Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Manglende motivation og livsvilje

 

Sundhed

Sider: << < 1 2 3 4 > >>
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 6/12 2015 16:15 | Indlæg redigeret den: 6/12 2015 16:16

Den første jeg har prøvet er proteinpulver, vindruekerneolie(omega 6) og isomaltulose. Det kan drikkes, men mit proteinpulver føles meget kornet, eller hvad man nu kalder det. Det føles lidt som om, at det er sand jeg drikker, så jeg har bestilt noget hampprotein og ærteprotein i stedet. Der skulle også have været Udo's choice olie i, men jeg var løbet tør. Frugtpulvere har jeg ikke endnu, men jeg har bestilt økologisk amla, banan og carobpulver. Jeg ville meget gerne have økologisk jordbærpulver også, men jeg har ikke kunnet finde en europæisk forhandler, som sælger det til en god pris.

Gulerødder har jeg ofte købt, men de ligger som regel bare i køleskabet, indtil at de bliver dårlige. Jeg vil gerne spise dem, man kan ikke tage mig sammen til det.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 6/12 2015 22:23 | Indlæg redigeret den: 6/12 2015 22:29

Nu har jeg lavet mad til 5 dage. Indholdet er ca. 40 gram protein, 30 gram isomaltulose, ekstra tryptofan og methionin og creatin, phosphatidylserine, acetyl l carnitin, selen, vitamin e, alpha GPC og biotin. Hertil skal der så tilsættes lidt vindruekerneolie og Udo's choice olie. Jeg skal måske have fundet en bedre kilde til kulhydrater, da isomaltulose er ca. 50 % fruktose, som jeg gerne vil undgå, da det ikke skulle være godt for leveren. Men jeg ved ikke lige, hvad det skal erstattes med. Fordelen ved isomaltulose er, at det optages meget langsommere end sukrose, og det er ikke skadeligt for tænderne. Hvis jeg skifter til fx ren glukose, vil jeg skulle indtage det meget ofte i løbet af dagen for ikke at få en stor stigning i blodsukkeret, da det optages meget hurtigt, og det ville nok være skidt for tænderne. Jeg har overvejet stivelse som en kilde til kulhydrater, men optagelsen af stivelse er vist meget lav, når det ikke er kogt. Jeg er lidt usikker på, om nogle af ingredienserne fra de pulvere fra kapsler, som jeg har blandet sammen med proteinpulveret kan tage skade af at blive udsat for ilt eller nogle af de ting der er i blandingen. Især vitamin E er jeg lidt usikker på, om det er bedst bare at sluge kapslen med pulver i stedet for at hælde det i blandingen. Udover ovenstående har jeg også en masse tabletter med forskellige tilskud, som jeg vil tage. Fx zink, folat, calcium og magnesium. Jeg mangler at tilsætte kalium til pulverblandingen og b1, b2, b3, b5 og b6 vitamin har jeg tænkt mig selv at blande sammen i de rigtige mængder i tomme kapsler, så jeg meget nemt lige kan tage en kapsel om dagen, hvor jeg hælder pulveret i vand og drikker det. Det ville være nemmere bare at købe en pille med b vitaminer, men dem jeg har set indtil videre indeholder enten alt for store mængder eller de forkerte former for b vitaminer. Fx folinsyre i stedet for methylfolat og cyanocobalamin i stedet for methylcobalamin. Det varer vist lidt tid, før jeg når frem til den perfekte opskift på pulvermad, men det går lige så stille fremad. Her er et billede af, hvad jeg har lavet indtil videre :D

dann
Forum-indlæg: 206
Område: KBH
Dato: 7/12 2015 10:12

Jeg har ingen anelse om, hvordan det smager, men det ser fandeme deprimerende ud!
Hvis du kunne tage dig sammen til at lave det, kunne du så ikke også rive en enkelt gulerod og hælde lidt salat og et par tomater ud over det, så det i det mindste ser ud, som om det er beregnet til menneskeføde?
Johan
Forum-indlæg: 25
Område: Århus
Dato: 7/12 2015 19:27 | Indlæg redigeret den: 7/12 2015 19:30

Du har glemt fibre i din blanding. Du har brug for både opløselige og uopløselige.

Jeg har brugt forskellige former for gryn (primært havre), frugt/bær, et produkt der hedder fiberkost (billigt i Rema 1000), og Udo's FastFood blend - som kulhydrater/fiber kilde.
Ud over kulhydrater får man så også en helt masse andre goodies.
Man kunne måske også koge noget quinoa el. lign. og komme i - det kunne jeg forestille mig var nice, men har ikke prøvet det endnu.

Og jeg håber de 40g protein/30g kulhydrat er per portion, og ikke per dag. Ellers er det alt alt for lidt.
Ud at dømme fra billederne, lader det til at være per portion, selvom det er svært at vurdere.

Jeg ville nok også droppe vindruekerneolien, medmindre du vil rette på Omega 3/6 forholdet i Udo's Choice olien.
Der er forskellige meninger omkring det optimale forhold - f.eks. Brian Peskin mener der bør være mere Omega 6 i forhold til 3. Jeg tror på Udo i dette tilfælde (ja, jeg er lidt af en fanboy :-)).
Hvis det er pga prisen, tror jeg at jeg ville blande op med oliven- eller kokosolie i stedet (og/eller fløde :p ).

Mht til at tømme kapsler/sluge dem, så ser jeg ingen grund til at at tømme dem; det virker bare besværligt. Det bliver blandet i maven. Hvad er din tanke bag?

Jeg ville ikke være bekymret for B-vitaminerne - de er vandopløselige, og får du mere end kroppen behøver, ryger de bare ud med urinen.
Det er mit indtryk at du virkeligt skal tage meget høje doser, i meget lang tid før det giver problemer.
På mine vitaminpiller (Omnix) står der de indeholder methylfolat og methylcobalamin.

Kalium i blandingen er vigtig og man skal have rimeligt meget af det - og der skal være en balance mellem kalium/natrium, samt mellem kalium og calcium (ifølge Knut T. Flytlie).
Jeg bruger bare nogle bestemte madvarer til at få kalium (som beskrevet tidligere), frem for at bruge det rene mineral, selvom det godt kan være lidt tricky at få nok.

Ellers virker det fornuftigt nok synes jeg, dog lidt besværligt. Det er ret mange individuelle ting.
Men kender det godt - i nogen perioder spiser jeg også rigtigt mange forskellige kapsler/piller/tabletter/pulvere.
En pilleæske hvor man fylder én type tilskud i hvert rum synes jeg er det letteste. Så kan man gå en runde, og undgå at glemme nogle :-)

Tak for indblikket :-) Nu vil jeg ud og lave min aftensblend :-) mmm... Det blir godt - er hunde sulten.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 7/12 2015 23:19 | Indlæg redigeret den: 7/12 2015 23:46

Fiber har jeg husket, men jeg glemte at nævne det. Det er meget lidt jeg har tilsat, men jeg er heller ikke begyndt at leve hovedsageligt af pulvermad endnu. Det som jeg har lavet smager ikke godt nok til at jeg gider at spise det, men jeg får snart noget nyt proteinpulver, som forhåbentligt smager bedre. De sidste dage har jeg spist hvide ris, broccoli, majs og ærter til aftensmad med ketchup og lidt forskellige krydderier.

Formålet med vindruekerneolie er at få nok omega 6. Ifølge cronometer skal man have minimum 17 gram om dagen. Hverken olivenolie eller kokosolie ser ud til at være gode kilder til omega 6. Selv med et indtag på 100 gram olivenolie om dagen vil man kun få 9,8 gram omega 6. Ved at spise vindruekerneolie kan jeg få behovet dækket med kun 25 gram om dagen, og det tal vil være endnu mindre, da jeg vil få en del omega 6 fra Udo's choice olie, og der er også meget af det i valnødder, som jeg vil spise hver dag.

Min tanke bag at tømme kapslerne er, at jeg så slipper for at spise dem, og kan nøjes med at spise indholdet.

Mht. b vitaminer så er jeg ret sikker på, at jeg har læst et sted, at for meget riboflavin kan gøre, at øjnene bliver meget følsomme over for lys, og der er ofte meget mere end 10 mg i kosttilskud. Lysfølsomhed er noget, som jeg har døjet med tidligere, da jeg tog kosttilskud med store mængder riboflavin. Det var tit sådan om morgenen, at hvis jeg kiggede ud ad vinduet, så gjorde det ondt i øjnene, og det tog lidt tid for øjnene at vende sig til lyset. Mit tis blev også nærmest selvlysende grønt, hvilket jeg ikke ser som et godt tegn.

Mht. kalium og salt så har jeg opgraderet min konto på cronometer, så jeg kan se om forskelleige forhold mellem nogle af næringsstofferne er gode. Jeg har ikke indtastet hele kostplanen endnu, men her er et billede af, hvordan det ser ud nu.

Johan
Forum-indlæg: 25
Område: Århus
Dato: 10/12 2015 13:04 | Indlæg redigeret den: 10/12 2015 13:10

De minimum 17 gram Omega 6 cronometer anbefaler, er så fordi de tager udgangspunkt i en anden optimal ratio end Udo - og/eller fordi det er en kostplan med en relativ høj fedtprocent.

Udo's anbefalinger hører også blandt de mest ekstreme jeg har set, men de lader til at have gode erfaringer med det, og har trods alt produceret olien i over 15 år - på den anden side er han en god sælger.
Han skriver mere om rationalen bag forholdet her: http://udoerasmus.com/articles/udo/fthftk6.htm

Der står også lidt om det på wikipedia:
https://en.wikipedia.org/wiki/Ratio_of_fatty_acids_in_different_foods
https://en.wikipedia.org/wiki/Omega-6_fatty_acid#Suggested_negative_health_effects

Oliven og kokosolien var netop valgt, pga det lave Omega 6 indhold, samt relativt lave forarbejdningsniveau i forbindelse med produktionen (kræver selvf. mekanisk-koldpressede olier). Der er også beskrevet andre fordele ved de olier.

Men helt ærligt - det er en jungle at finde rundt i med de olier; der er tonsvis af modstridende argumenter, teorier og salgstricks.
For mig som lægmand, er det praktisk taget umuligt at adskille markedsføring fra forskning.

Jeg tror på Udo pga han lader til at være meget velvidende, pragmatisk, religiøs og idealistisk.
Religiøse folk er lettere at stole på, fordi jeg ved hvor jeg har dem.

Og så fordi jeg de sidste 2 år har spist olien, og oplevet at den virker.
Jeg prøvede at holde pause med den i 2-3 måneder, og begyndte igen at få tør og uren hud, generelt dårlige velbefindende, og øget trang til sukker.
Med olien (i den rigtige dosis) har jeg silkeblød og lækker hud. Det tager næsten al sukkertrang, og jeg har det i det hele taget bare meget bedre.

Jeg har haft bumser i ansigtet de sidste 10-15 år, men med olien, fravær fra for meget stegt olie, fravær fra raffineret sukker, 2 gange daglig ansigtsvask med en sulfur sæbe (Grandpa's Thylox), og nok søvn - er den formel der har gjort min hud smuk - den er ikke perfekt endnu, men den er SÅ meget bedre end tidligere.
Alle tingene er nødvendige, ellers kommer det tilbage. Har virkeligt eksperimenteret meget, for at slippe af med det.
Derudover har jeg haft nogle knopper på lårende og på underarmene ( https://en.wikipedia.org/wiki/Keratosis_pilaris ), og det forsvinder på magisk vis med brug af Udo's olie.

Jeg er også helt stoppet med fugtighedscremer efter jeg er kommet på olien.

Det er mine grunde til at jeg tror på det, og jeg føler mig komfortabel ved at anbefale det videre.

Mht riboflavin - ja, ens tis bliver gult/grønt, det er helt normalt og efter sigende ikke farligt. Det har jeg haft hver dag i over 10 år, og er på ingen måde bange for det.
Det står endda på indlægssedlen på pillerne, og de skriver at det er også er indikator for at det er blevet optaget i kroppen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Riboflavin#Toxicity står der:

In humans, there is no evidence for riboflavin toxicity produced by excessive intakes, as its low solubility keeps it from being absorbed in dangerous amounts within the digestive tract. Even when 400 mg of riboflavin per day was given orally to subjects in one study for three months to investigate the efficacy of riboflavin in the prevention of migraine headache, no short-term side effects were reported.[10][38][39] Although toxic doses can be administered by injection,[38] any excess at nutritionally relevant doses is excreted in the urine,[40] imparting a bright yellow color when in large quantities.


De skriver også at det bidrager til at vedlige holde et normalt syn. Jeg er selv rimeligt lysfølsom, men ved ikke decideret noget omkring lys-overfølsomhed.
Har købt et par computerbriller (gunnars.com), ændret alle baggrundsfarver til mørke på min computer, og valgt et tema med relativ lav kontrast, da jeg bruger meget tid foran skærmen. Det har været utroligt gavnligt. Kan ikke undvære mine briller mere. Det er frygteligt at kigge på en skærm uden dem.
Standart farverne på programmer er heldigvis lige så stille ved at gå i en retning med mørkere temaer, da der er flere der er begyndt at forstå det. Det er dog stadig meget populært med de lyse farver, og høj kontrast.
Websider er for det meste stadig frygtelige. Her bruger jeg et browser-plugin der hedder Stylish, til at ændre farverne.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 10/12 2015 17:12 | Indlæg redigeret den: 10/12 2015 21:26

Det lyder meget godt. Jeg har også keratosis pilaris. Det er ikke et stort problem, men det kunne da være rart at slippe for det. Mht. bumser så ser det ud til, at mælk gør det værre. Måske ikke for alle men i hvert fald for nogle mennesker. Efter at Woody Harrelson stoppede med at indtage mejeriprodukter, slap han for bumser og løbende næse. Jeg har også selv døjet meget med tilstoppet næse om sommeren, da jeg var yngre, men det er jeg helt fri for nu efter at have stoppet med at indtage mejeriprodukter. Jeg har i nogle perioder indtaget mejeriprodukter, og i de perioder har jeg lagt mærke til, at jeg ofte får nogle store buler i huden, som er fyldt med klart væske, hvilket jeg antager er en slags bumser.

Mht. riboflavin fandt jeg lige dette.
umm.edu skrev:
And levels above 10 mg per day of riboflavin can actually promote damage to the eye from the sun.
https://umm.edu/health/medical/altmed/supplement/vitamin-b2-riboflavin
Johan
Forum-indlæg: 25
Område: Århus
Dato: 10/12 2015 21:42

Mælk drikker jeg slet ikke, eller indtager på nogen måde i det hele taget (ikke fordi jeg er fanatisk omkring det).
Af mejeriprodukter indtager jeg valleprotein (ca 60-80g/dag), samt begrænsede mængder af surmælksprodukter, fløde og ost.
For meget ost giver mig forstoppelse har jeg fundet ud af, så har skåret meget ned på det.

Jeg har forsøgt helt at undgå mejeriprodukter, i op til 4 måneder en enkelt gang - og 1-2 måneder flere gange.
Har prøvet at lægge mærke til om der var en sammenhæng, men det har ikke haft nogen umiddelbar effekt på min hud. Men tak for forslaget :-)

Det kan godt være at du har ret i, at det ikke er fornuftigt at tage store doser riboflavin.
Her er endnu artikel der understøtter påstanden:
http://www.smart-publications.com/articles/excess-vitamin-B2-riboflavin-can-be-toxic

og mere læse stof:
http://examine.com/supplements/Vitamin%20B2/

Det ser dog ikke ud til at være et udtalt problem - og mere teoretisk end praktisk - men kan være jeg må anskaffe mig et par solbriller til sommer :-)

Gad vide om det så vil være fordelagtigt at tage vitaminerne om aftenen, for at opnå laveste koncentration i solskinstimerne (det er jeg i øvrigt begyndt at gøre på det sidste).
Når det nu bliver udskilt så hurtigt, at det er nødvendigt med dagligt tilskud, ville det måske være en bedre praksis.
Dunno, bare en tanke. Aner ikke om det virker sådan.

Tilstoppet næse har også i en længere periode, været et meget stort problem for mig, men det er det heldigvis ikke længere.
Det er blevet helt perfekt, og det er fantastisk at kunne trække vejret fuldstændigt problemfrit :-)

Det er sjovt at man ofte må miste en ting man tager for givet, før man værdsætter det igen.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 14/12 2015 00:15

Det ser ikke ud til, at min mave er så glad for store mængder Udo's choice olie. Men jeg har vist også overdrevet lidt de sidste dage. Tidligere i dag spiste jeg nok et sted mellem 30 og 50 gram til nogle ris og grøntsager.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 15/12 2015 17:34 | Indlæg redigeret den: 15/12 2015 17:34

Jeg klatrede lige næsten hele vejen op ad denne ca. 20 meter høje klatrevæg i dag. Først ved det buede stykke aller øverst måtte jeg give op. Det gav lige et boost i selvtilliden :D
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 15/12 2015 18:16

Godt klatret. For mig hænger selvtillid m.m. nøje sammen med at overvinde fysiske udfordringer (små som store).
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 15/12 2015 18:35

Udo's olie og dårlig mave kender jeg også til Serenity. Kan simpelthen ikke forstå at man kan indtage 50% af sit energiindtag på den måde uden at få problemer. Står af på bare et par skeer fordelt ud over dagen. Ville ellers gerne mere fedt.



Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 15/12 2015 18:36 | Indlæg redigeret den: 7/2 2016 17:13

Tak. Med 20-30 kg overvægt og et halvdårligt knæ forventede jeg ikke at komme langt, men den indre abe fra da jeg var mindre og klatrede i træer kom frem og tog over :)
Johan
Forum-indlæg: 25
Område: Århus
Dato: 15/12 2015 20:58

Fedt med klatrevæggen :) !ja gad jeg godt prøve på et tidspunkt.

Mht til olien, så kunne jeg heller ikke klare så meget i starten. 30 ml gav mig kvalme, men det sker slet ikke mere.
Lige så stille kunne jeg spise mere og mere af det uden problemer.

Det er min erfaring at når man ændre kostvaner, så skal tarmen lige vænne sig til det nye mønster. Det tager lidt tid.
Jeg tror det hjælper at spise regelmæssigt - mængdemæssigt og tidspunktmæssigt - men jeg er ikke selv så god til det (tidspunkmæssigt), så det er et kvalificeret gæt.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 16/12 2015 00:57 | Indlæg redigeret den: 20/9 2016 19:25

Johan
Forum-indlæg: 25
Område: Århus
Dato: 16/12 2015 18:02

Serenity, tillykke med dit post count :-D

Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 16/12 2015 21:11 | Indlæg redigeret den: 16/12 2015 21:11

leet?
Johan
Forum-indlæg: 25
Område: Århus
Dato: 16/12 2015 22:54

Ja, så længe det varede :)

Det var en post fra min indre barndommelige computernørd. Hvis ikke du var computernørd som barn/teenager, har det sandsynligvis ikke nogen speciel signifikans, og er egentligt ikke rigtigt værd at tænke over.

Opdagede bare lige din post count, og synes det var sjovt :)
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 20/12 2015 03:06 | Indlæg redigeret den: 20/12 2015 13:57

Nu har jeg hentet varerne. Jeg har sojaprotein, ærteprotein, hampprotein, carobpulver, amlapulver, bananpulver, kokosmel og isomaltulose.

I dag prøvede jeg en blanding af hampprotein og carobpulver. Det var ikke ligefrem en success. Alt for bittert, men det smagte okay efter at jeg tilsatte en masse isomaltulose.
Serenity
Forum-indlæg: 1702
Område: Nordjylland
Dato: 27/12 2015 08:05 | Indlæg redigeret den: 27/12 2015 09:52

Jeg har nu prøvet lidt forskelligt. Bananpulveret smager slet ikke af banan. Det smager ligesom amlapulver afskyeligt og jeg har derfor smidt begge pulvere i skraldespanden. Kokosmelet havde mange sorte pletter, så det smed jeg også ud. Men en blanding af hampprotein, sukker og carobpulver kan anbefales at prøve. Det er virkelig godt.
Sider: << < 1 2 3 4 > >>