Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Manglende motivation og livsvilje

Sundhed

Sider: 1 2 3 4 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 8/11 2015 12:54

Jeg deler lige et indlæg her, som jeg også har delt på facebook, da jeg er sikker på, at der er nogle kloge hoveder her, som har noget fornuftigt at sige.

Jeg kan næsten ikke gøre noget som helst, uden at der er et udefrakommende pres og nogle øjeblikkelige konsekvenser ved at lade være. Jeg kan ikke spise sundt, fordi der ikke sker noget negativt her og nu ved at spise nogle chips og drikke cola. Jeg kan ikke motionere og komme i bedre form, fordi motivationen er næsten ikke eksisterende. Selv det at vaske op er en næsten uoverkommelig opgave. Jeg har prøvet forskellige typer medicin og kosttilskud med et håb om at fikse min defekte hjerne(mig selv). Fx har jeg prøvet concerta, strattera, piracetam, coluracetam, fasoracetam, noopept, acetyl l carnitin, phosphatidylserin, huperzine A, vinpocetine, alpha GPC og sikkert nogle andre jeg ikke lige kan huske, men intet ser ud til at virke. I hvert fald ikke noget som jeg har prøvet indtil nu. Det næste jeg vil prøve er nogle forskellige hormoner, som desværre er ulovlige at sælge i Danmark uden recept. Hvis ikke at kemi er svaret, hvad er så? Hvad kan give en livsviljen og motivationen tilbage?

Som svar til en kommentar skrev jeg også

Men det er jo ikke samfundet, som er skyld i, at jeg stort set ingen motivation har til at gøre de ting, som er godt for mig på langt sigt, at jeg er psykisk hyperaktiv, hvor det er umuligt at følge med i et helt oplæg på skolen, uden at jeg pludselig sidder og tænker på noget andet, og ikke ved, hvad læreren lige har sagt, at jeg har meget svært ved at danne langvarige relationer til andre mennesker, at jeg er deprimeret og at jeg ikke har en eneste ven som ikke er en del af familien og nok aldrig har haft det. Depression kan måske skyldes mangel på d vitamin, og jeg tror også, at det medicin jeg har taget, har haft en negativ effekt. I sidste uge var der en dag, hvor jeg tog i skole, og havde det fint først på dagen, men 1-2 timer efter at have taget medicinen var jeg direkte menneskesky, og jeg sad seriøst og tænkte på at hoppe på hovedet ud af vinduet fra første sal. Ret skræmmende så slut med det lort! Jeg har fået at vide af flere personer, at motion hjælper meget, og de få gange jeg har været af sted, har jeg også haft det godt bagefter, men jeg kan bare ikke fortsætte af en eller anden grund. Jeg kan tage af sted måske to dage i træk, men så går der måske en måned eller to, før jeg kommer af sted igen.

Hvad tror i, at i ville gøre, hvis i stod i samme situation?
Victor
Forum-indlæg: 134
Område: KBH
Dato: 8/11 2015 13:32

Med medicin, mener du så antidepresiver?
Serenity
Dato: 8/11 2015 14:15

Jeg mener strattera mod ADHD.
Djivar
Forum-indlæg: 99
Dato: 8/11 2015 16:09

For omkring 9 år siden var jeg i samme situation som dig: jeg havde mistet lysten til alt... det skyldtes, at jeg havde mistet min far til kræft.
I dag har jeg det meget bedre - selv om jeg stadigvæk har nogle svingture med depression og angst.

Ud fra, hvad du skriver, så virker det til, at du kæmper med ensomhed?
Så vil jeg foreslå dig at finde en gruppe for ensomme i nærheden af, hvor du bor. På den måde kan du komme i gang med at være social uden, der er krav udefra (f.eks læremiljø, krav om at man skal være på en bestemt måde osv).
- Jeg har aldrig selv kæmpet med ensomhed... jeg har følt mig alene, men aldrig rigtig ensom. Og det har hjulpet, at jeg har indset og respekteret mit eget behov for netop at være alene.
Ikke fordi jeg ikke kan lide mennesker, jeg har det bare bedre med at være for mig selv det meste af tiden.
Indtil jeg anerkendte dette, havde jeg det temmelig skidt med mig selv, fordi jeg følte mig udenfor i verden, hvor det bedste er at være omgivet af mennesker 24/7.

Måske kan du melde dig ind i en aktivitetsgruppe, hvor løb f.eks er fokus? På den måde er det ikke det sociale, der behøver at være fokus, men derimod det at løbe der er i fokus.

Du skriver, at du tror, mangel på D-vitamin kan være grunden til din depression; hvis du er deprimeret, når det begynder at blive mørkt/du ikke kommer udenfor i solen i løbet af året, så kan det meget vel være det.
Men hvis du har kronisk depression, så vil mere D-vitamin ikke være det eneste, der hjælper dig.
Jeg har skrevet et indlæg på min blog omkring depression, og hvad der kan være til grund for det + hvilke fødevarer man mener kan have en positiv virkning. Hvis du er interesseret, kan jeg linke til det??
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Område: Sjælland
Dato: 8/11 2015 16:14

Ville det hjælpe hvis du begyndte at opfatte motion og sund kost som medicin? Hvis du kunne sige til dig selv, at du SKAL have 1 dosis motion og 5 doser sund mad hver dag?

Jeg ser helt klart min mad og min motion som medicin, der hjælper mig dels til at bedre mit helbred, dels holde min livsglæde oppe, og dels vedligeholde det, som jeg fysisk er i stand til. Da jeg begyndte på fedtfattig, sukkerfri vegansk kost, var jeg ret medtaget både fysisk og psykisk - jeg har en kronisk fysisk sygdom, og jeg havde lige været igennem en lang psykisk belastende periode med sygemeldinger, lange ventetider i sundhedssystemet, afskedigelse, den svære erkendelse af ikke at kunne være på arbejdsmarkedet mere, kommunens ydmygende behandling, flytning m.m.. Det havde tæret meget på mine kræfter, men efter en månedstid eller to begyndte jeg at mærke tydelig forskel, både fysisk og især psykisk - jeg fik meget af min livsglæde tilbage, jeg fik mærkbart mere energi og overskud i hverdagen, jeg opdagende endda at bare det, at se mine smukke farvestrålende retter gør mig glad i låget.

Det betyder, at på dage, hvor det er svært at komme ud og få rørt kroppen, skal jeg bare minde mig selv om, at det er min medicin, så er det meget lettere at komme af sted. Jeg ved jo, at min medicin hjælper mig.

Måske det også ville være lettere for dig, hvis du kunne finde en bekendt, som lige som dig har brug for blive holdt fast på det gode i motion og sund kost? Så kunne i begge hjælpe hinanden med at komme af sted til motion og med at inspirere til gode sunde retter - måske lave mad sammen nogle dage?

Mht til depression kan det ikke behandles så enkelt som ved at tage tilskud af D-vitamin, men en grøn kost kan virke forebyggende på udvikling af depression:
http://www.lakareforframtiden.se/nya-ron/mindre-depression-med-mer-frukt-och-gronsaker/

Du spørger, hvad der kan give livsviljen og motivationen tilbage - til det vil jeg side, at det er vigtigt, at du giver dig selv lov til at beskæftige dig med noget, som du finder glæde i. Overvej, hvad der plejer at gøre dig glad. Er det noget, du kan tage op igen? Hvordan kan du hver dag gøre noget for dig selv, som giver glæde i hverdagen? Det behøver ikke være det samme hver dag, og det behøver hverken være dyrt eller vildt - jeg kan f.eks. godt lide at lytte til musik, så jeg har jeg mega-lang playliste på min mobil, og jeg elsker at udfordre mine kreative evner. Og det at have været helbredsmæssigt så langt nede, at jeg stort set intet kunne, gør at jeg i dag kan glæde mig over at kunne bage, lave spændende mad, eller at kunne cykle de 12 km til indkøbsmuligheder, nyde at shoppe, og cykle de 12 km tilbage igen.

Serenity
Dato: 12/11 2015 23:07 | Indlæg redigeret den: 16/11 2015 00:31

Jeg synes generelt ikke, at jeg er ensom, selvom jeg godt kan savne at have en kæreste. En gruppe for ensomme tror jeg ikke er løsningen, men jeg har overvejet at begynde til bowling. Om jeg har en rigtig depression, ved jeg ikke, men der har i hvert fald været nogle dage, hvor jeg har haft det meget dårligt. Så dårligt at jeg har sat og grædt. En del af årsagen til at jeg har haft det dårligt kan måske skyldes, at jeg er blevet mere bevidst om, hvor ødelagt og defekt jeg er, og intet håb har om nogen sinde at kunne opnå, hvad jeg gerne vil i livet. Mit selvværd er så lavt, at jeg er usikker på, om jeg overhovedet har et. Jeg tror ikke, at det ville hjælpe at betragte motion som medicin. Jeg ved godt i forvejen, at sund kost og motion er vigtigt, men motivationen er der bare ikke. Det ville måske være nemmere, hvis jeg kunne finde en bekendt, som også trænger til at have en træningsmakker, men sådan en bekendt har jeg vist ikke. Jeg har læst, at pregnenolon, DHEA og 7-keto-DHEA måske kan have en positiv effekt, med de er vist ulovlige at sælge i Danmark. Det nåede i hvert fald ikke frem, da jeg for nogle måneder siden bestilte det fra udlandet.
Fib-Spurven
Forum-indlæg: 622
Opskrifter: 2
Dato: 13/11 2015 01:23

Hvad siger din læge? Har du fortalt din læge om, hvordan du har det? Hvis ja, hvilke forslag har din læge til at hjælpe dig videre?

Jeg mener ikke, at det er en god idé at selv at ordinere medicin og bestille den over internettet. Medicin kan have alvorlige bivirkninger og måske er der ting, du ikke er opmærksom på, som gør, at du ikke bør indtage den. Jeg vil også advare mod at tro, at medicin kan løse alt - medicin kan være en hjælp i en periode, en hjælp til at finde overskud til at begynde selv at arbejde med de problemer, man har, men medicin kan aldrig erstatte den indsats, man selv må gøre.

Hvad mener du med, at du er ødelagt og defekt? Masser af mennesker - inklusiv mig selv -har ved deres usunde livsstil ødelagt sig selv, men en del af ødelæggelserne kan der repareres på. Hvis du havde set mig for 3 år siden, ville du ikke tro, det var den samme person, du mødte i dag. Hvad er det, der gør, at du ser alt som værende så håbløst?
IngerA
Forum-indlæg: 18
Område: Midtjylland
Dato: 13/11 2015 13:25

Hej
Jeg vil foreslå at du finder en psykoterapeut du synes om og taler det hele igennem med hende/ham.
Jeg vil også meget fraråde at du begynder at eksperimenterer med medicin. Jeg har selv fået antidepressiv medicin, det hjælper ikke særligt og man får bare en masse problemer med at trappe ud af det igen. Derfor foreslår jeg også en psykoterapeut frem for en læge, det er de færreste læger der har særlig meget viden om den menneskelige psyke og mange er tilbøjelige til at udskive medicin selv om det ikke er nødvendigt.
Maj1974
Forum-indlæg: 65
Område: Århus
Dato: 13/11 2015 18:44

Jeg vil også mene terapi ville være rigtig godt for dig. Det er så vigtigt at få snakket om og hjælp af en proff. til det der er svært inde i én. Vedkommende vil også kunne hjælpe dig med det der er svært for dig ift. relationer.

Medicin ville jeg personligt ikke røre med en ildtang :/

Der er sikkert også mulighed for at få tilskud til terapi gennem din læge og ellers er der også steder med gratis hjælp og terapi alt efter hvad din baggrund er :)

Jeg håber du vil give dig selv den gave at få det bedre <3

Lene N
Forum-indlæg: 1233
Opskrifter: 4
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 13/11 2015 18:58

Hvad med en tur til lægen og en henvisning til psykolog? Jeg er selv midt i en sygemelding med stress, er nu delvis raskmeldt, og jeg har haft stor gavn af psykologsamtaler og en daglig gårur. Motion behøver ikke være noget stort og voldsomt, bare en god gåtur. Jeg havde aldrig troet det ville ske, men i dag er jeg afhængig, ville ikke undvære min daglige gåtur. Samtidig har jeg spist daglige veganske vitaminpiller og tilskud af omega 3,6 og 9 lavet af planter og det har hjulpet mig meget.Rigtig god bedring, orker du ikke at gå så meget op i mad, for det er heller ikke altid mig, så spis i hvert fald masser af frugt og grønt og nødder :)
dann
Forum-indlæg: 206
Dato: 14/11 2015 11:15

Jeg kan ikke motionere og komme i bedre form, fordi motivationen er næsten ikke eksisterende.

Jeg kan på en måde genkende problemet, selv om jeg ikke har det selv: Hvis det var nødvendigt at løfte vægte, lave mavebøjninger, løbe eller ligge og tælle banelængder i en svømmehal for at komme i form, ville jeg med garanti heller ikke kunne finde motivationen til det. Heldigvis er jeg fri for at spekulere over det, fordi jeg laver noget, der er sjovt og kun som ’bivirkning’ har, at det inkluderer motion.
Jeg startede på salsa på et tidspunkt, hvor jeg på grund af en ikke-erkendt fødevareallergi var hyperaktiv, hvilket havde den ’fordel’ (igen en bivirkning), at jeg kunne tage 10 års salsalektioner på et års tid! :) Efter jeg var sluppet af med hyperaktiviteten igen, holdt jeg fast af ren og skær lyst.

Salsa i Havana (Agua pa’ Yemaya):

Salsa i Santiago de Cuba:

(Dans kan også være en ’holdsport’ – og til og med en, der inkluderer det modsatte køn!)
Til forskel fra fx løb og mange andre motionsformer behøver man heller ikke en mp3-spiller med motiverende musik: I dans er hele pointen at følge takten i musikken.

Eksil-cubaneren Gloria Estefan laver gammeldags latino-musik, som man kan komme i godt humør af, selv når man sidder ned:
Abriendo puertas:

Tres deseos:

Pintame de colores:

Oye mi canto:

Det her er måske det forkerte forum til at anbefale større ubekymrethed omkring, hvad man propper i sig, men jeg er tilbøjelig til at være enig med ernærings- og motionseksperten Morten Elsøe i de fleste ting: ”sig farvel til slankekure, sundhedsstress og dårlig samvittighed”
Morten Elsøe: Hvad er farligst: usund mad eller frygten for usund mad?
Det sidste:
https://www.facebook.com/morten.elsoe.side/posts/439832022870299

Morten Elsøe: en guide til det ræs, der lige nu allermest ligner en regulær konkurrence om at være mest sund:
https://www.facebook.com/morten.elsoe.side/posts/444349845751850

Virker det ikke, som om du på nuværende tidspunkt har konstant dårlig samvittighed over ikke at spise rigtigt, ikke at motionere og ikke at følge ordentligt med i dit studium?
Med flere uddannelser bag mig, ved jeg af erfaring, at selv de mest interessante af dem har elementer, hvor man bare er nødt til at bide tænderne sammen og forsøge at holde sig vågen og koncentreret, fordi de udgør en forudsætning for de mere interessante dele, så lige dér er jeg ikke sikker på, at man kan nøjes med at følge lystprincippet, men på de andre punkter burde det være muligt! :)
Kabrandt
Forum-indlæg: 58
Dato: 14/11 2015 22:27 | Indlæg redigeret den: 14/11 2015 22:36

Hej

(Undskyld det bliver en lang smøre. Og med udgangspunkt i mig selv og mine oplevelser.
Men jeg håber alligevel at der er noget du kan bruge. Kram!:-) )

Jeg genkender rigtig meget af du skriver og jeg brugte flere år på at anerkende at jeg havde et problem! Jeg svingede rigtig meget både op og ned. Jeg var ensom, egoistisk og ligeglad. Ligeglad med andre og egentlig også med mig selv. Selvom jeg havde vældig travlt med mig mig mig og at være hævet over andre. Fuld af had. besat af mindreværd/ophøjethed. Jeg prøvede medicin og jeg prøvede at tage mig sammen, presse mig selv (flere gange), jeg prøvede at være ligeglad. Og jeg havde rigtig ondt af mig selv! Ja det blev faktisk kun værre. Og hvis du spurgte mig var jeg bestemt ikke egoistisk eller ligeglad!

Jeg blev henvist til psykolog og det har jeg været rigtig glad for, selvom det var SÅ hårdt! Jeg endevendte min egen barndom og forhold til mine forældre, samtidig med at jeg selv blev mor. og aldrig har jeg haft det så dårligt i mit liv. Jeg var grebet af angst og uro. Da det var værst sad jeg bare med smerter i brystet, i sofaen og døjede med at trække vejret i flere dage. . .
Og jeg tænkte. Mit liv er ødelagt!! Jeg dur ikke til noget! Og jeg får det aldrig godt!
Idag forstår jeg slet ikke at jeg har haft det sådan! Det er altså kun ca. et halvt år siden nu.

Jeg var ensom, egoistisk og ligeglad, men det var ligegyldigt for det jeg manglede var MENING.
Da det begyndte at gå op for mig at verden kan være mere end materialisme, egoisme, ligegyldighed, politik og penge. Begyndte der at ske noget.
Jeg synes jo stadig i høj grad at verden er utrolig materialistisk. Alt går op i penge. Udbud og efterspørgsel. Men min verden har ændret sig markant!

-Mit liv er langt fra let eller perfekt, men det giver mening og aldrig har jeg haft det bedre!

Motivation kommer indefra.
Og før vi skal ændre på noget må vi huske at spørge hvorfor? Hvad er det egentlig vi vil opnå og HVORFOR?
Hvorfor er motivationen. -Det manglede jeg virkelig. Jeg troede at det var nok at sige: "Jamen jeg vil bare gerne have det godt! sådan jeg kan fungere i min hverdag, leve mit liv!!". Men det var ikke nok for mig! Det gav ikke mening. Fordi mit liv ikke gav mening.

Jeg ved nu at der er mening med livet.
En dag hvor jeg mærkede følelserne ville tage overhånd igen igen. Var jeg sammen med min søn, som ikke var særlig gammel og han var nede på gulvet. jeg ville så gerne give ham min opmærksomhed, men alt indeni mig strittede imod og jeg havde ondt af mig selv, sofaen trak i mig og min krop var såå tung. Blev jeg stædig, NU VAR DET NOK! Følelserne skulle ikke bestemme over mig. Da jeg så gjorde det føltes min krop ikke nær så tung og jeg fik ny energi.
Så let var det selvfølgelig ikke. Men det var da en start. Ja og hvad er mere meningfyldt end at skabe nyt liv og se det gro og smile tilfreds op til en ;-)
Det var skide svært. Det ER skide svært at bryde en vane, især uden en ny. Og ikke bare en hvilken som helst ny vane. Ikke bare "Jeg vil dyrke motion -fordi det er godt for mig". Det er ikke altid nok!

Hvad er det så som giver mening. Det er et svært spørgsmål. Men sådan helt fuldamentalt kan vi jo starte med. Hvorfor lever jeg? Hvad lever jeg for? Hvor skal jeg hen? Det er svære spørgsmål hvis man tror på ligegyldighed! Det har jeg måtte erkende. Man kan vælge at lukke øjnene og fortsætte i samme smøre. Men man kan også være nysgerrig og spørge hvorfor? Og jeg har personligt altid været nysgerrig.

Jeg har været ateist af den grimme slags.
"De som tror, har brug for at tro -fordi de er svage." Ja længe troede jeg ikke engang at præsten selv var troende. "Så dum er han da ikke" Det kan være ligemeget, jeg skal alligevel dø.

Alt kan ikke måles og vejes, ses og høres. Vores følelser og tanker kan ikke måles og vejes som sådan, de kan da i hvert fald ikke ses eller høres. Men derfor er de der stadig. Jeg har i hvert fald mærket følelsernes og tankerne kraft også sådan at det gjorde fysisk ondt.

Jeg har fundet mening i noget større. Jeg har fundet mening med mig selv og udenfor mig selv. Og jeg var ikke nået dertil hvor jeg er idag hvis ikke jeg var noget til nogle erkendelser og været ydmyg og spurgt om hjælp.
Jeg er så glad for at min kæreste var med mig igennem det. Han har lært mig meget om ikke at være egoistisk og om kærlighed og udholdenhed.

Jeg tror ikke på antidepressiv medicin(Det er blot et plaster på såret).
Jeg på kærlighed <3

Mit råd er klart at søge hjælp. Indeni og udenfor dig selv. Du er stærkere end du tror.
Serenity
Dato: 14/11 2015 22:52 | Indlæg redigeret den: 14/11 2015 23:09

Hvad siger din læge? Har du fortalt din læge om, hvordan du har det? Hvis ja, hvilke forslag har din læge til at hjælpe dig videre?
Jeg har snakket med en psykolog, fordi jeg har været i medicinsk behandling mod ADHD, og jeg har flere gange nævnt, at et af mine største problemer er manglende motivation i hverdagen. Ikke bare mht. til at træne og spise sundt, men også sådan en simpel ting som at vaske op. Opvasken kan stå i flere uger, før jeg tager mig sammen til at gøre rent. Jeg tror ikke, at jeg har fået nogen forslag til, hvordan problemet kan løses. Nu snakker jeg i stedet med en sygeplejerske en gang imellem. Planen indtil næste samtale er, at jeg vil spise sundt og motionere meget, for at se om det har en effekt, men jeg tvivler på, at det vil lykkes.

Hvad mener du med, at du er ødelagt og defekt?
Ødelagt på grund af flere års mobning og efterfølgende næsten totalt fravær af et selvværd og meget negative tanker om mig selv. Defekt på grund af ADHD, en ASF diagnose, manglende motivation og manglende evne til at danne langvarige relationer med andre mennesker. Jeg har indset, at i en ideel verden ville jeg ikke eksistere.

Virker det ikke, som om du på nuværende tidspunkt har konstant dårlig samvittighed over ikke at spise rigtigt, ikke at motionere og ikke at følge ordentligt med i dit studium?
Jeg har ikke dårlig samvittighed, men jeg ved, at hvis jeg fortsætter som nu, så lever jeg nok ikke ret længe. I dag fx har jeg både spist peanuts, pomfritter og chips, og er lige nu i gang med at drikke tredje dåse cola.
Serenity
Dato: 14/11 2015 23:01 | Indlæg redigeret den: 14/11 2015 23:08

Mht. medicin så tager jeg ikke noget antidepressivt, og har heller ikke tænkt mig at begynde på det. Men jeg er i dag begyndt at tage DHEA, som er et hormon, som kroppen selv producerer, men som folk med ADHD ofte har lidt af. Jeg har læst en case report om en, hvor DHEA+motion og en masse andre tilskud hjalp vedkommende, og jeg har også læst, at methylphenidat som er det aktive stof i concerta og ritalin øger mængden af DHEA i blodet. Jeg ville meget gerne have tjekket, hvor meget DHEA jeg har i kroppen, men har fået at vide af en læge, at det ikke er noget, de tester for. Så det er lidt i blinde, at jeg tager DHEA. Jeg ved slet ikke, om jeg har lidt eller meget af det i kroppen.
Kabrandt
Dato: 15/11 2015 08:27

Det lyder da i hvert fald til at du virkelig vil gøre noget. Og har taget sagen i egen hånd. Jeg synes det er rigtig vigtigt at der er nogle omkring dig, som også tager dig seriøst. Det kan være svært nok at tage sig selv seriøst og føle sig besværet værd.

mht. til kost og motion. Tror jeg det er vigtigt at nå dertil hvor du faktisk føler at det er godt for dig og giver dig noget energi og velbefindende. Når man begynder at træne er det pisse irriterende, det kan gøre ondt og er pisse hårdt. Eller man føler ikke at man er god til det, ikke kan slappe af i det, ikke er besværet værd osv.. Det er i sig selv demotiverende.. og kan være så svært at skulle tage sig sammen hver eneste gang.
Men keep in mind -at det er måske kun de første 3 gange at det er hårdt. hvis det er med få dages mellemrum. Det er selvfølgelig også svært at vide hvilken sport man er til.
Jeg har haft meget glæde af styrketræning. Det var mig selv der bestemte hvornår og hvor meget og hvor hårdt. Jeg var lidt af en kontrol freak på det tidspunkt så det passede til mit temperament. Og så kan man mærke at man laver noget i de muskler man træner. Det blev jeg dybt afhængig af. måske lidt for meget ;-) Holdsport er også fantastisk hvis man kan overholde tiderne og ikke bruger for meget energi på andre mennesker. Og så er der vand, som er meget afstressende, hvis man ellers formår at slappe af eller som Lene skriver så bare en lille gåtur i det fri. For nogen hjælper det at det er hver onsdag og fredag kl. det og det. men jeg synes det er stressende.
Det er hårdt! Lige indtil man er igang og har fundet glæde ved det.

Det skal gernde blive motiverende at gøre noget godt for dig selv. Men man skal jo mærke at det er godt for en først.

Jeg synes også det er vigtigt at give sig selv lov til at være doven og spise usundt. Og så når du orker det eksperimenter med hvad du kan gøre godt for dig selv.

Kabrandt
Dato: 15/11 2015 09:09

En nem måde at begynde at begynde at spise sundt på kan være at beslutte sig for at spise et eller andet sundt hver dag. Fuck om alt det andet er usundt. Frugt er godt da det er sødt og tilfredsstiller.. det er nemt at tage et stykke frugt og så sætte sig i sofaen og spise det. Personligt synes jeg det var lidt kedeligt. Så istedet lavede jeg en smoothie hver dag. Det er nemt altid at have frosne bær i fryseren og købe nogle bananer. Det kræver selvfølgelig en god blender, hvis ikke man gider at lade det stå og tø lidt op. Total godt julegaveønske hvis du spørger mig ;-) kan man tilføje grønt i sin smoothie hen ad vejen. Frossen spinat og banan er fantastisk hvis du spørger mig.
Hvis man har lyst og orker det. Er det en god ting er at sætte sig en smule ind i hvad der egentlig er godt ved det man spiser. Fx. Et bær rige på c vitamin, banan på jern, zink jod. Vitamin a, b og c. Det giver også lidt motivation synes jeg.
:)
Gør sundt til lækkert. Fx. Gulerodsstave med avokaoidip.
Lidt har også ret.
dann
Dato: 15/11 2015 11:00 | Indlæg redigeret den: 15/11 2015 11:21

Jeg har indset, at i en ideel verden ville jeg ikke eksistere.
Come on, mand! "indset"??!!!
I en halvvejs acceptabel verden ville du slet ikke have problemet!
Jeg har ikke dårlig samvittighed, men jeg ved, at hvis jeg fortsætter som nu, så lever jeg nok ikke ret længe. I dag fx har jeg både spist peanuts, pomfritter og chips, og er lige nu i gang med at drikke tredje dåse cola.
Der er ret mange, der har konsumeret peanuts, fritter, chips og tre dåser cola en lørdag aften kl. 23 - uden at spekulere over, at det ikke er emner, der anbefales i diverse kostpyramider. Derfra og til at tro, at det er en bare halvvejs effektiv måde at slå sig selv ihjel på, er der sgu et par skridt! Det er ikke mindst derfor, at jeg har anbefalet dig at kigge på Morten Elsøes 'kostråd':
Professor i psykologi, Svend Brinkmann, skriver her om noget, som jeg har meget på hjerte for tiden: hvordan frygt, skyld og skam er blevet faste elementer i en efterhånden religiøs jagt på sundhed. Elementer, der blandt andet accepteres, fordi selvbestaltede eksperter spreder deres egne frygtbaserede og ofte forstyrrede madsyn ud til masserne. https://www.facebook.com/morten.elsoe.side/posts/443701422483359/
http://politiken.dk/debat/profiler/svendbrinkmann/ECE2904215/vores-sundhedsreligion-er-drevet-af-frygt-skyld-og-skam/
At begynde at give dig flere vegetaropskrifter i din nuværende situation bærer kun ved til bålet, selv om det utvivlsomt sker i en god mening.

Jeg er i øvrigt ikke helt fri for at være en smule misundelig over, at du kan spise jordnødder, som om det var den naturligste ting i verden! :)
dann
Dato: 15/11 2015 11:07

jeg er i dag begyndt at tage DHEA
Jeg ville ikke anbefale selvmedicinering i din situation - eller i det hele taget.
Possible side effects of DHEA supplements can include:
Oily skin and acne, as well as skin thickening
Hair loss
Stomach upset
High blood pressure
Changes in menstrual cycle
Facial hair in women
Deepening of the voice in women
Fatigue
Nasal congestion
Headache
Rapid or irregular heart beat
Insomnia
Unfavorable changes in cholesterol levels
http://www.webmd.com/diet/dhea-supplements?page=2
Jeg har ingen anelse om, hvor seriøs webmd.com-siden er.
Serenity
Dato: 15/11 2015 18:20 | Indlæg redigeret den: 16/11 2015 00:29

En nem måde at begynde at begynde at spise sundt på kan være at beslutte sig for at spise et eller andet sundt hver dag.
Godt råd. Fx starte med en gulerod om dagen, og så langsomt spise mere og mere sundt. Det er nok lidt mere overkommeligt end at ændre hele kosten med det samme.

Der er ret mange, der har konsumeret peanuts, fritter, chips og tre dåser cola en lørdag aften kl. 23 - uden at spekulere over, at det ikke er emner, der anbefales i diverse kostpyramider.
Hvis det så bare var om lørdagen, ville det nok ikke være så stort et problem, men jeg er en junkie. Jeg har taget ca. 20 kg på i løbet af 2-3 år, og mit BMI er over 30. Man har et problem, når der er tidspunkter, hvor der er gået så lang tid, at man ikke kan huske, hvornår man sidst spiste frugt eller grønt.

Mht. medicin er der ikke nogen af bivirkningerne fra DHEA som skræmmer mig. Jeg regner med også at købe 7-keto-DHEA og pregnenolon, hvis det da kan gå igennem tolden. Det plus nogle andre ting og motion ser ud til at have hjulpet mindst en person.
http://www.lifeextension.com/Magazine/2006/2/ch/Page-01
dann
Dato: 15/11 2015 21:30 | Indlæg redigeret den: 15/11 2015 21:35

Ja, det lyder, som om både motion og sund kost ville være en god idé, men du er jo selv inde på, at det ser ud til først og fremmest at være et motivationsproblem, og jeg synes ikke, sådan som du ser ud til at tro, at det lyder, som om din mangel på motion skyldes din biokemi og at problemet derfor skulle lægge op til medikamentøse løsninger, men jeg er meget langt fra at have nogen professionelle kompetencer til at kunne vurdere det.
Jeg er nødt til at google de fleste af de navne på medikamenter, som du skriver om, så jeg tvivler ikke på, at du har større viden på det felt end jeg! :)

PS De cubanske danse udmærker sig i øvrigt ved, at de til forskel fra mange danseskoledanse ofte glimrende kan danses af overvægtige: http://www.hifisalsa.dk/nyheder/id/4544/
Cubanske salsalærere er undertiden også ganske godt i stand. Et københavnsk eksempel:

Sider: 1 2 3 4 > >>