Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Alternativ til Omeprazol (middel mod mavesyre)

Sundhed

Sider: << < 1 2
Thompson
Forum-indlæg: 46
Område: Vestjylland
Dato: 20/1 2014 08:44

Fedt med røgfri, tillykke med det! :)
Du skriver at du overvejende holder dig fra kød, men spiser lidt engang imellem alligevel. Jeg bor jo ikke i din krop så ved ikke hvordan den reagerer, men min egen kan bedst lide forudsigelighed, hvis man kan kalde det det. Den kan bedst håndtere ting den er vant til at få. Måske du skulle prøve helt at sortere kødet fra? :) Din mavesæk vil danne mavesaft som om den forventer kød, men når kødet så ikke kommer er det der til ingen verdens grund. Hvis du prøver en periode enten helt at undgå kød (eller går all in hvis det er det du hælder mest til, evt med fisk og kylling som du skrev), så passer sammensætningen af den mavesaft du producerer med det der kommer ned, og så vil den måske ikke kravle op i halsen på dig ;).
MissKitty
Forum-indlæg: 189
Opskrifter: 5
Område: Sjælland
Dato: 20/1 2014 09:17

Tak skal du have :) Spiser intet kød for tiden, heller ikke som pålæg. Det jeg får ned for tiden, er faktisk kun nudler med boullion, groft knækbrød, mariekiks og måske lidt havregryn/grød. Har dog siden igår spist overvejende grønt, hvor det stadig har bestået af nudler, men nu med kogt broccoli og frisk agurk og snackpeber. Har lidt flere grøntsager, som skal bruges de næste par dage på nye opskrifter, for NU er jeg ikke bange for at spise nye ting! Det var jeg sidste gang, jeg forsøgte at ændre min kost. Spiser endda rå nødder nu, som jeg ikke har kunnet spise siden barndommen (meget dårlig oplevelse med opkast), da jeg også har fået at vide, at bla. mandler skulle være godt ved mod kvalme og sure opstød.

Undgår også sukker og olier/fedt, da det forværrer maven, har jeg fundet ud af. Men falder altså lidt i engang imellem; især når lækkersulten/lysten til at snacke dukker op. Og det er så der jeg godt kunne bruge en smøg, men så går det først meget galt. Savner ofte noget sødt, men slev dadler/rosiner/figner kan maven ikke klare i disse dage, så er skisma på måsen lige på det punkt.

Størstedelen af dagen igår og natten til idag (jeps, har ikke sovet i nat), har jeg ikke haft så mange problemer med mavesyren og kvalme/opkastningsfornemmelse. Det havde jeg til gengæld i forgårs og dagen før det.
Thompson
Forum-indlæg: 46
Område: Vestjylland
Dato: 20/1 2014 11:13

Hvis det er i bedring er det da bare super! :) Kom lige til at tænke på en ting mere. Jeg ved godt at de rå du kan få ud a det ikke har anden videnskabelig dokumentation end at de er baseret på ren og skær erfaring, men hvis du googler ayurveda og acid reflux eller Heart burn, så kommer der måske et par interessante råd. Omhandler ofte nogle ting du kan spise eller tygge for at modvirke kvalme og sure opstød osv. Eks ingefær menes at være godt mod kvalme, tror nok det er når det tygges. kan ikke huske det. Men prøv det lige!
MissKitty
Forum-indlæg: 189
Opskrifter: 5
Område: Sjælland
Dato: 20/1 2014 16:44

Det er i noget bedring, men tør ikke sige at det går den rigtige vej for good dog. Det kan nemlig hurtigt vende, men det har nu været rart med mindre gener :)
Ingefær har jeg godt læst skulle hjælpe, men inden mit anfald sidst i november reagerede maven negativt på det (refluks bla.), så det tør jeg ikke begive mig ud i lige nu.
VeganerRikke
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 12/2 2014 20:32

Hej MissKitty

Kan se det er længe siden du sidst har skrevet her i tråden- så håber det går meget bedre:-D
Jeg har selv haft en masse problemer med smerter øverst i maven i venstre side - som var så slemme at jeg til sidst kun kunne indtage flydende kost. Jeg fik lavet koloskopi ( undskyld hvis det er for detaljeret) og ultralyd af lever, nyrer,milt, galdeblære+veje og bugspytkirtel. Alt var normalt. Min læge ville så give mig de samme piller som du fik. Det nægtede jeg. Netop pga bivirkningerne- og jeg er også panisk angst for at kaste op.....
Jeg tager noget håndkøbsmedicin der hedder pantoprazol. En pille om dagen. Derudover har jeg købt noget cellesalt der hedder natrium phos. D12.
Jeg spiser ikke frugter med meget C-vitamin, krydret/stærkt mad - og ipren og andre nsaid- præparater holder jeg mig fra. Samtidig drikker jeg en del kamillete- og pukka's relax te er også rigtig god.
Jeg har haft voldsomme smerter siden slutningen af november- og det er først indenfor den sidste uge at smerterne er blevet mindre- meget mindre. Jeg har åbenbart kronisk betændelse i slimhinden i mavesækken. Og hvis man er sensitiv eller er udsat for meget stress- så forværre det åbenbart tilstanden.....
Jeg levede ikke vegansk før den 6. Feb 2014. Jeg kan bare mærke hvor godt det er for kroppen- og sindet. :-D
Håber du har det godt- hvis ikke -så håber jeg du kan bruge mine råd. :-)
jo
Forum-indlæg: 1
Område: Århus
Dato: 8/4 2017 23:37

Kære Alle
Har lidt af kraftig mavesyre og prøvet meget forskelligt over årene. Skummetmælk ca. 3-4 dl er en ren mirakelkur. Skummetmælk har en meget høj bufferkapacitet og indeholder næsten ingen fedt.
Vh
Jo
Sider: << < 1 2