Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Probiotika

Sundhed

Curator
Forum-indlæg: 493
Område: KBH
Dato: 3/2 2017 21:58 | Indlæg redigeret den: 3/2 2017 22:34

To tandlægerelaterede antibiotika-behandlinger satte sine spor på tarm-funktionen.

Hvad er jeres holdning til og erfaring med probiotika? Virker det?

Købte en probiotika kur på pille-form hos apoteket. Jeg kunne spore en mindre effekt. Overvejede en kur mere med samme, men så faldt over noget der lignede en troværdig anmeldelse af Vita Biosa på flydende form. Modsat pillerne kunne jeg mærke da det nåede tarmene som gurglede lidt.

http://www.biosa.dk/vitabiosa

Nogen tanker? Det er småt med dokumentation.
Aros
Forum-indlæg: 706
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 4/2 2017 09:49

Kroppen skal selv danne sin egen probiotika.

Spis masser af salat og grønne grøntsager. drink evt grøn juice og grønne smoothies. Og hold dig væk fra alt usundt, særligt alt med store mængder fedt og sukker. Frugt er dog okay, og meget små mængder nødder og frø.

Det virker

Der er ingen dokumentation, fordi ideen med at probiotika kan tilføjes som tilskud er en hypotese, ikke mere.

Tog det selv engang, og troede jeg oplevede en effekt, men set tilbage, tror jeg bare det var fordi jeg på det tidspunkt spiste en hel stor skål salat om dagen. Og ellers levede primært af havregryn, kartofler, ris, bønner, kikærter, linser og qunioa. Før det var min diæt - slik, chips, chokolade, hvid pasta, pølser, bacon, burgere, pizza. Så tvivler på det var probiotikaen der virkelig gjorde en forskel

i teorien skulle Vita Biosa virke bedre, fordi det ikke skal nedbryde først, som med pillerne. Tænker ikke der er nogen skadelige effekter af at tage vita biosa. Men tvivler på det har en særlig stor effekt sammenlignet med at spise sund, især med en stor mængde rå grønne grøntsager inkluderet.

Curator
Forum-indlæg: 493
Område: KBH
Dato: 8/2 2017 23:42 | Indlæg redigeret den: 15/2 2017 18:56

Tak for dit svar.

Jeg har jo kigget nærmere og det ser ud til at effekten af probiotika ikke kan dokumenteres på raske, men godt på sygdom/rejsemave. Der var forbedring fra første dag. Meget på tredje dag. Jeg ville klart tage en 500 ml Vita Biosa med på ferie hvis jeg skulle rejse til et eksotisk sted. Men jeg undrer mig over studiernes resultater er betinget af at probiotika'en indtages sammen med et måltid for at bakterierne bedre kan overleve, når nu det er tilfældet med Vita Biosa at det kan indtages udenfor et måltid.

Det med bladgrønt virkede godt, ligeså bananer, mens rodfrugter som gulerod og rødbede kortvarig trak i anden retning. Har spist ret meget af brune ris som vist også er et potent præ-biotika.

Aros
Forum-indlæg: 706
Opskrifter: 1
Område: Århus
Dato: 9/2 2017 08:00

hej curator , super, det lyder som om det bevæger sig i den rigtige retning :-)
flothoejmand
Forum-indlæg: 1
Område: Sjælland
Dato: 7/4 2017 12:56

Jeg laver min egen kefir, nærmere bestemt vand-kefir !
Normalt er det mælkeprodukter der fører sig frem med acidofilus i deres sukkerdrikke, her er det altså en mælke og sukkerfri version.
I et typisk glas vandkefir findes der milliarder af probiotika, og siden jeg startede med at drikke det (typisk bruger jeg det i smoothies istedet for vand) har jeg haft en formidabel fordøjelse med en nærmest mekanisk præcis cyklus :)
Jeg kan varmt anbefale dette ganske naturlige produkt !
Ellers kan man spise fermenteret mad som f.eks. surkål eller Kimchi, det har samme gavnlige effekt på din flora i tarmen :)