Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Veganere mangler vitaminer og mineraler

 

Sundhed

Curator
Forum-indlæg: 478
Område: KBH
Dato: 10/1 2017 00:47 | Indlæg redigeret den: 10/1 2017 01:12

OBS dette danske studie er ét år gammelt og ikke helt nyt som jeg skrev. Jeg skulle lige ind i 2017 også :p

Studiet er vist ikke nævnt her på Vegkon.

Videnskab.dk:
Veganere spiser mindre transfedt, sukker og salt end andre mennesker, men et nyt dansk studie antyder, at mange ikke får vitaminer og mineraler nok. Det kan desuden være en udfordring, at kroppen ikke kan optage alle de næringsstoffer, der spises.


Mere
http://videnskab.dk/krop-sundhed/veganere-mangler-vitaminer-og-mineraler
Markus12345
Forum-indlæg: 2
Område: Ikke oplyst
Dato: 10/1 2017 04:24

Det essentielle ligger i at spise varieret. Det gælder omnivore såvel som vegetare og veganere. Jeg har levet vegansk i snart 5 år og formår at spise en sund, varieret kost. Er et par gange om året til lægen for at få taget blodprøver og de viser et fint resultat. Ja, faktisk mere end fint. Efter jeg er gået på veganer kost er mit kolesterol tal faldet dræstigt (hvilket er noget, jeg har haft problemer med førhen). Selvfølgelig er det vigtigt at holde øje med at man får den nødvendige næring, men det gælder ikke kun veganere.
Aros
Forum-indlæg: 649
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 10/1 2017 08:38 | Indlæg redigeret den: 10/1 2017 09:35

At være veganer er ikke lig med at spise sundt, så at mange veganere ligesom mange kødspisere ikke får vitaminer og mineraler nok er ikke overraskende. Artiklen er heller ikke særligt overraskende, den er fyldt med de samme fordomme og misforståelser man har set hundrede gange før.

for mig er det lidt sjovt at høre et citat som
»Man skal vide, hvad man gør, når man spiser vegetarmad og særligt veganerkost, så man sørger for at få næringsstoffer nok,« fortæller Henriksen


når jeg faktisk spiser frugt og grøntsager som er fyldt med de næringstoffer mennesket har brug for. Den samme bekymring burde derimod være rettet imod folk der har en livsfarlig og næringsfattig diæt bestående af hvidt brød med ost til morgen, rugbrød med smør og spegepølse til middag og burgere eller brun sovs og flæskesteg til aften. For det er en diæt der mangler næringstoffer. Og var hvad jeg desværre voksede op på som barn. Så i stedet for at være bange for at børn får en vegansk diæt, kan jeg kun sige gid jeg var vokset op på den veganske diæt jeg lever af nu.

Tror også at veganere der ikke går op i sundhed sagtens kan have et for højt sukker indtag. Der er vegansk slik, kager, og man kan ødelægge ellers forholdsvis sunde ting som havregryn ved at hælde sukker over.

Det med Vitamin D og B12 har vi hørt tusind gange før, intet nyt der. Svaret på D vitamin er få sol nok eller tag et tilskud.

At veganere skulle mangle A vitamin, kan kun skyldes at de ikke lever sundt nok, og spiser for meget stivelse, som brød, pasta osv der ikke indeholder a vitamin. For de fleste frugter og også en del grøntsager indeholder a vitamin.

Eksempler på frugt og grønt, meget af det noget man kan få lige nu i supermarkedet der indeholder a vitamin er bl.a:

Kakifrugt(Sharonfrugt)
Gulerødder
Hyben
Chilipeber(frisk)
Græskar
dild
Persille
Grønkål
Spinat
Brønkarse
Koriander(friske blade)
Forårsløg
Abrikos
Romaine salat
Hovedsalat
Purløg
Rød peberfrugt
Tomater
Broccoli
Kinakål
savoykål
Mango
Fersken
Ananaskirsebær
asgarges
Passionfrugt
grønne ærter
grønne bønner
hyldebær
stjernefrugt
Rosenkål
Papaya
Porre
Squash(zucchini)
Brombær
Kikærter
Peberfrugt grøn
Nektarien
Icebegsalat
Solbær
rabarber
dværdappelsin
Kanel
Avocado
Mandarin
Fennikel
Stikkelsbær
Pecannød
Blommer
figner
Ananas
Kirsebær
Banan
Hindbær
agurk
blomkål
Jordbær

eller sagt på en anden simpel måde - frugt og grøntsager indeholder A vitamin

at det skulle være lettere for kroppen at absorbere jern fra kød, giver ikke mening alene bare i betragtning af at kød ikke indeholder fibre og derfor er meget svære at nedbryde bare for at nævne en enkelt ting, som er et problem ved denne hypotese. Det giver også mere mening at det er nemmere for os at få jern direkte fra de samme kilder som dyret. I stedet for at lade dyret spise mad der indeholder jern og så spise dyret for at få jern fra dyret.

»For at øge optaget af jern kan man spise noget, som er rigt på C-vitaminer. Når det gælder vitaminerne i middagsmaden, vil det for eksempel være klogt at lynstege grøntsagerne i lidt olie.«


Hvem gider at spise efter alle mulige komplicerede regler, hvor hvert måltid skal kombineres med lige de rette ting fordi eller virker det ikke. Det noget vrøvl. Man kan bare sørge for at spise lidt nødder og avocado engang imellem, og spiser man masser af frugt og grønt, så skal man nok få rigeligt med c vitamin. Det er ikke nødvendigt at stege grøntsager i olie for at de "virker"

»Så får man det bedste af to verdener. Du får den positive effekt af vegetarkosten, samtidigt med at du får de let-absorberbare mineraler og vitaminer,« forklarer Henriksen.


Jeg vil godt se beviserne for hvilke næringstoffer som er i f.eks både en appelsin og en svinekotelet, men som optages bedre fra en svinekotelet. For det tror jeg ganske enkelt ikke på. Vegetariske kilder til mineraler og vitaminer er let absorberbare, kød er en kilde til ekstremt svært aboserberbare mineraler og vitaminer. Plus alle de skadelige effekter kød har som artiklen helt ser bort fra. Bl.a animalsk fedt som faktisk er årsag til bl.a fedme og andre problemer, i modsætning til troen på at man bliver tyk af frugtsukker fra et jordbær.

Et amerikansk studie viste til gengæld, at børn, som led af fedme, blev sundere efter at havde fulgt veganerkost med et lavt indhold af kulhydrater


Og her ser vi netop hvor forvirrede folk er omkring kost i dag, og jeg mener en stor del af skaden er påvirkningen fra Stenalderkost folket der siger at kød er sundt, og at alle kulhydrater er onde. Ikke bare hvid sukker, men også kartofler, ris, og frugt. Hvilket er noget vrøvl. Det er aldrig nogen der er blevet for tykke af at have spist for mange appelsiner og æbler. Det jo helt grin agtigt, hvis ikke det var fordi at mange faktisk tror det i dag. Jeg har hørt folk der spiste junk food, slik, chips, chokolade, kager osv, sige at de ikke ville spise frugt fordi de var bange for at tage på i vægt.

Derudover påpeger forskerne også, at man nok ikke kan hævde, at de 70 mennesker er repræsentative for hele den danske veganerbefolkning.


Det her er jeg til gældgang enig med artiklen i. 70 mennesker er ikke mange, særligt ikke når der ikke er nogle nærmere kriterier, og de kan have vidt forskellige grader af sund/usund kost, men også livstil. Måske ryger nogle af de 70 veganerne 40 smøger om dagen og drikker en flaske whiskey

Angående jod der også bliver nævnt, så er det interessant at det første på listen, når jeg tjekker for jod på fødevaredatabanken, der dukker op ikke er animalske kilder, men Tang og salt. Øvrige veganske kilder er:

diverse kornsorter, som det meste brød bliver lavet af, så er der
brønkarse, persille, Selleri, gær, brune ris, dil, spinat, kantarel, abrikos, sennep, gulerødder, Fersken, hyldebær, brune bønner, fuldkorspasta, dadler, grønne bønner, solbær, kiwi, grønkål, ananas, blåbær, ribs, radiser, eller sagt på en anden måde stort set alle former for frugt, grønt, bønner, linser, og kornsorter

Marcus
Forum-indlæg: 3046
Opskrifter: 2
Område: KBH
Administrator
Dato: 10/1 2017 16:12

A-vitamin kan fås fra eksempelvis gulerødder, og paranødder skulle være en fantastisk kilde til selen. Det undrer mig de ikke nævner sidstnævnte. DTUs fødevaredatabase om Paranødder:
http://frida.fooddata.dk/ShowFood.php?foodid=692&1

Så vidt jeg husker RDI skulle ca. 10 nødder om dagen dække behovet.

Mht. jod kunne det være man skulle hæve indholdet heraf tilsat salt, eller tilsætte det til flere fødevarer, især nu mange måske prøver at undgå så meget salt af fornuftige sundhedsårsager. Har tænkt på det samme med B12, og måske d-vitamin.

Mht. vegansk kost til børn er Academy of Nutrition og Dietetics (tidligere American Dietetic Association) uenige:
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19562864/
Serenity
Forum-indlæg: 1574
Område: Nordjylland
Dato: 11/1 2017 01:26 | Indlæg redigeret den: 11/1 2017 02:01

Jeg vil lige nævne, at betakaroten og andre carotenoider i planter altså ikke er A vitamin! Der er ikke A vitamin(retinol) i plantemad, og det er ikke alle som er gode til eller i stand til at omdanne carotenoider til retinol. Men det kan heldigvis købes som tilskud, hvis man har brug for det.
Curator
Forum-indlæg: 478
Område: KBH
Dato: 11/1 2017 14:52 | Indlæg redigeret den: 11/1 2017 15:25

Hvad angår selen har jeg hørt om alt fra 1 til 10 nødder skulle dække det daglige behov. CRON-O-METER siger at 1 stor paranød er tiltrækkelig. Dog indeholder nødder i reglen antinutrienter der blokerer for optagelse, og jeg her ikke undersøgt paranødder på det punkt.

Jeg kunne godt tænke at vide hvor mange gange om måneden man minimum bør spise paranødder for at dække behovet. Og hvor meget selen der optages hvis man for eksempel fortærer en halv eller hel pose.
Curator
Forum-indlæg: 478
Område: KBH
Dato: 11/1 2017 15:17 | Indlæg redigeret den: 11/1 2017 15:38

Aros

Jeg tror du overser noget når artiklen skriver at fed veganerkost er sundere. Hvis artiklen tager udgangspunkt i det amerikanske studie jeg har set refereret til før, så kigger studiet ikke kun på vægttab for de overvægtige forsøgspersoner, men også på deres blodprøver. De var en del bedre hos dem der fulgte en fed veganerkost end hos high-carb veganerne.

Hvad jeg er mindre sikker på, men dog tror, er at Dr. McDougall mere henkastet i en artikel har anerkendt at man kan spise sundt på fed veganerkost såfremt der praktiseres stram restriktion omkring kulhydraterne. Jeg har langt fra læst alt hvad McDougall har skrevet, men jeg erindrer at have undret mig over dette.
Curator
Forum-indlæg: 478
Område: KBH
Dato: 11/1 2017 15:57 | Indlæg redigeret den: 11/1 2017 16:42

Aros skriver også
Og her ser vi netop hvor forvirrede folk er omkring kost i dag, og jeg mener en stor del af skaden er påvirkningen fra Stenalderkost folket der siger at kød er sundt, og at alle kulhydrater er onde. Ikke bare hvid sukker, men også kartofler, ris, og frugt. Hvilket er noget vrøvl. Det er aldrig nogen der er blevet for tykke af at have spist for mange appelsiner og æbler. Det jo helt grin agtigt, hvis ikke det var fordi at mange faktisk tror det i dag. Jeg har hørt folk der spiste junk food, slik, chips, chokolade, kager osv, sige at de ikke ville spise frugt fordi de var bange for at tage på i vægt.


Kris Verburgh som har skrevet, The food hourglass, fraråder at spise meget kød og snakker varmt for vegetabilske proteiner, og meget mere sundt fedt i kosten (lav GI), men anbefaler kun havregryn som primær kulhydratkilde. Hvorfor? Fordi han mener at også middelhurtige kulhydrater (brune ris, grovere kornprodukter osv.) fremmer kroppen's ældnings-processer (læs beskadiger cellerne og 'onde'). Analytisk befinder han sig på et mere fundamentalt "celle-niveau" end eksempelvis Dr. McDougall. Jeg skal ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til om Kris Verburgh's tese er rigtig eller forkert, blot konstatere at analytisk kan der fokuseres ind på forskellige niveau'er når vi taler sundhed. High Carb veganere er for mig at se lidt for sikre på at de har sejret i krigen om vores sundhed.

Kris Verburgh kritiserer desuden stenalderkosten i hans bog. Det betyder at man kan være kritisk overfor kulhydratrig kost uden at være tilhænger af stenalderkost.
Curator
Forum-indlæg: 478
Område: KBH
Dato: 12/1 2017 01:32 | Indlæg redigeret den: 12/1 2017 01:49

Aros
Du ville godt se bevis for hvilke næringsstoffer der optages bedre via animalsk baseret kost. Udover det sædvanlige B12 og D-vitamin vi plantespisere traditionelt har fokus på, så har jeg altid selv været obs på selen og zink (som sportsmand). Jeg har tidligere leget lidt med CRONO-Meter, hvor jeg har indtastet andre plantespiseres "madlogs , "og konstateret at der er nogle tilfælde hvor indtaget ligger lavt i forhold til anbefalinger. Selvom kosten umiddelbart ser varieret ud. Læg dertil hvad netdoktor skriver, at vegetarer skal spise mere for at få dækket behov.

Hvor findes zink i kosten?

Kød, mælk, ost, fuldkornsprodukter.

Det daglige tab af zink fra kroppen er cirka 1-2 milligram. Det vil sige, kroppen bruger langt fra al den zink, den får gennem en normal kost. Kun cirka 10-30 procent af den zink man spiser, optages fra tarmen, så den mængde, der skal tilføres via kosten, er betydelig højere. Optagelsen af zink i mavetarmkanalen er afhængig af det øvrige indhold i kosten.

Optagelsen bliver højere, hvis man samtidig får animalsk protein, det vil sige protein fra kød, fisk, fjerkræ og mejeriprodukter. Spiser man ren vegetarisk kost, bør man indtage 25 procent mere zink.

http://www.netdoktor.dk/vitaminer/zink.htm


Dette her er jo ret relevant viden i forhold til når man sidder og taster sin plantekost ind i CRONO-meter.

Og The vegan society:

Special Issues

The bioavailability of zinc from plant foods is low because phytates (phytate acid), commonly found in plant foods, are particularly strong inhibitors of zinc absorption. However, there are several food preparation techniques which are used to increase iron absorption and reduce the binding of zinc by phytic acid, thereby increasing zinc’s bioavailability. Organic acids such as citric acid can also enhance zinc absorption to some degre
.

https://www.vegansociety.com/sites/default/files/Zinc.pdf

Mere alment om artiklen så er jeg enig med dig at man skal huske at studiet er kun foretaget på 70 mennesker, det antyder kun at der kan være tale om et udbredt problem.
Aros
Forum-indlæg: 649
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 12/1 2017 10:58

Hej Curator. Jeg har også hørt det sagt at 1 paranød er nok . Men jeg tror ikke man skal tænke så meget over det som du gør. Der er mange kilder til Selen, og alle de andre næringstoffer vi har brug for. Jeg har gået måneder uden at spise nødder, avocado og andet fedtholdig mad, ,og jeg mangler hverken selen eller nogle andre vitaminer eller mineraler. så meget for at man hele tiden skal have en masse fedt i maden for at kunne optage vitaminer og mineraler. Grunden til at kroppen ikke konstant skal have tilført koncentreret fedt, er til dels fordi at selv fedtfattigt mad som frugt og grøntsager, har små mængder fedt i sig, men også fordi kroppen har fedt i forvejen at køre på. Jeg ville ihvertfald aldrig anbefale at fortærre en halv eller hel pose nødder på en gang af flere grunde. bl.a 1 det er ALT for meget fedt på en gang, 2, mere er ikke bedre, og der er ingen pointe i at indtage mere ind kroppen kan optage allligevel.

Grunden til at fed veganerkost vidste bedre resultater end hos high-carb veganerne, i forhold til optagelse er nok faktisk pga fedt og optagelses evne. Fordi nogle bliver så fedtforskrækket at de tror at de ALDRIG må indtage noget der indeholder koncentreret fedt. Og hvis man er gået flere år uden at spise nødder, avocado, durian eller andre fedtholdige frugter, så vil det begynde at have negative konsekvenser. Men det er ikke et problem i diæten der anbefales af Dr Mcdougall, Doug graham og andre high-carb promotorer , det er fordi folk ikke følger rådede rigtigt. Vi har brug for en smule sundt fedt fra vegetabilske kilder.

Hvad jeg er mindre sikker på, men dog tror, er at Dr. McDougall mere henkastet i en artikel har anerkendt at man kan spise sundt på fed veganerkost såfremt der praktiseres stram restriktion omkring kulhydraterne. Jeg har langt fra læst alt hvad McDougall har skrevet, men jeg erindrer at have undret mig over dette.


Har ikke læst det nævnte af Mcdougall, så kan ikke udtale mig nærmere om det, men jeg tror ikke på at han har sagt at man kan spise sundt på en fed veganerkost. Hvad han sikkert har sagt er at hvis man "Skal" spise en fed veganerkost, så skal kulhydraterne ned. Bl.a fordi som jeg også tidligere har nævnt, så er den mest effektive måde at skabe type 2 diabetes i en krop, ved at have et højt indtag af både fedt og kulhydrat sammen, for blot at nævne et af problemerne. Så er der også problemerne der relaterer til at kulhydrat fordøjes hurtigt og fedt langsomt. Det skaber selvsagt problemer når de så skal fordøjes samtidig. Det er også derfor f.eks Doug graham og andre rawfood folk anbefaler at fedt i form af nødder, avocado osv indtages alene eller sammen med grøntsager og ikke med frugt. food combining er ikke noget Mcdougall taler så meget om. Sikkert fordi det bliver mindre vigtig hvis man følger hans principper om high carb og low fat. Jo mere man skruer op for fedtet, jo mere betydning får det, for så skal man tænke over hvad fedtet bliver indtaget sammen med.

Kris Verburgh som har skrevet, The food hourglass, fraråder at spise meget kød og snakker varmt for vegetabilske proteiner, og meget mere sundt fedt i kosten (lav GI), men anbefaler kun havregryn som primær kulhydratkilde. Hvorfor? Fordi han mener at også middelhurtige kulhydrater (brune ris, grovere kornprodukter osv.) fremmer kroppen's ældnings-processer (læs beskadiger cellerne og 'onde'). Analytisk befinder han sig på et mere fundamentalt "celle-niveau" end eksempelvis Dr. McDougall. Jeg skal ikke på nuværende tidspunkt tage stilling til om Kris Verburgh's tese er rigtig eller forkert, blot konstatere at analytisk kan der fokuseres ind på forskellige niveau'er når vi taler sundhed. High Carb veganere er for mig at se lidt for sikre på at de har sejret i krigen om vores sundhed.


Kender ikke Kris Verburgh, men er enig med ham i at fraråde kød. Jeg forstår ikke logikken i at havregryn skulle være bedre end brune ris, grovere kornprodukter osv. Jeg ved bare at såkaldt komplicerede kulhydrater, eller stivelse som Mcdougall ville sige fordøjes langsommere end f.eks hurtige kulhydrater i frugt, stivelse indeholder også mindre væske, og ofte ikke indeholder de ikke c vitamin, med undtagelser som f.eks kartofler, sweet patato, gule ærter. Og der er også andre vitaminer og mineraler som er i frugt, men ikke i stivelse. Det meste stivelse, er derfor ernæringsmæssigt ikke så komplet som frugt, og skal først nedbrydes til simple kulhydrater, hvor frugt allerede er det. Så frugt vinder på alle fronter i forhold til stivelse. I forhold til at noget stivelse er bedre end andet, så er det klart at fuldkornspasta er bedre end durum og hvede pasta, grovbrød er bedre end hvidt brød osv. Brune ris er bedre en hvide ris osv. Men at kun havregryn duer, og at Brune ris og kornprodukter er onde, har jeg aldrig hørt før, og synes det lyder lidt som noget ubegrundet vrøvl.

Du ville godt se bevis for hvilke næringsstoffer der optages bedre via animalsk baseret kost. Udover det sædvanlige B12 og D-vitamin vi plantespisere traditionelt har fokus på, så har jeg altid selv været obs på selen og zink (som sportsmand). Jeg har tidligere leget lidt med CRONO-Meter, hvor jeg har indtastet andre plantespiseres "madlogs , "og konstateret at der er nogle tilfælde hvor indtaget ligger lavt i forhold til anbefalinger. Selvom kosten umiddelbart ser varieret ud. Læg dertil hvad netdoktor skriver, at vegetarer skal spise mere for at få dækket behov


For det første, skal jeg lide sige at også kødspisere lider af B12 mangel. Det er endda ret udbredt.
B12 er faktisk en sund bakterie form, og vi optog den oprindeligt igennem at drikke flodvand, grøntsager der ikke er vasket osv. Det havde selvsagt også en del elemper ved at vi også fik nogle bakterier der ikke var så gode for os. Dem undgår vi idag pga bedre hygiejne osv, og det er en god ting, men desværre bliver vi heller ikke så udsat for de gode bakterier. Så som verden ser ud i dag, vil jeg anbefale alle at tage et b12 tilskud engang imellem. D vitamin er et problem for alle i dk pga vores klima. Vi får eller rettere danner d vitamin ved at blive udsat for sol. Det giver ingen mening at skulle optage d vitamin ved at lade et dyr gå rundt i solen og så spise dyret for at få d vitamin fra dens krop. Vi kan bare få det direkte ved selv at gå ud under solen. Om vinteren er der ikke nok i dk. Det kan løses ved at tage tilskud, gå i solarie, eller tage en ferie hvor det er varmt. Veganere der lever i australien, thailand, Miami osv har ikke problemer ved at få sol nok og har derfor ingen mangel på d vitamin

Optagelsen bliver højere, hvis man samtidig får animalsk protein, det vil sige protein fra kød, fisk, fjerkræ og mejeriprodukter. Spiser man ren vegetarisk kost, bør man indtage 25 procent mere zink



Er det noget de ved, eller noget de gætter på? Synes nogle gange der står nogle ting på netdoktor hvor jeg tænker hvor ved de det fra. Siden går også uden tvivl ind for en kost der indeholder kød, det står helt tydeligt når man ser under eksempler på hvor man får næringstoffer fra, så er kød først på listen. Problemet er at netdoktor tænker kun i om kød indeholder zink, protein osv eller ej. Fødevarer en en komplet ting, og man må også tænke på hvad man får som IKKE er ønskeværdigt at få. Og ved kød er det risiko for tarmkræft, og andre tarmsydomme, mangel på fibre, kolesterol. Ja kød kan give en zink, d vitamin og en masse andre næringstoffer ophåbet i dyrets muskler fra hvad den har spist, men det kan også give en masse problemer der ikke er det værd at få med. Alt ved den menneskelige biologi er indrettet til planteføde og ikke kød.

Special Issues

The bioavailability of zinc from plant foods is low because phytates (phytate acid), commonly found in plant foods, are particularly strong inhibitors of zinc absorption. However, there are several food preparation techniques which are used to increase iron absorption and reduce the binding of zinc by phytic acid, thereby increasing zinc’s bioavailability. Organic acids such as citric acid can also enhance zinc absorption to some degre


Okay, her er der da i det mindste en forklaring. Ja og spiser man frugt, herunder især citrus frugter som appelsin, clementiner osv som er i sæson og rigtig gode lige nu, så øger man zink optagelsen .

Mere alment om artiklen så er jeg enig med dig at man skal huske at studiet er kun foretaget på 70 mennesker, det antyder kun at der kan være tale om et udbredt problem.


70 mennesker er ikke mange nej, og især ikke når der ikke er nogle nærmere kriterier omkring deres alder, livstil eller noget andet. Rygning kan f.eks øge behovet for c vitamin blot for at komme med et eksempel. Og som Mcdougall også siger så er veganer ikke lig med sund, det er muligt at kalde sig veganer og leve af cola og kartoffel chips, men en sådan diæet ville uden tvivl være ret mangelfuld og problematisk. Derfor kalder han også sin diæt a plante based diet, og ikke en vegan diet. Hvilket faktisk også for nyligt har ført til at han er blevet smidt ud af flere veganske foreninger. Samt the Obesity Medicine Conference, fordi han sagde nogle ting der var lidt for sande:



KeepTexasBeautiful
Forum-indlæg: 1580
Område: KBH
Dato: 19/1 2017 00:45

Jeg kan se at der er to aktive tråde der pt. debatterer vitaminer og vitamintilskud, herunder A-vitamin. Derfor linker jeg lige til et gammelt indlæg i begge.

Det er mit indtryk at folk til tider negligerer konverteringen fra provitamin til vitamin samt variationer i biotilgængelighed.

Betydningen i praksis føler jeg mig ikke kvalificeret til at udtale mig om, men se alligevel evt. følgende link; https://vegetarkontakt.dk/forum/sundhed/163759-cronometer-guleroedder-og-a-vitamin#post_id163771