Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Morten Elsøe: Sandheden om hormoner i mælk

Sundhed

Curator
Forum-indlæg: 529
Område: KBH
Dato: 24/11 2016 17:55 | Indlæg redigeret den: 24/11 2016 17:57

En af de efterhånden mere toneangivende i sundhedsdebatten herhjemme har lavet et indlæg om mælk, der modsiger mange af de ting man ofte hører fra veganere. Hvad har forummet's brugere af kommentarer til det?

http://www.mortenelsoe.com/blog/hormonerimaelk

Hovedpunkter i artiklen

1. Væksthormon fra mælk har ingen effekt på mennesker

2. Mælk indeholder samme mængde IGF-1 som dit spyt

3. Sojaprotein får dit IGF-1 til at stige mere end mælk

4. IGF-1 giver ikke kræft

5. Mælk øger ikke østrogenniveauer

6. Mælk øger ikke risikoen for at få kræft

Serenity
Forum-indlæg: 1615
Område: Nordjylland
Dato: 24/11 2016 20:44 | Indlæg redigeret den: 24/11 2016 20:44

Det tyder på at nogle veganere er meget dårlige kilder mht. information om kost og sundhed, men jeg synes det er værd at huske på at mælk indeholder mættet fedt som ifølge nogle mennesker øger risikoen for blodpropper, og bare to glas mælk(2 % fedt) om dagen er ca. 2 kg ekstra mættet fedt som man ville indtage om året. Hvis man vil undgå kræft og leve længe kunne det måske være en god ide at spise en kost som minder om den de traditionelt har spist på Okinawa som er en af de såkaldte blue zones.
AlwaysCarryABible
Forum-indlæg: 27
Område: Andet
Dato: 24/11 2016 22:00

Morten Elsøe: "Der findes ikke usunde fødevarer. Der findes heller ikke sunde, fedende eller slankende fødevarer. Der findes bare fødevarer. Mad."

that's deep.
- keep it coming :D

Curator
Dato: 24/11 2016 23:23 | Indlæg redigeret den: 25/11 2016 00:49

Jeg skal ikke kigge mange indlæg igennem på vegetarkontakt for at kunne læse om at der findes usund mad. Jeg husker blandt andre Aros nævne at mælk er usundt og ingen behøver det. Jeg undlod at kommentere at den slut forbudt tilgang til sundhed er for snæver. Den smule mælk jeg for eksempel indtager faciliterer stor appetit på havregryn om morgenen (ca. 130-150 gr.). Udelukker jeg mælk ryger de gode havregryn også.

Sidst jeg spiste ude på Govindas fravalgte min spisepartner spinatretten (der indeholdt terninger af ostepaneer) og vedkomnende fik så kun én stor ret, men fraværet af den spinat(ret) var objektivt til det usundere. Og så spiser jeg selv på ugentlig basis denne spinatret delvis på grund af friskosten. Var der kedelige sojaterninger i, jamen, så spiste jeg ikke sådan spinat på ugentlig basis.

Så at lade være med at indtage mælk fra en sundhedsmæssig synsvinkel forekommer mig absurd jf. ovenstående. Det er helheden (evt. moderation) der tæller.

Jeg skal heller ikke langt tilbage for at finde uimodsagte udsagn på vegetarkontakt om at usunde animalske fødevarer ikke hører til i menneskekroppen osv.

Så er der kostguruen McDougall om hvordan man skræller indholdet på en "usund" menu i en fastfoodkæde så den bliver "sundere". Hvis jeg på et tidspunkt tilfældigt ender på en fastfoodrestaurant, så er sundhed heldigvis ikke noget jeg skænker en eneste tanke.

Var resten af artiklen over dit niveau siden du sådan meget selektivt kommenterer?

Curator
Dato: 25/11 2016 00:30 | Indlæg redigeret den: 25/11 2016 00:45

@Serenity.

Enig.

Mit begrænsede kendskab til den livstil er 1) at man for alt i verden ikke overspiser (de er kendt for at bruge små tallerkener), 2) de spiser mad med lavt glykæmisk indeks, samt 3) motion. Det lyder jo umiddelbart rimelig. Igen, må man bare stille sig usikker på hvad 2 KG mættet fedt i diæten på årlig basis ville gøre.
Serenity
Dato: 26/11 2016 16:20

Selvfølgelig er der usundt mad. De chips og energidrikke jeg er ved at indtage nu er der ikke meget godt at sige om.
Curator
Dato: 30/11 2016 21:16 | Indlæg redigeret den: 5/1 2017 21:36

Selvfølgelig er der usundt mad. De chips og energidrikke jeg er ved at indtage nu er der ikke meget godt at sige om.

Hej Serenity,

Jeg kan sagtens forstå fristelsen til at rubricere ting binært som henholdsvis usundt og sundt.

Men jeg har bare intet dårligt at sige om det smør jeg spiser på mine hvide rundstykker om søndagen (jeg tager mig sommetider i at glæde mig til den simple ting i løbet af ugen). Heller ikke noget dårligt at sige om de to oppulente lagkagestykker jeg i sidste uge frådede fra Conditori La Glace i et godt selskab der bød mig det.

At psykologisk male kategorisk "usundt" på ting kan give en helt unødvendig dårlig samvittighed, noget jeg tidligere oplevede selvom jeg spiste relativt sundt. I dag får jeg med anden tilgang aldrig negative tanker lige efter at have spist det du kalder "usundt".

Jeg kender også ældre mennesker for hvem kager er en absolut essentiel del af deres trivsel og velbefindende. Jeg kender også til smerteterapeuter der direkte anbefaler kontrolleret hedonisme i deres behandling af kroniske patienter. Jeg kan huske da jeg i forrige oktober blev væltet ned af en trappe, og havde otte måneders smerte, der slog jeg i samme periode fra "sund" mørk chokolade (jeg ellers sværger til) over til lys chokolade (jeg aldrig troede jeg skulle spise igen), for at ophæve de værste smerter for en stund.

Også mere alment bliver vi triste og deprimerede hvis ikke det vi spiser smager godt. Man kan sagtens tune sig ind på mere sunde fødevarer, hvad der er lækkert er delvis kulturelt bestemt, men også kun delvist. Meget er også bestemt af belønningssystemet.

Desuden er det at få kalorier nok også vigtigt for trivsel, der kan "usunde" ting være vigtige.

Så jeg er i virkeligheden mindre sikker på at man kan kalde ting usunde. Jeg hælder mere til at man kan tale om sund eller [usund livstil .

Måske er jeg lidt mere positivt stemt overfor at man kan kalde ting sunde. Alligevel tager jeg mig ofte i at spise for mange ("sunde") bananer, de levner jo mindre plads til andet.

Sundhedsskribenten Christian Bitz skriver blandt de 9 ULTIMATIVE KOSTRÅD

"Spis ting, der gør dig glad

Spis mindst én ting hver dag, der gør dig i godt humør − uden bagefter at have dårlig samvittighed. Det er vigtigt at spise fødevarer, der bidrager med andet end sundhed og vitaminer. Det giver god smag eller en sjov oplevelse at drikke en øl med en kollega, uden at du føler, at du skal løbe seks kilometer bagefter for at forbrænde den. Husk, at det ikke er enkelte fødevarer, som gør os overvægtige eller usunde, det er kombinationen af vores valg"

Aros
Forum-indlæg: 772
Opskrifter: 2
Område: Århus
Dato: 2/12 2016 14:12

Curater, de fleste jeg har indtroduceret for rismælk har indrømmet at de synes det smager bedre end ko mælk, så der er ingen grund til at havregrynene skal ryge.

De argumenter du kommer med går meget på at maden ikke smager godt uden at tilsætte fødevarer der ikke er sunde. Måske du bare mangler at lære nogle gode opskrifter. Der er andre muligheder end kedelige sojaterninger ;-)

Så er der kostguruen McDougall om hvordan man skræller indholdet på en "usund" menu i en fastfoodkæde så den bliver "sundere". Hvis jeg på et tidspunkt tilfældigt ender på en fastfoodrestaurant, så er sundhed heldigvis ikke noget jeg skænker en eneste tanke

At man vælger at leve usundt er jo ens eget valg. Mcdougall er der for dem der vælger at leve sundt.

Det eneste jeg er enig med artiklen i er at komplekse sygdomme ofte har flere årsager. Et af eksemplerne artiklen kommer med er når det siges at man får diabetes af at spise for meget sukker. Faktisk er det oftere for meget fedt der er problemet. Men det mest effektive måde at give sig selv type 2 sukkersyge på igennem kosten, er ved at spise en diæt der er rig på både hvid raffineret sukker og fedt samtidig. Tilsæt lidt kronisk stress og ingen motion, for at være på den "sikre" side, og resultatet vil være næsten sikkert.

Jeg kan dog til en vis grad være enig med dig i at hvis alternativet for en er at spise ekstremt usundt, så kan det nok være bedre at gå lidt på kompromis end at vælte sig i chips, cola, og sheese burgere fra Mcdonald eller lignende. Især hvis man er meget en enten eller type. Jeg er f.eks lige nu ved at hjælpe en ven med at blive veganer, og jeg ved at hvis jeg sagde til ham at han var nød til at blive 100% råveganer, så ville han falde tilbage, og ende med at spise hotdogs, chips osv. Derfor er det bedre at anbefale at han starten med noget ala Mcdougall diæten, hvor han f.eks stadig kan pasta retter bare uden hakket oksekød, eller kartofler med grøntsagsboller istedet for frikadeller. Det er noget med hvor stort et skridt man er villig til at tage, og hvor gode resultater man vil opnå. Altså sportsfolk der gradvis forbedrer deres kost kan jo mærke at det virker. Men folk har jo lov til at gøre hvad de vil, og hvis man gerne vil være lidt træt og have en ikke optimal fordøjelse, og synes det er prisen hver for at kunne spise håndværkere med ost til morgenmad, så er det jo op til en selv.

Efter min mening er Christian Bitz nok den person i medierne der står frem som en ekspert, der siger flest forkerte ting om ernæring. Men han er selvfølgelig villigt, for uanset hvordan folk lever, og hvad de spiser, så siger han det er okay. For mange er det trøstende at høre at de ikke behøver at ændre deres liv.

Spis ting der gør dig glad. Det synes jeg at jeg gør hver dag. Men jeg foretager et valg. F.eks elsker jeg søde sager, hvilket er biologisk indbygget, og vælger derfor ligesom lige nu at spise nogle clementiner. Det gør mig nemlig glad både på kort og lang sigt. En plade chokolade ville kun have gjort mig glad på kort sigt. Det har jeg ikke interesse i. Hvis jeg ville have et kvik fix til at have det godt, kunne jeg også bare æde en E pille, og det ville både gøre mig i godt humør og give energi, på kort sigt. Men jeg foretrækker den langsigtede holdbare løsning uden bivirkninger, som består i at arbejde på min psyke og have en god kost og livstil. Men vi har så nem adgang til alt i dag, så det er nemt at forstå hvorfor vi altid vil have øjeblikkelig tilfredstillelse. Det er bare ikke en indstilling der altid fører til det mest tilfredstillende liv i længden.

Med hensyn til at spise for meget af noget så der ikke er plads til andet, er jeg enig med dig. Indenfor rawfood spiser mange i starten så mange grøntsager og så få frugter, at de ender med ikke at få kalorier nok, som primært skal komme fra frugterne. Og når de så skal løse det problem, ender de med at spise for mange frugter og for få grøntsager.
Usunde fødevarer er dog ikke en løsning til at få kalorier nok. Det er ganske enkelt et spørgsmål om at spise nok af det sunde. Men den rette sunde mad selvfølgelig. Det er f.eks ret umuligt at dække det daglige kaloriebehov på icebergsalat. Her er det lidt mere realistisk at få nok kalorier ved at tilføje kosten evt kartofler, bønner, bananer, kakifrugt eller andet. icebergsalat er primært vand og mineraler, så det er klart at der skal mere til at holde en kørende.

Det er klart en dårlig ide at have dårlig samvittighed over at have spist usundt. Det handler jo bare om ens indstilling. Synes det du skriver virker til at gå ud fra man går glip af noget, en glæde man ikke under sig selv. Men hvis man har ligeså lidt lyst til at spise brød med ost som til at ryge en smøg, er der jo ikke nogen følelse af at gå glip af noget. Med tiden ændrer ens smagsløg sig også når man foretager en kostændring. Er ret sikker på at en rundstykke med smør og ost, i dag ville smage mig vammelt og give mig kvalme. Selvom det havde behaget mine smøgsløs for nogle år siden.

Synes artiklen lugter meget af de samme tendenser som man så man tobak i sin tid, hvor man startede med kun sådan delvist at ville indrømme at der måske/muligvis kan være noget skadeligt ved cigaretter, men at man ikke kan konkludere noget. Hele artiklen igennem er det "bedste" argument at der skal flere faktorer til. Men er det så ikke netop om at tilføje så få faktorer som muligt?

At begynde at tale om risiko for at få spiseforstyrrelser ved at undlade mælk som der kommes ind på i artilen er absurd. Der er tusindvis af andre fødevarer at spise, og komælk kan uden problemer erstattes af rismælk, mandelmælk, sojamælk eller andet

Som Serenity også er inde på, så har mættet fedt i komælk præcis samme skadelige virkning som mættet fedt i bacon, æg, rødt kød osv. Ja det er faktisk præcis ligeså usundt på alle måder, for ernæringsmæssigt er det nøjagtigt det samme.

Curator
Dato: 7/12 2016 18:19 | Indlæg redigeret den: 10/1 2017 20:40

Har gennemlæst dit indlæg der er klart og tydeligt.

Har enkelte mindre kommentarer.

Sociale forpligtelser gør dog at svaret må komme i weekenden.

Opdatering 10-01-2017 kigger på dit indlæg nu Aros :p
Markus12345
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/1 2017 04:50

Komælk er til kobaby. Det er efter min mening direkte skide respektløst at drikke mælk. Mælkeindustrien er så barbarisk - ligeså barbarisk som kødindustrien. Koen skal have haft født, før den kan producere mælk. Derfor bliver koen voldtaget af en maskine for at blive besvangret. Når koen har født, får kalven lov til at blive hos sin mor i 1-2 dage, før den enten bliver sat i bur, hvor den vil blive fodret til den selv er gammel nok til selv at blive voldtaget og befrugtet. Ellers vil kalven blive sendt videre til et slagteri, hvis den nu skulle være så uheldig (heldig?) at blive født som tyrekalv. Når koen så er blevet udnyttet i hele sit liv og ikke længere er "produktiv" nok for mælkeindustrien, vil den blive myrdet. Det er altså levende individer vi taler om. Dyr er ligeså meget værd som mennesker er. Det er absurd at vi udnytter dem, især når vi er kommet så langt med forskellige alternativer, der gør det muligt for os ikke at undvære noget som helst.
Curator
Dato: 10/1 2017 20:38 | Indlæg redigeret den: 10/1 2017 20:39

Markus12345, du gør jo lige præcis det Morten Elsøe kritiserer, blander etik og sundhed sammen.
Serenity
Dato: 11/1 2017 01:18

Nej han gjorde ikke Curator. Der står intet om sundhed i hans indlæg :)
vericon
Forum-indlæg: 664
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 11/1 2017 01:22

Forhåbentlig bliver 2017 året hvor man kommer til snøvsen -
Alt godt <3
Hans Jørn
Curator
Dato: 11/1 2017 11:17 | Indlæg redigeret den: 11/1 2017 16:39

@Serenity
Jeg mener at Markus123456 blander sundhed og etik sammen. Overskriften på dette underforum er sundhed. Der findes et andet underforum som hedder etik.

Curator
Dato: 21/2 2017 16:22 | Indlæg redigeret den: 21/2 2017 16:26

"Dør man tidligere, hvis man drikker meget mælk?"

Nyt blogindlæg fra Morten Elsøe

http://www.mortenelsoe.com/blog/uppsalastudiet

Mælk er en af de fødevarer, der er omgivet af mest madfrygt. Især ét studie fra 2014 [1] pustede liv i en allerede eksisterende opfattelse af mælk, som værende særligt farligt. Det fortalte nemlig om, hvordan svenske kvinder øgede risikoen for at dø indenfor en 20-årig periode med hele 15% per indtagede glas mælk, dagligt.

Nu er der kommet en ny artikel, fra samme forskergruppe. Et nyt “Uppsalastudie” [2], som du med garanti kommer til at støde på i medierne de kommende dage og uger (hvor overskrifterne nok skal generere klik).

Jeg er halvejs igennem mit svar til dig, Aros. De længere svar har måtte vente da jeg har en deadline på en bog.