Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Blodtryk og puls.....

Sundhed

MichelleB
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 19/6 2013 17:54

Jeg har været bloddonor i en årrække og var i går ude at blive tappet for første gang siden november sidste år. Jeg dyrker normalt sport 3-4-5 gange om ugen - mest yoga og lignende samt cykling da jeg er skadet i min ene fod. Oveni var jeg syg med influenza i hele februar og marts og har først droppet alt fra dyr i min kost midt i marts i år.

Men det pointen var så, at jeg fik at vide at jeg har et misundelsesværdigt blodtryk (det plejer at være udmærket - men har dog ikke hørt det omtalt sådan før) og så var min puls kun på 46, hvilket den aldrig nogensinde har været - maskinen kunne simpelthen ikke måle den:-p og jeg har ellers lige tilbragt 3 dage med Northside UDEN træning og store mængder søvn og for resten også festet igennem hver weekend i maj. Iflg sygeplejersken må jeg være i fremragende form:-D

Er det ikke lidt vildt? Jeg tænker det nok skyldes kosten også - eller er jeg helt galt på den???+
JK
Forum-indlæg: 360
Område: KBH
Dato: 20/6 2013 19:48

En hvilepuls på 46 er flot - normalt noget kun meget ivrige sportsudøvere har. Jeg vil gætte på, at hun har målt forkert.
Jeg fik en gang målt min fedtprocent til 8% - hvilket så næste gang, da jeg fik den målt, var 15 %. Det viste sig, at de havde indstillet maskinen forkert første gang.

Det er ikke min opfattelse at veganere er i specielt bedre form end andre.
Acai-Maria
Forum-indlæg: 1689
Opskrifter: 7
Område: Sjælland
Dato: 20/6 2013 20:28

Ja det er flot ;) Min kom ned på 46 sidste år da jeg trænede til halvmarathon.. Du kan jo selv måle den om morgenen inden du rejser dig fra sengen. Så tæller du bare hvor mange pulsslag du har på et minut. Det er ihvertfald sådan jeg har lært det.. men er ikke sygeplejerske.. hehe

Gad vide om yoga kan være med til at få pulsen ned. Men nej kosten tror jeg ikke gør så stor en forskel!

MichelleB
Dato: 21/6 2013 09:43

Jeg må i gang med tælleriet en morgen:-)
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 579
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 21/6 2013 10:36

Ja, afspænding i forskellige afskygninger, og ikke kun yoga, kan få pulsen ned.

Og kosten betyder også noget, især hvis kosten medfører et vægttab. Jeg har tidligere tabt mig ud af forhøjet blodtryk. Desværre røg kiloene på igen, men jeg er ved at gøre det igen, og efter at have tabt nu 11 kilo kan det tydeligt ses på blodtrykket. Pulsen er også på vej ned, men det tilskriver jeg først og fremmest, at mange af de stressfaktorer, som i høj grad har påvirket mig, ikke længere er en del af min hverdag, men jeg vil ikke udelukke at kosten også her spiller en rolle.
KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1583
Område: KBH
Dato: 25/6 2013 13:19

En hvilepuls på 46 er flot, men ganske plausibelt. Jeg ved ikke hvorfor Jacob mistænker en fejlmåling. Men du skal nok takke de "3-4-5 gange om ugen" du motionerer og ikke i så høj grad din kost :) Men ting som f.eks reduceret salt indtag kan godt have en mindre effekt.

Jeg læste tråden igår og planlagde en måling af min egen puls, som jeg foretog inden jeg gik i seng. Den eneste motion jeg får er til/fra indkøb og bus og min hvilepuls var 53 (startede stopuret ved første slag og talte sidste slag med selvom det var på grænsen). Har netop foretaget en anden måling, der som forventet var højere da jeg i skrivende stund er mindre afslappet, på 57.
MichelleB
Dato: 25/6 2013 14:33

Cool - tak for svar:-) Mindre salt i maden er der helt automatisk, da jeg ikke spiser al den pålæg og andet snask fra køddisken mere..... :-)
kasperc
Forum-indlæg: 4
Område: Ikke oplyst
Dato: 5/6 2018 14:54

Her kan du se følgende årsager til forhøjet blodtryk:

Overvægt
Rygning
Stress
Højt saltindtag
Højt alkoholforbrug
Manglende motion
Forhøjet kolesteroltal