Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Parodontose

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Dyrevennen32
Forum-indlæg: 86
Område: Midtjylland
Dato: 26/7 2013 12:28 | Indlæg redigeret den: 26/7 2013 12:28

Hej

Jeg er 98% veganer og 2% vegetar. Jeg har lige fået en ordentlig omgang parodontoserensning hos tandlægen, AV!

Jeg bruger Urtekram tandpasta (uden fluor, da det jo er animalsk). Jeg er kun 34 år, så jeg fik faktisk et chok, da jeg fik at vide, at jeg havde begyndende parodontose.

Har I andre også problemer med parodontose som veganer/vegetar? Eller er det bare mig, der er uheldig?

Ellers kan det måske skyldes mit store forbrug af cola, da jeg er kronisk træt, og falder i søvn, hvis jeg ikke drikker cola :(
Luvox
Forum-indlæg: 440
Opskrifter: 5
Område: KBH
Dato: 26/7 2013 12:52

Jeg bruger en vegansk tandpasta, hvor der er fluor i, der bærer veganer mærket.

http://www.soorganic.com/mint-toothpaste.html

At drikke meget cola hjælper nok ikke på det, men det er altså muligt at få vegansk tandpasta, hvor i der er fluor.
Serenity
Forum-indlæg: 1671
Område: Nordjylland
Dato: 26/7 2013 14:53

Hvis du ryger så stop med det samme! Det er meget usundt for tandkødet. Så usundt at tandlæger meget nemt kan se hvilke af deres patienter der er rygere.
veganthus
Forum-indlæg: 14
Dato: 26/7 2013 16:01

Paradentose skabes af <i>syredannende</i> bakterier.

Især maltet rugbrød, sukker og andre letnedbrydelige kulhydrater nærer paradentose.

Man bør undgå bolsjer og sukkerholdige drikke, og være på vagt overfor kornprodukter(meget forskelligartede).

Disse bakterier er både <i>syredannende</i> og <i>syreelskende</i>.

De kan <i>slet ikke tåle</i> base.

Vor mest almindelige base - sæbe - virker udmærket mod paradentose.

Sæbe er bakteriedræbende - fordi den ødelægger fedtlaget i bakteriernes cellevæg.

Tilsvarende kan man bruge bagepulver (natron).

Det allerstærkeste middel er vaskesoda (natriumkarbonat), som man kan bruge ved særlig svære angreb (ikke dagligt).

To gange vaskesoda og opfølgning med sæbe plejer at kunne holde den væk.

JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 26/7 2013 19:37 | Indlæg redigeret den: 26/7 2013 19:41

Jeg har hørt om flere vegetarer (herunder veganere), der har fået problemer med huller i tænderne ved brug af tandpasta uden fluor, dog har jeg ikke hørt om paradentose.

Hvis jeg var dig, så ville jeg begynde at bruge tandpasta med fluor ASAP.

Hvor længe har du brugt Ürtekrams tandpasta?
MichelleB
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 26/7 2013 20:02

JEg havde begyndende paradentose for ret mange år siden - det forsvandt vha tandtråd:-) Men dengang var jeg ikke strikt vegetar så jeg ved ikke lige mht til tandpastaen....
Dyrevennen32
Dato: 26/7 2013 22:23

Mange tak for jeres svar.

Luvox: tak for linket

Serenity: jeg har altid været og vil altid være antiryger

veganthus: vaskesoda og sæbe i munden???? nej tak

Jacob K: jeg har brugt Urtekrams tandpasta i flere år. Kan du anbefale en god vegansk tandpasta med fluor?

Min tandlæge siger, jeg skal begynde at bruge tandtråd dagligt igen og børste tænder i længere tid. Jeg har altid brugt det, men stoppede så med det, fordi det blev ved med at bløde, og jeg kunne ikke få blodsmagen væk.

Cola og kronisk træthed har jeg drøftet med flere læger, men de kan ikke gøre noget ved trætheden, og koffeinpiller er ikke bedre end cola :( Jeg har overvejet, om jeg har søvnapnø eller binyretræthed, fordi jeg aldrig er frisk og udhvilet.

Melosigas
Forum-indlæg: 29
Område: Lolland / Falster
Dato: 27/7 2013 04:10

Jeg fik også at vide at jeg havde begyndene paradentose for et års tid siden, og fik at vide at tandtråd virker ikke. Jeg skal bruge de der trekantede tandstikker. Tandtråd er godt mod huller i tænderne - tandstikker mod tandkødsbetændelse.
Bodil
Forum-indlæg: 461
Opskrifter: 22
Dato: 27/7 2013 09:11 | Indlæg redigeret den: 27/7 2013 09:33

Jeps du skal igang med tandstikkerne. Måske du skulle tage en snak mere med din tandlæge -det kan jo være at der er andet, som kan hjælpe i dit tilfælde fx at børste tænder efter du har spist.

Neem Tandpasta er uden fluor, men bakteriedræbende og giver flotte hvide tænder, så måske du skulle prøve en tube af den?
Du kan finde den hos www.helsam.dk og få den leveret gratis til din nærmeste helsekost, når du vælger fragtfri levering.

Ellers skulle natron også virke. Rør 1 spsk. op i 1 spsk. kokosolie og tilsæt evt. lidt smag i form af Stevia eller æterisk olie.
katchetowa
Forum-indlæg: 43
Opskrifter: 1
Område: Sjælland
Dato: 27/7 2013 10:35

Du har aldrig tænkt på Jernindhold i din føde.(Dyrevennen 32).Kvinder skal jo have ekstra jern de har deres perioder hvor de mister meget blod.(Jern mangel medfører bestemt træthed).Jeg får personligt strees af for meget koffein.Meget koffein virker modsat.prøv at smid koffeinen på hylden et par måneder det er jo ikke livsvigtigt vel.Det er en vane og stærkt afhængighedsdannende.(et giftstof).Du kan sagtens få vegansk jern.Mineraler og vitaminer bekriger hinanden i kroppen og hvis et stof er i overtal bekæmper det andre stoffer.Det er den rene slagmark.
Marianne48
Forum-indlæg: 2395
Område: Odense
Dato: 27/7 2013 13:12 | Indlæg redigeret den: 27/7 2013 13:16

Jeg sad faktisk også og tænkte på, om du mon får jern nok Dyrevennen32, for det der med at drikke en masse cola, er altså noget værre skidt, som ikke hjælper rigtigt alligevel, og for meget sukker i kroppen forhindrer også optagelsen af mange vigtige næringsstoffer og vitaminer samt mineraler fra maden foruden den store mængde cola i sig selv.

Det er måske derfor en god idé, hvis du lige får tjekket dit blod/jern niveau hos lægen, hvis du ikke har gjort det fornylig.

Dyrevennen32
Dato: 27/7 2013 15:57

Tak for jeres svar.

Lægen har lige taget blodprøver af to omgange, og alt ser fint ud.

Jeg kan ikke tåle jerntabletter, da jeg konstant har kvalme og kaster op. Jeg mister ikke blod, da jeg aldrig bløder pga. p-stav.

Tandstikkere kan jeg godt prøve. Jeg oplevede bare engang, at et stykke sad fast, fordi den knækkede, og fjernede den så med tandtråd.

Har I et godt råd til, hvad jeg kan erstatte cola med for ikke at falde i søvn hele dagen?

Bodil: skal man bruge din blanding i stedet for tandpasta, eller blot engang imellem?
JK
Forum-indlæg: 360
Dato: 27/7 2013 16:09 | Indlæg redigeret den: 27/7 2013 16:09

Hej Dyreven.
Jeg bruger ikke vegansk tandpasta. Jeg har dog set vegansk tandpasta i Malmø. Kingfisher til 50 kr. Jeg kan også anbefale elektrisk tandbørste.

I forhold til træthed, vil jeg anbefale faste. Hvis du ellers ikke har en sygdom..
Serenity
Forum-indlæg: 1671
Område: Nordjylland
Dato: 27/7 2013 17:35

Mht. træthed kan jeg anbefale ekstrem hård motion. Den slags hvor man næsten gisper efter vejret når man er færdig, fx intervaltræning. Hård motion stimulerer kroppen til at danne flere energiproducerende mitokondrier og så man får mere energi.

Kan det mon tænkes at cola er en del af årsagen til træthed? Jeg ved at mange af dem der indtager meget sukker hver dag bliver meget trætte hvis ikke de får et sukkerfix og at de får det bedre hvis de stopper(værre i starten men bedre på langt sigt).
Dyrevennen32
Dato: 27/7 2013 17:56 | Indlæg redigeret den: 27/7 2013 17:57

Tak for flere svar.

Jacob K: Faste lyder ret skræmmende, men du tænker vel, at det giver en udrensning/afgiftning? Jeg er faktisk altid sulten, så det ville blive svært. Hvilken tandpasta bruger du selv?

Serenity: Måske kan hård motion hjælpe - jeg kan prøve. Jeg går til ridning 2-3 gange i ugen, men det gør mig mere træt, selv om det giver megen motion. Jeg har prøvet at droppe cola i nogle dage og drikke vand, men så har jeg ikke kræfter til at komme ud af sengen, og orker intet. Det er et kæmpe problem :(
katchetowa
Dato: 28/7 2013 10:54

Det er ikke altid man kan se noget i blodprøver.Du må da fejle et eller andet?.Det kan også være du spiser forkert?.
Dyrevennen32
Dato: 28/7 2013 13:07

Jeg er migræniker med postcommotionelt syndrom efter hjernerystelse, men jeg synes, trætheden stadig er et kæmpe problem efter 4 år.

Men jeg må nok prøve at spise mere mad med jern, og se, om det hjælper.
katchetowa
Dato: 29/7 2013 11:26

God bedring!.prøv dette hvis du har mod på det.Min lillebror havde stor glæde og fik fjernet sine symptomer.En anden som havde migræne fik også fjernet sine symptomer.(Kranio Sakral terapi).Det er ihvertfald det værd!.
Dyrevennen32
Dato: 29/7 2013 11:57

Mange tak :) Håber, det hjælper.
Melosigas
Forum-indlæg: 29
Område: Lolland / Falster
Dato: 29/7 2013 18:21

Du skal ikke bruge tandstikker af træ... Du skal bruge de her:

http://www.apotekeren.dk/produkter/taender-mund/Tandstikker/TANDEX-Tandstikker-Plastik-80-Stk.aspx

Den brede kant op mod tandkødet og så frem og tilbage et par gange. Det gør ondt og bløder de første gange, men det gør ikke noget. Det er fordi der er betændelse. Dine tænder føles nok også mærkeligt de første par gange efterfølgende men det holder op. Brug dem 1 gang dagligt, og brug evt. tandtråd den anden gang.
Sider: 1 2 > >>