Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Hvilket kosttilskud (veganer)

Sundhed

NewVegan89
Forum-indlæg: 3
Område: Sjælland
Dato: 4/12 2014 17:20

Hej alle herinde :)

Jeg er forholdsvis ny veganer, og har før blot taget nogle multivitaminer uden at tænke nærmere over det.

Jeg ville høre hvad i andre bruger som kosttilskud, gerne som multivitamin :)

Jeg har købt Omnimin Pure, men vil det dække mit behov som veganer i forhold til de vigtigste ting som B12, D-vitamin, jern osv. er der nogle der ved det ?:) Og fik at vide at det var vegansk, så det håber jeg meget passer :D

Mange hilsner

Michelle :)
Kappa
Forum-indlæg: 251
Opskrifter: 12
Område: Odense
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 4/12 2014 18:45

Hej Michelle, og tillykke med dit forholdsvis nye valg :)
Du har egentlig ikke brug for andet end B12, da kalk faktisk kan optages igennem enkelte planter. Jeg tager dog udover multitilskud, for at jeg kan få B12, indtager jeg også kalktabletter.
Inkognito
Forum-indlæg: 287
Område: Andet
Dato: 5/12 2014 08:49

Hej Michelle

Jeg tager ikke multivitamin, men jeg tager b12-vitamin hele året og d-vitamin fra oktober til marts cirka. Min sidste blodprøve viste at alle målte vitaminer, var indenfor normale intervaller.

Jeg vil anbefale at du spiser den omnimin pure vitamin pille, som producenten anviser, og derefter få taget en blodprøve hos din læge i januar 2015 med henblik på at måle b12-vitamin og d-vitamin.

NewVegan89
Forum-indlæg: 3
Dato: 5/12 2014 10:04

Tak for svar :D

Ja jeg havde godt tænkt på at få taget en blodprøve for at se hvordan det hele står til, for selvom jeg var kødæder før, tror jeg nu ikke at jeg fik alle vitaminer alligevel. Tror jeg vil få taget en blodprøve om en-to måneder :)

Er det korrekt at Omnimun pure er vegansk ? :)
-mb-
Forum-indlæg: 9
Område: Midtjylland
Dato: 11/12 2014 06:15

Jeg bruger omnivegan, der er helt vegansk. (og mærket vegansk) Den indeholder også b12 og d2.
GitteG
Forum-indlæg: 4
Område: KBH
Dato: 11/12 2014 06:23

Man behøver nødvendigvis ikke at tage kosttilskud for at få dækket behovet for B12. Det kan også fås i form af nutritional yeast (tror nok det hedder b-gærflager eller noget i den stil på dansk) og fermenterede fødevarer såsom miso, kimchi og surkål.
Inkognito
Dato: 11/12 2014 12:12

GitteG

Er du 100 % sikker?

Er det sådan du får dækket dit behov for b12-vitamin? Hvad er mængden af dit b12-vitamin i blodet målt i pmol/l? - Mit var 272 pmol/l sidst, og jeg spiser vel igennemsnit 500 ug b12-vitamin om dagen. (De b12-vitaminpiller jeg har på lager pt., er henholdsvis 100 ug, 125 ug og 2500 ug per styk).
vericon
Forum-indlæg: 685
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Dato: 11/12 2014 14:12

Hej GitteG
Foruden det du nævner så hjælper korrekt behandlede højkvalitets mælkeprodukter også på sagen -
Taremel indeholde også små mængder B12 (foruden en hulens bunke spormineraler)

Sjovt nok, så ser der ud til at man, med lidt opmærksomhed, instinktivt kan mærke hvad man har brug for :)

Hilsen
Hans Jørn
Panda
Forum-indlæg: 148
Område: Østjylland
Administrator
Dato: 11/12 2014 14:34

GitteG
Det kan også fås i form af nutritional yeast (tror nok det hedder b-gærflager eller noget i den stil på dansk)

Det er korrekt at gærflager ofte er tilsat B12-vitamin, det er dog ikke noget der findes naturligt i gærflager, så en tommelfingerregel er, at hvis der ikke står på emballagen, at gærflagerne indeholder B12, så gør de ikke.

fermenterede fødevarer såsom miso, kimchi og surkål.

I følge Jack Norris er dette ikke sandsynligt (http://jacknorrisrd.com/b12-in-fermented-foods-korean-centenarians/ ). Artiklen er dog lidt over et år gammel, så det kan godt være at der er lavet nye studier, som viser at det alligevel skulle være tilfældet, men jeg har ikke kunnet finde nogen. Har du en kilde til at fermenterede fødevarer skulle indeholde B12?
GitteG
Forum-indlæg: 4
Dato: 11/12 2014 19:08

Jeg kan ikke sige med 100% sikkerhed at jeg får dækket mit behov for B12, da jeg ikke har fået det undersøgt hos lægen endnu. Men jeg tror at Hans Jørn har ret i at man instinktivt kan mærke om der er noget man mangler eller ej. Jeg har det i hvert fald godt :-D

Men jeg kan godt forstå hvis folk helst vil være på den sikre side ved at tage B12 som kosttilskud, jeg har bare aldrig selv personligt stolet vitterligt meget på kosttilskud.

Det er korrekt at gærflager ofte er tilsat B12-vitamin, det er dog ikke noget der findes naturligt i gærflager, så en tommelfingerregel er, at hvis der ikke står på emballagen, at gærflagerne indeholder B12, så gør de ikke.

Det har du sikkert ret i. Det mærke jeg plejer at købe indeholder B12, så jeg har ikke tænkt videre over det.

Har efterhånden læst det rigtigt mange steder, bl.a i en bog af Michael Pollan, men jeg skal ikke kunne sige om de kilder er mere pålidelige end Jack Norris. Men ja, det kunne være rart med en undersøgelse der én gang for alle kan sætte et punktum under den evige diskussion om B12 :-)
vericon
Forum-indlæg: 685
Opskrifter: 1
Dato: 11/12 2014 21:38

Hej
al seriøs forskning har som mål at lære mere -
Her må derfor også tages i betragtning at nuværende målemetoder og instrumenter muligvis ikke er tilstrækkelige -
Fordi det ikke kan påvises, betyder ikke at det ikke findes -

Med tiden er utallige anbefalinger, kostplaner og pyramider blevet stillet på hovedet og senere modbevist -

Så hvordan kan man navigere i hajfyldt farvand, fyldt med gode miner til slet spil ?

Humoristisk snusfornuft er en mulighed ----

Eksempel fra Cirkusrevyen med Lilly Broberg;

Der er så meget
Man ikke må
Og der er meget
At passe på.
Et blødkogt æg om dagen
Er gift som bare fa’en
Fordi der er noget farligt indeni.

Drik aldrig sødmælk
Du bli’r til kalk
Kom smør på brødet
og ring til Falck!
En enkelt kaffetår
Kan koste dig år

Altså lige fra morgenmad’n
Så er du ude i ballad’n.

Du har brugt sukker
Du har rørt rundt.
Og du har nydt det
Et svinsk sekund.
Din marmelademad
Den gjorde dig glad
Fordi du ved den er farlig indeni.

Der er så meget man ikke må
Og frokostbordet
Skal man la’ stå.
Et stykke steg med svær
Gi’r overlagte tæ’er

Ja – det er grufuldt
Og noget skidt.
At drikke øl til
Og akvavit.
Hold dig fra røget ål
La’ væ’r at sige ”skål”

Næ hold fast ved livets glød
Og hold dig væk fra wienerbrød!
Likør til kaffen
Gi’r dig et knæk.
Næ tag en cognac
Og hæld den væk!
Et stykke fyldt konfekt
Kan gøre dig defekt
Fordi det ka’ væ’r farligt indeni.

Der er så meget
Man ikke må.
Og der er meget
At passe på.
Se bort fra middagsmaden
Beslut dig til at hade den

La’ væ’r at ryge.
La’ væ’r at drik.
Løb lange ture,
Gør gymnastik.
Og hvis din mand bli’r hed
Lad væ’r at læg dig ned

Hold dig godt
Lad væ’r med noget
Det er den eneste rigtige måde

Husk alt er farligt
Pas på dig selv
Og følg parolen:
Ked dig ihjel.
Jeg er en svag natur
Mig ka’ de ikke lure
Fordi jeg vil være farlig indeni

Venlig hilsen
HJ
Inkognito
Dato: 12/12 2014 08:32

Jeg kender flere der har haft alvorlig b12-vitamin mangel, som de ikke selv var klar over, før en blodprøve gjorde dem opmærksom på det.
Vegan-Forever
Forum-indlæg: 40
Dato: 4/1 2015 00:17

Kappa - der er masser af kalk i planter - ikke kun i nogle få.
http://www.vegan-nutritionista.com/vegan-calcium.html
Jeff
Forum-indlæg: 1943
Dato: 4/1 2015 00:32

Hvorfor ville man ikke tage kosttilskud for at være sikker at behovet for B12 bliver dækket?

Mangel på B12 is no laughing matter...
vegan power
Forum-indlæg: 1
Dato: 22/5 2018 08:50

Fødevarestyrelsen anbefaler både B12 og D Vitamin tilskud til veganere. En god kilde til dem som
vil undgå de kemisk fremstillede vitaminer og mineraler at se på Terranova's produkter som er helt rene, endda uden konserveringsmidler. Her er en multivitamin som både indeholder B12, Vitamin D og meget andet:
https://terranova-nutrition.dk/kosttilskud/living-multinutrient-complex/
ahrenkeil89
Forum-indlæg: 1
Område: Midtjylland
Dato: 12/6 2018 12:30

Hej

Jeg køber oftest proteinpulver hos Apuls. De har det udvalg jeg søger og de har altid de gode varianter lavet på soja, hamp, ærter og mange andre spændende varianter. Se her https://apuls.dk/kosttilskud/proteinpulver

De har pt. dog ikke min yndlings med risprotein. Men har snakket med dem og den skulle snart komme igen.
Christiantarp
Forum-indlæg: 2
Dato: 13/6 2018 09:10

Jeg vil helt klar foreslå Fitline!

Jeg har selv lige været hos en alternativ læge, hvor man får lavet noget der hedder en vagatest. Jeg har været der før, da jeg følte mig stresset i eksamenperiode inden jeg afsluttede handelsskolen, hvor det havde super god effekt på mig. Da jeg så her i sidste uge igen havde en følelse af træthed, udbrændthed og stress over at skulle læse op til eksamen, besluttede jeg mig for at tage derhen igen. Jeg fik en tid i mandags (11.06) og kan allerede nu mærke hvilken forskel det har gjort for mig!

Jeg fik konstateret virussen streptokokker, hvilket gør at jeg kun får 50-70% ilt til hjernen, som gør at jeg ikke kan koncentrere mig og at jeg føler mig træt. Nu har jeg så fået nogle dråber samt noget pulver (Fitline - morgen/middag og aften - den om morgenen svarer til 1kg grøntsager) jeg blander op i et glas vand, og jeg kan allerede mærke hvordan mit energiniveau er blevet boostet helt vildt. Desuden nævte hun også at det i sær er vigtigt for mig at sove mellem 23-03, da jeg er i dette tidsrum min galdeblære restituerer og afskiller alle affladsstoffer.

Hvis I kunne tænke jer en henvisning, så skriv gerne til mig på christian.tarp@gmail.com. Så skal jeg med glæde hjælpe jer - jeg er helt sikker på at mange går og døjer med virusser, som mindsker energiniveauet.

Mvh
Christian