Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

At leve af lys? (Breatharianism)

Sundhed

Sider: << < 5 6 7 8
dann
Forum-indlæg: 204
Område: KBH
Dato: 22/10 2015 10:46 | Indlæg redigeret den: 22/10 2015 15:40

Hmmm, lad mig begynde med at beskrive det på følgende måde: Transhumanisme forholder sig til troen på et liv efter døden på ca. samme måde, som science fiction forholder sig til fantasy-genren. Der er stort set tale om den samme eskapisme, men den første er ikke tilfreds med at være en flugt ind i magisk tænkning og vil have lov til at bilde sig ind, at dens egen eskapisme er i overensstemmelse med den virkelige verden og dens (natur)love: den samme drøm om det evige liv … men i virkeligheden!

I sin bog RAPTURE – A Raucous Tour of Cloning, Transhumanism, and the New Era of Immortality (2003) sammenfatter Brian Alexander sin analyse af bevægelsen på følgende måde:
The great uniting belief of the bioutopians is that the future is just about here, that every nano-bio-info-cogno option is coming and soon. But don’t hold your breath. For the moment, we still live, mostly, in houses made of wood and bricks and drive cars with gasoline engines and make electicity with steam. There are, thank goodness, no ray guns. Most people have decided that though it is possible to make their refrigerators talk to the grocery store, they don’t necessarily want them to. Thirty years after the start of the War on Cancer, people still get cancer. They die from it by the millions. About 20,000 Americans each year die of influenza and millions of people around the world die of malaria. There is no cure for the common cold. Aging is 100 percent fatal. (p. 252)
http://www.brianralexander.com/#

Ligesom science fiction-fans i sammenligningen med fantasy-fans holder sig til gode, at deres egne idéer hører hjemme i den virkelige verden og ikke i eventyrland, selv om genren inkluderer snart sagt samtlige overnaturlige idéer (telepati, telekinese, spådomme, FTL, det evige liv, bare for at nævne et par stykker), mener transhumanisterne, at deres tro er radikalt mere realistisk og de griber efter halmstrå for at kunne opretholde den. En fornærmet læser hos Amazon.com udtrykker sin utilfredshed med bogen på følgende måde :
It’s not religious if you can do it (…)
Scientists have radically extended the lives of certain species of laboratory animals in apparent good health. Because of the conservative nature of the genome across species, similar biochemical pathways probably exist in humans that we might be able to use to retard aging and greatly extend our healthy lives well past 120 years.
Religions, by contrast, don't have anything like an animal model to demonstrate that their beliefs can send animals' "souls" to otherworldly heavens, much less human "souls." So comparing physical immortalism with a religion is patently absurd.”

Imidlertid beskriver Brian Alexander igennem hele bogen detaljeret, hvordan bevægelsen mere ligner en kult (incl. realitetsfornægtende disciple såvel som guruer, der er ikke har spor mindre livsfjerne end Jasmuheen og Kay Hougaard) end en nøgtern søgen efter sandheden om de reelle muligheder for longevity etc. At snart sagt samtlige deltagere er travlt beskæftiget med at benægte deres eget og guruernes uundgåelige fysiske forfald, gør kun hele cirkusset mere deprimerende end den helt ordinære virkelighed.
Et par online-tilgængelige artikler om emnet af forfatteren:
http://archive.wired.com/wired/archive/8.01/forever_pr.html
http://archive.wired.com/wired/archive/12.02/immortal.html (den omtalte John Sperling er i mellemtiden afgået ved døden: https://en.wikipedia.org/wiki/John_Sperling )
http://archive.wired.com/wired/archive/10.05/eugenics_pr.html

For ti år siden eksisterede der en dansk hjemmeside om emnet, Futureport.dk, men navnet er i dag købt af en, der bruger den til ren reklame for diverse produkter, der intet har med transhumanisme eller longevity at gøre.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/10 2015 14:25

citat
Martinus' forestilling om at "kunne leve gennem lungerne" er bindegal!

nåååår jeg er da ret overbevist om at de fleste vil mene at det er meget vigtigt at trække vejret. :)

vh
dann
Dato: 22/10 2015 15:25

Me too! :)
Åndedrættet vil jeg også meget nødig give afkald på, ligesom jeg vil foretrække at få noget at spise engang imellem, men det er jo angiveligt heller ikke det, Martinus taler om, men derimod: " at mennesket vil til sidst kunne leve gennem lungerne og ikke behøver at indtage fødemidler."
Der ser med andre ord ud til at gå en ret direkte vej fra Martinus til Kay Hougaard.
lucifer
Forum-indlæg: 1609
Område: Sjælland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 22/10 2015 15:43

Jeg kender ikke det mindste til Kay hougaard
og jeg er heller ikke interesseret, så her må
Jeg nok melde pas .

Jeg synes ikke rigtigt der findes nogle man kan samligne med martinus
Vh
Serenity
Forum-indlæg: 1675
Område: Nordjylland
Dato: 22/10 2015 15:44 | Indlæg redigeret den: 22/10 2015 15:45

Jeg indrømmer gerne, at nogle ting som for eksempel cryonics og mind uploading er lidt skørt, men den grundlæggende ide om at forbedre mennesker virker da meget fornuftig. Det er allerede sket i mindre grad for mange mennesker, og vi har cyborgs, som lever iblandt os nu. Sammensmeltningen mellem mand og maskine er begyndt, og vil fortsætte i fremtiden. Google arbejder fx på kontaktlinser, som konstant kan måle blodsukkeret og Darpa arbejder på at lave små chips som kan gendanne tabte hukommelser. Der sker også hele tiden nye opdagelser, som giver mere indsigt i, hvordan kroppen fungerer. Vi står overfor en meget nær fremtid, hvor det bogstaveligt talt vil være muligt at lave nye organer i et laboratorie, hvor de blinde kan kureres, og hvor lamme mennesker kan komme til at gå igen.

dann
Dato: 22/10 2015 16:32 | Indlæg redigeret den: 22/10 2015 16:33

Serenity:
"den grundlæggende ide om at forbedre mennesker virker da meget fornuftig"
Ja, vel gør den så, når du med dine nye eksempler får den nogenlunde ned på jorden igen og væk fra de mere flyvske ideologier som transhumanismen. Jeg har selv plomberinger i tænderne og bruger undertiden briller og høreapparat, men jeg er endnu ikke stødt på nogen, der af den grund har fundet på at beskrive mig som transhuman! :)
Transhumanisternes (eller din) forestilling om, at ved
at skabe syntetiske kroppe til mennesker, vil vi måske kunne leve hovedsageligt af solernegi en gang i fremtiden
er lige så lige så realitetsfremmed som Kay Hougaards idéer. Men selv om man forestillede sig, at disse science fiction-idéer var halvvejs realistiske, så svarer deres forhold til Kay Hougaards forestillnger sådan ca. til at have ment for 150 år siden, at fordi man kunne forestille sig, at mennesker engang i fremtiden ville komme til at flyve, så var det dermed sandsynliggjort, at det ville ske ved, at de lærte at baske meget hårdt med armene!!!
Så længe vi bare ønskedrømmer, er det selvfølgelig kun fantasien og ikke naturlovene, der sætter grænsen …
Serenity
Dato: 22/10 2015 16:40 | Indlæg redigeret den: 22/10 2015 16:41

For mig virker det meget usandsynligt at kunne kopiere et menneskes bevidsthed og overføre den til et kunstigt substrat, men hvis der sker store gennembrud indenfor AGI eller ASI, vil jeg ikke udelukke, at det kan ske. Men det som først vil blive forsøgt ser ud til at være at lave en kunstig krop, som kan holde en biologisk hjerne i live, hvor hjernen kan kobles til kroppen, så personen kan styre den. Det er nok lidt mere realistisk, men nok stadig et årti eller to ude i fremtiden. I mellemtiden ser det ud til, at en læge vil forsøge at lave en hovedtransplantation på et menneske. Ifølge planen allerede i år 2017.
dann
Dato: 24/10 2015 08:22 | Indlæg redigeret den: 24/10 2015 08:22

A sæjer welbekom!
Det er en af de ting, som det er så forbandet nemt at skrive en sf-historie om: https://en.wikipedia.org/wiki/Head_transplant#Cultural_influence
men i realiteternes verden er der ingen realistiske udsigter til, at det kan lade sig gøre - og slet ikke "et årti eller to ude i fremtiden." Det frivillige offer for hovedtransplantationen er ikke uden grund en muskelsvind-patient, som er ved at miste kontrollen med sin krop: Han kan se frem til at være et hoved koblet på en krop, der ikke yder andet end at holde samme hoved i live. Der vil ikke være nerveforbindelser af nogen art til den fremmede krop!
http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3227954/Human-head-transplant-edges-closer-reality-Chinese-surgeon-teams-Italian-doctor-perform-procedure-2017.html
Hvis kun hjernen blev transplanteret, ville han heller ikke have hverken syn, hørelse, smags-, lugte- eller nogen form for følesans tilbage …
Serenity
Dato: 24/10 2015 16:20

Jeg siger ikke at det er nemt :D
Sider: << < 5 6 7 8