Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvidløg?

Sundhed

Sider: 1 2 > >>
Luna_Månebarn
Forum-indlæg: 2480
Opskrifter: 48
Område: Århus
Denne bruger har doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 15/12 2007 06:41

Jeg elsker hvidløg! Både i varme retter men også i rå form. Dog har jeg været ude for at for store mængder af rå hvidløg giver mig ondt i halsen! Har nogen været ude for det samme? Det giver jo bare ikke nogen mening… Det skulle jo være omvendt. At det skulle hjælpe MOD ondt i halsen. Jeg husker tydeligt at have fået både varm mælk med honning og frisk presset hvidløg samt franskbrød med smør, store skiver hvidløg og ost (ad – ikke en god oplevelse!) da jeg var barn og var syg.
Jeg undres…
Ulrik Smed
Forum-indlæg: 1539
Dato: 15/12 2007 19:13

Hej Hija, er osse fra 8200 her! :)

Jeg bryder mig egentlig ikke så meget om hvidløg, men når jeg nogle gange får det alligevel, så kan jeg også godt mærke det. Men det er så mere i maven jeg synes jeg får det lidt underligt. Jeg har en eller anden fornemmelse af at det slet ikke er så sundt som man altid hører.
Kilroy
Forum-indlæg: 2906
Opskrifter: 24
Område: Vestjylland
Dato: 16/12 2007 08:16

Hejsa !
Hija, jeg tror, dine gener hænger sammen med de trælse oplevelser fra fortiden :(
Bliver nødt til at korrekse dig lidt, Ulrik, for det er tydeligt bevist, hvor mange ting, hvidløg er godt for ;).
Elsker hvidløg, men det er desværre kun om fredagen og lørdagen, jeg kan nyde det, af hensyn til mine patienter, som jeg i hverdagene kommer rimeligt tæt på - altså på den ordentlige måde :D
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Område: KBH
Dato: 16/12 2007 10:25

Jeg har aldrig haft nogen dårlige oplevelser med hvidløg, men vi kan jo godt være allergiske overfor nogle ting som andre ikke er allergiske overfor..
Benjamin
Forum-indlæg: 667
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Administrator
Dato: 16/12 2007 14:35 | Indlæg redigeret den: 16/12 2007 14:44

Der er vidst noget med at hvidløg kan ætse huden ret kraftigt, hvis man har det siddende på i længere tid. Så det kunne måske hjælpe at skylde efter med noget, næste gang du indtager store mængder af det.
Ved dog ikke om de stoffer som er skyld i den ætsene effekt er vandopløselige..

Edit:

Wikipedia skriver f.eks:
There have been several reports of serious burns resulting from garlic being applied topically for various purposes, including naturopathic uses and acne treatment.[47] On the basis of numerous reports of such burns, including burns to children, topical use of raw garlic, as well as insertion of raw garlic into body cavities is discouraged. In particular, topical application of raw garlic to young children is not advisable.[48]

http://en.wikipedia.org/wiki/Garlic#Cautions
Luna_Månebarn
Dato: 16/12 2007 19:04

Tak for gode svar!
Jeg tror dog ikke det handler om hvidløgs-allergi – og jeg er jo også ret vild med hvidløg, så barndoms traume tror jeg heller ikke det er.

Benjamin - det lyder meget sandsynligt at hvidløg kan have en ætsende effekt. Det svider i hvert fald voldsomt hvis det kommer i berøring med et lille sår på fingeren. Det er da værd at forsøge at skylle eller rense svælget efter indtagelse af rimelige mængder, da dette jo klart (for mit vedkommende) er at foretrække. ;-)

Er der nogen som ved hvilke sunde egenskaber hvidløg efter sigende skulle have?
Knoldselleri
Forum-indlæg: 3123
Opskrifter: 41
Dato: 17/12 2007 22:59

Hvidløg mindsker blodets evne til at klumpe sammen, således at risikoen for blodpropper reduceres.

Hvidløg helbreder / kurerer / hjælper også godt imod:
Bakterier
Betændelse
Blodomløb, dårligt
Blodpropper
Blodårer, forkalkning af
Bylder
Dysenteribakterier
Dårligt blodomløb
Fedt i blodet, et statistisk sikkert fald i indholdet af
Forkalkning af blodårer
Infektioner
Kolesterol, et statistisk sikkert fald i indholdet af
Kolibakterier
Lungebetændelse
Orm
Salmonella
Skørbug
Streptokokker
Svamp
Tuberkulosebakterier
Tyfusbakterier
Åreforkalkning
Mette
Forum-indlæg: 61
Opskrifter: 37
Dato: 17/12 2007 23:43

Men der ER altså bare mennesker der ikke kan tåle eller er overfølsom overfor hvidløg, lige meget hvor godt det kan være for andre.

Jeg reagerer på kamillethe (nyser og snotter som det burde hjælpe med at få VÆK) og ingefær (bliver svimmel og "køresyg" uden at køre, som det burde virke IMOD), og det skulle jo også være åh så godt.
Knoldselleri
Dato: 18/12 2007 11:19

Jeg har mødt een der var dybt allergisk overfor hvidløg...

Men det kan jo på ingen måde undre, at folk også kan være allergisk overfor det...

Personligt får jeg eksem, hvis jeg skræller kartofler:D

Men altså min kære fader spiste rå hvidløg hver dag (2-4 fed)
Faktisk da vi for kort tid siden så ham i kisten, lugtede han stadig af hvidløg:D
Han døde formentlig af en blodprop i hjertet...
Så det er nok ikke verdens bedste idé, hvis man derudover ikke lever specielt sundt;)

Kilroy
Dato: 20/12 2007 11:40

Virker også sårhelende....
Spætte
Forum-indlæg: 240
Opskrifter: 6
Dato: 20/12 2007 12:23

Bare lige for god ordens skyld - så når du (Kilroy) mener helende på sår, så er det vel, hvis man spiser det, og det generelt indgår i ens system? Det skulle jo eftersigende være ætsende, og i så fald har jeg ikke lyst til at smøre det på et sår.
Maria-diætist
Forum-indlæg: 329
Opskrifter: 10
Dato: 20/12 2007 14:00

I helsen hørte jeg ekspedienten sige, at hvidløg var rigtig godt mod forkølelsessår. Og her var der tale om at skære et halvt fed over og gnide det på såret. Jeg har dog ikke selv lige prøvet det...
Luna_Månebarn
Dato: 20/12 2007 19:28

”Ætsende virkning” og ”helende effekt på sår” virker ikke særligt foreneligt i min verden. Men måske det ikke skal være i koncentreret form?

Kan for resten pludselig huske at min moster engang lavede en eller anden blanding af hvidløg som hun smurte på min fætters fødder og derefter bandt ind engang han var syg. Tror det var meningen det skulle virke febernedsættende – men jeg er ikke sikker. Det lugtede ækelt…
Knoldselleri
Dato: 21/12 2007 13:04

Jeg synes egentlig det giver meget god mening....

I tilfælde hvor man bliver forgyldt med vorter på fødder og hænder...
Får man udleveret et produkt man skal smøre på som virker ætsende...
Hvis det nedsætter bakterierne i et sår, synes det logisk at dette heler hurtigere??
Kilroy
Dato: 21/12 2007 13:21

Som jeg har oplevet det: man smører en lille blanding af revet/mast hvidløg og honning sammen og binder det på et sår - selv de meget genstridige skinnebenssår kan kureres sådan. Derfor er det selvfølgelig muligt derudover at være allergisk over for hvidløg, og i det tilfælde vil det jo være ætsende :(. By the way, blandingen skal skiftes en gang i døgnet.
HelleB
Forum-indlæg: 5
Område: Odense
Dato: 16/1 2008 21:15

Da jeg var barn rev min mor ofte et æble og tilsatte et fed hvidløg når vi var syge - det hjalp på alt fra mavesmerter og diarré til influenza og forkølelser....
Bruger det idag stadig når jeg selv er syg og også når min datter på snart 3 år er syg...

Det hjælper nok at vi begge 2 er mæææægtig glade for hvidløg - tror ikke det er et hit hvis man ikke bryder sig om smagen!
Luna_Månebarn
Dato: 17/1 2008 06:49

Revet æble med hvidløg? Altså til at spise? Det skulle ikke smøres på huden et sted?

HelleB
Forum-indlæg: 5
Område: Odense
Dato: 18/1 2008 09:42

Til at spise :D

Et saftigt æble groft revet, tilsat et fed fint revet eller presset hvidløg :)

Det har altid været en vidunderlig kur - selvom den lyder en anelse mærkelig for de fleste!

Min mor er en af den slags mødre der har "lært" mig op med gamle husmor råd - og mange af dem er fantastiske!

En anden "yngling" der ikke lige har noget at gøre med hvidløg, men dog med sundhed er min mors kur mod akut diarré... Kartoffelmel i enten vand eller saftevand - det smager horribelt for at sige det mildt - og man bør ha noget at skylle efter med... Men hold op det er effektivt! Jævning til din mave :D

Og tror bestemt det er sundere end diverse medikamenter man kan købe mod selv samme problem ;)
TheOldMe
Forum-indlæg: 420
Dato: 18/1 2008 11:23

Hvorfor også bruge en million på dyre lægemidler man kun får brugt en gang før de blive for gamle?

Det kunne egentlig være fedt hvis vi oprettede en tråd med 'husmorråd'.. Alle dem der inkluderer mad og sådan.. :)
Knoldselleri
Dato: 18/1 2008 11:53

Pawas forslog at blande hendes hyldebærsaft med hvidløg, salvieblad, ingefær, æbler og citron i, samt lidt vand og honning!
Mod vores forkølelse...
Sider: 1 2 > >>