flere 'funktioner'. Jeg ville personligt have svært ved at skulle have undværet det kæmpelæs havregryn til at løfte vægte på.
Tins
Dato: 23/7 2013 23:31

Jo jo de er fine protein kilder og gode for tarmen. Men selve havre blive opvarmet under bearbejdningen til havregryn hvilket bla inaktivere enzymet fytase. Mineraler binder sig ofte i komplekser og i havregryn er de i fytinkomplekser som ikke kan fraspaltes grundet inaktivering af fytase. Men hvis du sætte det i blød med korn der har det givne enzym og som ikke har været opvarmet kan man derfor få fraspaltet mineralerne som der også bliver forklaret ovenfor.
Har ikke en direkte kilde jeg kan referere til da det har været en del af mit pensum for lidt tid siden (:
AnneU
Forum-indlæg: 121
Dato: 24/7 2013 16:48

Havregryn er også kraftigt varmebehandlet - og det ville være langt bedre at vi selv valsede dem før spisning.
dgj
Forum-indlæg: 352
Dato: 24/7 2013 16:50

Nå, hvad skal jeg så spise til morgenmad som har kæmpe mange proteiner og mega langsome kulhydrater? Og tilgængelige mineraler :) Jeg gider ikke iblødsætning. Det skal bare overstås hurtigst muligt om morgenen.
Tins
Dato: 24/7 2013 22:38

Man kan evt lave grød af kerner. :)
Jeg spiser ofte nole grødblandinger fra aurion
"den flade maves grød" og "den glade maves grød"
Tror ikke de er varmebehandlet!?

Ellers bag brød med lækre flækkede kerner og evt havregryn. Tilføj gerne rugmel og langtidshæv da rugmel har højt indhold af fytase som frigiver mineralerne fra de andre ingredienser :)
Tins
Dato: 24/7 2013 22:41

Hov fandt lige det her: http://foodoflife.dk/vidensbanken/b/biotilgangelighed/
dgj
Dato: 25/7 2013 07:56

Min morgenmad skal bare overstås hurtigt, som sagt. Ikke noget med at bage brød, koge ting eller noget. Og ja, jeg ved godt der er måder at gøre det let på, men mit morgenmåltid skal være så enkelt som muligt. Så kan jeg bruge timevis på min aftensmad.

Hjælp mig inden jeg ser mig selv nødsaget til at spise Kellogg's Frosties til morgenmad for at få mine mineraler ;)
Tins
Dato: 25/7 2013 15:25

Jamen et par skiver rugbrød. Bollerne bager man jo en eller to gange om ugen og så har man dem. Og med lækre ting i Behøver de ikke engang smøres. Så det bar en eller to i hånden på vej ud af døren :D
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/7 2013 16:09 | Indlæg redigeret den: 25/7 2013 16:10

dgj
jeg gør det til tider at jeg har en kande som jeg putter ting i (frugt/grønt-osv.), hælder nogle væsker i(soja drik hyldebærsaft-osv.) , og så en tur med stavblenderen det tager 5min .
ellers kunne du spørge om tins ville bage dine brød. ;)

vh lu
dgj
Dato: 25/7 2013 16:25

En eller to boller... Jeg plejer at spise 200-220gr havregryn om morgenen, og jeg vil gerne have cirkus det samme i proteiner som det giver (25-30gr) . Det giver et par skiver rugbrød eller et par boller ikke. Øv.

Jeg gik faktisk ned og købte noget grød i Irma for at prøve at se om jeg kan tage mig sammen til at lave grød om morgenen. Det gik dog hurtigt op for mig at man mængde mæssigt spiser meget mindre på den måde. Hm. Dilemma.

Måske jeg ikke skal tænke så meget på de mineraler og satse på jeg får rigeligt resten af dagen? :)
Melosigas
Forum-indlæg: 29
Område: Lolland / Falster
Dato: 26/7 2013 09:37

Tins... Har du evt. en opskrift på brød/boller??
Sider: 1 2 > >>