Opskrifter:
Forumtråde:
Profiler:

Spis bare videre

 

Sundhed

vericon
Forum-indlæg: 730
Opskrifter: 1
Område: Sydjylland
Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/3 2017 09:26

Bortset fra at det larmer intenst når man rågnaver :

http://www.dr.dk/nyheder/indland/forskere-haaber-guleroedder-kan-forebygge-tarmkraeft

Så er det slet ikke så tosset

Alt godt
HJ
Zhcoop
Forum-indlæg: 723
Opskrifter: 10
Område: Sjælland
Moderator Denne bruger har i år '14 doneret penge til at holde Vegetarkontakt.dk kørende.
Dato: 25/3 2017 20:05

Så skal der sælges gulerødder!...

https://www.cancertutor.com/rawfood/

Nam nam :D
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 26/3 2017 17:15 | Indlæg redigeret den: 26/3 2017 21:33

@vericon

Fin artikel. Lørdagsudgaven af BT kørte historien på side 5! Jeg ved at der er enkelte herinde der ikke tager rotteforsøg seriøst, men resulaterne ser spændende ud. For realistisk at opnå de tilstrækkelige mængder (her gulrødder) bør kosten være plantebaseret (dvs. være centreret omkring grøntsager). Kød kommer nemt til at spænde ben for det.

@Zhcoop
Nøglen er at være vedholdende omkring indtaget af gulerødder, juicing kan som artiklen du lænker til skriver, gøre den opgave overkommelig!

Men ellers må man sige at siden er fyldt med rawfood-bullshit. Videnskaben er klar omkring en anden potent cancer-dræber, lycopen, mængden øges når tomater bliver varme-forarbejdede. Indholdet af lycopen fire gange højere i tilberedt tomatpure end i friske tomater. Indholdet af dette stof i ketchup er også højere. Man kan derfor med god samvittighed nyde dåsesuppen eller whatever, selvom det forekommer modintuitivt for dem der køber rawfood-illusionen om 'renhed'.
Curator
Forum-indlæg: 658
Område: KBH
Dato: 26/3 2017 17:50 | Indlæg redigeret den: 26/3 2017 18:09

Artiklen fra BT har enkelte flere detaljer med

Gulerødder kan forebygge tarmkræft
Forskning

Danske forskere mener, de har gjort store fremskridt i kampen mod alvorlig tarmkræft. Med gulerødder.


Kræft i tyk- og endetarm er blandt de mest udbredte og dødelige kræftformer med cirka 5.000 nye tilfælde årligt. Men nu viser ny forskning, at gulerødder kan forebygge udbredelsen af tarmkræft hos rotter.

I forsøg fra Syddansk Universitet (SDU) og Odense Universitetshospital (OUH) har aktive stoffer fra gulerødder reduceret forstadiet til kræft med op til 83 procent hos forsøgsdyrene. Det er første gang, at det er bevist, at forsvarsstofferne falcarinol og falcarindiol forebygger kræft i pattedyr på denne måde.

”Effekten kan opnås med ved daglig indtagelse af tre-fire gulerødder,” siger postdoc Morten Kobæk-Larsen fra Klinisk institut, SDU og OUH.

Epokegørende opdagelse

Professor Lars Porskjær Christensen fra SDU Biotechnology har i mere end to år arbejdet med projektet. ”Kan vi gentage resultaterne i kliniske forsøg med mennesker selv med lavere succesrate end 83 procent, så er det epokegørende siger han. Da der for et par år siden blev indført screening for alle 50-75 årige for tarmkræft, var det eksempelvis med håb om at redde blot 150 liv årligt. I dag dør 40-45 procent af sygdommen.

”Udover høj dødelighed er den bekostelige kirurgiske behandling voldsom med mange invaliderende symptomer,” siger Gunnar Baatrup, professor ved SDU og tarmkirurgisk overlæge på OUH, Svendborg.

”Samtidig er det en sygdom i fortsat vækst. Som følge af vores livsstil, og fordi vi lever længere, og den typiske rammer efter 60 års alderen.”

Skal testes på mennesker

Han leder en forskningsgruppe på OUH, der forebygger tarmkræft, og håber at kunne få testet stofferne på mennesker.

”Tænk, hvis tre daglige gulerødder kunne virke som en slags naturlig kemo uden giftige stoffer, men som kan mindske de forstadier i form af svulster og polypper, der kan opstå i tarmen,” siger han. De interessante stoffer findes også i beslægtede grøntsager og urter som knoldselleri, bladselleri, pastinak og persille samt ginseng. Forskerne vurderer dog, at det ville være nemmere at fremme dagligt indtag af de letspiste gulerødder.

”Det er også værd at se på, om vi avler de rigtige gulerødder, for nogle har højere koncentration af falcarinol og falcarindiol end andre. Derudover kan man overveje for eksempel juice eller smoothies med naturligt højt indhold af stofferne," siger Lars Porskjær Christensen. Jeg har lovet mig selv, at inden jeg går på pension, så skal jeg have løst det her,” siger han.



Den type forskning på rotter gør i øvrigt at jeg nok aldrig bliver veganer :)


Rovdyr
Forum-indlæg: 584
Område: KBH
Dato: 30/3 2017 13:26

Godt at det ikke skal tages som en stikpille så.